به گزارش روزنامه اعتماد، از نظر نمايش فيلم، اعتصاب، قهرمانهاي گمنامي كه براي ديده شدن ميآيند و اسامي مطرحي كه صحنه را از آن خود ميكنند، هيچ جشنوارهاي قابل مقايسه با جشنواره فيلم كن نيست.
كمتر از ٢٠ روز ديگر، كن هفتادمين سالگرد خود را جشن ميگيرد و ممكن است اين دوره در كتابهاي تاريخ ثبت شود. غافلگيريهاي اين دوره از جشنواره نسبت به سالهاي قبل چشمگيرتر هستند، در ادامه نگاهي به بحثبرانگيزترين اتفاقات اين دوره پيش از برگزاري كردهايم.
كارگردانان و بازيگران ناشناخته هميشه مورد توجه نورافكنهاي اين جشنواره بودهاند و بحثهايي حول فيلمهايي كه زيادهروي كردند، خواهد بود. اما امسال كن ميزبان كارگرداني بحثبرانگيز است كه حداقل ٤ دهه از شكلگيري پرونده قضايي او در آمريكا ميگذرد؛ تازهترين اثر از رومن پولانسكي كه از سال ٢٠١٣ روي صندلي كارگرداني ننشسته بود، اكران بينالمللي خود را در اين جشنواره پشت سر ميگذارد. فيلم «براساس داستان واقعي» ساخته رومن پولانسكي در بخش جنبي كن روي پرده ميرود.
امانوئل سنيه، همسر پولانسكي و اوا گرين بازيگر سابق فيلمهاي جيمز باند در اين فيلم ايفاي نقش كردهاند. در ماههاي گذشته كارگردان «محله چينيها» و «بچه رزماري» مجبور به كنارهگيري از هيات داوران اسكار فرانسوي «سزار» شد چراكه انتصاب او در اين جايگاه مورد اعتراض فمينيستها قرار گرفته بود. هنوز اعتراضي به حضور اثر اين فيلمساز در جشنواره كن نشده است. در هفتادمين دوره جشنواره فيلم شاهد شكستن قانون «نپذيرفتن سريال تلويزيوني» هستيم.
دو قسمت از بازسازي «قلههاي دوقلو» ساخته ديويد لينچ و سريال «بر فراز درياچه: دختر چيني» به كارگرداني جين كمپيون و آريل كليمن در بخش نمايش ويژه روي پرده ميروند و نخستين نمايش تلويزيوني تاريخ كن را شامل ميشوند. هر دو اين آثار جايگاه خود را در ميان مخاطبان پيدا كردهاند؛ «قلههاي دوقلو» عنوان فيلمي است كه بيش از ٢٥ سال پيش سريال تلويزيوني و فيلم سينمايي برگرفته از آن ساخته شد. «بر فراز درياچه» نيز دومين فصل سريالي است كه سال ٢٠١٣ ساخته شد.
اين آثار ساخته مولفاني شناخته شدهاند و لينچ و كمپيون پيش از اين جايزه نخل طلاي كن را به خانه بردهاند. اما نمايش اين سريالها براي جشنواره كن گامي بلند است، همانطور كه تيري فريمو، مدير هنري كن سال گذشته گفته بود: «كن يك جشنواره فيلم است و بايد جشنواره ويژهاي براي تلويزيون راه بيندازيم.» حالا كه شهر كن با شراكت «ريد ميدم» جشنوارهاي تلويزيوني راه انداخته است، تيري فريمو نظرش را عوض كرده است: «حتي سريالهاي تلويزيوني، از هنر كلاسيك سينما استفاده ميكنند، مگر اينكه خلافش ثابت شود.»
اما جشنواره تلويزيوني كن چه واكنشي به نمايش سريال در جشنواره فيلم كن نشان خواهد داد؟ ميشاييل هانكه، كارگردان مطرح ديگري كه پس از ٥ سال با فيلم «پايان خوش» به اين جشنواره آمده است، آيا ميتواند سومين نخل طلايش را بهدست بياورد؟ كارگردان «عشق» و «روبان سفيد» تمامي شرطهاي لازم را رعايت كرده است؛ داستان «پايان خوش» در شهر كن روي ميدهد و بر زندگي خانوادهاي از طبقه متوسط تمركز دارد و از نظر احساسي با بحران پناهندگي فاصله دارد. مهارت هانكه در تركيب تصاوير لطيف و خودماني با بزرگترين سوالهاي زندگي مدرن به ندرت سازگار هستند.
«فريبخورده» فيلم ديگري است كه اين روزها همه درباره آن صحبت ميكنند؛ اين فيلم به كارگرداني سوفيا كاپولا محتوايي فمينيستي دارد. داستان اصلي در سال ١٩٧١ روي ميدهد و درباره سربازي مجروح است كه در مدرسه شبانهروزي دخترانهاي زنداني ميشود و مورد توجه زنان گوناگون قرار ميگيرد. اما كاپولا از اين نوع روايت مردانه فاصله گرفته است، او در مصاحبه با EW گفته است: «مهمترين پيچيدگيهاي داستان درباره كنشهاي زناني است كه گرفتار يكديگر شدهاند و بعد از آن هم درباره تغيير موضع قدرت بين زن و مرد است. »
كالين فارل شخصيت سرباز مجروح را بازي ميكند و گرفتار توجه سه زن با بازي نيكول كيدمن، ال فنينگ و كريستين دانست ميشود. فارل و كيدمن در فيلم ديگري نيز همبازي هستند؛ فيلم «كشتن گوزن مقدس» ساخته يورگوس لانتيموس تريلري هنري است كه فارل شخصيت جراحي خبره را بازي ميكند كه پسركي جوان را زير پر و بال خود ميگيرد. كيدمن كه با چهار فيلم در بخش اصلي حضور دارد، شخصيت همسر فارل را بازي ميكند.
بهار سرلك
- 9
- 4