صوت و فیلم گزارش تصویری کاریکاتور
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
sarpoosh
نبض اقتصاد > سامانه ارزی نیما

سامانه ارزی نیما

سامانه ارزی نیما

سامانه ارزی نیما

سامانه ارزی جدید بانک مرکزی با عنوان نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابتی برای صرافان در راستای تامین ارز متقاضیان در بهمن ۹۶ شروع به کار کرد.

 

سامانه ارزی نیما چیست؟

نیما که همان نظام یکپارچه معاملات ارزی است و برای اینکه خریداران و فروشندگان بتوانند به راحتی ارز را تامین نمایند  توسط بانک مرکزی راه اندازی شده است و فعالیت خود را شروع کرده است.

 

خریداران و فروشندگان به وسیله این سامانه می توانند در محیط الکترونیک ، فرآیندهای ارزی خود را با توجه به نیازهایشان انجام بدهند.در اولین گام همه ی صرافی ها به عنوان فروشنده ارز و وارد کننده برای تامین نمودن ارز کالاهای وارداتی به عنوان متقاضی خرید ارز به شمار می روند.

 

سامانه نیما توسط بانک مرکزی راه اندازی شده است تا هر گونه فعالیت در جهت تامین ارز و سفارش های غیر بانکی به راحتی انجام گردد.

 

صرافی ها درخواست های متقاضیان ارز را در سامانه نیما مشاهده کنند

صرافی ها می‌توانند با انتخاب منوی نیما در پایگاه اطلاع رسانی سنا اقدام به مشاهده درخواست های خرید، ارائه پیشنهادها و در نهایت نسبت به تامین ارز متقاضیان اقدام کنند. همچنین راهنمای استفاده و کار با سامانه در بخش راهنمای کاربران در دسترس قرار گرفته است.

 

ناصر حکیمی با بیان اینکه مسیر مشابهی در سامانه نیما برای تخصیص ارز در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در فاز اول، واردکننده به عنوان متقاضی ارز با ورود به این سامانه، فرایند درخواست خرید ارز را درج می کند. در این حالت متقاضی می تواند صرافی مدنظر خود را انتخاب کند و یا آن را تعیین نکند و صرفاً پیشنهادی را در سامانه مطرح کند. سپس براساس تقاضاهای ثبت شده از سوی بازرگان صرافی ها می‌توانند از طریق پنل موجود بر روی سامانه درخواست های متقاضیان را رویت کرده و پیشنهادات خود را ارسال کنند. در این حالت بازرگان می تواند بین نرخ های ارایه شده از سوی صراف ها یک نرخ را انتخاب کند.

 

وی درباره نحوه پرداخت وجوه (تسویه) میان بازرگان و صراف ها گفت: بر روی این سامانه امکان پرداخت الکترونیکی نیز در نظر گرفته شده است اما در حال حاضر از سامانه ساتنا باتوجه به حجم بالای تراکنش ها و بالا بودن مبالغ استفاده می شود.

 

صرافی ها از طریق سنا درخواست های خرید یا فروش ارز دسترسی دارند و می¬توانند از خدمات رایگان نیما برای برقراری ارتباط با متقاضیان، ارائه پیشنهاد و جذب تقاضاها، بدون نیاز به مراجعه حضوری استفاده کنند.

 

 

سایر مطالب درباره سامانه ارزی نیما