شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۴:۰۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۸۰۱۵۷۱
فستیوال ها و جشنواره های هنری

واکنش سینماگران به حضور دوباره فیلم‌اولی‌ها در جشنواره فجر

جشنواره فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
سینماگران و منتقدان بر این باورند که بازگشت بخش «نگاه نو» ویژه فیلم‌اولی ها به جشنواره ملی فیلم فجر اتفاق خوبی است اما مسئولان باید درباره دلیل این حذف و اضافه های هر ساله توضیح دهند.

به گزارش مهر، بخش «نگاه نو» بعد از ۲ دوره غیبت از جشنواره ملی فیلم فجر، امسال و در سی و هفتمین دوره دوباره حضور دارد و قرار است در این دوره  ۱۰ فیلم سینمایی از کارگردانان فیلم اولی داوری شود. حذف بخش فیلم اولی ها از جشنواره ملی فیلم فجر با انتقادهای زیادی رو به رو بود ولی این انتقادها باعث نشد که ۲ دوره قبل تصمیم مدیران به نفع فیلم اولی ها تغییر کند و همان سال ها نیز دلیل محکم و حتی مشخصی درباره این تصمیم ارایه نشد و حال این بخش بازگشته است بدون اینکه مشخص شود دلیل تغییر در فراخوان مهم ترین رویداد سینمایی کشور در سال های قبل چه بوده است و کسی از مسئولان هم در این باره توضیحی نمی دهد که چرا جشنواره ملی فیلم فجر تا این اندازه در بخش های استراتژیک خود که می تواند بر جریان فیلمسازی کشور تاثیرگذار باشد، دارای نوسان است!

 

در این گزارش با تعدادی از منتقدان و سینماگران درباره اهمیت حضور فیلم های اول در یک بخش جداگانه در جشنواره ملی فیلم فجر به گفتگو نشستیم.

 

خسرو دهقان عضو هیات داوران مسابقه سینمای ایران در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، احمد طالبی نژاد منتقد و نویسنده، نیما اقلیما و عباس نظام دوست از جمله کارگردانان فیلم اول در این گزارش ما را همراهی کرده اند.

 

خطر گستردگی جشنواره ملی فیلم فجر را تهدید می‌کند

خسرو دهقان عضو هیات داوران مسابقه سینمای ایران در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و از جمله منتقدان شناخته شده سینمای ایران درباره افزوده شدن دوباره بخش «نگاه نو» به سی و هفتمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر به خبرنگار مهر گفت: نسبت به این تغییر و حضور بخش فیلم های اول در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر هم موافق هستم و  هم مخالف؛ از این جهت موافقم که امکان حضور استعدادهای جوان در جشنواره پررنگ تر می شود و اتفاق خوبی است، اما مساله ای که با آن مخالفم این است که با حضور دوباره این بخش در جشنواره، تکلیف بخش های دیگر مانند سینمای مستند، کوتاه و انیمیشن چه می شود.

 

وی با اشاره به اینکه گسترده شدن خطری است که جشنواره  ملی فیلم فجر را تهدید می کند، توضیح داد: خطر گستردگی جشنواره ملی فیلم فجر را تهدید می کند و اضافه شدن این بخش ها آن را تبدیل به یک جشنواره ۴۰ موضوعی می کند و بعید نیست در نهایت بخش هایی مانند سینمای بین الملل، خاورمیانه، جنگ، کودک و نوجوان و... نیز به این جشنواره افزوده شوند.

 

فیلم اولی ها جشنواره مجزا داشته باشند

این منتقد سینما ادامه داد: اگر می خواهیم همه بخش های سینما در جشنواره ملی فیلم فجر دیده شود، بهتر است برای آن جشنواره های مجزا ایجاد کرد همانطور که برای فیلم های کوتاه و مستند به صورت مجزا در طول سال جشنواره برگزار می شود پس بهتر است برای فیلم های اول نیز یک جشنواره مجزا ایجاد شود.

 

به گفته وی، قرار نیست جشنواره ملی فیلم فجر چون بزرگترین جشنواره سینمایی کشور است همه بخش های سینمایی را شامل شود.

 

این نویسنده و پژوهشگر سینما بیان کرد: جشنواره ملی فیلم فجر باید محدودتر، کنترل شده تر و موضوعی تر باشد در غیر این صورت همه از آن سهم می خواهند، کما اینکه طی این سال ها شاهد چنین اتفاقی بوده ایم.

 

دهقان در پایان گفت: تاکید می کنم بهتر است یک جشنواره مجزا برای فیلم های اول ایجاد کرد که در این صورت داوری این فیلم ها نیز درست تر خواهد بود، چرا که دیگر یک کارگردان که اولین تجربه ساخت فیلم خود را دارد در کنار کارگردانی که ۴۰ سال کار کرده است داوری نمی شود.

 

حذف و اضافه های جشنواره ملی فیلم فجر تنها یک بازی است

احمد طالبی نژاد نویسنده و منتقد سینما نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در بسیاری از جشنواره های معتبر جهانی  بخشی را به فیلم های اول و دوم فیلمسازان اختصاص می دهند زیرا این باور وجود دارد که فیلمسازی که اولین یا دومین فیلم خود را ساخته است نباید در کنار یک فیلمساز باتجربه ای که مثلا ۱۰ فیلم ساخته است قرار بگیرد و یک هیات داوری فیلم های آنها را مقایسه کند زیرا ممکن است فیلم های اول از بعضی جهات فنی و تکنیکی ضعف هایی داشته باشد و البته ممکن هم است که هیچ ضعفی نداشته باشد و از بسیاری از آثار فیلمسازان قدیمی بهتر باشد.

 

وی با اشاره به اینکه ایجاد بخش هایی از این دست تقریبا یک رسم قدیمی در جشنواره های معتبر جهانی مانند «کن» است و جوایز معتبری نیز برای آن در نظر گرفته شده است، توضیح داد: اینکه جشنواره ملی فیلم فجر که در گذشته بخش فیلم های اول را داشته است، این بخش را حذف کرد و دوباره آن را برگردانده مساله مهمی است. شاید این حذف و اضافه ها را بتوان جزو بازی هایی دانست که هیچ دردی از سینمای ایران دوا نمی کند.

 

طالبی نژاد تاکید کرد جشنواره ملی فیلم فجر به عنوان ویترین سینمای ایران باید آثار سینمایی را گلچین کند و بهترین های یک سال سینما را نمایش دهد و در این باره گفت: جای نمایش فیلم های معمولی و بی ارزش در یک جشنواره مهم نیست و بهتر است از همان مسیر سوپرمارکتی و یا گیشه عرضه شوند.

 

جشنواره ملی فیلم فجر محلی برای نخبه گرایی است و قشر نخبه گرا می خواهند فیلم هایی باکیفیت و ارزشمند ببینند ولی در چنین شرایطی یک سری فیلم بی کیفیت وارد جشنواره می شودوی ادامه داد: جشنواره ملی فیلم فجر محلی برای نخبه گرایی است و قشر نخبه گرا می خواهند فیلم هایی باکیفیت و ارزشمند ببینند ولی در چنین شرایطی یک سری فیلم بی کیفیت وارد جشنواره می شود و مخاطب نیز بلیت های گران را تهیه می کند که مورد استقبال نیز قرار نمی گیرد.

این نویسنده و منتقد تاکید کرد جشنواره باید به فیلم های غیرمتعارف نیز توجه کند و گفت: هیات انتخابی که فیلم ها را انتخاب می کند، باید از میان تولیدات سال، فیلم هایی که ارزش حضور در جشنواره را دارند انتخاب کند. اگر هم بخواهند بهتر قضاوت کنند بهتر است برای فیلم های اول و دوم هیات داوری جداگانه ای داشته باشند. باز هم تاکید می کنم جشنواره باید محل عرضه فیلم هایی باشد که سینماها به راحتی آنها را اکران نمی کنند.

 

این منتقد توضیح داد: در بحث پیدا کردن استعدادها از میان فیلم های اول باید بگویم هیات انتخاب باید ۵ یا ۶ فیلم که می توان آن را بهترین ها دانست، انتخاب کند. در چنین شرایطی مخاطب با اعتماد بیشتری به سمت بخش فیلم های اول می آید.

 

طالبی نژاد در پایان گفت: معتقدم هیات انتخاب فیلم ها باید متشکل از افراد دانا و نه شخصیت های سیاسی و ماموران باشد. یکی از مشکلات ما در جشنواره ها این است که در بین هیات انتخاب افراد مامور و غیرمتخصص نیز وجود دارد. اگر هیات انتخاب واقعا از بین افراد حرفه ای باشد، مخاطب نیز می تواند به راحتی به فیلم های انتخاب شده اعتماد کند.

 

طی ۲ سال گذشته فیلم اولی ها حیف شدند

نیما اقلیما که سال گذشته با فیلم سینمایی «امیر» به عنوان اولین اثر سینمایی خود در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور داشت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نسل ما طی سال های گذشته بارها از این مدل حذف و اضافه  ها در بخش های مختلف زندگی خود را تجربه کرده و اعتراض کردن هم نتیجه ای ندارد و بی عدالتی اجتماعی برای نسل ما تبدیل به امر عادی شده است.

 

وی بیان کرد: ۲ دوره گذشته که بخش «نگاه نو» از جشنواره ملی فیلم فجر حذف شد بسیاری از فیلم های کارگردانان فیلم اول دیده نشد، حتی مساله جالب تر این است که در دوره سی و ششم جشنواره ملی فیلم فجر، فیلم «امیر» و عوامل آن حتی برای اختتامیه دعوت نشدند و این امر نشان داد که سینمای جدی چه جایگاهی می تواند داشته باشد.

 

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه در ۲ سال گذشته بخش عمده ای از فیلمسازان اول حیف و میل شدند، توضیح داد: نمی دانم چرا دوستانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و یا دوستانی که مسئولان برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر هستند به راحتی از این ماجرا گذر می کنند. نمی دانم آیا این گروه از دوستان هیچگاه فیلم اولی بوده اند تا بدانند شرایط برای تولید فیلم برای یک فیلم اولی چقدر سخت است و تقریبا یک جنگ محسوب می شود.

 

اقلیما افزود: نمی دانم سیستم مدیریت سینمای ما به چه شکل است و اصلا هیچ درکی از آن ندارم، نمی دانم چرا یک بخش ۲ سال از مهمترین جشنواره ملی کشور حذف می شود و دوباره بازمی گردد و هیچ کس در این باره بازخواست نمی شود و یا توضیحی نمی دهد. البته که سیستم انکار در جامعه ما بسیار رایج است و ما همه چیز را به گونه ای انکار می کنیم که انگار از اول آن چیز وجود نداشته است.

 

کارگردان فیلم «امیر» شرایط فیلمسازی را بسیار سخت ارزیابی کرد و گفت:فیلم ساختن هر روز سخت تر می شود و متاسفانه یا خوشبختانه کمدی ها از فروش خوبی در سینما برخوردار هستند و آثار جدی و اجتماعی کمتر دیده می شوند. با توجه به استقبالی که از سینمای کمدی می شود اگر در گذشته ۷۰ درصد سرمایه گذاران علاقه مند به تولید فیلم کمدی بودند الان ۱۰۰ درصد سرمایه گذاران به دنبال این کار هستند. من مشکلی با فیلم کمدی ندارم اما در چنین شرایطی کار برای فیلم های جدی سخت می شود و کمتر کسی برای این نوع از سینما سرمایه گذاری می کند.

 

اقلیما در بخشی دیگری از صحبت های خود توضیح داد: برای ساخت فیلم جدی باید به جایی متصل باشید و یا رانتی داشته باشید تا بتوانید فیلم بسازید. فقط افرادی از این امکانات برخوردار هستند و همان ها می توانند فیلم بسازند. چنین امکانی برای افرادی مانند من که در مبتنی بر تلاش خود فیلم می سازند، فراهم نیست و این باعث می شود یک نسل از فیلمسازان با تفکرات خاص در یک برهه تاریخی از دست برود و اینگونه بخشی از تجربه زیستی جامعه از دنیای فیلمسازی حذف می شود.

 

وی با تاکید بر اینکه بازگشت بخش «نگاه نو» به جشنواره ملی فیلم فجر اتفاق خوبی است، گفت: امیدوارم آثار فیلمسازان اول در این دوره از جشنواره به خوبی دیده شود زیرا این دیده شدن باعث می شود انگیزه نسل جوان برای مبارزه برای تولید آثار بیشتر باشد.

 

از این امر می ترسم که ایجاد دوباره بخش «نگاه نو» در جشنواره ملی فیلم فجر به این دلیل باشد که یکی از دوستان سینمایی، فرزندش فیلم دارداین کارگردان با اشاره به اینکه نسبت به اضافه شدن بخش «نگاه نو» چندان خوش بین نیست، توضیح داد: از این امر می ترسم که ایجاد دوباره بخش «نگاه نو» در جشنواره ملی فیلم فجر به این دلیل باشد که یکی از دوستان سینمایی، فرزندش فیلم دارد و با توجه به اینکه بی عدالتی بخشی از فرهنگ سینمایی ما شده است، ممکن است هر اتفاقی در سینمای ایران و در جشنواره رخ دهد.

 

وی در پایان عنوان کرد: چرا چنین اتفاقی سال گذشته رخ نداد آن هم در سالی که فیلمسازان اول آثار بسیار قابل توجهی را ارایه کردند. با احترام به رضا مقصودی برای ساخت فیلم «خجالت نکش» که سیمرغ بهترین فیلم اول را دریافت کرد ولی فیلم او به دلیل گرفتن این جایزه سرلوحه کار فیلم اولی ها قرار می گیرد زیرا این رفتار مسئولان سینمایی می گوید که از چه سینمایی خوششان می آید و چه سینمایی را نمی خواهند.

 

جشنواره ملی فیلم فجر بهترین فرصت برای دیدن شدن فیلم های اول است

عباس نظام دوست کارگردان فیلم سینمایی «گرگ بازی» که سال گذشته از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر بازماند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تنها جایی که فیلم اولی ها می توانند نفس بکشند و دیده شوند، جشنواره ملی  فیلم فجر است زیرا بسیاری از فیلم های اول امکان اکران خوب در فصل و زمان خوب را ندارند به همین دلیل فیلمسازان جوان برای ساخت فیلم دوم خود با مشکل مواجه می شوند. در چنین شرایطی می توان گفت که جشنواره فیلم فجر بهترین فرصت برای دیده شدن این دسته از فیلم ها است.

 

این کارگردان جوان تاکید کرد: فیلم های اول معمولا جسورانه تر و خاص تر و به سینمای روز دنیا نزدیک تر هستند ولی این آثار در جشنواره ملی فیلم فجر جایگاهی ندارند. کارگردانان فیلم اولی دلسرد شده و مجبورند سراغ سلیقه ای که سال گذشته در انتخاب فیلم های اول وجود داشت بروند. سال گذشته ۲ فیلم کمدی در بین فیلم های اول بود که این نوع جهت دهی خود یک پدیده نگران کننده در سینمای ایران به شمار می رفت.

 

نظام دوست در پایان گفت: امیدوارم در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر با ایجاد دوباره بخش «نگاه نو» شرایط برای دیده شدن این دسته از فیلم ها فراهم شود.

 

  • 11
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش