جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۱۷:۵۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۷۹۱۱
موسیقی

سرپرست گروه «آداک»:

جای خالی جشنواره «کُر»در کشور/موسیقی کلاسیک در ایران طرفدار ندارد

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,گروه آداک
 سرپرست گروه کُر «آداک» معتقد است جای برگزاری جشنواره تخصصی ویژه موسیقی «کُر» در کشور خالی است و همچنین برای معرفی موسیقی کلاسیک به مردم فعالیتی انجام نشده است.

به گزارش مهر، گروه «آداک» را می‌توان بزرگ‌ترین گروه کُر استان گلستان نامید. شاید از عمر فعالیت رسمی و حرفه‌ای این گروه کمتر از ۶ سال گذشته باشد اما در همین مدت توانسته اند با ابتکار ویژه خود در اجرا برای خود طرفدارانی خاص پیدا کند. ابوذر اسماعیلی ثالث، کارشناس ارشد علوم قرآنی و مدرس دانشگاه به‌عنوان سرپرست گروه کُر آواز گرگان یا همان «آداک» شناخته می‌شود.

 

گروه آداک تاکنون هفت کنسرت در گلستان برگزار کرده و در سه جشنواره کشوری ازجمله جشنواره بین‌المللی فجر و مقاومت هم شرکت داشته و مقام سوم جشنواره بین المللی فجر را در نخستین دوره حضورش در این جشنواره کسب کرده است. مشروح گفتگوی  مهر با سرپرست گروه آداک را در ادامه می‌خوانید.

 

*یادگیری موسیقی را از چه سنی آغاز کردید؟

سال آخر دبیرستان که برای کنکور خود را آماده می‌کردم با استاد آواز آشنا شدم و ردیف را شروع کردم. در زمان دانشجویی در تهران تواشیح را آغاز کردم و در دوران خدمت سربازی در بخش قرآنی و موسیقی فعالیت داشتم؛ اما در سال آخر دانشجویی با کر ارتباط برقرار کردم. در طول این سال‌ها در گروه‌های سرود مختلف شرکت داشتم ولی از زمان برقراری اینترنت با سرعت‌بالا از یوتیوب و سایت‌های خارجی الگوبرداری می‌کردم و تلاش می‌کردم از فیلم‌های آموزشی نهایت بهره را ببرم.

 

*در مسیر یادگیری از محضر چه اساتیدی بهره بردید؟

من کار کُر را به‌شخصه یاد گرفتم و استادی در این زمینه نداشتم؛ اما بعد از کسب مقام در جشنواره بین‌المللی فجر از محضر استاد «عمران لو» رهبر گروه آواز کُر تهران و خانم سروش به‌عنوان اساتید بهره مند شدم. همچنین یک مستر کلاس نزد استاد «توماس کاپلین» از اساتید جهانی در بخش رهبری کُر گذراندم.

 

*هسته اولیه آداک از چه سالی تشکیل شد؟

از سال ۸۶ در دانشگاه میرداماد گروه کُری با دانشجوهای این دانشگاه تشکیل دادم که در ابتدا به شکل خیلی آرام سرود و چهار صدایی اجرا می‌کردیم؛ اما اوج شکوفای آداک را در سال ۹۲ می‌دانم که توانستیم با نخستین حضور در جشنواره بین‌المللی فجر صاحب رتبه سوم جشنواره شویم.

 

*آداک به چه معناست؟ علت نام‌گذاری گروه خود به این اسم چیست؟

آداک به معنی فرخنده، مبارک و حدفاصل بین دو جزیره است، در سال ۸۴ گروه نمایشی در دانشگاه آزاد گرگان با عنوان آداک فعالیت می‌کرد و من ساخت موسیقی آن گروه را بر عهده داشتم، آن گروه منحل شد اما من کار موسیقی خود را با همان نام ادامه دادم.

 

*تفاوت آداک با سایر گروه‌های کُر آوازی در چیست؟

چیزی که موجب جذابیت آداک برای مخاطب شده این است این است که ما موسیقی و یا آهنگ نداریم و سبک گروه ما «آکاپلا» و در اصطلاح عام، موسیقی بدون ساز است، ارکستر ما ساز ندارد و حنجره ما نقش ساز را بازی می‌کند و در این نوع سبک‌ دست ما برای اجرای هر نوع موسیقی چه پاپ و چه سنتی باز است.

 

*چه تعداد گروه کُر شبیه گروه آداک در کشور و یا استان وجود دارد؟

گروه کر آداک تنها گروه کر استان گلستان است، ولی در کشور حدود ۳۰ گروه «آکاپلا» وجود دارد و اما مشابه گروه ارکستر ما تنها سه گروه در سطح کشور وجود دارد.

متأسفانه در ایران و استان موسیقی کلاسیک جایگاهی ندارد و موفق نخواهند بود چون برای موسیقی کلاسیک در نزد مردم ایجاد جذابیت نشده

 

*در زمان انتخاب قطعات موسیقی برای اجرا مخاطب خاص را در نظر می‌گیرید یا مخاطب عام؟

در زمان انتخاب قطعات هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام را مدنظر قرار می‌دهیم، معمولاً قطعات کلاسیک انتخاب می‌کنیم؛ اما متأسفانه در ایران و استان موسیقی کلاسیک جایگاهی ندارد و موفق نخواهند بود چون برای موسیقی کلاسیک در نزد مردم ایجاد جذابیت نشده و در کشور ما بیشتر موسیقی سنتی یا پاپ موردتوجه مردم است.

 

*در میان قطعات اجرایی شما در کنسرت‌ها قطعات خارجی هم به چشم می‌خورد، در انتخاب آثار برای اجرا چه نکته‌ای را موردتوجه قرار می‌دهید؟

برای انتخاب قطعات اجرایی باید چند نکته را موردتوجه قرار دهیم یکی اینکه باید موسیقی را ایرانیزه کنیم تا مخاطب ایرانی هنگام گوش کردن با آن ارتباط برقرار کند اگر موسیقی کاملاً غربی باشد و رد و نشانی از موسیقی سنتی عرف ایرانی در آن نباشد نمی‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، در برخی مواقع آهنگ‌های آهنگی خارجی با شعر فارسی خوانده‌شده است.

 

*گفتید موسیقی کلاسیک مورد توجه مردم ایران نیست، به نظر شما چرا این موسیقی در ایران موردتوجه قرار نمی‌گیرد؟

وظیفه ترویج این نوع موسیقی بر عهده آموزش‌وپرورش؛ صداوسیما و فرهنگ و ارشاد است و باید در این زمینه بیشتر کار شود چراکه موسیقی کلاسیک در دنیا حرف نخست رامی زند؛ اما در همه جای دنیا کلاً جوانان نسبت به موسیقی کلاسیک اقبال کمتری نشان می‌دهند تا موسیقی پاپ. البته در کشورهای دیگر بر روی این امر کار می‌کنند چراکه روانشناسان به بحث موسیقی کلاسیک و اهمیت آن بیشتر تأکیددارند.

 

*به نظر شما وضعیت آموزش موسیقی در استان گلستان چگونه است؟

بحث آموزش در چند سال گذشته بهتر شده و شاهد تعدد آموزشگاه‌های موسیقی هستیم. چراکه تعداد فارغ‌التحصیلان موسیقی بیشتر شده است و این امر باعث شده فرهنگ موسیقی در استان با استقبال خوبی روبه‌رو شود.

 

*به نظر شما اجرای کار گروهی موسیقی چه شاخصه‌هایی دارد؟

زمانی که بحث کیفیت کار تیمی مطرح می‌شود نیاز به فکر و تحقیق در آن احساس می‌شود وهمچنین کار گروهی نیازمند رفتار حرفه‌ای است.

 

*به نظر شما چرا گروه‌های موسیقی در ایران بعد از مدتی از هم می‌پاشد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل شکست گروه‌های موسیقی نداشتن هدف‌گذاری مناسب برای گروه است، بیشتر این گروه‌ها تنها برای برگزاری یک کنسرت دورهم جمع شده‌اند و برنامه بلندمدت ندارند درنتیجه وقتی اعضای گروه برای رسیدن به هدف انگیزه‌ای نداشته باشند و زمانی که بحث درآمد مطرح می‌شود اکثر موزیسین‌ها ترجیح می‌دهند از طریق آموزش موسیقی کسب درآمد داشته باشند.

 

*در برخی از آموزشگاه‌ها شاهدیم به‌جای بهره بردن از اساتید موسیقی از هنرمندان بعضاً کم‌تجربه بهره می‌برند. نظر شما چیست؟

ما در سیستم آموزش‌وپرورش و دانشگاهی خود آن‌قدر قدرت آموزش نداریم. به همین دلیل آموزشگاه‌ها با کمبود اساتید استاندارد مواجه هستند و مجبورند از هنرمندان کمک بگیرند. البته برخی از هنرمندان در نواختن ساز تبحر خاصی دارند اما این به این دلیل نیست که در بحث آموزش هم تبحر بالایی داشته باشند و این نیازمند تعیین سطح است.

 

*به نظر شما هنر موسیقی در ایران صرفه اقتصادی دارد؟

درآمدزایی موسیقی در چند بخش آموزش، تولیدات و اجرا به دست می‌آید؛ اما در ایران اگر یک هنرمند تمام این کارها را هم انجام دهد بازهم به استاندارد درآمد یک موزیسین نمی رسدو اکثر موزیسین‌ها در کنار کار آموزش هنر خود به فروش ساز هم می‌پردازند.

 

*خوانندگان موردعلاقه شما؟

در ایران حامی و علیرضا قربانی.

 

*چشم انداز گروه آداک؟

به دنبال تغییر بزرگ در سبک اجرای کنسرت هستیم و تلاش می‌کنیم پرفورمنس کار خود را تقویت کنیم.

 

*شنیده‌ایم گروه کُر شما تشکیلات خاصی دارد، لطفاً کمی در مورد تشکیلات آداک صحبت کنید؟

تشکیلات آداک طبقه بندی و سازمان یافته است و این سازمان یافتگی را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم پیاده سازی کرده‌ایم. ما چهار لیدر اصلی داریم و افرادی که جدید به گروه اداک اضافه می‌شوند اگر قبلاً دوره صداسازی و سلفژ کار نکرده باشند برایشان دوره آموزشی از پایه گذاشته می‌شود.

 

گروه کر اصلی آداک منتخب یک گروه ۵۰ نفره است، در آداک حضور هیچ کس برای قرار گرفتن در گروه منتخب تضمین شده نیست و همواره در بین اعضا رقابت وجود دارد. علاوه براین به دلیل اینکه جشنواره خاصی با موضوع کر در استان برگزار نمی‌شود و جای جشنواره کر در کشور خالی است، ما جشنواره‌های داخلی در گروه آداک برگزار می‌کنیم و استعدادهای موسیقی‌مان را کشف می‌کنیم.

 

 

 

  • 15
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش