صوت و فیلم گزارش تصویری کاریکاتور
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
sarpoosh
کافه اسپرت > باشگاه بایرن مونیخ

باشگاه بایرن مونیخ

باشگاه بایرن مونیخ

باشگاه فوتبال بایرن مونیخ باشگاه فوتبال آلمانی است که در مونیخ پایتخت ایالت باواریا قرار دارد. بایرن مونیخ به عنوان موفق‌ترین باشگاه فوتبال در آلمان شناخته‌شده و یکی از ریشه‌دارترین باشگاه‌های فوتبال در این کشور است که موفق به کسب ۲۷ قهرمانی بوندس‌لیگا و ۱۸ قهرمانی در جام حذفی آلمان شده‌است اما در جهان این باشگاه در رتبه سوم قرار دارد. بایرن در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط ۱۱ فوتبالیست و در راس آن فرانتس جان تأسیس شد. اگرچه بایرن برای اولین بار در سال ۱۹۳۲ قهرمان آلمان شد، در اولین دوره بوندس‌لیگا که در سال ۱۹۶۳ آغاز شد بایرن برای مسابقات انتخاب نشد. بهترین دوران تاریخ باشگاه به اواسط دهه ۷۰ میلادی بر می‌گردد که بایرن تحت کاپیتانی فرانتس بکن‌باوئر موفق به ۳ قهرمانی پشت سر هم (۱۹۷۶–۱۹۷۴) در لیگ قهرمانان اروپا شد.

 

تاکنون بایرن ۱۰ بار به فینال لیگ قهرمانان راه یافته که ۵ بار در آن قهرمان شده‌است. آخرین قهرمانی باشگاه در سال ۲۰۱۳ است که با فتح سه‌گانه همراه شد. بایرن همچنین موفق به کسب پنج‌گانه با سرمربی گری یوپ هانکس شده‌است.[۲] بایرن همچنین موفق به یک قهرمانی در لیگ اروپا و دو قهرمانی در جام برندگان جام اروپا و سه قهرمانی درجام باشگاه‌های جهان شده‌است که آن‌ها را تبدیل به یکی از قدرتمندترین و پرافتخارترین تیم‌های اروپایی کرده‌است.

 

این تیم با ۲۶ قهرمانی در لیگ و ۱۸ قهرمانی در جام حذفی موفق‌ترین تیم فوتبال آلمان می‌باشد.رقبای سنتی باشگاه عبارت‌اند از: مونیخ ۱۸۶۰، نورنبرگ و بروسیا دورتموند در بوندس‌لیگا و رئال مادرید، آ.ث. میلان و منچستر یونایتد[۶] در اروپا. این رقابت‌ها در پی بردها و باخت‌های متوالی این تیم‌ها با بایرن مونیخ صورت گرفته‌اند. بایرن هم‌چنین با تیم یوونتوس تورین رابطه‌ی بسیار خوبی طی سال‌های گذشته داشته‌است.از آغاز سال ۲۰۰۵ بایرن بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه آلیانتس آرنا انجام می‌دهد. قبل از این تاریخ بایرن به مدت ۳۳ سال در ورزشگاه المپیک مونیخ بازی می‌کرد. بایرن از لحاظ قدرت مالی قدرتمندترین باشگاه آلمان و سومین باشگاه ثروتمند اروپا بعد از منچستر یونایتد و رئال مادرید است.

 

باشگاه بایرن علاوه بر فوتبال باشگاه‌های شطرنج، هندبال، بسکتبال، ژیمناستیک، بولینگ، و تنیس روی میز را اداره می‌کند و در فوتبال حرفه‌ای بیش از ۱٫۱۰۰ عضو فعال دارد. بایرن تنها باشگاهی است که در یک سال هم در رشته‌ی فوتبال زنان و هم در رشته‌ی فوتبال مردان قهرمان لیگ کشور خود یعنی بوندس‌لیگا (مردان / زنان) می‌شود.

 

تاریخچه 
اوتمار هیتسفلد از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ سرمربی بایرن مونیخ بود و در این دوره با ستارگانی مثل اشتفان افنبرگ، الیور کان، جیوانی البر، مهمت شول و بیسنته لیزارازو موفق شد عناوین متعددی را کسب کند، بایرن در اولین فصل حضور هیتسفلد(۹۹–۱۹۹۸) بوندس‌لیگا را فتح کرد و به فینال لیگ قهرمانان اروپا نیز راه یافت، در مسابقه فینال در حالی که بایرن مونیخ تا واپسین لحظات با یک گل از منچستر یونایتد پیش بود، ناگهان در چند دقیقه دو گل دریافت کرد و با حساب ۲ بر ۱ شکست خورد تا یکی از تلخ‌ترین شب‌های تاریخ باشگاه رقم بخورد، فصل بعد بایرن مونیخ دوگانه فوتبال آلمان را فتح کرد اما در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مغلوب رئال مادرید شد، در فصل ۰۱–۲۰۰۰ بایرن مونیخ برای سومین فصل پیاپی فاتح بوندس‌لیگا شد.


بایرنی‌ها در لیگ قهرمانان ۰۱–۲۰۰۰ در مرحله یک چهارم نهایی موفق شدند منچستر یونایتد را حذف کنند و تا حدی انتقام شکست دو سال قبل را از آن‌ها بگیرند، آن‌ها در مرحله نیمه نهایی رئال مادرید را حذف کردند و در فینال موفق شدند با درخشش الیور کان، والنسیا را در ضربات پنالتی شکست دهند و پس از بیست و پنج سال قهرمان جام باشگاه‌های اروپا بشوند.


بایرن مونیخ، فاتح لیگ قهرمانان ۰۱–۲۰۰۰
بایرن مونیخ در نوامبر ۲۰۰۱ به عنوان قهرمان اروپا در جام بین‌قاره‌ای شرکت کرد و با شکست دادن بوکا جونیورز آرژانین و تک گل ساموئل اوسی کفوور مدافع متعصب و غنایی خود در دقیقه ۱۰۹ برای دومین بار عنوان قهرمانی جام بین قاره‌ای را کسب کرد.


در فصل ۰۲–۲۰۰۱ بایرن برای اولین بار پس از سه سال در فتح بوندس‌لیگا ناکام ماند و در لیگ قهرمانان نیز در مرحله نیمه نهایی حذف شد اما بایرنی‌ها در فصل ۰۳–۲۰۰۲ موفق شدند ناکامی در بوندس‌لیگا را جبران کنند و بوندس‌لیگا را فتح کردند، پس از این فصل، بایرن یک فصل را بدون جام سپری کرد و وردر برمن فاتح بوندس‌لیگای ۰۴–۲۰۰۳ شد، بنا بر این هیتسفلد پس از شش فصل بایرن را ترک کرد و فیلیکس ماگات سرمربی بایرن مونیخ شد، ماگات در هر دو فصل اول حضورش در بایرن مونیخ موفق شد، بوندس‌لیگا و جام حذفی را فتح کند.

 

بنا بر این شمار قهرمانی‌های بایرن مونیخ در بوندس‌لیگا به بیست رسید، با این حال بایرن با روزهای اوجش فاصله داشت و در لیگ قهرمانان اروپا مدعی نبود، اواسط فصل ۰۷–۲۰۰۶ فیلیکس ماگات به دنبال نتایج ضعیفی که در آن فصل کسب کرده بود از کار برکنار شد و اوتمار هیتسفلد مجدداً هدایت بایرن را بر عهده گرفت، در آن فصل، بایرن مونیخ در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان موفق شد توسط روی ماکای سریعترین گل تاریخ رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا را مقابل رئال مادرید به ثمر برساند اما در مجموع برای بایرن فصل خوبی نبود و آن‌ها نه تنها نتوانست جامی تصاحب کنند که درگرفتن سهمیه فصل بعد لیگ قهرمانان اروپا نیز ناکام ماندند

 

بایرن در فصل ۰۸–۲۰۰۷ موفق شد بار دیگر جام حذفی و بوندس‌لیگا را فتح کند، در پایان این سال هیتسفلد برای دومین بار از بایرن رفت و الیور کان نیز برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد، بایرن فصل ۰۹–۲۰۰۸ در کسب جام ناکام ماند و یورگن کلینزمن پس از یک سال سرمربیگریِ بایرن مونیخ از این باشگاه رفت.

 

از ابتدای فصل ۱۰–۲۰۰۹ لوئی فان خال هدایت بایرن را بر عهده گرفت، در این سال بایرن مونیخ موفق شد در مرحله گروهی لیگ قهرمانان با نتیجه چهار بر یک یوونتوس را که از جانلوییجی بوفون درون دروازه سود می‌برد شکست دهد و به مرحله حذفی راه پیدا کند. پس از این پیروزی، بایرنی‌ها نتایج خوبی کسب کردند و موفق شدند در آن سال بوندس‌لیگا و جام حذفی فوتبال آلمان را فتح کنند و به فینال لیگ قهرمانان اروپا نیز راه پیدا کنند، اما در فینال با دو گل از اینتر میلان شکست خوردند و نایب قهرمان شدند ، فصل بعد برای بایرن مونیخ فصل بدی بود و آن‌ها در کسب جام ناکام ماندند و لوئی فان خال نیز پس از حذف بایرن از لیگ قهرمانان از کار برکنار شد فصل ۱۲–۲۰۱۱ یکی از تلخ‌ترین فصلهایبایرن مونیخ بود، بایرن در این سال یوپ هاینکس را روی نیمکت خود داشت و تا اواخر فصل به کسب هر سه جام امید داشت اما آن‌ها رقابت برای فتح بوندس‌لیگا را به دورتموند واگذار کردند و در فینال جام حذفی نیز با نتیجه سنگین پنج بر دو مغلوب دورتموند شدند، در نهایت در فینال لیگ قهرمانان اروپا با وجود ارائه یک بازی هجومی در ضربات پنالتی از چلسی شکست خوردند و فصل را با سه نایب قهرمانی به پایان رساندند بایرن مونیخ پس از سپری کردن فصل کابوس وار ۱۲–۲۰۱۱ در فصل ۱۳–۲۰۱۲ موفق شد به ناکامی‌های قبلی پایان دهد.

 

این تیم در بوندس‌لیگا عملکرد عالی داشت و با بیست و پنج امتیاز برتری نسبت به بروسیا دورتموند قهرمان بوندس‌لیگا شد، بایرن مونیخ رکوردهای زیادی در این فصل جابه‌جا کرد، از جمله کسب بیشترین امتیاز در یک فصل، سریعترین قهرمانی تاریخ بوندس‌لیگا با مسجل کردن قهرمانی در هفتهٔ بیست و ششم، بیشترین پیروزی در یک فصل با بیست و نه برد، کمترین گل خورده با هجده گل، بهترین شروع بوندس‌لیگا با هشت پیروزی متوالی، بیشترین تعداد دروازه بسته با بیست و یک بازی و… بایرن در لیگ قهرمانان نیز پس از غلبه بر تیم‌های آرسنال و یوونتوس و بارسلونا موفق شد در فینال بروسیا دورتموند را شکست بدهد و پس از دوازده سال قهرمان لیگ قهرمانان اروپا بشوددر نهایت بایرن موفق شد در فینال جام حذفی فوتبال آلمان با نتیجه سه بر دو اشتوتگارت را شکست دهد تا فصل ۱۳–۲۰۱۲ را با فتح کلیه جامهای ممکن به پایان برساند. بایرن مونیخ هم چنین در سوپر جام باشگاه‌های اروپا در سال ۲۰۱۳–۲۰۱۴ مقابل چلسی انگلستان قرار گرفت و دو تیم در وقتهای اضافه به نتیجه ۲–۲ دست یافتند و در پنالتی‌ها بایرن مونیخ ۵–۴ توانست چلسی را شکست داده و برای اولین بار فاتح این جام شود. یوپ هاینکس که با نام "پدر" شناخته می‌شود، در ان سال بازنشسته شد

 

پس از یوپ هاینکس، پپ گواردیولا که پیش از بازنشستگی یوپ هاینکس از قبل به عنوان سرمربی بایرن انتخاب شده بود، هدایت این تیم را برعهده گرفت. بایرن در سوپر جام فوتبال آلمان ۲۰۱۳ بایرن به مصاف بورسیا دورتموند رفت و در آن بازی با نتیجه ۴ بر ۲ بازندهٔ بازی شد. در ادامهٔ این فصل ۷ هفته پیش از پایان بایرن قهرمانی بوندس‌لیگا خود را مسجل کرد و با پیروزی بر بورسیا دورتموند در جام حذفی، دو گانهٔ داخلی را به دست آورد. کاری که یوپ هاینکس در فصل پیش انجام داد و پپ این کار را تکرار کرد تا سلطهٔ بایرن مونیخ با دو بار قهرمانی در هر دو جام داخلی به نمایش در بیاید. اما پپ در لیگ قهرمانان اروپا ناکام شد. باخت ۵ بر ۰ مقابل رئال مادرید در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، کاری کرد تا سه‌گانهٔ یوپ هاینکس تکرار نشود و پپ با همین دو جام ممکن فصل ۲۰۱۳_۲۰۱۴ را به پایان برساند.

 

بایرن در سوپر جام فوتبال آلمان ۲۰۱۴ هم مقابل بورسیا دورتموند شکست خورد.

 

در فصل بعد یعنی ۲۰۱۴_۱۵، بایرن عملکرد بسیار ضعیفی نسبت به فصل قبل و فصل قبل تر داشت. قهرمانی بوندس‌لیگا تنها دست‌آورد پپ در این سال بود. آن‌ها در جام حذفی آلمان در مرحلهٔ نیمه نهایی مغلوب بورسیا دورتموند شدند، در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل بارسلونا شکست خوردند و در سوپر جام فوتبال آلمان در مقابل وولفسبورگ متحمل شکست شدند تا کار پپ در این تیم سخت شود. ناکامی پپ و تنها بدست آوردن یک جام باعث زمزمه‌های رفتن او شد. مصدومان فراوان از جمله آرین روبن و فرانک ریبری، در انتهای فصل کار را برای بایرن مونیخ دشوار کرد تا جایی که لیگ قهرمانان اروپا از دست باواریایی‌ها پرید.

 

اما فصل ۲۰۱۵_۱۶ برای بایرن مونیخ رؤیایی آغاز شد. پیروزی‌های پرگل و پیاپی این تیم ندای یک فصل خوب را می‌داد که در اواخر فصل این گونه نشد. در اواخر فصل گفته شد که پپ در فصل بعد از تیم جدا شده و به سیتی می‌پیوندد. به همین دلیل آنچلوتی با بایرن مونیخ به توافق رسید تا فصل آیندهآنچلوتی با سابقه و پر افتخار هدایت بایرن را بر عهده بگیرد. وجود این اتفاقات نظم را در این باشگاه از بین برد ولی پپ قول داد که در شرایطی این باشگاه را ترک می‌کند که نام او سال‌ها در باشگاه به نیکی یاد شود.

 

اما شرایط این گونه پیش نرفت. اتلتیکو مادرید در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا بایرن را (با اشتباهات عجیب داوری) شکست داد تا پپ گواردیولا با سه حذف از سه فصل حضور در لیگ قهرمانان، این باشگاه را ترک کند. سه فصل ۲۰۱۳_۱۴، ۲۰۱۴_۱۵ و ۲۰۱۵_۱۶ و حذف در مقابل سه تیم اسپانیا رئال مادرید، باشگاه فوتبال بارسلونا و اتلتیکو مادرید، هر سه در مرحلهٔ نیمه نهاییلیگ قهرمانان اروپا قهرمانی او در بوندس‌لیگا آمار او در این لیگ را خوب توصیف کرد. سه قهرمانی در این سه فصل عملکرد او در بوندس‌لیگا بود که به گفتهٔ منتقدان، این کار را هر شخص دیگری هم می‌توانست انجام دهد؛ و سکانس آخر پپ در بایرن قهرمانی این تیم در جام حذفی آلمان بود. دو قهرمانی در سه فصل حضور عملکرد قابل قبولی برای گواردیولا یوده. در طرف دیگر قضیه سه باخت در سوپر جام فوتبال آلمان و بدست نیاوردن حتی یک جام در این رقابت‌ها به کارنامهٔ پپ لطمه زد.

 

بایرن مونیخ در فصل ۲۰۱۶–۲۰۱۷ با وجود شروعی قدرتمندانه، در ادامه فصل در بعضی بازی‌های بزرگ به مشکل برخورد و حذف شد مثلاً (بازی نیمه نهایی جام حذفی مقابل دورتموند و رئال مادرید در یک چهارم لیگ قهرمانان اروپا که البته داوران در این بازی‌ها بی اشتباه نبودند) ولی کارلو آنچلوتی بوندس‌لیگا و سوپر کاپ آلمان (قبل از شروع فصل ۲۰۱۶–۲۰۱۷ زیرا مسابقه سوپر کاپ قبل از شروع هر فصل برگزار می‌شود) را برای بایرن به ارمغان بیاورد. وی در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ و پس از باخت ۳ بر صفر مقابل پاری سن ژرمن از باشگاه بایرن مونیخ اخراج شد و ویلی سانیول به‌طور موقت جانشین او شد.

 

در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۷ بایرن رسماً اعلام کرد که یوپ هاینکس را به عنوان جانشین آنچلوتی برگزیده است. سرانجام پس از مطرح شدن نام چندین مربی بزرگ، مدیران بایرن تصمیم گرفتند بار دیگر به یوپ هاینکس اعتماد کنند؛ کسی که فصل ۲۰۱۲–۱۳ بایرن را به همه جام‌های ممکن رساند و سه‌گانه‌ای تاریخی را برای این تیم به ثبت رساند. هاینکس بازگشت بسیار موفقی به بایرن مونیخ داشت و موفق شد با اقتدار قهرمانی بوندس‌لیگا را بدست آورد اما در لیگ قهرمانان در مرحله نیمه نهایی در شرایطی که در هر دو بازی رفت و برگشت بازی نسبتاً خوبی در مقابل رئال مادرید داشتند به‌خاطر مصدومیت تعداد زیادی از بازیکنان این تیم از جمله مانوئل نویر، آرین روبن، دیوید آلابا، ژروم بواتنگ، کینگزلی کومان و آرتورو ویدال و البته نا داوری و سود رئال از داور مانند سال گذشته، از راهیابی به فینال بازماند. بایرن در دو سال متوالی که مقابل رئال قرار گرفت، داوران آن مسابقه عملکرد بسیار بحث برانگیزی داشتند. جونیت چاکر و ویکتور کاسای داورانی بودند که آشکارا برای رئال در مقابل سوت می زدند.

 

در اخرین روزهای مربی گری یوپ، تیم‌های بایرن مونیخ و اینتراخت فرانکفورت در فینال جام حذفی آلمان ۲۰۱۷–۱۸ ملقب به دی اف بی پوکال به مصاف هم رفتند که در پایان اینتراخت فرانکفورت با نتیجه ۳ بر ۱ پیروز شد، تا یوپ هاینکس خداحافظی تلخی با بایرن مونیخ داشته باشد.

 

قبل از شروع مسابقات بوندس‌لیگا ۲۰۱۸–۱۹، بایرن مونیخ و اینتراخت فرانکفورت در سوپر کاپ فوتبال آلمان به مصاف هم رفتند که در پایان بایرن مونیخ با پیروزی ۵–۰ مقابل آینتراخت فرانکفورت، را شکست داد و فاتح سوپرجام آلمان شد و نیکو کواچ با جام کارش را در بایرن مونیخ شروع کرد. در پایان این بازی باواریایی‌ها موفق به کسب هفتادمین جام تاریخ خود شدند. پس از آن کواچ لیگ را با هفت برد پیاپی و عملکرد عالی آغاز کرد. با وجود عملکرد عالی اول فصل، هم‌اکنون بایرن ۴ بازی است که نبرده و زمزمه‌هایی دربارهٔ اخراج کواچ توسط مدیران بایرن در مونیخ شنیده می‌شود.


ورزشگاه 

بایرن اولین بازی تمرینی خود را در شیرنپلتز در مرکز شهر مونیخ انجام داد. اولین بازی رسمی بایرن در Theresienwiese برگزار شد. در سال ۱۹۰۱ بایرن به یک محوطه اختصاصی در Schwabing که در Clemensstraße قرار داشت نقل مکان کرد. بایرن مونیخ پس از ترکیب با تیم مونچنر اسپرت-کلاب (MSC) در سال ۱۹۰۶ میلادی به زمین مونچنر در لئوپولد نقل مکان کرد. برای جذب هواداران خانگی که در آغاز سال ۱۹۲۰ شروع شد بایرن تاکنون به محل‌های مختلفی در مونیخ جابجا شد.

 

از سال ۱۹۲۵ تیم بایرن بطور مشترک با مونیخ ۱۸۶۰ در ورزشگاه گرونوالدر توپ می‌زد. تا جنگ جهانی دوم صاحب ورزشگاه، مونیخ ۱۸۶۰ بود و هنوز هم در میان مردم بطور محاوره‌ای ورزشگاه «شصت» شناخته می‌شود. در خلال جنگ جهانی ورزشگاه تخریب شد و تلاش برای بازسازی آن طی دوران و جسته گریخته و قسمت قسمت به نتیجه رسید. رکورد حضور در این ورزشگاه در بازی مربوط به فصل ۱۹۶۱–۶۲ میلادی در بازی خانگی بایرن با نورنبرگ با پنجاه هزار تماشاگر گزارش شده‌است. دو دوران بوندس‌لیگا ظرفیت ورزشگاه چهل و چهار هزار تماشاگر بود که طی بارها به این مقدار رسید، ولی در نهایت به ۲۱٫۲۷۲ نفر کاهش پیدا کرد. امروزه تیم دوم هر دو تیم در این ورزشگاه توپ می‌زنند. همچنین تیم بانوان بایرن همیشه در این ورزشگاه بازی می‌کند.

 

برای بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ در شهر مونیخ استادیوم المپیک ساخته شد. این استادیوم برای معماری خود مشهور است که در آخرین مسابقهٔ بوندس‌لیگا در فصل ۷۲–۱۹۷۱ به بهره‌برداری رسید. مسابقهٔ گفته شده جمعیت هفتاد و نه هزار نفری را به خود جلب کرد. این ورزشگاه در زمان ساخته شدن یکی از استادیوم‌های خیلی خوب جهان در نظر گرفته می‌شد که میزبان رقابت‌های نهایی بزرگی بود، مانند آنچه در جام جهانی ۱۹۷۴ رخ داد. سالهای بعد ورزشگاه مورد چندین تغییرات مانند افزایش فضای نشستن از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد بود که در نهایت وزشگاه به ظرفیت ۶۰٫۰۰۰ نفر (برای مسابقات ملی) و ۵۹٫۰۰۰ نفر برای رقابت‌های بین‌المللی (مانند مسابقات جام اروپا) رسید. به هر حال، بسیاری از هواداران شروع به گلایه در مورد سرد بودن آب و هوا در فصل زمستان کردند که نیمی از هواداران ورزشگاه ب دلیل نداشتن پوشش مناسب در معرض تغییرات آب و هوا هستند. این تیم برای ۳۳ سال در ورزشگاه المپیک مونیخ بازی می‌کرد. از آغاز فصل ۰۶–۲۰۰۵، مونیخی‌ها بازی‌های خانگی را در آلیانز آره‌نا انجام دادند.


نمادها
رنگ تیم قرمز و سفید و وسط پرچم تیم پرچم ایالت باواریا می‌باشد.

 

کمک‌های مالی و بشر دوستانه

بایرن از زمان‌های گذشته در کارهای خیریه فعالیت داشته‌است. برای مثال، آن‌ها برای کمک به باشگاه‌های ورشکسته یا افراد عادی نیازمند کمک‌های قابل توجهی انجام داده‌است. در زمین‌لرزه و سونامی اقیانوس هند، بایرن با تشکیل دادن مؤسسه‌های متعدد موفق به جمع‌آوری مقدار زیادی کمک از سوی مردم و اسطوره‌های باشگاه شد که برای نوسازی مدارس و سایر مکان‌های تخریب شده در سری‌لانکا[۴۹] مورد استفاده قرار گرفت. بایرن به باشگاه‌های دیگر مانند رقیب سنتی خود مونیخ ۱۸۶۰[۵۰] کمک مالی زیادی کرده‌است؛ با برگذاری مسابقات دوستانه، نقل و انتقال بازیکن با قیمت مناسب و حتی واریز مستقیم پول نیز توسط باشگاه برنامه‌ریزی شده‌است. باشگاه‌های دیگری که بایرن به آن‌ها کمک کرده‌اند می‌توان به بروسیا دورتموند و سن پائولیاشاره کرد.

 

از جمله کمک‌های بشر دوستانهٔ تیم بایرن می‌توان به کمک ۱۰۰ هزار یورویی فیلیپ لام به برنامه توان‌بخشی صلیب سرخ در افغانستان اشاره کرد که "به نقل از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو، اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) از کمک ۱۰۰ هزار یورویی "فیلیپ لام" کاپیتان تیم بایرن مونیخ به نمایندگی از طرف این اتحادیه به برنامه توانبخشی جسمی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان خبر داد. این فوتبالیست آلمانی این مبلغ را به عنوان جایزه کسب بیشترین آراء کاربران سایت یوفا برای بهترین تیم سال دریافت کرده‌است."

 

جالب است بدانیم عده‌ای بازیکنان بایرن همچون حرفهٔ فوتبالی خود، در کار بشر دوستانه نیز بسیار فعال هستند. به عنوان نمونه مانوئل نویر در سال ۲۰۱۰ بنیاد کودکان مانوئل نویر را تأسیس نموده که وظیفه آن کمک به کودکان آسیب دیده اجتماعی در منطقه روهر آلمان است

 

 

 

 

سایر مطالب درباره باشگاه بایرن مونیخ