شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۷:۳۱ - ۲۳ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۶۲۷۴
فستیوال ها و جشنواره های هنری

فرهاد مهندس‌پور: من هر چه در حاشیه بنشینم برایم بهتر است

فرهاد مهندس‌پور,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
نشست خبری جشنواره تئاتر فجر در سالن کنفرانس تئاتر شهر با حواشی بسیار دنبال شد.

به گزارش تسنیم، نشست خبری تئاتر فجر صبح امروز با حضور فرهاد مهندس‌پور دبیر جشنواره و تیم اجرایی او در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

 

این نشست با اعتراض چند خبرنگار نسبت به پوستر این دوره همراه بود که طی آن سیامک فیلی‌زاده گفت: ما چند جلسه حرفه‌ای داشتیم و براساس خواسته سفارش‌دهنده به این کار رسیدم. ایده‌ها ساده است و قرار نبود پیچیده باشد من تجربه ۵ دوره فیلم فجر را داشتم بحث گفت‌وگو مطرح بود و مسئله‌ای چگونگی که امروز طرح است به طرح ایموجی فیلم رسیدیم که بصری هستند. پوستر در برگیرنده همه مفاهیم تئاتر نیست.

 

وی درباره شش‌تایی بودن تصاویر آنها را مرتبط با ماسک‌های تئاتر و تنوع گونه‌های نمایشی دانست و گفت: جشنواره پوستر واحدی ندارد بلکه صرفا یک ایده مرکزی دارد. ما در طراحی نگاهی به گلیم ایرانی داشتیم که در آن بر ساده‌سازی است. ادبیات محور شدن پوسترها یک عیب است.

 

فرهاد مهندس‌پور در حالی که تلفن همراه خود را نشان می‌داد، در دفاع از پوسترها گفت: من در فضای مجازی نیستم. او در نقد اینکه ایموجی امری ضد گفت‌گوست مدعی شد ما تنها با زبان حرف نمی‌زنیم و رفتار بدن ما مهمتر از زبان هستند.

 

حمیدرضا ابک در این نشست در پاسخ به اعتراض خبرنگاری مبنی بر شکل فروش بلیت‌ها گفت: اولین مشکل فضایی است که در آن نسبت میان مخاطب و آن مناسب نیست. همواهر گفته شده دولت به جای دخالت در نرم‌افزار بر سخت‌افزار فعال باشد. فرهنگی در گذشته شکل گرفته که ایجاد توقع کرده است. ما با ۳۱۲ نفر خواستار بلیت خبرنگاران مواجه شدند.

 

فرهاد مهندس‌پور در خصوص انتخاب سایت فروشنده پاسخ داد: مناقصه‌ای برگزار شد و ما بهترین پیشنهاد را انتخاب کردیم ۴ طرح آمد و بهترین انتخاب شد. این گفته‌ها که با جنجال نماینده سایت تیوال همراه بود با این گفته حمیدرضا ابک مدیر روابط عمومی جشنواره همراه شد که گفت: به شفاف‌ترین شکل ممکن رفتار کردم و حاضرم متن نامه‌ها را منتشر کنم ۵ اختلاف جدی میان دو گروه وجود داشته است.

 

وی در حالی که قرارداد ایران نمایش را نشان خبرنگاران داد، گفت: نامه من نشان می‌دهد که ایران نمایش موظف است این خدمات را ارائه کند و اگر چنین نشد رسانه‌ای شود.

 

مهندس‌پور در مواجهه با سوال خبرنگاری که مدعی بود هدف از جشنواره ۳۶ کوچک سازی آن بوده گفت: من چنین نگفتم این بزرگترین جشنواره کشور و منطقه از روسیه تا آفریقا و مشرق دور است حرفم این بود در یک پروسه ۳ ساله جشنواره فجر به دو بخش تقسیم شود. آمدن گروه‌های خارجی در زمستان بسیار سخت است  گفتم این بخش به همراه عکس و پوستر در تابستان اجرا شود ما می‌توانیم با این جشوواره به قطب فرهنگی منطقه بدل شویم کار دشواری است و با این بودجه امکانپذیر نیست اما با گفتنش باید مسئولان را نسبت به این مسئله حساس کرد. اصرار گروه‌ها بر سر این است که چرا در جشنواره نیستی و ما ناچاریم با افکار عمومی حرکت کنیم. این جشنواره، جشنواره مهندس‌پور نیست و به نظر من این مسابقه امر احمقانه‌ای است در جشنواره‌های کوچک برای تشویق گروه‌ها جایزه می‌دهند من شگفت‌زده شدم چرا که کسانی گفتند می‌خواهیم در فجر شرکت کنیم که گویا بزرگ و کوچک ما در جامعه اعتبار اجتماعی ندارند و این اعتبار با لوح و تندیس اجرا می‌شود. گویا مواجه اثر با مخاطب در سالن ما را اقنا نمی‌کند.

 

فرهاد مهندس‌پور در پاسخ به خبرنگار اعتماد مبنی بر عدم رعایت فراخوان و تغییر در روند آن گفت: من انتظار بیشتری از خودم داشتم و این ۸ ماه تلاش کردم عاقل شوم. فشارها بسیار زیاد است از فراخوان رجوع کردم اما این حداقل و می‌شود مهار بیشتری از دست ما خارج شود من سالها از کارهای اجرایی دور بودم و خیلی زود فهمیدم که نباید می‌آمدم وضع به شدت افتضاح است اگر دوستان در تئاتر نبودند می‌رفتم. من معیار کمی کوچکی گذاشتم و آن هم تقسیم کارگردانان به زیر سه کار و بالای سه کار بوده است برای رسیدن به این مسئله برای هر نمایش بیش از ۱۰ تماس گرفتیم ما نتوانستیم به یک آئین‌نامه برسیم و هر سال در نقطه صفر قرار می‌گیریم. تقسیم بحث تئاتر ایران به دو بخش عاقلانه‌ترین کار بود. فراخوان جشنواره ۳۷ را نوشته‌ایم و بسیار متفاوت است و عملا نمی‌توانیم آن را منتشر کنیم.

 

مهندس‌پور در پاسخ به خبرنگار شبستان که چرا وضعیت به بخش مرور و تازه‌ها در فجر متزلزل است گفت: جشنواره ۲۳ جشنواره من بود و من یکه تاز بودم و کسی جلودارم نبود. اما جامعه پذیرشگر آن نبود. ما باید با جامعه تئاتری وارد گفت‌وگو شویم و یا اینکه کار خودم را بکنم تا رسیدن به یک عقلانیت پای ماجرا می‌ایستم. من آقای شفیعی را خیلی نمی‌شناسم اما اگر در دلش را باز کند می‌فهمیم که پر از درد است. تئاتری‌ها زیرآب یکدیگر را پیش او می‌زنند. در چهره‌اش می‌فهمم گویی به من اعتماد می‌کرد اما او را درک می‌کنم. یکی از مشکلات بودجه است تازه اولین بخش از بودجه به شکل نصفه و نیمه پرداخت شده است. ما تبدیل به آدمهایی می‌شویم که می‌گوییم ولش کن.

 

مهندس پور در واکنش به خبرنگار مکس مبنی بر شفاف‌سازی در آثار بخش مرور گفت: در دفترچه به گروه هفتاد نفره گفته شده بود چگونه کارها را انتخاب کنند در بخشهایی خود را محق ندانستیم که درباره کیفیت نظر دهیم. ما فقط درباره کمیت نظر دادیم. در حوزه کیفیت فقط می‌توانید در بخش میهمان و خارجی مرا مواخذه کنید. چرا که خودم آنها را برگزیدم. اعلام آمار فکر خوبی است و چیزی برای پنهان کردن نداریم.

 

اصغر دشتی قائم مقام دبیر جشنواره نیز در این باره گفت: ما معیارها و ملاک‌های ورود به مسابقه را نگفتیم کار ما صرفا طراحی یک مکانیسم بوده است.

 

مهندس پور در جواب  تسنیم مبنی بر اینکه چرا بخش میهمانی در آئین‌نامه جشنواره فجر به شکل روشن تدوین نمی‌شود گفت: مرزهای قدرت دبیر مشخص نیست نباید شکل آئین‌نامه‌ای داشته باشد معمولا اینگونه است که دبیر سلیقه‌هایی دارد دانشی داشته که این فضا دست او را باز می‌گذارند. جشنواره فجر جشن گفت‌‌وگوست که در ابتدا در دبیرخانه رخ داده است. اعضای اجرای جشنواره تصمیم‌های مستقلی می‌گرفتند.

 

وی در پاسخ به سوال تسنیم که قرار بود جشنواره به سوی کارهای عامه پسند سوق پیدا کند و گویی قرار است سلیقه دبیر جشنواره در انتخاب آثار دخیل باشد گفت: درباره انتخاب کارها گفته بودند می‌خواستم یک نگاه سلیقه‌ای داشته باشم من گفته بودم فجر ویترین تئاتر ایران نیست و تلاش کردم چنین شود. با ایرج راد، هرمز هدایت، و فاطمه مکاری و... تماس گرفتم تا به عنوان میهمان در جشنواره حضور داشته باشم ما اکنون با طیف‌ گسترده‌ای از کارها روبروییم درباره کیفیت مته به خشخاش نگذاشتم. به دلیل تنگنای مالی بخش عامه‌پسند ر کنار گذاشتم عامه پسند به معنای تئاتر آزاد نیست. فکر می‌کنم در بخش میهمان در فجر ۳۷ اتفاقاتی رخ داده است.

 

وی درباره انتخاب آثار خارجی نیز گفت: آروند دشت‌آرای کارها را روبروی من گذاشت و من انتخاب کردم مسئولیت با دبیر جشنواره است و او باید پاسخگو باشد.

 

دشت‌آرای دبیر جشن بین‌الملل گفت: کارها را باید آقای مهندس‌پور بدون شورا انتخاب می‌کرد. جشنواره به یک دبیر زیر نظر هنری نیاز دارد تا یک انتخاب کننده.

 

فرهاد مهندس‌پور درباره اعتقادش به حذف بخش مسابقه گفت: مسابقه دون شان جشنواره فجر است تنها رضایی راد، جلال تهرانی و حسن معجونی گفتند نفس حضور در جشنواره فجر برای ما مهم است.

 

مهندس همچنین در واکنش به انتخاب نمایش اولیور توئیست در جشنواره فجر گفت: خودم با نمایش اولیور توئیست زاویه داشتم اما کار آماده است و من برای اجرای آن تلاشی نمی‌کنم به لحاظ فرمی با کارهای دیگر متفاوت است و انتخاب کار برای تنوع بوده است.

 

در دقایق پایانی این نشست فضا به سبب مطرح شدن برخی پرسش‌ها مبنی بر سازوکار جشنواره در انتخاب آثار در بخش میهمان و همچنین تقسیم آثار مسابقه به دو بخش الف و ب و کنار گذاشتن برخی آثار با حواشی بسیاری دنبال شد تا برخی پرسش‌ها بدون پاسخ گذاشته شود. 

 

 

 

  • 17
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش