جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۱۴:۴۳ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۸۰۵۰۵۵
رادیو و تلویزیون

عضو انجمن صنفی فیلمسازی:

بزرگترین مشکل سریال های صدا و سیما ضعف قراردادهاست

مشکل سریال های صدا و سیما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
کوهیان معتقد است که تهیه‌کنندگان طرف قرارداد با صداوسیما تصمیم‌گیر نهایی در ارتباط با عوامل طرف قرارداد خود نیستند بلکه به نوعی رابط صداوسیما با پروژه و مادرخرج و مدیر هزینه گروه تولید هستند.

به گزارش ایلنا، در روزهای اخیر رفتار یکی از بازیگران سریال دلدادگان و به دنبال آن سخنانی که سازندگان سریال مطرح کردند؛ به سوژه‌ رسانه‌ها تبدیل شد. مهدی کوهیان (حقوقدان، تهیه‌کننده مستند و عضو انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی) معتقد است که خارج از جنجال‌های رسانه‌ای اتفاق اخیر برای این سریال نشان داد که همچنان فرایند تولید ما در سینما و تلویزیون حرفه‌ای نیست.

 

کوهیان گفت: بزرگترین مشکل در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی ضعف قراردادهاست و به نظر می‌رسد سازندگان آثار آنگونه که باید به اصول قراردادنویسی آشنا نیستند و قراردادنویسی تخصص بسیار ویژه است که در آن تعهدات طرفین و وظایف آنها باید با جزئیات مشخص شود.

 

وی ادامه داد: باید بپذیریم که قراردادنویسی در این زمانه تبدیل به تخصص شده همانگونه که ما در زمان بیماری به پزشک مراجعه می‌کنیم یا در هنگام ساختن یک ساختمان به مهندس مراجعه می‌کنیم، در هنگام نگارش قرارداد در سینما نیز باید به حقوقدان مراجعه کنیم. امری که در صنعت کاملاً نهادینه شده است اما متاسفانه به دلیل آنکه تولید در سینما و تلویزیون ما حرفه‌ای و تخصصی نشده به این مسئله نیز توجه نمی‌شود.

 

رئیس هیئت مدیره موسسه حقوق ارتباطات علامه ادامه داد: امروز با توجه به هزینه‌ها و تورم، ساخت یک فیلم سینمایی یا سریال تبدیل به یک پروژه میلیاردی شده است بنابراین لازم است که در این پروژه قطعاً یک نفر حقوقدان حضور داشته باشد و قراردادها را با دقت آماده کند و یکی از دلایلی که امروز اختلافات زیادی بین سازندگان یک پروژه به وجود می‌آید و همچنین پرونده‌های بسیاری در شوراهای داوری در صنوف مختلف همچون خانه سینما و آیفیک و قوه قضائیه مطرح است، درست نبودن ساختارهای حقوقی قراردادهای منعقد شده است و اینکه هرکدام از طرفین می‌توانند مفاد قرارداد را آنگونه که دوست دارند، تفسیر کنند.

 

کوهیان با اشاره به اینکه این مشکل فقط به تهیه‌کنندگان مربوط نمی‌شود و از سوی بازیگران نیز وجود دارد، گفت:‌ بازیگرانی که امروز دستمزدهای میلیونی و بعضا میلیاردی دریافت می‌کنند، باید مدیر برنامه داشته باشد و مدیر برنامه وظیفه دارد که امور حقوقی را پیگیری کند. بازیگر نیز وقتی به مدیر برنامه خود اعتماد کرد باید نظر او را لحاظ کند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه انگار همه به شکلی با هم توافق کرده‌اند که دوستانه و هیاتی کار کنند و به تخصص توجه نمی‌کنند درحالی‌که قرارداد برای روزهایی است که اختلاف به وجود می‌آید. گاه بر سر تفسیر یکی از مفاد قراداد  دوستی‌ها از بین می‌رود.

 

کوهیان با تاکید بر حرفه‌ای‌ نبودن فرایند تولید در سینما و تلویزیون افزود: بخشی از تهیه‌کنندگان که کارمند هستند و برای تولید آثارشان حقوق می‌گیرند، مورد بحث ما نیستند اما گروهی از تهیه‌کنندگان خارج از صداوسیما برای پروژه‌های جداگانه قراردادهای جداگانه می‌بندند. درباره این تولیدکنندگان ایراد اصلی به خود تلویزیون بازمی‌گردد.

 

وی ادامه داد: در سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی اگر بخواهند پروژه‌ای کوچک یا بزرگ را برون‌سپاری کنند، برای اجرای آن پروژه با توجه به اهمیت آن بین کسانی که قرار است آن کار را انجام بدهند، رتبه‌بندی می‌کنند و به نوعی صلاحیت آنها را تایید می‌کنند و بعد برای آن پروژه مناقصه برگزار می‌شود و کسانی که قرار است در آن مناقصه شرکت کنند، طرح توجیهی آماده می‌کنند. همه مسائل را محاسبه می‌کنند و در نهایت یک نفر در مناقصه برنده می‌شود و از زمان برنده شدن تا پایان پروژه؛ برنده مناقصه متعهد است و سازمانی که پروژه را واگذار کرده به هیچ عنوان دخالت نمی‌کند.

 

کوهیان افزود: در صداوسیما چنین اتفاقاتی اصلاً رخ نمی‌دهد و ما اصلاً مسئله‌ای به عنوان برون‌سپاری تولید یک سریال نداریم تا تولیدکنندگان باصلاحیت برای گرفتن آن پروژه رقابت کنند و از سوی دیگر مجری تولید یک سریال اعم از موسسه تولیدکننده یا تهیه‌کننده، برخلاف سازمان‌های دیگر تصمیم‌گیر نهایی در ارتباط با عوامل طرف قرارداد خود نیست و به نوعی رابط صداوسیما با پروژه و مادرخرج و مدیر هزینه گروه تولید است و به نوعی تهیه‌کنندگان فقط مجری تصمیمات صداوسیما هستند.

 

کوهیان با اشاره به اتفاق اخیر در سریال دلدادگان و ماجرایی که با یکی از بازیگران این سریال به وجود‌آمده بود، ادامه داد: وقتی پروژه‌ای با افکار عمومی به صورت مستقیم در تماس است حتماً باید ارتباط درستی برقرار کند و اطلاع‌رسانی درستی صورت بگیرد. نمی‌شود یک پروژه‌ای را تعریف کنیم که در آن بازیگرانی حضور دارند که درست یا غلط طرفداران زیادی دارند ولی به اطلاع‌رسانی بی‌توجه باشیم زیرا افکار عمومی درگیر چنین پروژه‌هایی می‌شوند و آن را پیگیری می‌کنند.

 

وی ادامه داد: به همین دلیل باید فردی یا افرادی در این پروژه باشند که رسانه‌ها را پیگیری کنند و اطلاع‌رسانی درستی انجام دهد و به نوعی افکار عمومی را قانع کنند و امروز اطلاع‌رسانی نیز تبدیل به یک تخصص شده و باید در کنار پروژه حضور داشته باشد.

 

وی ادامه داد: محل حل و فصل اختلافات، نباید در رسانه‌ها باشد و از سویی هیچکس نباید اعمال حق خویش را وسیله اضرار به دیگری قرار دهد. صنوف باید در این خصوص فعالتر عمل کنند و با ورود به موقع به منازعات و اختلافات، از بی‌اعتمادی عمومی به فعالان سینما و تلویزیون جلوگیری کنند.

 

  • 18
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش