پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۵:۳۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۵۰۰۲۷۷
رادیو و تلویزیون

پاسخگویی علیخانی برای مردم چقدر آب خورد؟

احسان علیخانی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
عصر روز شنبه سی‌ام تیر، یک برنامه‌ی پربیننده‌ی تلویزیونی با اجرای ر محملی شد تا احسان علیخانی درباره‌ی ارتباط مالی خود با مؤسسه‌ی ثامن الحجج به افکار عمومی «پاسخگو» باشد. این حضور و حرف‌هایی که در طول برنامه زده شد ابعاد گوناگونی به خود گرفت که در این مطلب به چند نکته از این میان اشاره می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، حضور احسان علیخانی در برنامه‌ی زنده‌ی «حالا خورشید» برای دفاع از خودش در برابر حرف‌وحدیث‌هایی که درباره‌ی دریافت سه میلیارد تومان از مؤسسه‌ی ثامن الحجج مطرح شده، نه تنها افکار عمومی را آرام نکرد، بلکه این موضوع باعث عصبانیت بیشتر و دلزدگی بیشتر از عملکردهای گزینشی صداوسیما شد.

پاسخگویی علیخانی برای مردم چقدر آب خورد؟

احسان علیخانی در شروع صحبتش گفت از اینکه وقت مردم را برای این توضیحات می‌گیرد ناراحت است اما رضا رشیدپور، مدیرگروه و مدیر شبکه لطف کرده و زنگ زده‌اند که او بیاید و چند دقیقه حرف بزند! او هم خودش را محق می‌داند و می‌گوید برنامه‌ساز تلویزیون است و «حق» دارد که از حیثیت خودش و همکارانش و خانه‌اش (صداوسیما) دفاع کند.

اما او به عنوان یک «ژورنالیست» گویا فراموش کرده که یکی از اصول بدیهی در قانون مطبوعات این است که هرکس حق دارد دفاعیات یا پاسخ خود را در همان رسانه‌ای منتشر کند که ادعا یا اتهام در آن مطرح شده است. لذا بدیهی است که آقای علیخانی باید «دفاع» یا «پاسخگویی» خود را از طریق روزنامه‌ی «شرق» منتشر کند، نه روی آنتن تلویزیون.

با این حال برنامه‌ی «حالا خورشید» ساعت ۱۷ و ۴۰ دقیقه روی آنتن رفت؛ در یک ساعت پربیننده و در پربیننده‌ترین شبکه‌ی تلویزیون. محتوای گفت‌وگوها دو رویکرد آشکار داشت: در لایه‌ی اول «اعاده‌ی حیثیت» احسان علیخانی -که خودش را «سرمایه‌ی اجتماعی» معرفی می‌کند- در برابر اتهام زدوبند با مؤسسه‌ی ثامن الحجج و در لایه‌ی بعدی –و شاید اصلی- فرار به جلوی صداوسیما با هدف اینکه به بینندگان بگوید همکاری تلویزیون با یک مؤسسه‌ی غیرمجاز نتیجه‌ی کوتاهی و اهمال‌کاری بانک مرکزی بوده است.

اما این جلسه‌ی دفاع چقدر هزینه داشت؟ همواره گفته شده که هزینه‌ی هر دقیقه‌ برنامه‌سازی در تلویزیون به میلیون‌ها تومان می‌رسد؛ جدای از پولی که سازندگان حالا خورشید صرف تهیه‌ی این برنامه کرده‌اند، برنامه‌ی عصر روز شنبه که دست کمی از «رپورتاژ آگهی» نداشت، دقیقاً یک ساعت طول کشید.

حالا اگر بخواهیم با یک حساب سرانگشتی میانگین هزینه‌ی این «آگهی» را محاسبه کنیم، باید سراغ جدول تعرفه‌های تبلیغات تلویزیونی سال ۹۷ که توسط اداره‌ی بازرگانی صداوسیما منتشر شده برویم.

در این جدول شش گونه آگهی وجود دارد که بر اساس زمان پخش به ۳۵ «طبقه» مشخص شده که از طبقه‌ی یک تا ۳۵ افزایش قیمت دارد. قیمت میانگین این ۳۵ طبقه، بیش از ۲۴ میلیون تومان برای هرثانیه است. اگر برنامه‌ی حالا خورشید را رپورتاژ آگهی صداوسیما برای خودش و سلبریتی محبوبش قلمداد کنیم، هزینه‌ی این آگهی به ۸۶ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد!

ظاهراً مهران مدیری که به ادعای خبرنگار روزنامه‌ی «شرق» نام او هم در فهرست گیرندگان تسهیلات از مؤسسه‌ی ثامن الحجج قرار دارد، از احسان علیخانی باهوشتر و به تبعات این حضور رسانه‌ای واقف بوده که به جای حضور در «رسانه‌ی ملی» مستقیماً به دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کرده تا از طریق حقوقی به ادعاهای مطرح شده پاسخ بدهد.

علیخانی چه پرسش‌هایی را بی‌پاسخ گذاشت؟

رشیدپور دلیل دعوت علیخانی به تلویزیون را علاقه‌ی او به «پاسخگویی» عنوان می‌کند و می‌گوید همانطور که دوست دارد مسئولان پاسخگو باشند، خودش هم دوست دارد «پاسخگو» باشد و به شبهات پاسخ بدهد. با وجود این، علیخانی و رشیدپور به همراه شخص سومی که «فعال رسانه‌ای» معرفی شد، در طول برنامه نه تنها پرسش‌های قبلی را بی‌پاسخ گذاشتند بلکه چند پرسش تازه نیز در اذهان ایجاد کردند.

اولین و شاید مهمترین پرسشی که یکی از کاربران توییتر مطرح کرده بود و رشیدپور از علیخانی پرسید این بود که «مگر دادگاه و قانون برای اعاده‌ی حیثیت نداریم؟ فرضاً اتهامات مطرح‌شده صحیح نباشد، چرا صداوسیما باید برایش رپورتاژ برود؟».

اما علیخانی به این پرسش پاسخ نمی‌دهد و در عوض به این می‌پردازد که مراجع قضایی در حال تسویه‌حساب طلبکاران این مؤسسه‌اند و پول مردم را پس داده‌اند. رشیدپور هم به جای پی‌گیری پاسخ که در عالم رسانه جزء اصول اولیه‌ی هر مصاحبه‌ای است، حرف علیخانی را پی‌می‌گیرد و می‌گوید بله، مطالبات زیر یک میلیارد را پس داده‌اند!

اما بخش دوم پرسش که بخشی از افکار عمومی را مشغول خود کرده هم بی‌پاسخ ماند: «چرا (مسئولان صداوسیما)فرصت دفاع در برابر  تهمت را برای دیگران محفوظ نمی‌دانند؟». این پرسش ناظر به برنامه‌هایی است که در سال‌های اخیر بارها در قالب «خبر»، «گزارش» و «مستند» از تلویزیون پخش شده است؛ خبرنگار روزنامه‌ی ایران در توییتر در این باره نوشت: «صداوسیما در حالی قرار است ... در برنامه حالا خورشید برای دفاعیات احسان علیخانی به او تریبون بدهد که سال‌ها پایگاه اصلی اتهام‌زنی به چهره‌های منتقد بود، بی‌آنکه حتی یک دقیقه تریبون برای دفاع به آنها بدهد» .

در سال‌های اخیر - از دوران ضرغامی گرفته تا سرافراز و حالا علی عسگری- نمونه‌های زیادی از این دست وجود داشته که اصول بی‌طرفی، انصاف و صحت مطالب صداوسیما را کاملاً زیرسؤال برده است. از ادعاهایی که محمود احمدی‌نژاد در طول مناظره‌های انتخابات سال ۸۸ درباره‌ی چهره‌هایی چون مرحوم هاشمی، ناطق نوری، موسوی، رهنورد مطرح کرد، تا اتهامات فعالان محیط‌ زیست در ماه‌های اخیر نمونه‌هایی است که صداوسیما هرگز حاضر نشد پاسخ یا اعاده‌ی حیثیت طرف مقابل را پخش کند.

علیخانی در طول برنامه تأکید داشت که او تهیه‌کننده‌ی تلویزیونی است و موسسه‌ی ثامن الحجج به عنوان اسپانسر برنامه‌ها، تعهدات خود را به حساب تهیه‌کننده واریز کرده است. پرسش دیگر یکی از کاربران توییتر که رشیدپور آن را از علیخانی پرسید این بود که چرا سه میلیارد تومان مذکور به حساب شخصی احسان علیخانی واریز شده؛ آیا «نباید پول به حساب‌های رسمی واریز می‌شد؟».

اما او  بازهم پاسخ شفافی نمی‌دهد و به موضوعات دیگری می‌پردازد و می‌گوید اغلب برنامه‌های تلویزیون مثل «حالا خورشید»، «دورهمی»، «خندوانه» و... هم با کمک اسپانسر تولید شده‌اند. اما نه رشیدپور و نه علیخانی نمی‌گویند که آیا اسپانسر کمک‌های مالی خود را مستقیماً به حساب شخصی تهیه‌کننده واریز می‌کند یا به حساب مورد تأیید و زیرنظر صداوسیما؟

توضیحات علیخانی درباره‌ی این پول‌ها نه تنها روشنگر نبود بلکه به ابهامات دامن زد. علیخانی درتوضیح محل هزینه‌کرد سه میلیارد تومان گفت بین سال‌های ۹۱ تا ۹۳ شش مجموعه برنامه با نام‌های «دونیمه‌ی سیب»، «ماه عسل ۹۲»، «ماه عسل ۹۳»، «سه ستاره»، «تحویل سال ۹۳»، «بهار نارنج ۹۴»، ساخته شده که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر به مدت چند ماه سر هر پروژه درگیر بوده‌اند و دستمزد عوامل، بعلاوه‌ی هدایای اسپانسر به میهمانان، هزینه‌ی پرواز و ایاب‌وذهاب میهمانان، هزینه‌ی دکور و سایر مخارج با همان سه میلیارد تومان پرداخت شده است.

اما به نظر نمی‌رسد سه میلیارد تومان کفاف این هزینه‌ها را داده باشد. فرض کنید به قول علیخانی در هر برنامه ۱۵۰ نفر به مدت فقط یک ماه مشغول کار بوده باشند و فرض کنید دستمزد هر فرد بطور میانگین فقط سه میلیون تومان بوده باشد؛ هزینه‌ی دستمزد این افراد در طول شش برنامه رقمی بالغ بر دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان می‌شود.

حال با توجه به گفته‌ی علیخانی که صداوسیما هیچ بودجه‌ای ندارد که به برنامه‌سازها بدهد، این پرسش مطرح می‌شود که آیا سایر هزینه‌های شش برنامه فقط با همان ۳۰۰ میلیون تومان باقی مانده پرداخت شده؟

جمله‌سازی با «مجوز، بانک مرکزی، صداوسیما»

آیا احسان علیخانی و صداوسیما باوجود اینکه می‌دانستند مؤسسه‌ی ثامن الحجج مجوز فعالیت ندارد با آن همکاری کردند؟ پاسخ علیخانی به این پرسش منفی است. اما شنونده باید عاقل باشد.

علیخانی مدعی است در طول مدتی که این مؤسسه حامی مالی برنامه‌های او بوده (۹۱ تا پایان ۹۳) مشکلی نداشته است و از زمانی که بانک مرکزی این مؤسسه را غیرمجاز اعلام کرد صداوسیما همکاری خود را با آن قطع کرد.

به گفته‌ی علیخانی روند اداری جذب اسپانسر اینطور است که یک مؤسسه پیشنهاد ساخت برنامه مشارکتی می‌دهد و صداوسیما بعد از استعلام وضعیت آن مؤسسه از مراجع ذی‌ربط، مدارک مؤسسه را اخذ می‌کند و بعد به برنامه‌ساز نامه می‌زند که می‌توانید باهم همکاری کنید.

او می‌گوید «حتماً به سازمان صداوسیما مجوز ارائه داده‌اند برای تبلیغات؛ امکان ندارد بدون مجوز» و محال است بدون تأیید صداوسیما یک برنامه‌ساز بتواند چیزی را تبلیغ کند.

رشیدپور هم در تکمیل حرف او می‌گوید برنامه‌ساز هم مثل سپرده‌گذار به مجوز بانک مرکزی اعتماد می‌کند. دو مجری تلویزیونی در طول برنامه بارها تأکید می‌کنند که آنها مجوز مؤسسه را صادر نکرده‌اند و مؤسسه زیر نظر بانک مرکزی بوده و صداوسیما به اعتبار مجوز بانک مرکزی این مؤسسه را تبلیغ کرده است.

مجوز بهتر است یا ثروت!؟

در ۱۵ دقیقه‌ی پایانی برنامه نفر سومی به عنوان «فعال رسانه‌ای» به این جلسه‌ی دفاع اضافه می شود تا به قول رشید پور «بحث پرحرارت‌تر» شود. او علی خضریان، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری است که بعد از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تغییرات گسترده در دانشگاه آزاد اسلامی، سردبیر روزنامه‌ی فرهیختگان شده است.

او با خود چند کپی از مدارکی را به برنامه آورده بود که نشان می‌داد مسئولان وقت بانک مرکزی در سال‌ ۹۰ به صداوسیما نامه زده‌اند و اجازه‌ی تبلیغات مؤسسه‌ی ثامن الحجج را صادر کرده‌اند. البته او در این مرحله از بحث ادعا می‌کند که این دولت و دولت قبل برایش فرقی ندارد و باید «فراجناحی» نگاه کرد.

اما نامه‌ی دیگری که خضریان رو می‌کند، از طرف بانک مرکزی به نیروی انتظامی است که تاریخ اسفند ۸۹ روی آن درج شده؛ طبق آنچه رشیدپور قرائت می‌کند در این نامه نوشته شده «این مؤسسه در حال طی مراحل اداری برای تبدیل شدن به مؤسسه‌ی اعتباری مجاز می‌باشد». یعنی به استناد همین نامه، این مؤسسه در همان سال‌هایی که با تلویزیون کار کرده فاقد مجوز و «درحال طی مراحل مراحل اداری» بوده است.

اما ظاهراً برای مسئولان وقت صداوسیما داشتن مجوز رسمی از بانک مرکزی ملاک نبوده بلکه یک نامه از طرف فلان مدیر در حکم مجاز بودن مؤسسه تلقی شده است.

با وجود ادعای علیخانی و رشیدپور مبنی بر اینکه این مؤسسه تحت نظارت بانک مرکزی بوده، آذر ۹۴ حمید تهرانفر، معاون نظارتی بانک مرکزی درباره‌ی فعالیت این مؤسسه گفت : «این تعاونی تا کنون تحت نظارت بانک مرکزی نبوده و حتی تا ماه‌های گذشته به درخواست‌های بانک مرکزی برای قرار گرفتن در مسیر ساماندهی و دریافت مجوز کمتر توجه کرده است».

درحالی که به نظر می‌رسید این قسمت از برنامه‌ی حالا خورشید مربوط به دفاع علیخانی از آبروی خودش است، اما روند گفت‌وگوها نشان داد که صداوسیما تلاش کرده با این بهانه اتهام تبلیغ و بال‌وپر دادن به مؤسسات غیرمجاز را از خود دور کند و با نگاهی «فراجناحی» توپ را به زمین بانک مرکزی بیندازد.

این درحالی است که با رفتن دولت احمدی‌نژاد، مسئولان بانک مرکزی با استناد به مصوبات شورای عالی امنیت ملی در راستای ساماندهی مؤسسات پولی، اسامی مؤسسات مجاز و غیرمجاز را به دفعات اطلاع رسانی کردند و حتی آقای سیف، رئیس بانک مرکزی، رسماً از صداوسیما خواست که تبلیغات مؤسسه‌ی ثامن الحجج را ممنوع کند.

اما با وجود این ممنوعیت صریح هم مسئولان صداوسیما و آقای علیخانی که خود را یک «شهروند عادی» و بی‌خبر از همه‌جا معرفی می‌کند، راه حل دیگری برای همکاری با ثامن الحجج پیدا کردند: تغییر عنوان! اینطور شد که در برنامه‌ی ماه عسل سال ۹۳ و بهارنارنج ویژه‌ی نوروز ۹۴، مجری به جای عنوان «مؤسسه‌ی مالی اعتباری ثامن الحجج» از عنوان «باشگاه فرهنگی ورزشی ثامن الحجج» برای معرفی اسپانسر برنامه استفاده می‌کرد. اما در همین برنامه‌ها به وضوح اسم ابوالفضل میرعلی به عنوان مدیر مجموعه به کار برده می‌شد و برکسی پوشیده نبود که این ثامن الحجج، همان ثامن الحجج است.

اما در برنامه‌ی حالا خورشید تمام تلاش سه نفر حاضر و مدیران سازمان، این بود که مسئولیت تبلیغ و ترویج این مؤسسه را از خود دور کنند چراکه خوب می‌دانند یک مؤسسه‌ی مالی تازه‌کار  چطور در مدتی کوتاه، دارایی خود را از چندمیلیون به هزاران میلیارد تومان رسانده است: تبلیغات در برنامه‌های پربیننده‌ی تلویزیون و وعده‌ی سودهای بالا.

همچنان که یک روزنامه‌نگار در توییتر در این باره نوشت: «میگن رقم احسان علیخانی در مقابل دانه‌درشتهای این پرونده عددی نیست. درسته اما مسئله اصلاً رقم نیست؛ مسئله اصلی، اعتمادسازی این برنامه منتهی به جذب سرمایه مردم هستش. مشخص نیست چقدر با دیدن این برنامه‌ها تهش دلشون قرص شده که ثامن الحجج قابل اطمینانه».

  • 27
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش