پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۳:۱۱ - ۲۵ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۷۰۱۲
فیلم و سینمای ایران

چالش «پروانه‌»ها در جشن خانه سینما

جشن خانه سینما,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
بنابر اعلام رسمی هیات برگزاری جشن خانه سینما، دوره بیستم این رویداد هم با داوری آثار «اکران شده» برگزار می‌شود اما آیا تثبیت این رویکرد در بلندمدت به نفع سینمای ایران است؟

به گزارش مهر، ۱۲۸ فیلم؛ این آمار فیلم‌هایی است که بنابر اعلام تورج منصوری در مقام دبیر هیات رییسه جشن بزرگ سینمای ایران در حدفاصل سال‌های ۹۵ تا ۹۷ تولید شده اما اکران نشده‌اند. ۱۲۸ فیلمی که مطابق آیین‌نامه برگزاری بیستمین جشن سینما حالا شانس دیده‌شدن و داوری در این رویداد را هم از دست داده‌اند و باید بیرون از گود شاهد رقابت ۷۵ فیلمی باشند که علاوه‌بر دریافت پروانه نمایش، ‌اقبال ورود به چرخه اکران را هم داشته‌اند.

 

اما این ۱۲۸ فیلم تنها آثار تولیدی اکران‌نشده سه سال سینمای ایران است و قطعاً اگر معیار آمارگیری را تا آخرین دوره‌ای که شرط داوری فیلم‌های در جشن خانه سینما صرفا «داشتن پروانه ساخت» بود عقب ببریم، با عدد بزرگ‌تری مواجه خواهم شد ولی آیا واقعا می‌توان گفت در این سال‌ها در حق این آثار اجحاف شده است؟ در صورت تثبیت این رویکرد در آیین‌نامه در دست تصویب جشن بزرگ سینمای ایران، ‌ آیا تولیدات بیشتری در سال‌های آتی از شانس «دیده شدن» محروم خواهند شد؟ استدلال مخالفان و موافقان این رویکرد چیست؟

 

بازخوانی؛ میراث یک جدال!

برای اینکه تصویر روشن‌تری از شرایط امروز پذیرش فیلم‌ها در میدان داوری مهمترین جشن اصناف سینمایی داشته باشیم ناگزیر از یک یادآوری هستیم. بنابر آیین‌نامه اولیه‌ای که بر مبنای آن جشن سینمای ایران در سال ۷۶ وارد تقویم رسمی رویدادهای سینمایی ایران شد، شرط حضور و داوری فیلم‌ها تنها داشتن «پروانه ساخت» بود. برهمین اساس همه تولیدات یک ساله سینمای ایران حتی بدون اکران و حتی الزام به داشتن «پروانه نمایش» می‌توانستند در این رویداد مورد قضاوت اصناف قرار بگیرند.

 

در دولت دهم و سکان‌داری جواد شمقدری در معاونت سینمایی بود که مجادلات میان ارشاد و خانه سینما بر سر نمایش و داوری فیلم‌های «فاقد پروانه نمایش» بالا گرفت و خانه سینما با فشار ارشاد دامنه فیلم‌های قابل پذیرش در این رویداد را به فیلم‌های «دارای پروانه نمایش» محدود کرد.

 

جشن خانه سینما,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

لغو شرط «پروانه ساخت» برای حضور فیلم‌ها در جشن سینما محصول معاونت سینمایی شمقدری بود

بالا گرفتن مجادلات میان محمدمهدی عسگرپور مدیریت وقت خانه سینما و معاونت سینمایی دولت دهم موجب تعطیلی موقت جشن سینما شد. در سال ۹۳ که وقفه سه ساله در برگزاری جشن با تغییر ترکیب مدیران سینمایی به پایان رسید، هیات برگزاری جشن با مشکل تازه‌ای مواجه شد؛ تراکم بالای فیلم‌های تولید شده در حدفاصل جشن پانزدهم و شانزدهم.

 

همین تراکم بالا سبب شد سیاست محدود کردن دایره فیلم‌های پذیرش شده در جشن، به رغم تغییر مدیران سازمان سینمایی، همچنان برقرار بماند و حتی شرط تازه‌ای هم به آن ضمیمه شود؛ تنها فیلم‌های «اکران شده» از این دوره امکان حضور و داوری در جشن سالانه سینمای ایران را داشتند.

 

در دولت دهم و سکان‌داری جواد شمقدری در معاونت سینمایی بود که مجادلات میان ارشاد و خانه سینما بر سر نمایش و داوری فیلم‌های «فاقد پروانه نمایش» بالا گرفت

این شرایط از دوره شانزدهم تا امروز که در آستانه برگزاری دوره بیستم قرار داریم با اندکی فرازوفرود برقرار بوده و در هر دوره هم یکی از اصلی‌ترین چالش‌های مدیران خانه سینما تصمیم‌گیری برای تثبیت و یا تغییر این شرایط است.

 

مخالفان «شرط اکران» چه می‌گویند؟

و اما امسال در بیستمین دوره برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران بار دیگر این درخواست سینمایی مطرح شد.

 

کانون کارگردانان سینمای ایران با ریاست محسن امیریوسفی در شورای مرکزی اولین پرچم‌دار طرح پیشنهاد «امکان داوری فیلم‌های اکران نشده» در دوره بیستم بود.

 

هرچند نامه این کانون خطاب به دست‌اندرکاران برگزاری جشن سینمای ایران به ریاست علی نصیریان به صورت رسمی منتشر نشد اما خبر درخواست آن از سوی مدیران خانه سینما تایید شده است؛ درخواستی که از سوی اصناف دیگری مانند کانون فیلمنامه‌نویسان و انجمن تهیه‌کنندگان و کارگردانان هم مورد حمایت قرار گرفت.

 

جشن خانه سینما,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

محسن امیریوسفی برای پذیرش فیلم‌های اکران‌نشده در جشن سینما تلاش بسیاری کرد

پایه استدلال مخالفان محدود ماندن دایره فیلم‌های حاضر در جشن به «آثار اکران شده»، لزوم حمایت خانه سینما از فیلم‌هایی است که «به هر دلیلی» امکان اکران عمومی را به‌دست نیاورده‌اند. البته ناگفته پیداست که وجه غالب این دغدغه حمایتی ناظر بر فیلم‌هایی است که به‌دلیل «عدم صدور پروانه نمایش» اکران نشده و در فضای رسانه‌ای فیلم‌های «توقیفی» خطاب می‌شوند.

 

البته در میان مخالفان این شرط، هستند سینماگرانی که بر «عدم توازن میان ظرفیت تولید و اکران» در سینمای ایران هم تاکید می‌کنند، به این معنا که با توجه به ظرفیت کم اکران و حجم بالای تولید، ناگزیر بخشی از تولیدات هر ساله سینمای ایران امکان اکران پیدا نمی‌کنند و این نباید موجب محرومیت آنها از دیده شدن و داوری در جشن سینمای ایران باشد.

 

موافقان «شرط اکران» چه می‌گویند؟

در مقابل مخالفان، اما تاکید اصلی موافقانِ تثبیت شرایط فعلی بر کمیت تولیدات و امکان گستردگی بیش از اندازه دامنه فیلم‌ها است. این گروه از سینماگران معتقدند که راه‌یابی همه تولیدات دارای «پروانه ساخت» به جشن سینما، اجحاف در حق فیلم‌های راه‌یافته به اکران است، به ویژه که بخش مهمی از آثار اکران نشده، به‌عنوان فیلم‌های توقیفی بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت و این می‌تواند در نتایج نهایی داوری‌ها تاثیرگذار باشد.

 

در همین راستا می‌توان استدلال مدیران جشن بیستم را هم مرور کرد که با توجه به آماری که در ابتدای همین گزارش نیز به آن اشاره شد، در نشست خبری اعلام کردند: «طبق بررسی دیدیم این پیشنهاد (داوری آثار بر مبنای پروانه ساخت) اصلا عملی نیست در حالی که گاردی هم نسبت به عملی شدن آن نداشتیم بلکه به شکل تکنیکی نمی‌توانستیم این کار را بکنیم.»

 

جشن خانه سینما,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

مدیران جشن بیستم پذیرش فیلم‌های اکران‌نشده را غیرقابل اجرا می‌دانند

برهمین مبنا حتی پیشنهاد حضور غیررقابتی فیلم‌های اکران‌نشده در جشن و یا پذیرش فیلم‌های فیلمسازان خاص مانند کیانوش عیاری (که دو فیلم خانه پدری و کاناپه را پشت درهای اکران دارد) هم مورد قبول قرار نگرفت و جشن بیستم قرار است تنها با داوری «اکران شده‌ها» برگزار شود.

 

در آرزوی «آکادمی» ایرانی

«جشن خانه سینما جشنواره نیست، بلکه مراسمی است شبیه اسکار که برگزیدگان هنرمندان سینما را از میان تولیدات سینمایی سال معرفی می‌کند و به آنان جایزه می‌دهد و از این دیدگاه اعتبار خاص خود را دارد.» این آخرین بخش از معرفی‌نامه رسمی جشن سالانه سینمای ایران در سایت رسمی خانه سینما است؛ معرفی‌نامه‌ای که نشان می‌دهد جشن خانه سینما سال‌ها است در سودای تبدیل شدن به یک اسکار ایرانی است و این اتفاقا نقطه اشتراک موافقان و مخالفان شرط پذیرش فیلم‌ها برمبنای «اکران» است و هر دو گروه نگاه حرفه‌ای و نزدیک شدن به استانداردهایی از جنس آکادمی اسکار را ضمیمه استدلال‌های خود می‌کنند.

 

فارغ از اینکه در قوانین آکادمی اسکار «شرط اکران» به وضوح مورد تاکید قرار گرفته، اما نکته مهمتر این است که آنچه موجب اعتبار این جایزه در میان فعالان سینمایی شده نه این شرط خاص و قوانین مصداقی دیگر بلکه «چارچوب حرفه‌ای تدوین قوانین» و مهمتر از آن «ثبات» است.

 

باید دید آیین‌نامه‌ای که به گفته تورج منصوری برای جشن سالانه سینمای ایران در دست تدوین است و از دوره بعد ملاک برگزاری این جشن خواهد بود، ‌می‌تواند «ثبات» را تجربه کند و در زمینه عبور از چالش‌هایی مانند «پروانه ساخت یا نمایش» می‌تواند به یک اجماع کلی در میان صنوف سینمایی دست پیدا کند یا خیر.

 

 

  • 14
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش