پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۸:۳۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۲۰۴۴۶۲
فیلم و سینمای جهان

نگاهی بـه فیلـم‌هـای ابـرقهـرمانی در سال ۲۰۱۷

فیلم ثور,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

به‌نظر می‌آید سینمای ابرقهرمانی شورش را در آورده است. البته در نزدیک‌شدن نهادی مثل آکادمی اسکار به سینمای مستقل، سیاست‌های کلی این آکادمی و همچنین تغییرات در اعضای آکادمی بیشترین سهم را داشته، اما کم‌فروغی سینمای تجاری این روز‌ها هم در این تغییر بی‌تاثیر نبوده است. حالا همچون سال ۲۰۰۳ هالیوود آثاری همچون «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» در چنته ندارد که هم بتواند جایزه‌های اسکار را درو کند و هم صدرنشین گیشه باشد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در آن می‌توان کم‌فروغی سینمای تجاری را دنبال کرد در ارتباط با سینمای ابرقهرمانی است. در سال ۲۰۱۷ هیچ فیلمی نتوانست به مرز فروش یک میلیارد دلار دست پیدا کند. همین کم‌فروغی اقتصادی باعث شد ضعف‌های این فیلم‌ها بیشتر به نظر بیاید و خیلی از رسانه‌ها و کارشناسان سینمایی از خلاقیت پایین سازندگان این فیلم‌ها بگویند. از سوی دیگر در سال ۲۰۱۷ یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های سینمایی به‌نام سینمای ابر‌قهرمانی ثبت شد. فیلم «لیگ عدالت» که با بودجه‌ ۳۰۰ میلیون دلاری‌اش در جایگاه پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینما قرار گرفته بود و‌ آرزو‌های فراوانی برای رکوردشکنی بزرگ داشت، اما نتیجه‌اش چنان فیلم بی‌مزه‌ای از آب در آمد که به فروشی بیش از ۶۰۰ میلیون دلار دست پیدا نکرد.

 

ثور: رگنراک

ارزشیابی:

«ثور» از جمله ابرقهر‌مان‌های داستان‌های تصویری کمپانی مارول است. فیلم که با بودجه‌ای ۱۸۰ میلیون دلاری جلوی دوربین رفته بود در گیشه با فروش ۸۵۳ میلیون دلار روبه‌رو شد تا در مقایسه با فروش «لیگ عدالت» فیلمی موفق محسوب شود، اما «ثور: رگنراک» را می‌توان یکی از بی‌خلاقیت‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی سال‌های اخیر دانست. سازندگان در پی این بوده‌اند که رگه‌هایی از کمدی و وضعیت‌های طنزآمیز را هم به کار بگیرند، اما از آن‌جا که ابر قهرمان‌ها استعداد زیادی برای طنازی ندارند نتیجه کار ابرقهرمانی شده که به قصد خنداندن مدام تکه‌های بامزه می‌اندازد ولی موفق نمی‌شود کسی را بخنداند. شاید خالقان در پی این بوده‌اند که با گرفتن اسلحه آشنای ابر‌قهرمان(چکش) او را با وضعیتی جدید روبه‌رو کنند، اما این هم اتفاق نمی‌افتد. تحول شخصیت‌ها بی‌هیچ مقدمه‌ای و به فرمان فیلمنامه‌نویس به یکباره اتفاق می‌افتد. شخصیت «اسکپر ۱۴۲» که ثور را به اسارت می‌گیرد، ناگهان به همرزم او تبدیل می‌َ‌شود. یا برادر ثور، هرگاه فیلمنامه‌نویسان نیاز داشته باشند به او خیانت می‌کند و هرجا نیاز باشد همراه او می‌شود. شاید هم خالقان «ثور: رگنراک» اعتقاد داشتند که برادران گوشت همدیگر را هم بخورند، استخوان هم را دور نمی‌اندازند و این چنان واضح و مبرهن است که نیاز به توضیح ندارد.

 

لیگ عدالت

ارزشیابی:

ابرقهرمان‌های کمپانی دی‌سی گردهم آمده‌اند تا یکی از بی‌مزه‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی در سال‌های اخیر با حضور همه ابر‌قهرمان‌های این کمپانی ساخته شود. «سوپرمن» مرده است و بتمن برای نجات زمین به جمع‌آوری تیمی از ابرقهرمان‌ها می‌اندیشد. فیلم هرچه نداشته باشد می‌توان نشان دهد که چرا سینمای ابرقهرمانی دچار بحران است. در میان اعضای این تیم ابرقهرمانی تنها بتمن است که از خصوصیات انسانی برخوردار است و به همین میزان نمی‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در فیلمنامه‌های اخیر ابرقهرمانی داشته باشد. حال فیلم‌های ابرقهرمانی پر از شخصیت‌هایی است که به طراحان جلوه‌های ویژه این اجازه را می‌دهند که هر کاری مد نظر ‌َآن‌هاست، انجام دهند. کار به آن‌جا رسیده که به دست شخصیت «زن شگفت‌انگیز» یک طناب نورانی داده می‌شود که وقتی به کسی می‌خورد او مجبور به راست‌گویی و گفتن حقیقت می‌شود؛ یعنی حتی نیازی نیست فیلمنامه‌نویسان برای برملاشدن حقیقت، یک کنش و واکنش دراماتیک طراحی کنند. حال فقط کافی است که طناب نورانی را به دست زن شگفت‌انگیز برسانند. اوج این آزادی بی‌حد و حصر فیلمنامه‌نویسان در طراحی داستان‌های ابرقهرمانی را در زنده‌شدن دوباره سوپرمن می‌بینیم. وقتی می‌شود ابرقهرمان مرده را زنده کرد، مخاطب دیگر چرا باید نگران سرنوشت این ابرقهرمان‌ها باشد؟

 

ثور: رگنراک

کارگردان: تایکا وایتیتی

 

بودجه: ۱۸۰ میلیون دلار

 

فروش در گیشه‌های جهانی: ۸۵۳ میلیون دلار

 

رتبه در جدول فروش سال: ۹

 

فروش در سینما‌های آمریکا و آمریکای شمالی: ۳۱۴میلیون دلار

 

فروش در سینما‌های چین: ۱۱۲میلیون دلار

 

بیشترین فروش در کشور‌های دیگر: ۴۰ میلیون دلار در بریتانیا

 

فروش قسمت‌های قبلی

ثور (۲۰۱۱)

 

بودجه: ۱۵۰ میلیون دلار

 

فروش: ۴۴۹ میلیون دلار

 

 

ثور: دنیای تاریک (۲۰۱۳)

 

بودجه: ۱۷۰ میلیون دلار

 

فروش: ۶۴۴ میلیون دلار

 

لیگ عدالت

کارگردان: زک اسنایدر

 

بودجه: ۳۰۰ میلیون دلار

 

فروش در گیشه‌های جهانی: ۶۵۷ میلیون دلار

 

رتبه در جدول فروش: ۱۴

 

فروش در سینما‌های آمریکا و آمریکای شمالی: ۲۲۸ میلیون دلار

 

فروش در سینماهای چین: ۱۰۶ میلیون دلار

 

بیشترین فروش در کشور‌های دیگر: ۴۱ میلیون دلار در برزیل

 

فروش قسمت‌های قبلی:

بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت( ۲۰۱۶)

 

بودجه: ۲۵۰ میلیون دلار

 

فروش: ۸۷۳ میلیون دلار

 

مرد پولادین ( ۲۰۱۳)

بودجه: ۲۲۵ میلیون دلار

 

فروش: ۶۶۸ میلیون دلار

 

زن شگفت‌انگیز

ارزش‌گذاری:  *

«زن شگفت‌انگیز» یکی از پرحرف و حدیث‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی در سال ۲۰۱۷ بود. یکی از این جهت که برای اولین‌بار بود که یک ابرقهرمان زن به‌تنهایی در مرکز روایت یک فیلم ابرقهرمانی قرار می‌گرفت و نخستین فیلم ابرقهرمانی شخصیت «زن شگفت‌انگیز» به حساب می‌آمد. از طرفی کارگردانی فیلم به کارگردان زن سپرده شده بود. فیلم در گیشه با موفقیت نسبی روبه‌رو شد. در جدول فروش فیلم‌های آمریکا و آمریکای شمالی در جایگاه سوم قرار گرفت و در جدول فروش جهانی با ۸۲۱ میلیون دلار فروش در جایگاه دهم قرار گرفت. از این‌ها که بگذریم «زن شگفت‌انگیز» از فیلم‌های محافظه‌کارانه‌ای بود که در سینمای سال ۲۰۱۷ بر طبل جنگ می‌کوبید. فیلم مدام در حال القای این ایده است که نباید در سیاست پای میز مذاکره نشست و بهترین راه همان شکست‌دادن دشمن است. از ۱۵ دقیقه ابتدایی فیلم این‌طور به نظر می‌آید که فیلمنامه‌نویسان در پی خلق بستری هستند که یک داستان ابرقهرمانی بتواند در آن جاری شود، اما از جایی که پای توانایی‌‌های ابرقهرمانانه زن شگفت‌انگیز به میان می‌آید همه‌چیز شبیه دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی می‌شود. چگونه مخاطب می‌تواند نگران سرنوشت شخصیتی باشد که فشنگ و گلوله را به گونه‌ای از مقابل خود بر می‌دارد که گویی پشه‌ای ویزویز‌کنان در حال گذر بوده است؟

 

زن شگفت‌انگیز

کارگردان: پتی جنکینز

 

بودجه: ۱۴۹ میلیون دلار

 

فروش در گیشه‌های جهانی: ۸۲۱ میلیون دلار

 

رتبه در جدول فروش سال: ۱۰

 

فروش در سینما‌های آمریکا و آمریکای شمالی: ۴۱۲میلیون دلار

 

فروش در سینماهای چین: ۹۰ میلیون دلار

 

بیشترین فروش در کشور‌های دیگر: ۳۳ میلیون دلار در برزیل

 

فروش قسمت‌های قبلی: ندارد

 

مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه

ارزش‌گذاری:  **

شاید بتوان «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» را مهندسی‌شده‌ترین روایت ابرقهرمانی در سینمای سال ۲۰۱۷ دانست. در میان ابرقهرمان‌های سینمایی این سال بیشترین خصلت‌های انسانی را می‌توان در شخصیت مرد عنکبوتی جست‌وجو کرد. شاید فضای کمی متفاوت این فیلم به ریسک کمپانی مارول در انتخاب کارگردان این فیلم برمی‌گردد. مارول و دیزنی برای ساخت این فیلم به سراغ چهره‌ای رفتند که هیچ سابقه‌ای در این نوع سینما نداشت. جان واتس، پیش از این دو فیلم کارگردانی کرده بود که یکی در زیرمجموعه سینمای وحشت و دیگر از جنش سینمای جاده‌ای بود. با توجه به حضورش در جشنواره ساندنس با فیلم دومش، بیشتر چهره‌ای برای سینمای مستقل آمریکا به نظر می‌رسید، اما سر از سینمای ابرقهرمانی در آورد. بردن فیلم به فضای درام‌های دبیرستانی، «مردعنکبوتی: بازگشت به خانه» را به فیلمی متفاوت تبدیل می‌کند. البته بیش‌ازحد زمینی‌شدن ابرقهرمان‌ها هم مشکلات خاص خود را برای این فیلم‌ها ایجاد می‌کند. مثلا وقتی در جایی از فیلم یک کشتی در حال دو نیم شدن است، اما دو ابرقهرمان هر یک یک‌سوی کشتی را می‌گیرند و آن را به هم می‌چسبانند این صحنه در تضاد با بعد زمینی روایت قرار می‌گیرد. با همه این‌ها واتس تلاش کرده در مقابل قهرمانش یک ضدقهرمان قدرتمند طراحی کند. فقدان ضدقهرمان‌های قدرتمند را می‌توان یکی از پاشنه‌آشیل‌های سینمای ابرقهرمانی سال ۲۰۱۷ دانست.

 

قهرمانی در غیبت ضدقهرمان‌ها

یادش بخیر آن روز‌های که فیلمسازان سینمای ابرقهرمانی در مقابل قهرمانان‌شان ضدقهرمان‌هایی قرار می‌دادند از جنس جوکر در فیلم «شوالیه تاریکی»( ۲۰۰۸). در عمده فیلم‌های سال ۲۰۱۷ نشانی از ضدقهرمان‌های هم‌وزن با ابرقهرمان نیست. در «لیگ عدالت» و «ثور: رگنراک» ابرقهرمان تقلیل داده شده است به یک شمایل هیولا‌وار که دیالو‌گ‌‌های کلیشه‌ای درباره پایان دنیا و حکومت سیاهی می‌گوید. در «زن شگفت‌انگیز» تلاش شده که این ضدقهرمان کمی پیچش هم داشته باشد، در حدی که ما فکر کنیم با یک آدم خوب روبه‌رو هستیم، اما در نهایت متوجه می‌َ‌َشویم که با یک ضدقهرمان روبه‌رو هستیم. ولی پیچ شخصیتی به ساده‌ترین شکل ممکن اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر توانایی‌های خارق‌العاده ابرقهرمان‌ها که از سوی طراحان جلوه‌های ویژه به آن‌ها داده می‌شود باعث می‌شود پیروزی ابرقهرمان‌ها در نبرد‌ها قطعی باشد. اتکای این فیلم‌ها به جلوه‌های تصویری باعث شده ضدقهرمان‌ها تبدیل به شخصیت‌های عضله‌ای آن هم نه از جنس واقعی شوند. شاید یکی از نکات متفاوت فیلم «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» با دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی سال گذشته درهمین توجه به خلق ضدقهرمان باشد. ضدقهرمان در مرد عنکبوتی توضیح داده می‌شود. او کارفرمای کوچکی است که دولت به رقیبش تبدیل می‌شود. از همین رو بعد از از دست دادن کارش وارد تجارت سیاه می‌شود. همین توضیح کوچک باعث می‌َشود مرد عنکبوتی به فیلم زنده‌تر و جاندارتری تبدیل شود.

 

ابرقهرمان‌ها به کجا می‌روند

سینمای ابرقهرمانی جدید از سال ۱۹۸۹ که با فیلم «بتمن» تیم برتون کلید خورد، تا‌کنون فراز و نشیب‌های زیادی پشت سر گذاشته است. حالا به نظر می‌رسد که این سینما بیش از هر چیز به ایده‌هایی تازه نیاز دارد. بسیاری از کارشناسان سینمایی و صنعت سرگرمی اعتقاد داشتتند موفقیت نسبی دو فیلم «مرد عنکبوتی» و «زن شگفت‌انگیز» به همین ایده‌های در همین حد متفاوت آن‌ها بر می‌گردد. «زن شگفت‌انگیز» ‌به هیچ عنوان فیلم خوبی محسوب نمی‌شود، اما همین‌که یک زن برای نخستین‌بار در مرکز یک روایت ابرقهرمانی قرار گرفت باعث شد خیلی‌ها برای دین این فیلم کنجکاو باشند. وضعیت نه‌چندان امیدوار کننده سینمای ابرقهرمانی در سال ۲۰۱۷ شاید در سال ۲۰۱۸ جهت دیگری به خود بگیرد. چنان‌چه تا همین‌جا فیلم «پلنگ سیاه» شروعی موفق در گیشه‌ها داشته است و به احتمال زیاد در فهرست فیلم‌های میلیاردی تاریخ سینما قرار خواهد گرفت. سینمای ابرقهرمانی بیش از هر چیز به قهرمان و ضدقهرمانانی نیاز دارد که فقط محصول کار طراحان جلوه‌های ویژه و فن‌آوری‌های سینما نباشد. این ابرقهرمان‌ها باید بتوانند ابرقهرمانی خود را روی صفحه کاغذی فیلمنامه نیز اثبات کنند. حالا باید صبر کرد و دید موفقیت «پلنگ سیاه» نتیجه طراحی یک ابرقهرمان دوست‌داشتنی است یا باز هم رکورد ساخته‌شدن اولین فیلم ابرقهرمانی با محوریت یک قهرمان سیاه‌پوست باعث کنجکاوی مخاطب و یا رنگین‌پوستان شده است.

 

مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه

کارگردان: جان واتس

 

بودجه: ۱۷۵ میلیون دلار

 

فروش در گیشه‌های جهانی: ۸۸۰ میلیون دلار

 

رتبه در جدول فروش: ۶

 

فروش در سینماهای آمریکا و آمریکا شمالی: ۳۳۴ میلیون دلار

 

فروش در سینماهای چین: ۱۱۶میلیون دلار

 

بیشترین فروش در کشور‌های دیگر: ۵۱ میلیون دلار در کره‌جنوبی

 

فروش قسمت‌های قبلی

مرد عنکبوتی (۲۰۰۲)

 

بودجه: ۱۳۹ میلیون دلار

 

فروش: ۸۲۱ میلیون دلار

 

مرد عنکبوتی۲ ( ۲۰۰۴)

بودجه: ۲۰۰ میلیون دلار

 

فروش: ۷۸۳ میلیون دلار

 

مرد عنکبوتی ۳ (۲۰۰۷)

بودجه: ۲۵۸ میلیون دلار

 

فروش: ۸۹۰ میلیون دلار

 

مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز (۲۰۱۲)

بودجه: ۲۳۰ میلیون دلار

 

فروش: ۷۵۷ میلیون دلار

 

مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ (۲۰۱۴)

بودجه: ۲۰۰-۲۹۳ میلیون دلار

 

فروش: ۷۰۹ میلیون دلار

 

باربد اعلایی

 

asemandaily.ir
  • 12
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش