جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۹:۲۲ - ۳۰ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۸۱۷۳
رادیو و تلویزیون

در برنامه صدا و سیما مطرح شد:چرا سریال‌های روز دنیا بدون نظارت روی vod قابل دریافتند؟

حامد عنقا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
«سینما دو» این هفته به موضوع شبکه نمایش خانگی اختصاص داشت.

به گزارش تسنیم، در برنامه «سینما دو» این هفته حامد عنقا، مجر و سردبیر، میزبان حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه بود و در بخشی از برنامه به صورت تلفنی با «محمد شریف خانی» عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس حوزه فضای مجازی گفتگو کرد.

 

این مهمان تلفنی درباره اینکه چه کسی متصدی حوزه صوت و تصویر در فضای مجازی است، توضیح داد: «فضای مجازی در طیف وسیعی از خدمات ورود و نقش اخلالگری ایفا می‌کند؛ یعنی ترکیب‌های سنتی را به هم می ریزد، مانند حوزه تاکسیرانی و فروش. وقتی بازیگرهای مجازی وارد می‌شوند، شیوه های سنتی را زیر سوال می‌برند. اینکه متولیان این حوزه بتوانند به نوعی جمع بندی برسند و بتوانند آن را مدیریت کنند، بسیار مهم است.

 

وی افزود: «دیگر اینکه در فضای مجازی بحث همگرایی نظام‌های مقرراتی مطرح می‌شود؛ یعنی نظام پهنای باند و زیرساختی که به ارتباطات، مباحث اقتصادی و مالی این حوزه مربوط می‌شود. این همگرایی باید تمام ابعاد را ببیند و به طور مشخص ابعاد اقتصادی جزو مسائلی است که بی‌نهایت اهمیت دارد و هنوز راه حلی برای آن نداریم.»

 

این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: «اگر می‌بینیم وضعیت شبکه نمایش خانگی طوری شده است که فیلم های زرد افزایش یافته، مربوط به مسأله اقتصادی است؛ چون صنوف یا کسانی که کار تنظیم مقررات اقتصادی را انجام می دهند، شاید اصلا رویکرد فرهنگی برایشان مطرح نباشد. وزارت ارشاد هم به طور موازی کار خودش را پیش می برد و کاری ندارد.»

 

شریف خانی یادآور شد: «در حوزه فضای مجازی، طبق قانون اساسی مستقل از زیرساخت، صوت و تصویر فراگیر به هر نحوی در انحصار سازمان صداوسیماست و طبعا صداوسیما حرفی برای گفتن دارد و انشاء الله شاهدیم که چطور می خواهد مجوزهایش را تنظیم کند.»

 

وی ادامه داد: «دوم اینکه در فضای حقیقی- همان طور که ارشاد تاکنون موفق بوده و یکسری کارها را انجام داده- به کارش ادامه می دهد. اینکه این دو کنار هم بنشینند و دو مجموعه همگرا را به وجود بیاورند، لازمه موفقیت در مدیریت این فضا است.» 

 

حامد عنقا در این میان گفت: «اینکه می خواهیم بدانیم متصدی کیست به این دلیل است که بدانیم باید بحث خود را به سمت چه کسی سوق دهیم. امروز پنج یا شش «آی پی تی وی» فعال هستند و برای ۱۷ تا vod مجوز صادر شده است که از این میان سه تا فعالیت می کنند. ما با حجمی از محتواهایی روبرو هستیم که مشترک هستند. سوال این است که این محتواها با چه ساز و کاری مجوز گرفتند؟

 

شریف خانی پاسخ داد: «این‌هایی که حالا به نام vod فعال هستند، مجوزی از صداوسیما ندارند و باید از ارشاد پرسید که چطور به این ها مجوز داده است. مسأله این است که نقش شورای فضای مجازی باید بیشتر زیرسوال برود که چرا این دو مجموعه را مستقل از هم می بینیم، اما کسی پاسخگو نیست.»

 

وی تصریح کرد: در قانون اساسی به صراحت بیان شده که صوت و تصویر به چه نحوی است و اگر ارشاد در نواحی ورود می‌کند، می‌تواند به عنوان مجوز مکمل حضور داشته باشد. شاید نیاز باشد در برخی از فعالیت‌ها هم از ارشاد و هم صدا و سیما مجوز داشته باشد و این منعی را ایجاد نمی‌کند. اینکه کسی نمی آید از صداوسیما مجوز بگیرد را نمی توانیم از صداوسیما بپرسیم که چرا نسبت به این مسأله پاسخگو نبوده است

 

پارسایی نیز در این خصوص گفت: «در زمینه صوت و تصویر فراگیر در قانون اشاره مستقیم شده است، اما برای سامانه درخواست vod شامل صوت و تصویر فراگیر نیست. همان شورای عالی فضای مجازی هم شرح وظایف را روشن کرده است و به همین دلیل ما یک ابلاغ حاکمیتی از وزارت ارشاد داریم که رئیس سازمان سینمایی در حوزه سمعی بصری تحت عنوان سامانه درخواست vod مسئول مستقیم است.»

 

مجری «سینما دو» اظهار کرد: «ما اینجا یکسری محتوای خارجی داریم که رایت ندارد و در حال ترجمه و مجوز گرفتن هستند و امروز هم روی «آی پی تی وی ها» و هم روی «vod» هستند. تکلیف ما با این محتوا چیست؟

 

پارسایی پاسخ داد: «بحث محتوا روشن است و محتوا باید رایت داشته باشد و اگر نداشته باشند تخلف می‌کنند.»

 

عنقا خطاب به شریفی گفت: «روی «آی پی تی وی‌ها» محتوای بدون رایت داریم و اینجا تکلیف چیست؟»

 

شریفی با اشاره به مسئولیتی که قبلا در سازمان تنظیم مقررات رادیویی داشته، گفت: «در زمانی که مسئولیت داشتم، اجازه نداشتم این کار را انجام دهم. الان مسئولیتی ندارم و «آی پی تی وی‌ها» در بخش دیگری اداره می‌شوند و می‌توانید بپرسید. موضوع مسلم برای من این است که نظام حکمرانی‌ما برای صیانت از منافع تولیدکنندگان داخلی منوط بر این است که محتوای خارجی در فضای مجازی مدیریت شود. محتوا به شکل رایگان در اختیار توزیع کننده قرار می‌گیرد و بازار ما تحت فشار تولیدکنندگان خارجی قرار می‌گیرد و متولیان این امر باید نسبت به این موضوع حساس باشند.»

 

عنقا یادآوری کرد: «حداقل می‌توانم ۱۰ سریال خارجی مثال بزنم که هم روی«آی پی تی وی‌ها» و vod در کشور تولیدی خودش مثل نتفلیکس و... درجه بندی سنی دارند. یعنی سریال هایی مثل «تابو» و «قصه ندیمه» تحت نظارت ارشاد بارگذاری می‌شود و مهم نیست دادید پوشش آن را درست کردید بلکه محتوایی که در اختیار جامعه قرار می‌گیرد نظارت شده نیست. منظور نظارت سخت نیست ولی سوال اینجاست که چطور سریال بی خدا بارگزاری می شود؟ طبق بخشنامه شما باید مجوز داشته باشند.»

 

پارسایی گفت: «من که ابلاغ کردم.»

 

عنقا عنوان کرد: «ابلاغ شما وقتی ضمانت اجرایی نداشته باشد؛ فایده ای ندارد.»

 

پارسایی گفت: «ضمانت اجرایی دارد. موسسه رسانه تصویری بازوی سازمان سینمایی است و ما تعامل خیلی خوبی با آن داریم و چندین ماه است که شیوه‌های مربوطه را می‌نویسیم که بخش عمده آن محتواست. هرکدام از این موسسات مربوطه باید کارشناس سینمایی داشته باشند و تمام آیین نامه‌های حوزه نظارت را لحاظ کند.»

 

عنقا خاطرنشان کرد: «منظور ما این نیست که جامعه ما از محتوای به روز محروم شود، بلکه وقتی درباره مجوز صحبت می‌کنیم، از بازار قانونی و صاحبان محتوایی که سرمایه گذاری می کنند، دفاع می کنیم. تا زمانی که این محتواهای به روز را داشته باشیم، هیچ وقت محتوای داخلی به سرانجام نمی رسد.»

 

پارسایی پاسخ داد: «طبیعی است که این دغدغه ماست. ما با تمام نکاتی که شما گفتید، همفکر هستیم و درحال ساماندهی آن هستیم. vod احتیاج به زمان دارد تا بتواند ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذارد.»

 

 

 

  • 11
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
علی نصیریان بیوگرافی علی نصیریان؛ پیشکسوت صنعت بازیگری ایران

تاریخ تولد: ۱۵ بهمن ۱۳۱۳

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر، نویسنده و کارگردان

آغاز فعالیت: ۱۳۲۹ تاکنون

تحصیلات: دانش آموخته مدرسه تئاتر در رشته هنرپیشگی

ادامه
پاوان افسر بیوگرافی پاوان افسر بازیگر تازه کار سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۷ تیر ۱۳۶۳ 

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر 

آغاز فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

تحصیلات: لیسانس رشته ی مدیریت بازرگانی

ادامه
امین پیل علی بیوگرافی امین پیل علی بازیکن تازه نفس فوتبال ایران

تاریخ تولد: ۱۷ دی ۱۳۸۱

محل تولد: گیلان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک

تیم: تیم ملی فوتبال ایران

شماره پیراهن: ۱۵

ادامه
ابوطالب بن عبدالمطلب زندگینامه ابوطالب بن عبدالمطلب پدر امام علی (ع)

تاریخ تولد: ۳۵ پیش از عام‌الفیل

محل تولد: مکه

دیگر نام ها: عبدالمطلب، عبدالمناف، عمران

دلیل شهرت: رئیس قبیله بنی هاشم، پدر امام علی (ع)، عمو و حامی حضرت محمد (ص)

درگذشت: سال دهم بعثت

آرامگاه: مکه در گورستان ابوطالب

ادامه
رودریگو هرناندز بیوگرافی «رودریگو هرناندز»؛ ستاره ای فراتر از یک فوتبالیست | هوش و تفکر رمز موفقیت رودری

تاریخ تولد: ۲۲ ژوئن ۱۹۹۶

محل تولد: مادرید، اسپانیا

حرفه: فوتبالیست 

پست: هافبک دفاعی

باشگاه: منچسترسیتی

قد: ۱ متر ۹۱ سانتی متر

ادامه
موسی التماری بیوگرافی موسی التماری بازیکن فوتبال اردنی

تاریخ تولد: ۱۰ ژوئن ۱۹۹۷

محل تولد: امان، اردن

حرفه: فوتبالیست

باشگاه کنونی: باشگاه فوتبال مون‌پلیه فرانسه

پست: مهاجم

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
اوسمار ویرا بیوگرافی اوسمار ویرا سرمربی تیم پرسپولیس

تاریخ تولد: ۳ ژوئیه ۱۹۷۵

محل تولد: ریو گرانده دو سول ، برزیل

حرفه: سرمربی تیم فوتبال

باشگاه کنونی: پرسپولیس

آغاز فعالیت: سال ۱۹۹۴

ادامه
اوستون ارونوف بیوگرافی اوستون ارونوف بازیکن فوتبال ازبکی در تیم های ایرانی

چکیده بیوگرافی اوستون ارونوف

نام کامل: اوستون رستم اوگلی اورونوف

تاریخ تولد: ۱۹ دسامبر ۲۰۰۰

محل تولد: نوایی، ازبکستان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک تهاجمی

باشگاه کنونی: پرسپولیس

ادامه
اکرم عفیف بیوگرافی اکرم عفیف بازیکن برتر تیم ملی قطر

تاریخ تولد: ۱۸ نوامبر ۱۹۹۶

محل تولد: دوحه، قطر

حرفه: فوتبالیست

پست: وینگر

باشگاه کنونی: السد قطر

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های آنشرلی

دیالوگ های آنشرلی در این مقاله از سرپوش به بررسی جذابیت های دیالوگ های آنشرلی در سینما و تئاتر می‌پردازیم. آنشرلی، با تاریخچه‌ای غنی در حوزه فرهنگ و هنر، دارای دیالوگ‌هایی است که علاوه بر ارتقاء داستان، به عنوان نمونه‌هایی برجسته از زبان هنری در این صنایع شناخته می‌شوند. اثر آنشرلی  کتاب "آنشرلی" نوشته لوسی ماد مونتگمری، داستان دختری به نام آن شرلی است که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. آن شرلی دختری کنجکاو، مهربان و خلاق است که با دیالوگ های خود، شخصیتی دوست داشتنی و ماندگار در ذهن خوانندگان ایجاد کرده است. انیمیشن آنشرلی انیمیشن "آنشرلی" که در سال ۱۹۷۹ در ژاپن ساخته شده است، اقتباسی از رمان "آن در گرین گیبلز" نوشته لوسی ماد مونتگمری است. این انیمیشن، داستان دختری به نام آن شرلی را روایت می کند که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. شخصیت های آنشرلی شخصیت های اصلی انیمیشن آنشرلی عبارتند از: آن شرلی: دختری کنجکاو، مهربان و خلاق که با موهای قرمز و شخصیت دوست داشتنی خود، یکی از محبوب ترین شخصیت های ادبیات کودکان است. مریلا کاترین کاتبرت: خواهر بزرگ تر ماتیو کاتبرت که با برادرش در مزرعه گرین گیبلز زندگی می کند. مریلا زنی سخت کوش و جدی است که در ابتدا از حضور آن شرلی در خانه خود خوشحال نیست. ماتیو کاتبرت: برادر کوچک تر مریلا که مردی مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیانا براری: دختر همسایه کاتبرت ها که با آن شرلی دوست می شود. دیانا دختری مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیالوگ های انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، از این قرار است که آن شرلی، دختری یتیم که در یتیم خانه بزرگ شده است، توسط خواهر و برادری به نام های مریلا و ماتیو کاتبرت به فرزندخواندگی پذیرفته می شود. مریلا و ماتیو، آن شرلی را برای کمک به انجام کارهای خانه و مزرعه می خواهند. آن شرلی، با موهای قرمز آتشین و شخصیت دوست داشتنی خود، به سرعت با مریلا و ماتیو و همچنین با همسایه آنها، دیانا براری، دوست می شود. آن شرلی، با ماجراجویی ها و شیطنت های خود، زندگی کاتبرت ها را زیر و رو می کند و به آنها یاد می دهد که چگونه از زندگی لذت ببرند. نکات مثبت آنشرلی انیمیشن آنشرلی، از جمله انیمیشن های ماندگار و خاطره انگیزی است که با داستان جذاب و شخصیت های دوست داشتنی خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله نکات مثبت این انیمیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: - داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، داستانی جذاب و پرکشش است که مخاطبان را از ابتدا تا انتها درگیر خود می کند. - شخصیت های انیمیشن آنشرلی، از جمله آن شرلی، مریلا، ماتیو و دیانا، شخصیت هایی دوست داشتنی هستند که مخاطبان با آنها ارتباط برقرار می کنند. - انیمیشن آنشرلی، پیام های مثبتی مانند اهمیت خانواده، دوستی و امید را به مخاطبان خود منتقل می کند. دیالوگ های شخصیت آنشرلی دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بیانگر شخصیت او هستند. او دختری کنجکاو و ماجراجو است که همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید است. این ویژگی در دیالوگ های او به وضوح دیده می شود. برای مثال، در یکی از دیالوگ ها، آنشرلی از معلم خود می پرسد: "حتی اگر دنیا بد باشد، همیشه چیزهای خوب هم وجود دارد." " تصور اینکه شما یک ملکه هستید واقعا عالی است. شما بدون هیچ گونه ناراحتی از آن لذت می برید و هر زمان که بخواهید می توانید از ملکه بودن دست بردارید، کاری که در زندگی واقعی نمی توانید انجام دهید." "این یک چیز خوب در مورد این جهان است ... همیشه بهارهای بیشتری وجود دارد." "وقتی فکر می‌کنم قرار است اتفاق خوبی بیفتد، به نظر می‌رسد که بر روی بال‌های انتظار پرواز می‌کنم. و سپس اولین چیزی که متوجه می شوم با یک ضربت به زمین می افتم. اما واقعاً ماریلا، قسمت پرواز تا زمانی که ادامه دارد با شکوه است... مثل اوج گرفتن در غروب خورشید است. من فکر می‌کنم که تقریباً تاوان ضربه را می‌پردازد." "خب، نمی توان یکدفعه عادت دختر بچه بودن را کنار گذاشت." "شاید... شاید... عشق به طور طبیعی از یک دوستی زیبا آشکار شد، مانند گل رز طلایی که از غلاف سبزش می لغزد."  "این یک ایده دوست داشتنی است، دایانا؛ زندگی کردن به گونه ای که نامت را زیبا کنی، حتی اگر در آغاز زیبا نبود... آن را در افکار مردم برای چیزی آنقدر دوست داشتنی و دلپذیر قرار می دهد که هرگز به تنهایی به آن فکر نمی کنند." "شاید، به هر حال، عاشقانه مانند یک شوالیه که سوار اسب می‌شود، با شکوه و هیاهوی وارد زندگی انسان نشده باشد. شاید مثل یک دوست قدیمی از راه‌های آرام به سمت آدم خزید..." "خب، همه ما اشتباه می کنیم، عزیزم، پس فقط آن را پشت سر بگذار. ما باید از اشتباهات خود پشیمان باشیم و از آنها درس بگیریم، اما هرگز آنها را با خود به آینده منتقل نکنیم." "من معتقدم که زیباترین و شیرین ترین روزها، روزهایی نیستند که در آن اتفاقات بسیار باشکوه یا شگفت انگیز یا هیجان انگیزی رخ دهد، بلکه فقط روزهایی هستند که لذت های کوچک ساده ای را به ارمغان می آورند و به آرامی یکدیگر را دنبال می کنند، مانند مرواریدهایی که از یک رشته می لغزند." "من از دوستی بسیار سپاسگزارم. زندگی را بسیار زیبا می کند." "این بدترین دوران بزرگ شدن است و من در حال درک آن هستم. چیزهایی که در دوران کودکی خیلی می‌خواستی، وقتی به آنها دست پیدا می‌کردی، به نظرت چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند." "آیا خوب نیست که فکر کنیم فردا روز جدیدی است که هنوز هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد." دیالوگ های ماندگار آنشرلی "این خیلی خوب است که در مورد غم ها بخوانید و تصور کنید که قهرمانانه از طریق آنها زندگی می کنید، اما وقتی واقعاً آنها را دارید، خیلی خوب نیست" "خیلی آسان است که شرور باشی بدون اینکه بدانی." "اما واقعاً ماریلا، نمی‌توان در چنین دنیای جالبی برای مدت طولانی غمگین ماند، می‌تواند؟" "زندگی ارزش زیستن را دارد تا زمانی که خنده در آن باشد." "تجربه من این بوده است که شما تقریباً همیشه می توانید از چیزهایی لذت ببرید، اگر تصمیم خود را محکم بگیرید که این کار را انجام دهید." "دنیای قدیمی عزیز تو بسیار دوست داشتنی هستی و من خوشحالم که در تو زنده هستم." "چرا مردم باید برای دعا زانو بزنند؟ اگر واقعاً می خواستم دعا کنم به شما می گویم که چه کار می کردم. من به تنهایی یا در جنگل های عمیق و عمیق به یک میدان بزرگ بزرگ می رفتم و به آسمان - بالا - بالا - بالا - به آن آسمان آبی دوست داشتنی نگاه می کردم که انگار پایانی برای آن وجود ندارد. آبی بودن و سپس من فقط یک دعا را احساس می کنم." "این یکی از مزایای سیزده سالگی است که شما خیلی بیشتر از زمانی که فقط دوازده ساله بودید می دانید" "تا زمانی که نمردی هرگز از غافلگیر شدن در امان نیستی" "کیک‌ ها یک عادت وحشتناک دارند که وقتی می‌ خواهید خوب باشند بد می‌ شوند" "آنه تمام عاشقانه هایت را رها نکن اندکی از آن چیز خوبی است البته نه زیاد اما کمی از آن را حفظ کن" دیالوگ های زیبای آنشرلی سخن پایانی درباره دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بخشی از جذابیت این شخصیت دوست داشتنی هستند. این دیالوگ ها، شخصیت، امید، خوش بینی و عشق به طبیعت آنشرلی را به خوبی بیان می کنند. گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش