سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۱۵:۳۵ - ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۰۷۳۴
رادیو و تلویزیون

واکنش مدیرعامل آپارات به شکل‌گیری انحصار مجوز پخش ویدئو در فضای مجازی از سوی صدا و سیما

محمدجواد شکوری مقدم,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
مدیرعامل آپارات: انحصار صدا و سیما، سلطه بر آینده محتوای ویدیویی و سینمایی کشور است

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس امروز به دنبال تصویب طرحی هستند که مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی و نظارت بر آن را انحصاراً در اختیار صدا و سیما قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد تلاش چند ساله صدا و سیما برای یافتن انحصار در حوزه صوت و تصویر در فضای مجازی همچنان ادامه دارد و به شکل جدی‌تری پیگیری می‌شود.

 

به عقیده دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، طبق مصوبه این کمیسیون، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن بر عهده صداوسیما است. «سیده فاطمه ذوالقدر» خبر داده است که این طرح چند بخش دارد که روز گذشته، یکی از بخش‌های آن مبنی بر انحصار صدا و سیما بر پخش فراگیر برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی در داخل و خارج از کشور تصویب شده است.

 

اما بخش دیگری از این طرح امروز در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود، مربوط به ماده ۲ این طرح می‌شود که به شکل مستقیم فضای مجازی را هدف قرار داده است. در واقع این طرح به معنای آن است که تمام تولید کنندگان محتوای ویدیویی و صوتی ملزم هستند تا از صدا و سیما مجوز بگیرند و جزییات بیشتری هم فعلاً از آن منتشر نشده است.

 

«محمدجواد شکوری مقدم»، مدیرعامل آپارات و فیلیمو در گفتگو با دیجیاتو اشاره می‌کند که هدف صدا و سیما برای دریافت چنین انحصاری، داشتن قدرت بیشتر و توانایی قانون‌گذاری در این زمینه است؛ به شکلی که در سال‌های اخیر همواره تلاش داشته تا به این جایگاه دست پیدا کند اما موفق نبوده:

 

«ذات این موضوع اشکال دارد، چراکه آینده محتوا، متعلق به ویدیو است. صدا و سیما با داشتن این انحصار، آینده محتوای اینترنتی را در اختیار خواهد گرفت. ویدیو آینده وب است و من که چندین سال است در این زمینه فعالیت دارم هنوز تعریف دقیقی از عبارت «صوت و تصویر فراگیر» دریافت نکرده‌ام.»

 

شکوری مقدم، مدیرعامل وب‌سایت آپارات که ۳۵ میلیون کاربر دارد و پس از گوگل، پربازدیدترین سایت ایرانی است، اعتقاد دارد که در صورت شکل‌گیری این انحصار، جریان محتوایی کشور دچار یک‌سویه‌نگری خواهد شد و این موضوع خسارات زیادی به بار خواهد آورد:

 

«واقعیتی که وجود دارد این است که نوع تفکر صدا و سیما، بسته‌تر از وزارت ارشاد است. در حال حاضر وزارت ارشاد مجوز محتوای ویدویی را می‌دهد و به همین دلیل است که ما اکنون سریالی مثل شهرزاد داریم که از تلویزیون پخش نمی‌شود و یا سینمایی داریم که بیشتر فیلم‌هایش در صدا و سیما جایگاهی ندارند. حال اگر این انحصار در اختیار صدا و سیما قرار بگیرد، دیگر محتوایی با این طیف تولید نخواهد شد چراکه صدا و سیما مسئولیت ساخت سریالی مانند شهرزاد را برعهده نمی‌گیرد. اگر صاحب سینما هستیم و سریال‌های مطابق سلیقه مردم ساخته می‌شود، به این علت است که جریان‌های فکری مختلف در حال کار هستند ولی صدا و سیما جریان فکری مختلف ندارد.»

 

از سوی دیگر امروز نحوه تولید محتوا با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است و این تفاوت از تغییر و پیشرفت‌های تکنولوژی سرچشمه می‌گیرد. در نتیجه روندی که در سال‌های اخیر آغاز شده و حالا سرعت گرفته، با شکل‌گیری یک انحصار به مشکلات بزرگی برخورد خواهد کرد. شکوری مقدم نیز عنوان می‌کند صدا و سیما علاقه دارد تا سرچشمه تولید محتوای کشور باشد اما دنیای تولید محتوا تغییر کرده و تولید محتوای ویدویی هر روز ساده‌تر می‌شود؛ گروه‌های چند نفره، و حتی یک نوجوان با یک موبایل می‌توانند فیلم کوتاه بسازد و محتوای ویدیویی تولید کنند:

 

«دنیای تولید محتوای ویدیوی قبلاً در جهان در اختیار چند شرکت بزرگ بود اما امروز تولید محتوا در اختیار تیم‌های بسیار کوچکی است و فضا تغییر کرده. به همین شکل است که جریان محتوا‌سازی آرام آرام از دست یک گروه و یا یک حاکمیت خاص خارج می‌شود و این یک واقعیت است. این جریان به مردم نزدیک می‌شود چراکه مردم هستند که خودشان محتوا را تولید می‌کنند؛ این ذات تکنولوژی است که باعث رقم خوردن این اتفاق می‌شود.»

 

محمدجواد شکوری مقدم,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

توییت انتقادی شکوری مقدم در رابطه با انحصار احتمالی صدا و سیما.

در حال حاضر، وب‌سایت آپارات دارای مجوز نشر دیجیتال و وب‌سایت فیلیمو نیز دارای مجوز VOD است که هر دو از وزارت ارشاد دریافت شده‌اند. اما در صورتی که انحصاری که از آن صحبت به میان آمد از طریق نمایندگان مردم در اختیار صدا و سیما قرار بگیرد چه اتفاقی برای پلتفرم‌های اشتراک آنلاین ویدیو و VODها رخ خواهد داد؟

 

شکوری مقدم در پاسخ به همین پرسش می‌گوید: «وقتی در این رابطه صحبت می‌کنیم در واقع می‌گوییم که باید یک سوم وزارت ارشاد غیرفعال شود. این تصمیم کوچکی نیست. اما در هر صورت حتی اگر چنین اتفاقی رخ دهد، حاکمیت باید فکری به حال موضوع بکند و فکر می‌کنم برای همسو کردن خودش با تکنولوژی تلاش کند. نه نگران هستم و نه نا امید، ما هر روز مثل دیروز مسیر خودمان را می‌رویم.»

 

انحصاری که اکنون صدا و سیما به دنبال آن است باعث شد تا وزیر ارتباطات نیز بامداد امروز در همین رابطه توییت کند و انتقادی صریح به آن داشته باشد. همانگونه که شکوری مقدم هم می‌گوید تا کنون تعریف دقیقی از عبارت «صوت و تصویر فراگیر» ارائه نشده، وزیر ارتباطات نیز به همین موضوع انتقاد کرده و در حساب کاربری توییتر خود نوشته: «ضمن احترام به نظر جمعی از نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی مجلس، تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صدا و سیما بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر، مانع بزرگی در تحقق لایه‌های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.»

 

آذری جهرمی، در ابتدای سال ۹۶، زمانی که معاون وزیر ارتباطات بود نیز تولید محتوای بومی در بستر شبکه ملی اطلاعات دفاع کرده و گفته بود: «باید از تولیدکنندگان محتوا در مقابل هجمه‌هایی که از دستگاه‌های مختلف وارد می‌شود حمایت‌های قضایی انجام شود و همچنین در حوزه بیمه و مالیات تولیدکنندگان محتوا نیز لازم است فکر شود تا شاهد افزایش تولید محتوای بومی در کشور باشیم.»

 

محمدجواد شکوری مقدم,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

این در حالی است که صدا و سیما از دو سال پیش تا کنون تلاش زیادی داشته تا وظیفه قانون‌گذاری در حوزه صوت و تصویر در فضای مجازی را بر عهده بگیرد. همین مسئله باعث شد تا در مهر ماه سال ۹۵، با شکایت صدا و سیما از آپارات، اپلیکیشن‌های این مجموعه از کافه‌بازار حذف شوند. صدا و سیما حتی از مدت‌ها پیش یک سایت را تحت عنوان «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» تاسیس کرده است و حالا باید دید تلاش تازه‌اش چه نتیجه‌ای خواهد داشت و در نهایت چه اتفاقی برای آینده محتوای ویدیوی در اینترنت خواهد افتاد.

 

The post مدیرعامل آپارات: انحصار صدا و سیما، سلطه بر آینده محتوای ویدیویی و سینمایی کشور است appeared first on دیجیاتو.

 

 

 

nedayaghaz.com
  • 15
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
علی نصیریان بیوگرافی علی نصیریان؛ پیشکسوت صنعت بازیگری ایران

تاریخ تولد: ۱۵ بهمن ۱۳۱۳

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر، نویسنده و کارگردان

آغاز فعالیت: ۱۳۲۹ تاکنون

تحصیلات: دانش آموخته مدرسه تئاتر در رشته هنرپیشگی

ادامه
رودریگو هرناندز بیوگرافی «رودریگو هرناندز»؛ ستاره ای فراتر از یک فوتبالیست | هوش و تفکر رمز موفقیت رودری

تاریخ تولد: ۲۲ ژوئن ۱۹۹۶

محل تولد: مادرید، اسپانیا

حرفه: فوتبالیست 

پست: هافبک دفاعی

باشگاه: منچسترسیتی

قد: ۱ متر ۹۱ سانتی متر

ادامه
بیژن بنفشه خواه بیوگرافی بیژن بنفشه خواه بازیگر خوش سابقه سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱ فروردین ۱۳۵۲

محل تولد: دروازه شمیران، تهران، ایران

حرفه: بازیگر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۳

تحصیلات: فارغ‌التحصیل رشته نمایش از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد

ادامه
یان کوم بیوگرافی یان کوم؛ بنیانگذار برنامه واتس اپ

تاریخ تولد: ۲۴ فوریه ۱۹۷۶

محل تولد: اوکراین، کی یوف

ملیت: آمریکایی

حرفه: تاجر، برنامه نویس، کارآفرین

دلیل شهرت: راه اندازی واتساپ

ثروت: ۱۵/۱ میلیارد دلار

ادامه
جلال الدین مارشاریپوف بیوگرافی جلال الدین مارشاریپوف بازیکن قوی ازبکی

تاریخ تولد: ۱ سپتامر ۱۹۹۳

محل تولد: گرگانج، ازبکستان

حرفه: فوتبالیست

پست: وینگر

باشگاه کنونی: استقلال تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
بیوگرافی و اشعار عثمان بختیاری زندگینامه عثمان بختیاری شاعر سده پنجم و ششم

تاریخ تولد: بین سال های ۴۵۷ تا ۴۶۹ هجری قمری

ملیت: ایرانی

زمینه فعالیت: شاعر و حماسه سرا

آثار: شهریار نامه - هنرنامه یمینی

وفات: بین سال‌ های ۵۱۲ تا ۵۴۸

ادامه
ابو حتوف بن حارث انصاری زندگینامه ابوحتوف بن حارث انصاری از دشمنی با امام علی تا شهادت در کربلا

محل زندگی: کوفه

دوران زندگی: همزمان با دوران زندگی امام حسین (ع)

از یاران: امام حسین (ع)

شهادت: روز دهم محرم

ابو حتوف بن حارث انصاری در سپاه عمر سعدزندگینامه ابو حتوف بن حارث انصاری

ادامه
محمد نادری بیوگرافی محمد نادری بازیگر سینما و تلویزیون

تاریخ تولد: ۱۰ تیر ۱۳۵۷

محل تولد: اردبیل

حرفه: بازیگر، فیلمنامه نویس، صدا پیشه، مجری

تحصیلات: کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس

آغاز فعالیت: ۱۳۸۸ تاکنون

ادامه
محمد بن راشد آل مکتوم بیوگرافی محمد بن راشد آل مكتوم حاکم موفق دبی

تاریخ تولد: ۱۵ ژوئیه ۱۹۴۵

محل تولد: دبی

ملیت: امارات متحده عربی

لقب: والاحضرت شیخ محمد

حرفه: حاکم دبی

ادامه
دیالوگ های آنشرلی

دیالوگ های آنشرلی در این مقاله از سرپوش به بررسی جذابیت های دیالوگ های آنشرلی در سینما و تئاتر می‌پردازیم. آنشرلی، با تاریخچه‌ای غنی در حوزه فرهنگ و هنر، دارای دیالوگ‌هایی است که علاوه بر ارتقاء داستان، به عنوان نمونه‌هایی برجسته از زبان هنری در این صنایع شناخته می‌شوند. اثر آنشرلی  کتاب "آنشرلی" نوشته لوسی ماد مونتگمری، داستان دختری به نام آن شرلی است که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. آن شرلی دختری کنجکاو، مهربان و خلاق است که با دیالوگ های خود، شخصیتی دوست داشتنی و ماندگار در ذهن خوانندگان ایجاد کرده است. انیمیشن آنشرلی انیمیشن "آنشرلی" که در سال ۱۹۷۹ در ژاپن ساخته شده است، اقتباسی از رمان "آن در گرین گیبلز" نوشته لوسی ماد مونتگمری است. این انیمیشن، داستان دختری به نام آن شرلی را روایت می کند که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. شخصیت های آنشرلی شخصیت های اصلی انیمیشن آنشرلی عبارتند از: آن شرلی: دختری کنجکاو، مهربان و خلاق که با موهای قرمز و شخصیت دوست داشتنی خود، یکی از محبوب ترین شخصیت های ادبیات کودکان است. مریلا کاترین کاتبرت: خواهر بزرگ تر ماتیو کاتبرت که با برادرش در مزرعه گرین گیبلز زندگی می کند. مریلا زنی سخت کوش و جدی است که در ابتدا از حضور آن شرلی در خانه خود خوشحال نیست. ماتیو کاتبرت: برادر کوچک تر مریلا که مردی مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیانا براری: دختر همسایه کاتبرت ها که با آن شرلی دوست می شود. دیانا دختری مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیالوگ های انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، از این قرار است که آن شرلی، دختری یتیم که در یتیم خانه بزرگ شده است، توسط خواهر و برادری به نام های مریلا و ماتیو کاتبرت به فرزندخواندگی پذیرفته می شود. مریلا و ماتیو، آن شرلی را برای کمک به انجام کارهای خانه و مزرعه می خواهند. آن شرلی، با موهای قرمز آتشین و شخصیت دوست داشتنی خود، به سرعت با مریلا و ماتیو و همچنین با همسایه آنها، دیانا براری، دوست می شود. آن شرلی، با ماجراجویی ها و شیطنت های خود، زندگی کاتبرت ها را زیر و رو می کند و به آنها یاد می دهد که چگونه از زندگی لذت ببرند. نکات مثبت آنشرلی انیمیشن آنشرلی، از جمله انیمیشن های ماندگار و خاطره انگیزی است که با داستان جذاب و شخصیت های دوست داشتنی خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله نکات مثبت این انیمیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: - داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، داستانی جذاب و پرکشش است که مخاطبان را از ابتدا تا انتها درگیر خود می کند. - شخصیت های انیمیشن آنشرلی، از جمله آن شرلی، مریلا، ماتیو و دیانا، شخصیت هایی دوست داشتنی هستند که مخاطبان با آنها ارتباط برقرار می کنند. - انیمیشن آنشرلی، پیام های مثبتی مانند اهمیت خانواده، دوستی و امید را به مخاطبان خود منتقل می کند. دیالوگ های شخصیت آنشرلی دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بیانگر شخصیت او هستند. او دختری کنجکاو و ماجراجو است که همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید است. این ویژگی در دیالوگ های او به وضوح دیده می شود. برای مثال، در یکی از دیالوگ ها، آنشرلی از معلم خود می پرسد: "حتی اگر دنیا بد باشد، همیشه چیزهای خوب هم وجود دارد." " تصور اینکه شما یک ملکه هستید واقعا عالی است. شما بدون هیچ گونه ناراحتی از آن لذت می برید و هر زمان که بخواهید می توانید از ملکه بودن دست بردارید، کاری که در زندگی واقعی نمی توانید انجام دهید." "این یک چیز خوب در مورد این جهان است ... همیشه بهارهای بیشتری وجود دارد." "وقتی فکر می‌کنم قرار است اتفاق خوبی بیفتد، به نظر می‌رسد که بر روی بال‌های انتظار پرواز می‌کنم. و سپس اولین چیزی که متوجه می شوم با یک ضربت به زمین می افتم. اما واقعاً ماریلا، قسمت پرواز تا زمانی که ادامه دارد با شکوه است... مثل اوج گرفتن در غروب خورشید است. من فکر می‌کنم که تقریباً تاوان ضربه را می‌پردازد." "خب، نمی توان یکدفعه عادت دختر بچه بودن را کنار گذاشت." "شاید... شاید... عشق به طور طبیعی از یک دوستی زیبا آشکار شد، مانند گل رز طلایی که از غلاف سبزش می لغزد."  "این یک ایده دوست داشتنی است، دایانا؛ زندگی کردن به گونه ای که نامت را زیبا کنی، حتی اگر در آغاز زیبا نبود... آن را در افکار مردم برای چیزی آنقدر دوست داشتنی و دلپذیر قرار می دهد که هرگز به تنهایی به آن فکر نمی کنند." "شاید، به هر حال، عاشقانه مانند یک شوالیه که سوار اسب می‌شود، با شکوه و هیاهوی وارد زندگی انسان نشده باشد. شاید مثل یک دوست قدیمی از راه‌های آرام به سمت آدم خزید..." "خب، همه ما اشتباه می کنیم، عزیزم، پس فقط آن را پشت سر بگذار. ما باید از اشتباهات خود پشیمان باشیم و از آنها درس بگیریم، اما هرگز آنها را با خود به آینده منتقل نکنیم." "من معتقدم که زیباترین و شیرین ترین روزها، روزهایی نیستند که در آن اتفاقات بسیار باشکوه یا شگفت انگیز یا هیجان انگیزی رخ دهد، بلکه فقط روزهایی هستند که لذت های کوچک ساده ای را به ارمغان می آورند و به آرامی یکدیگر را دنبال می کنند، مانند مرواریدهایی که از یک رشته می لغزند." "من از دوستی بسیار سپاسگزارم. زندگی را بسیار زیبا می کند." "این بدترین دوران بزرگ شدن است و من در حال درک آن هستم. چیزهایی که در دوران کودکی خیلی می‌خواستی، وقتی به آنها دست پیدا می‌کردی، به نظرت چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند." "آیا خوب نیست که فکر کنیم فردا روز جدیدی است که هنوز هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد." دیالوگ های ماندگار آنشرلی "این خیلی خوب است که در مورد غم ها بخوانید و تصور کنید که قهرمانانه از طریق آنها زندگی می کنید، اما وقتی واقعاً آنها را دارید، خیلی خوب نیست" "خیلی آسان است که شرور باشی بدون اینکه بدانی." "اما واقعاً ماریلا، نمی‌توان در چنین دنیای جالبی برای مدت طولانی غمگین ماند، می‌تواند؟" "زندگی ارزش زیستن را دارد تا زمانی که خنده در آن باشد." "تجربه من این بوده است که شما تقریباً همیشه می توانید از چیزهایی لذت ببرید، اگر تصمیم خود را محکم بگیرید که این کار را انجام دهید." "دنیای قدیمی عزیز تو بسیار دوست داشتنی هستی و من خوشحالم که در تو زنده هستم." "چرا مردم باید برای دعا زانو بزنند؟ اگر واقعاً می خواستم دعا کنم به شما می گویم که چه کار می کردم. من به تنهایی یا در جنگل های عمیق و عمیق به یک میدان بزرگ بزرگ می رفتم و به آسمان - بالا - بالا - بالا - به آن آسمان آبی دوست داشتنی نگاه می کردم که انگار پایانی برای آن وجود ندارد. آبی بودن و سپس من فقط یک دعا را احساس می کنم." "این یکی از مزایای سیزده سالگی است که شما خیلی بیشتر از زمانی که فقط دوازده ساله بودید می دانید" "تا زمانی که نمردی هرگز از غافلگیر شدن در امان نیستی" "کیک‌ ها یک عادت وحشتناک دارند که وقتی می‌ خواهید خوب باشند بد می‌ شوند" "آنه تمام عاشقانه هایت را رها نکن اندکی از آن چیز خوبی است البته نه زیاد اما کمی از آن را حفظ کن" دیالوگ های زیبای آنشرلی سخن پایانی درباره دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بخشی از جذابیت این شخصیت دوست داشتنی هستند. این دیالوگ ها، شخصیت، امید، خوش بینی و عشق به طبیعت آنشرلی را به خوبی بیان می کنند. گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش