پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
۱۱:۴۶ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۱۳۸۸
هنرهای تجسمی

كريستيز از دوبی تا لندن

موزه كريستيز,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

بيست‌وسومين حراج خاورميانه كريستيز بار ديگر ميزبان آثاري از حسين زنده‌رودي، پرويز تناولي، فرهاد مشيري، سهراب سپهري، فرامرز پيلارام و منير فرمانفرمايان و ديگر هنرمندان ايراني و عرب بود. حضور ايران همانند سال‌هاي قبل درخشان بود و تكرار دستاوردهاي دوباره هنر تجسمي دور از انتظار نبود. مجموع فروش بيست‌وسومين حراج خاورميانه كريستيز كه براي نخستين‌بار به شو روم اختصاصي كريستيز در لندن انتقال يافت و با مجموع ٥ ميليون و ٢٣٥ هزار و ١٢٥ پوند فروش به كار خود پايان داد كه سهم هنرمندان ايراني يك ميليون پوند ثبت شد.

 

در بيست و سومين حراج كريستيز خاورميانه ٥٧ اثر براي حراج عرضه شدند كه ١١ اثر تقاضايي نداشت كه ٤ اثر از بهمن محصص، حسين زنده‌رودي، فرامرز پيلارام و فرهاد مشيري در ميان اين آثار بود.

 

كريستيز متولد مي‌شود

اواسط بهار سال ١٣٨٥، كريستيز نخستين حراج آثار هنري مدرن و معاصر خاورميانه را در دوبي برگزار كرد و نقطه عطفي در دفتر بازار هنري منطقه ثبت كرد. از آن زمان نامدارترين مجموعه‌داران و موسسات هنري منطقه و خارج از آن، ركوردهاي چشمگيري را براي آثار هنري ايراني، مصري، عراقي، سوري و تركي رقم زده‌اند. حالا بيش از ١٠ سال از تلاش‌هاي كريستيز دوبي براي توسعه بازار هنري منطقه مي‌گذرد و حالا اين حراج‌خانه با برگزاري نخستين حراجش خارج از منطقه و در لندن، تصميم به توسعه بازارش در آن سوي مرزهاي خاورميانه و در پايتخت حراجي‌هاي هنري گرفت.

 

با گشايش موزه‌ها و نمايشگاه‌هاي مختص آثار تجسمي خاورميانه، هنرمندان اين منطقه در سطح بين‌المللي صاحب اعتبار شده‌اند. بهترين نمونه آن توجه وافر به كارهاي پرويز تناولي از زمان برپايي آثارش در موزه ديويس در كالج ولسلي ماساچوست است.

 

كشورهاي منطقه خاورميانه از ميراث هنري افسانه‌اي و عظيم بهره مي‌برند به‌خصوص هنر ايراني و عرب متعلق به قرن بيستم. تقاضا براي هنر مدرنسيم رو به افزايش است و آثار اين رويكرد پله‌هاي موفقيت را در حراجي‌ها بالا مي‌روند به طوري‌ كه معيار‌هاي سنجش هر فصل با فصل قبل متفاوت است.

 

حراج كريستيز به روايت آمار

در بيست‌وسومين دوره حراج «هنر معاصر و مدرن خاورميانه»ي كريستيز ٥٧ اثر از ٤٤ هنرمند معاصر ايران، عراق، فلسطين، لبنان، مصر، سوريه و امارات چكش خورد كه از اين ميان ٤٦ اثر به فروش رسيد. سهم هنرمندان ايراني در اين رويداد ١٤ اثر از ١٢ هنرمند ايراني بود كه ١٠ اثر از ٩ هنرمند به فروش رسيد. اين در حالي است كه آثار هنرمندان ايراني توانستند يك‌پنجم از مجموع فروش حراج را به خود اختصاص دهند و فروش كلي ١٠١١٢٥٠ پوند داشته باشند. يك اثر ايراني ٢٠٠ هزار پوند و سه اثر نيز بالاي ١٠٠ هزار پوند خريداري شدند و در ميان ١٠ ركورددار حراج بيست و سوم خاورميانه كريستيز قرار گرفتند.

 

ركوردداران حراج بيست وسوم

اما ركورد نخست اين دوره از حراج كريستيز به دو هنرمند فقيد عراقي اختصاص داشت كه اين دو هنرمند به طور مشترك اين عنوان را به دست آوردند.

 

ركورد دوم حراج اين دوره كريستيز به اثر شفيق عبود، هنرمند فقيد لبناني رسيد كه تابلو «اتاق عمودي» او ٣٦٨ هزار و ٧٥٠ پوند چكش خورد. محمود سعيد، هنرمند فقيد مصري نيز با فروش ٣٢٠ هزار و ٧٥٠ پوند در جايگاه سوم و رامسيس يونان، ديگر هنرمند فقيد مصري نيز با فروش ٢٤٨ هزار و ٧٥٠ پوند در جايگاه چهارم قرار گرفت.

 

جايگاه پنج، پرويز تناولي

ركورد پنج به اثر «عشاق ايستاده» پرويز تناولي با فروش ٢٠٠ هزار پوند اختصاص داشت كه در ميان ركوردداران اين دوره حراج تنها هنرمند در قيد حيات بود. جواد سليم با اثر «فروشنده هندوانه» و محمود صبري با اثر «اندوه» هر دو با فروش ٦٦٨ هزار و ٧٥٠ پوند ركورددار حراج بيست و سوم شدند، اما اين دو هنرمند نيز نتوانستند ركورد دست‌نيافتني پرويز تناولي در بيست‌ودو دوره گذشته كريستيز خاورميانه را بشكنند.

 

جايگاه هشتم، منير فرمانفرمايان

‌منير فرمانفرمايان با اثر «تپش قلب» در جايگاه هشتم اين حراج قرار گرفت كه به مبلغ ١١٢٥٠٠ پوند فروش رفت. منير فرمانفرمايان تنها هنرمندي است كه در ۴۰ سال اخير از تركيب آينه‌كاري، اشكال هندسي، نقش‌مايه‌ها و نقاشي پشت شيشه استفاده كرده تا آثار مدرن خود را خلق كند. سبك متمايز او، كه در اواخر دهه ۴۰ و دهه ۵۰ شكل گرفت، از پيوندهاي قوي و عميق با كشورش و كارآموزي در نيويورك پديد آمده است.

 

ديگر جايگاه ايران

ارزش اثر منوچهر يكتايي نيز ٩٣٧٥٠ پوند ثبت شد. اثري از سهراب سپهري به قيمت ٨٧٥٠٠ پوند به فروش رسيد و آثار نصر‌الله افجه‌اي و رضا درخشاني نيز هر دو ٦٢٥٠٠ پوند چكش خوردند. اثر كوروش شيشه‌گران نيز ٣٢٥٠٠ پوند فروش رفت. فرهاد مشيري هنرمندي كه او را «وارهول خاورميانه» مي‌شناسند، با اثر «كاسه شناور» در جايگاه ششم، علي بني صدر با اثر «بسوزانش» در جايگاه هفتم، و منوچهر يكتايي با اثر بدون عنوان خود در جايگاه دهم ركوردداران قرار گرفتند.

 

 

 

 

etemadnewspaper.ir
  • 15
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
علی نصیریان بیوگرافی علی نصیریان؛ پیشکسوت صنعت بازیگری ایران

تاریخ تولد: ۱۵ بهمن ۱۳۱۳

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر، نویسنده و کارگردان

آغاز فعالیت: ۱۳۲۹ تاکنون

تحصیلات: دانش آموخته مدرسه تئاتر در رشته هنرپیشگی

ادامه
پاوان افسر بیوگرافی پاوان افسر بازیگر تازه کار سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۷ تیر ۱۳۶۳ 

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر 

آغاز فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

تحصیلات: لیسانس رشته ی مدیریت بازرگانی

ادامه
امین پیل علی بیوگرافی امین پیل علی بازیکن تازه نفس فوتبال ایران

تاریخ تولد: ۱۷ دی ۱۳۸۱

محل تولد: گیلان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک

تیم: تیم ملی فوتبال ایران

شماره پیراهن: ۱۵

ادامه
ابوطالب بن عبدالمطلب زندگینامه ابوطالب بن عبدالمطلب پدر امام علی (ع)

تاریخ تولد: ۳۵ پیش از عام‌الفیل

محل تولد: مکه

دیگر نام ها: عبدالمطلب، عبدالمناف، عمران

دلیل شهرت: رئیس قبیله بنی هاشم، پدر امام علی (ع)، عمو و حامی حضرت محمد (ص)

درگذشت: سال دهم بعثت

آرامگاه: مکه در گورستان ابوطالب

ادامه
رودریگو هرناندز بیوگرافی «رودریگو هرناندز»؛ ستاره ای فراتر از یک فوتبالیست | هوش و تفکر رمز موفقیت رودری

تاریخ تولد: ۲۲ ژوئن ۱۹۹۶

محل تولد: مادرید، اسپانیا

حرفه: فوتبالیست 

پست: هافبک دفاعی

باشگاه: منچسترسیتی

قد: ۱ متر ۹۱ سانتی متر

ادامه
موسی التماری بیوگرافی موسی التماری بازیکن فوتبال اردنی

تاریخ تولد: ۱۰ ژوئن ۱۹۹۷

محل تولد: امان، اردن

حرفه: فوتبالیست

باشگاه کنونی: باشگاه فوتبال مون‌پلیه فرانسه

پست: مهاجم

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
اوسمار ویرا بیوگرافی اوسمار ویرا سرمربی تیم پرسپولیس

تاریخ تولد: ۳ ژوئیه ۱۹۷۵

محل تولد: ریو گرانده دو سول ، برزیل

حرفه: سرمربی تیم فوتبال

باشگاه کنونی: پرسپولیس

آغاز فعالیت: سال ۱۹۹۴

ادامه
اوستون ارونوف بیوگرافی اوستون ارونوف بازیکن فوتبال ازبکی در تیم های ایرانی

چکیده بیوگرافی اوستون ارونوف

نام کامل: اوستون رستم اوگلی اورونوف

تاریخ تولد: ۱۹ دسامبر ۲۰۰۰

محل تولد: نوایی، ازبکستان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک تهاجمی

باشگاه کنونی: پرسپولیس

ادامه
اکرم عفیف بیوگرافی اکرم عفیف بازیکن برتر تیم ملی قطر

تاریخ تولد: ۱۸ نوامبر ۱۹۹۶

محل تولد: دوحه، قطر

حرفه: فوتبالیست

پست: وینگر

باشگاه کنونی: السد قطر

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های آنشرلی

دیالوگ های آنشرلی در این مقاله از سرپوش به بررسی جذابیت های دیالوگ های آنشرلی در سینما و تئاتر می‌پردازیم. آنشرلی، با تاریخچه‌ای غنی در حوزه فرهنگ و هنر، دارای دیالوگ‌هایی است که علاوه بر ارتقاء داستان، به عنوان نمونه‌هایی برجسته از زبان هنری در این صنایع شناخته می‌شوند. اثر آنشرلی  کتاب "آنشرلی" نوشته لوسی ماد مونتگمری، داستان دختری به نام آن شرلی است که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. آن شرلی دختری کنجکاو، مهربان و خلاق است که با دیالوگ های خود، شخصیتی دوست داشتنی و ماندگار در ذهن خوانندگان ایجاد کرده است. انیمیشن آنشرلی انیمیشن "آنشرلی" که در سال ۱۹۷۹ در ژاپن ساخته شده است، اقتباسی از رمان "آن در گرین گیبلز" نوشته لوسی ماد مونتگمری است. این انیمیشن، داستان دختری به نام آن شرلی را روایت می کند که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. شخصیت های آنشرلی شخصیت های اصلی انیمیشن آنشرلی عبارتند از: آن شرلی: دختری کنجکاو، مهربان و خلاق که با موهای قرمز و شخصیت دوست داشتنی خود، یکی از محبوب ترین شخصیت های ادبیات کودکان است. مریلا کاترین کاتبرت: خواهر بزرگ تر ماتیو کاتبرت که با برادرش در مزرعه گرین گیبلز زندگی می کند. مریلا زنی سخت کوش و جدی است که در ابتدا از حضور آن شرلی در خانه خود خوشحال نیست. ماتیو کاتبرت: برادر کوچک تر مریلا که مردی مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیانا براری: دختر همسایه کاتبرت ها که با آن شرلی دوست می شود. دیانا دختری مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیالوگ های انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، از این قرار است که آن شرلی، دختری یتیم که در یتیم خانه بزرگ شده است، توسط خواهر و برادری به نام های مریلا و ماتیو کاتبرت به فرزندخواندگی پذیرفته می شود. مریلا و ماتیو، آن شرلی را برای کمک به انجام کارهای خانه و مزرعه می خواهند. آن شرلی، با موهای قرمز آتشین و شخصیت دوست داشتنی خود، به سرعت با مریلا و ماتیو و همچنین با همسایه آنها، دیانا براری، دوست می شود. آن شرلی، با ماجراجویی ها و شیطنت های خود، زندگی کاتبرت ها را زیر و رو می کند و به آنها یاد می دهد که چگونه از زندگی لذت ببرند. نکات مثبت آنشرلی انیمیشن آنشرلی، از جمله انیمیشن های ماندگار و خاطره انگیزی است که با داستان جذاب و شخصیت های دوست داشتنی خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله نکات مثبت این انیمیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: - داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، داستانی جذاب و پرکشش است که مخاطبان را از ابتدا تا انتها درگیر خود می کند. - شخصیت های انیمیشن آنشرلی، از جمله آن شرلی، مریلا، ماتیو و دیانا، شخصیت هایی دوست داشتنی هستند که مخاطبان با آنها ارتباط برقرار می کنند. - انیمیشن آنشرلی، پیام های مثبتی مانند اهمیت خانواده، دوستی و امید را به مخاطبان خود منتقل می کند. دیالوگ های شخصیت آنشرلی دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بیانگر شخصیت او هستند. او دختری کنجکاو و ماجراجو است که همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید است. این ویژگی در دیالوگ های او به وضوح دیده می شود. برای مثال، در یکی از دیالوگ ها، آنشرلی از معلم خود می پرسد: "حتی اگر دنیا بد باشد، همیشه چیزهای خوب هم وجود دارد." " تصور اینکه شما یک ملکه هستید واقعا عالی است. شما بدون هیچ گونه ناراحتی از آن لذت می برید و هر زمان که بخواهید می توانید از ملکه بودن دست بردارید، کاری که در زندگی واقعی نمی توانید انجام دهید." "این یک چیز خوب در مورد این جهان است ... همیشه بهارهای بیشتری وجود دارد." "وقتی فکر می‌کنم قرار است اتفاق خوبی بیفتد، به نظر می‌رسد که بر روی بال‌های انتظار پرواز می‌کنم. و سپس اولین چیزی که متوجه می شوم با یک ضربت به زمین می افتم. اما واقعاً ماریلا، قسمت پرواز تا زمانی که ادامه دارد با شکوه است... مثل اوج گرفتن در غروب خورشید است. من فکر می‌کنم که تقریباً تاوان ضربه را می‌پردازد." "خب، نمی توان یکدفعه عادت دختر بچه بودن را کنار گذاشت." "شاید... شاید... عشق به طور طبیعی از یک دوستی زیبا آشکار شد، مانند گل رز طلایی که از غلاف سبزش می لغزد."  "این یک ایده دوست داشتنی است، دایانا؛ زندگی کردن به گونه ای که نامت را زیبا کنی، حتی اگر در آغاز زیبا نبود... آن را در افکار مردم برای چیزی آنقدر دوست داشتنی و دلپذیر قرار می دهد که هرگز به تنهایی به آن فکر نمی کنند." "شاید، به هر حال، عاشقانه مانند یک شوالیه که سوار اسب می‌شود، با شکوه و هیاهوی وارد زندگی انسان نشده باشد. شاید مثل یک دوست قدیمی از راه‌های آرام به سمت آدم خزید..." "خب، همه ما اشتباه می کنیم، عزیزم، پس فقط آن را پشت سر بگذار. ما باید از اشتباهات خود پشیمان باشیم و از آنها درس بگیریم، اما هرگز آنها را با خود به آینده منتقل نکنیم." "من معتقدم که زیباترین و شیرین ترین روزها، روزهایی نیستند که در آن اتفاقات بسیار باشکوه یا شگفت انگیز یا هیجان انگیزی رخ دهد، بلکه فقط روزهایی هستند که لذت های کوچک ساده ای را به ارمغان می آورند و به آرامی یکدیگر را دنبال می کنند، مانند مرواریدهایی که از یک رشته می لغزند." "من از دوستی بسیار سپاسگزارم. زندگی را بسیار زیبا می کند." "این بدترین دوران بزرگ شدن است و من در حال درک آن هستم. چیزهایی که در دوران کودکی خیلی می‌خواستی، وقتی به آنها دست پیدا می‌کردی، به نظرت چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند." "آیا خوب نیست که فکر کنیم فردا روز جدیدی است که هنوز هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد." دیالوگ های ماندگار آنشرلی "این خیلی خوب است که در مورد غم ها بخوانید و تصور کنید که قهرمانانه از طریق آنها زندگی می کنید، اما وقتی واقعاً آنها را دارید، خیلی خوب نیست" "خیلی آسان است که شرور باشی بدون اینکه بدانی." "اما واقعاً ماریلا، نمی‌توان در چنین دنیای جالبی برای مدت طولانی غمگین ماند، می‌تواند؟" "زندگی ارزش زیستن را دارد تا زمانی که خنده در آن باشد." "تجربه من این بوده است که شما تقریباً همیشه می توانید از چیزهایی لذت ببرید، اگر تصمیم خود را محکم بگیرید که این کار را انجام دهید." "دنیای قدیمی عزیز تو بسیار دوست داشتنی هستی و من خوشحالم که در تو زنده هستم." "چرا مردم باید برای دعا زانو بزنند؟ اگر واقعاً می خواستم دعا کنم به شما می گویم که چه کار می کردم. من به تنهایی یا در جنگل های عمیق و عمیق به یک میدان بزرگ بزرگ می رفتم و به آسمان - بالا - بالا - بالا - به آن آسمان آبی دوست داشتنی نگاه می کردم که انگار پایانی برای آن وجود ندارد. آبی بودن و سپس من فقط یک دعا را احساس می کنم." "این یکی از مزایای سیزده سالگی است که شما خیلی بیشتر از زمانی که فقط دوازده ساله بودید می دانید" "تا زمانی که نمردی هرگز از غافلگیر شدن در امان نیستی" "کیک‌ ها یک عادت وحشتناک دارند که وقتی می‌ خواهید خوب باشند بد می‌ شوند" "آنه تمام عاشقانه هایت را رها نکن اندکی از آن چیز خوبی است البته نه زیاد اما کمی از آن را حفظ کن" دیالوگ های زیبای آنشرلی سخن پایانی درباره دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بخشی از جذابیت این شخصیت دوست داشتنی هستند. این دیالوگ ها، شخصیت، امید، خوش بینی و عشق به طبیعت آنشرلی را به خوبی بیان می کنند. گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش