جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۱۵:۱۱ - ۲۷ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۷۳۷۹
موسیقی

کنسرت‌های بخش پاپ جشنواره فجر چگونه به مخاطبان آسیب می‌رسانند؟

کنسرت موسیقی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
برگزاری بخش موسیقی پاپ سی و سومین جشنواره موسیقی فجر آنهم در سالن وزنه‌برداری می‌تواند حواشی و البته عوارض نادری مانند مسمومیت‌های صوتی برای تعدادی از مخاطبان به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایلنا، مسمومیت صوتی ازجمله نادر مسمومیت‌ها و آسیب‌هایی است که بسیار به ندرت شامل اهالی و مخاطبان موسیقی می‌شود و بیشتر کارگرانی دچار آن می‌شوند که در مشاغل پرخطر با فرکانس‌های زیان‌آور مشغول هستند. آسیب‌ها و اختلالات جسمی آن‌ها در حوزه شنیداری، گوارشی، عصبی، مغزی و بسیاری موارد دیگر به وجود می‌آید.

 

در بخش پاپ سی و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به جز یک اجرا (کنسرت علی زندوکیلی در برج میلاد) همگی در سالن وزنه‌برداری مجموعه ورزشی آزادی گنجانده شده‌اند و شب گذشته (سه‌شنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۶) نیز گروه پازل بند از ساعت ۲۲ در این سالن ورزشی روی صحنه رفت. البته مخاطبان این گروه نیز تقریبا تمامی صندلی‌های این سالن را پر کرده بودند. اما اتفاق صوتی که از ابتدا تا انتهای این کنسرت روی داد بیش از آنکه باعث لذت شنیداری مخاطبان باشد؛ باعث بروز عواضی جسمی ناشی از فرکانس‌های نامطلوب و زیان‌آور برای درک شنیداری انسان بود که نمی‌توان از آن به راحتی گذشت.

 

عوارضی که انتخاب نامناسب محل اجرای کنسرت‌های موسیقی جشنواره موسیقی فجر در پاپ حاصل آن بود. اینکه حرف و حدیث‌های بسیاری در روزهای اخیر درباره نامناسب بودن کیفیت و استاندارهای این سالن برای برگزاری کنسرت در این سالن وجود داشته به مبحث پیچیده فیزیک صوت بازمی‌گردد که با توجه به موزیسین بودن برخی از دست‌اندرکاران جشنواره، جای تعجب بسیار دارد.

 

انتخاب فضای سرپوشیده و فاقد استانداردهای لازم برای برگزاری بخش موسیقی پاپ جشنواره موسیقی فجر طی روزهای گذشته مورد اعتراض بسیاری از موزیسین‌ها و کار‌شناسان این حوزه بوده است. اما چرا این طیف‌ها به برگزاری بخش موسیقی پاپ در سالن وزنه‌برداری مجموعه ورزشی آزادی انتقاد داشته‌اند و چه عواقبی دامنگیر مخاطبان این حوزه بوده است؟ این سئوالی است که باید به آن پاسخی روشن و شفاف داد.

 

محدوده شنیداری انسان

طی سال‌های گذشته بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر همواره در برج میلاد و نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شد؛ یعنی در دو سالنی که اصولا برای برگزاری همایش‌ها و سخنرانی‌ها طراحی شده‌اند و کمترین سنخیتی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی ندارند؛ اما فضای آن‌ها به گونه‌ای‌ست که حداقل آسیب‌های صوتی را برای شنوندگان دربردارند؛ فضاهایی که با وجود ایرادات متعدد آکوستیکی، صدایی با کمترین کیفیت را به مخاطب ارائه می‌دهند اما آسیب جدی را نیز در بحث برگزاری کنسرت در فضاهای سرپوشیده به مخاطب وارد نمی‌کنند.

 

اما امسال در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، سالن وزنه‌برداری مجموعه وزرشی آزادی در حالی برای اجرای گروه‌های پاپ در نظر گرفته شد که نه تنها شرایط حداقلی را در این زمینه مانند سالن‌هایی چون برج میلاد و نمایشگاه بین‌المللی تهران ندارد بلکه باعث مسمومیت صوتی مخاطبان این گونه موسیقی نیز شده است.

 

شنوایی انسان از محدوده صفر دسیبل تا ۱۲۰ دسیبل است؛ دسیبل در اندازه‌گیری‌های علمی و مهندسی در زمینه‌های آکوستیک، الکترونیک و کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرد و آستانه شنوایی انسان را براساس آن اندازه‌گیری می‌کنند. در واقع طراز فشار صدا با میزانی با عنوان دسیبل سنجیده می‌شود. یعنی گوش انسان به طور متوسط، امواج صوتی را در محدودهٔ ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلو هرترز شناسایی و تشخیص می‌دهد.

 

هرتز به زبان ساده یعنی امواج صدا چند بار در هر ثانیه فرکانس (بالا و پایین) دارند. صدا هر چه حجمی بیشتر از حد توان شنیداری انسان داشته باشد خطرناک‌تر است. مثال ساده‌اش شکستن صوت توسط هواپیماهای جنگنده در ارتفاع پایین است که هم باعث تخریب شیشه‌ها و بناهای آسیب پذیر‌تر می‌شود و هم به شنیدار و سایر اعضای حساس بدن انسان مانند عصب‌ها آسیب می‌رساند.

 

کنسرت‌های بخش پاپ جشنواره چگونه به مخاطبان آسیب می‌رسانند؟

فیزیک صوت بسیار مسئله مهمی در حوزه‌هایی چون موسیقی، هوا فضا، معماری و... محسوب می‌شود. یعنی در طراحی اماکن برگزاری اجراهای موسیقی، صنعت هوا فضا و... توجه به کانون‌های صدا و فیزیک صوت جزو مسائل اساسی محسوب می‌شود. برای مثال در طراحی اماکن برگزاری اجراهای موسیقی مانند سالن‌های کنسرت بحث صداهی و کانون‌های صدا در معماری مدنظر قرار می‌گیرد که شنونده در هر جایی از سالن اجرا که قرار بگیرد، صدایی یکسان را دریافت کند و بازتاب‌های صوتی، در اصل موسیقی تاثیر عمیقی نگذارد. در واقع به زبان ساده‌تر، مجریان و شنوندگان تنها صدایی را که در لحظه اجرا تولید می‌شود را بشنوند و درگیر بازخورد‌ها و تداخل‌های صداهای بازگشت داده شده نشوند.

 

برخورد با این مقوله اما در اماکن وزرشی بسیار متفاوت است. طراحی معماری اماکن و فضاهای ورزشی به گونه‌ای است که کانون‌های صدا، حجم صداهای تماشاگران را تشدید کند تا باعث تهیج ورزشکار و تماشاگر شود. ضمن آنکه در ساختار ظاهری بنا نیز از مسالحی استفاده می‌شود که جنس سختی مانند سیمان و آجر دارند و از نظر آکوستیکی نیز کارکرد و نقش مثبتی را ایفا نمی‌کنند.

 

به زبانی دیگر اماکن وزرشی در معماری روز دنیا به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا صدای تماشاگران به کانون‌های صدا بازگردد و با تجمیع آن‌ها، صدایی چند برابر را برای تهیج ورزشکاران به وجود آورد و لحظاتی هیجان انگیز‌تر را رقم بزند. البته با توجه به قدرت‌های تخریب‌گرانه صوت در فرکانس‌ها و بسامدهای بالا‌تر این نکته نیز لحاظ خواهد شد تا بسامد‌ها به جایی نرسد که به تخریب بخش‌هایی از بنای ورزشگاه بینجامد.

 

در سالن وزنه‌برداری که برای اجراهای موسیقی پاپ درنظر گرفته شده نیز همین شرایط صادق است؛ یعنی سالن به طور تخصصی برای تشدید صدای تماشاگران در کانون‌های صدا طراحی شده و در نمای دیوارهای داخلی سالن نیز از آجر و سیمان و مسالح سخت استفاده شده که بیشترین صدا را بازتاب می‌دهند.

 

در چنین شرایطی وقتی یک گروه موسیقی پاپ اجرایش را با باندهایی تقویت شده در این سالن روی صحنه می‌برد و در حین اجرایش بسیاری از جمعیت هزار و نهصد نفری سالن به همخوانی با گروه می‌‌پرداز اصطلاحا گرداب‌هایی از صدا با بسامد‌ها و فرکانس‌های زیان آور برای حاضران در سالن ایجاد می‌شود که برای سلامت جسمی حاضران در سالن زیان‌آور است.

 

فراموش نشود که در سالن‌های ورزشی سرپوشیده این فقط تماشاگران هستند که صدایشان طنین‌انداز است و چند ثانیه‌ای از مسابقات نیز سخنگوی سالن نکات و نتایجی را در بلندگوهای نه چندان پرحجم سالن اعلام می‌کند و هیچ نشانی از باندهای حرفه‌ای و تقویت شده موسیقی نیست که بخواهد حدود یک ساعت و نیم صدای پرحجمی از یک گروه موسیقی را در سالن انتشار بدهد.

 

کسانی که به فیزیک صوت آشنایی دارند به خوبی می‌دانند برگزاری کنسرت موسیقی پاپ با باندهای توقویت شده در ورزشگاه سرپوشیده‌ای مانند سالن وزنه‌برداری آزادی چه کار خطرناکی برای سلامت جسمی مخاطبان محسوب می‌شود. عوارضی چون گیجی، اختلالات شنیداری، اختلالات گوارشی، درد‌های شدید در ناحیه کاسه سر و کاسه چشم‌ها، حالت تهوع و بسیاری علائم دیگر از نشان‌های تاثیر چنین صداهایی بر انسان است که شب گذشته نیز در میان بسیاری از زنان و مردان و کودکانی که از سالن وزنه‌برداری ورزشگاه آزای خارج می‌شدند می‌شد دید. این نشانه‌ها‌‌ همان نشانه‌های مسمومیت صوتی است که به دلیل در معرض صدای مخرب بودن برای انسان پیش می‌آید.

 

اینکه چرا موزیسین‌هایی چون حمیدرضا نوربخش و امیرعباس ستایشگر زیر بار انتخاب چنین سالنی برای برگزاری کنسرت‌های بخش پاپ جشنواره رفته‌اند جای سوال جدی دارد. قطعا هیچیک از این مسئولان جشنواره توان و تحمل حضور در یک اجرای کامل پاپ جشنواره موسیقی فجر در چنین سالنی را ندارد و حتما از عواقب آن نیز حتما آگاهی دارند. با این وجود باید پرسید چرا چنین تصمیمی برای یک جشنواره ملی که قرار است متر و معیارهایی را نیز در بحث شنیداری به مردم معرفی کند گرفته شده است؟

 

 

  • 17
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش