صوت و فیلم گزارش تصویری کاریکاتور
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
sarpoosh
کافه اسپرت > رضا قوچان نژاد

رضا قوچان نژاد

رضا قوچان نژاد

بیوگرافی رضا قوچان نژاد
رضا قوچان‌نژاد نورنیا متولد ۲۹ شهریور ۱۳۶۶ در مشهد بازیکن فوتبال ایرانی است. نام مستعار رضا قوچان نژاد در کشور هلند و بلژیک گوچی  است وی هم‌چنین سابقهٔ عضویت در تیم زیر ۱۹ ساله‌های هلند را در کارنامه دارد.قوچان‌نژاد تک‌گل برتری تیم ملی ایران در برابر تیم ملی کره جنوبی را در ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ وارد دروازه کره جنوبی کرد و باعث صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شد. که گل وی به تیم ملی کره‌جنوبی را مشابه گل خداداد عزیزی به استرالیا نام برده‌شد و در بین جراید و روزنامه‌ها به حماسه‌ساز اولسان معروف گشت.

 

او هم چنین تنها گل تیم ایران را در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ در بازی آخر در مقابل تیم ملی فوتبال بوسنی و هرزگوین به ثمر رساند. او در تاریخ ۷ تیر ۱۳۹۷ با انتشار پستی در اینستاگرام از تیم ملی ایران خداحافظی کرد.

 

حضور در تیم ملی فوتبال ایران

کارلوس کی روش در روز ۲۲ اکتبر ۲۰۱۱ طی تماسی تلفنی از قوچان‌نژاد که در شهر لیر بلژیک بود، دعوت کرد که به تیم ملی فوتبال ایران بپیوندد.

 

قوچان‌نژاد در مدت کم حضورش در تیم ایران تبدیل به یک ستاره شد و توانست با گلزنی در ۳ مسابقه پایانی مرحله انتخابی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ به یک قهرمان ملی تبدیل شود. مهمترین گل او نیز گل به کره جنوبی بود که ایران را بعد از هشت سال راهی جام جهانی کرد و گوچی حماسه ساز اولسان لقب گرفت.

 

همچنین قوچان نژاد تک گل ایران را در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل مقابل تیم ملی فوتبال بوسنی و هرزگوین به ثمر رساند. گوچی در جام ملت های اسیا ۲۰۱۵ در بازی اخر مرحله گروهی در دقایق پایانی گل برتری ایران مقابل امارات را زد تا ایران با صدرنشینی از گروه خود صعود کند. او همچنین در بازی مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های اسیا ۲۰۱۵ مقابل عراق به عنوان یار تعویضی به میدان آمد و گل سوم و تساوی ایران را را به ثمر رساند تا ایران قبل از ضربات پنالتی تن به شکست ندهد. رضا در اولین بازی گروهی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ مقابل قطر دقیقه ۷۶ به زمین امد و موفق شد دقیقه ۹۴ گل سرنوشت سازی برای ایران به ثمر برساند. قوچان نژاد پس از بازگشت کاروان تیم ملی از روسیه در ژوئن ۲۰۱۸ در پیامی غیرمنتظره از تیم ملی خداحافظی کرد و بازی‌های ملی را کنار گذاشت.

 

ازواج قوچان نژاد با سروین بیات

بعد از تبدیل شدن شایعات ازدواج رضا قوچان نژاد با سروین بیات خواهر بازیگر مشهور سینمای ایران به واقعیت تصاویری از مراسم نامزدی ، عقد و عروسی رضا گوچی فوتبالیست منتشر شد و فضای مجازی پر شد از مطالب گوناگون در این زمینه به همراه کامنت های محبت آمیز دوست داران این فوتبالیست تیم ملی ایران در صفحه شخصی اش.

 

رضا قوچان نژاد هم متاهل شد. مهاجم محبوب تیم ملی که بزرگ شده هلند است و عاشق امام رضا (ع). پسر مهربان مشهدی، روز ۱۱ فروردین همزمان با روز زن با همسرش در حرم امام هشتم شیعیان ازدواج کرد تا ناگهان به صدر اخبار برگردد.


خبر ازدواج او در واقع مثل بمب صدا کرد. رضا گوچی که از این اتفاق بسیار خوشحال است، ابتدا برای مردم ایران و آنها که به او تبریک گفتند، پیغام ویژه ای دارد:«باید از همه کسانی که تبریک گفتند تشکر کنم. با پیغام تبریک شان، من را سورپرایز کردند. دعا می کنم در سال جدید همه آنها و تمام مردم ایران سالم، سلامت و خوشبخت باشند.»


اما چرا رضا و همسرش ۱۱ فروردین را انتخاب کردند؟ گوچی پاسخ می دهد:«چه اتفاقی بهتر از اینکه روز زن ازدواج کنیم. این روز را خودمان انتخاب کردیم.» و حرف های پایانی رضا درباره روز ویژه اش:«باید بگویم روز ازدواجم، بهترین روز زندگی ام بود. مخصوصا اینکه در مشهد و با حضور همه خانواده و اقواممان برگزار شد. خیلی روز خوبی بود. بهتر از این نمی شد.»

 

 سروین بیات خواهر ستاره سینما ساره بیات می باشد که با فوتبالیست کشورمان رضا قوچان نژاد ازدواج کرده و مراسم عقد و ازدواج آنها نیز در روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۵ در مشهد مقدس برگزار شد.

 

سوابق باشگاهی رضا قوچان نژاد


هیرنفین

در سال ۲۰۰۵ به باشگاه هیرنفین پیوست. او بازی حرفه ای خود را در آوریل ۲۰۰۶ در بازی خانگی در مقابل ای زد آلکمار به عنوان تعویضی به جای فرناندو درولد آغاز کرد. او در سال ۲۰۰۶–۲۰۰۷ به تیم GO AHEAD EAGLES بصورت قرضی پیوست. در تابستان ۲۰۰۹ قوچان نژاد قراردادش با هیرنفین را به خاطر تحصیلات آکادمیک تمام کرد. بعلاوه این که، او بعنوان یک آماتور به تیم فوتبال GO AHEAD EAGLES در قرار داد دومش پیوست.

 

کمبور

اگرچه قوچان نژاد عضوی از تیم فوتبال GO AHEAD در فصل زمستان ۲۰۰۹–۲۰۱۰ بود ولی ناگهانی با کمبور قرار دادی ۲٫۵ ساله بست. او در اولین بازی خود برای کمبور در تاریخ ۲۲ ژانویه ۲۰۱۰ مقابل باشگاه فوتبال ویندام، ۹ ثانیه بعد ورود او اولین گلش را برای تیمش زد.

 

تیم سنت ترویدن

رضا در ۱۷ ژوین ۲۰۱۱ به باشگاه فوتبال سنت ترویدن پیوست. مدت قراردادش ۳ سال بود. او اولین گلش را در لیگ برتر فوتبال بلژیک به تیم براج زد.


استاندارد لیژ

در ۳۱ اوت ۲۰۱۲ او با توافق با تیم استاندارد لیژ به این تیم پیوست. قوچان نژاد با قرارداد ۳٫۵ ساله در ژانویه ۲۰۱۳ در حالی به استانداری لیژ ملحق شد که ۱۰ گل از دوازده بازی را در نیمه دوم فصل که در سنت ترویدن مانده بود زد. او اولین گلش برای لیژ را در ۱۹ می و در ۴–۳ پلی آف در بازی مقابل تیم لوکرن زد. در فصل پیش رو رضا به همراه تیم لیژ در لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۳–۲۰۱۴ بازی می کند.

 

چارلتون اتلتیک

وی در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۴ با قراردادی دو و نیم ساله به باشگاه فوتبال چارلتون پیوست.

 

الکویت کویت

وی در مرداد ۱۳۹۳ در حالی که با باشگاه باشگاه فوتبال چارلتون قرارداد داشت، با اخذ رضایت نامه خود با قراردادی دوساله و به صورت قرضی به باشگاه فوتبال الکویت کیفان در لیگ برتر فوتبال کویت پیوست.وی پیش از پایان یافتن مهلت قرارداد و قبل از جام ملت های آسیا ۲۰۱۵ از این تیم کنار گذاشته شد.


الوکره قطر

وی پس از اینکه توسط تیم الکویت کنار گذاشته شد، به تیم الوکره قطر پیوست.

 

هیرنفین هلند

رضا قوچان نژاد که مدت ها در فوتبال هلند کار کرده بود و سابقه بازی در آکادمی هیرنفین را نیز در پرونده دارد، بعد از ۷ سال به فوتبال هلند بازگشت و پیراهن هیرنفین را به تن کرد؛ و فصل قبل در تیم بحران زده چارلتون اتلتیک در لیگ دسته یک انگلیس بازی کرد و نتوانست کارنامه چندان خوبی در این تیم داشته باشد و بعد از اینکه قراردادش با این تیم به پایان رسید، به فوتبال هلند بازگشت تا پیراهن هیرنفین را به تن کند.[۱۵] او از چند تیم هلندی از جمله توئنت انخت نیز پیشنهاد داشت ولی ترجیح داد تا در هیرنفین فوتبال خود را دنبال کند. قوچان نژاد در این فصل لیگ اردیویسه هلند ۱۹ گل زد و علاوه بر بهترین بازیکن سال هیرنفین، در تیم منتخب فصل ۱۷–۲۰۱۶ نیز جای گرفت و افتخاری شایسته برای فوتبال ایران به ارمغان آورد.

 

 

 

سایر مطالب درباره رضا قوچان نژاد