صوت و فیلم گزارش تصویری کاریکاتور
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
sarpoosh
کافه اسپرت > لیگ دسته یک

لیگ دسته یک

لیگ دسته یک

لیگ آزادگان، لیگ دسته یک یا لیگ یک پس از لیگ برتر فوتبال ایران لیگ رده دوم فوتبال در کشور ایران است. این لیگ در سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۰ به عنوان بالاترین سطح لیگ در ایران بود اما پس از تغییر نام و اصلاح ساختار برگزار مسابقات در ایران این لیگ به لیگ درجه دو تنزل یافت.

 

تاریخچه لیگ دسته یک

اولین لیگ فوتبال ملی ایران بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۸۹ با نام لیگ قدس تأسیس شد و قهرمان اولین دوره آن تیم استقلال تهران بود. در سال ۱۹۹۱ لیگ فوتبال ایران به احترام اسرای آزاد شده جنگ ایران و عراق به نام لیگ آزادگان نام‌گذاری شد. تعداد تیم‌ها در هر فصل متفاوت بودند.


 

نحوه برگزاری لیگ دسته یک

نحوه برگزاری مسابقات از فصل ۹۵–۱۳۹۴ به صورت یک گروه بیست تیمی و به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود که در فصل ۹۶–۱۳۹۵ تعداد تیم‌ها به ۱۸ تیم کاهش یافت. تیم‌های اول و دوم گروه به صورت مستقیم به لیگ برتر فوتبال ایران صعود می‌کنند و تیم‌های شانزدهم تا هیجدهم به لیگ دسته دوم فوتبال ایران سقوط خواهند کرد.

 

جام حذفی 

تمامی تیم‌های حاضر در لیگ آزادگان در رقابت‌های جام حذفی شرکت می‌کنند و در صورتی که هر یک از تیم‌های لیگ آزادگان، قهرمان جام حذفی شود به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان آسیا راه خواهد یافت. از سال ۲۰۰۱ تاکنون هیچ تیمی از لیگ آزادگان به مقام قهرمانی جام حذفی دست نیافته‌است و تنها دو تیم گسترش فولاد تبریز و خونه به خونه بابل به بازی فینال جام حذفی راه یافته‌اند.

سایر مطالب درباره لیگ دسته یک