جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۰:۲۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۲۰۰۰۵۱
میراث فرهنگی و صنایع دستی

چرا ایرانی ها شکست‌هایشان را نقاشی می کردند

نقاشی جنگ چالدران,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی
بهشتی گفت: در جنگ چالدران براساس معیارهای غرب و به لحاظ نظامی ما شکست خوردیم اما از عجایب روزگار این است که اگر به چهل ستون اصفهان نگاه کنید می‌بیند نقاشی از جنگ چالدران آنجا وجود دارد!چطور می‌شود ما شکست خوردیم و شکست خودمان را نقاشی کردیم.

به‌گزارش تسنیم، سیدمحمد بهشتی در نخستین همایش «واکاوی فکری، فرهنگی و تمدنی تاریخ دفاع در ایران» اظهار داشت: «در سال‌های نخست که پایگاه دفاع‌مقدس ایجاد شده بود این پرسش برای خیلی‌ها مطرح بود که میراث‌فرهنگی و دفاع‌مقدس چه ارتباطی با یکدیگر دارند، اما اگر به معنا و مفهوم میراث‌فرهنگی توجه کنیم هیچ چیزی نیست که به آن ربط نداشته باشد.»

بهشتی با بیان اینکه چیزی در ایران نیست که به میراث‌فرهنگی مرتبط نباشد، تصریح کرد: «زیرا که ایران دارای سابقه بسیار کهن و فرهنگی غنی است و هیچ چیزی نیست که فارغ از این رگ و ریشه بتواند اتفاق بیفتد.»

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌ها و مختصات فرهنگ‌های مختلف گفت: «یک کارهایی از فرهنگ‌هایی خوب بر می‌آید و کارهایی از برخی فرهنگ‌ها خوب برنمی‌آید و علت اینکه فرهنگ‌ها با یکدیگر فرق دارند نیز در این است زیرا هر یک از فرهنگ‌ها عطر و بویی دارند مثلا فرهنگ چین، هند، اروپا و... با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و این تفاوت‌ها در نسبت با موضوعات و مضامین مختلف آشکار می‌شوند.»

رئیس  پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری خاطرنشان ساخت کافی است، هر موضوعی در فرهنگ‌های مختلف بگنجانید و ببینید که نتایج متفاوتی حاصل می‌شود.

در جنگ چالدران بر اساس معیارهای غرب و به لحاظ نظامی ما شکست خورده‌ایم اما از عجایب روزگار این است که اگر به چهل ستون اصفهان نگاه کنید می‌بیند نقاشی از جنگ چالدران آنجا وجود دارد چطور می‌شود که ما شکست خورده‌ایم و شکست خودمان را نقاشی کرده‌ایم، این نشان می‌دهد که ما احساس نمی‌کردیم که شکست خورده‌ایم زیرا که در دفاع کردن شکست نخورده‌ایم و همچنان انسان باقی مانده بودیم و اهل جوانمردی بودیم و همچنان شجاعت داشتیم و به نسبت به سرزمین خودمان احساس مسئولیت می‌کردیم، پس شکست نخوردیم.

بهشتی اظهار کرد: «مقدس‌ترین امور نظیر حضرت مسیح(ع) زمانی‌ که در موطن خودش در این قلمرو، خاورمیانه، شنیده‌ ایم که می‌گوید اگر سیلی به گوش زدند اجازه بده آن طرف صورتت هم سیلی بزنند یعنی تا این اندازه مظهر صلح هستند.»

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: «در بحث جنگ باید ببینیم چه نسبتی با فرهنگ ما پیدا می‌کند یعنی ببینیم چه چیزی از ما بر می‌آید و چه چیزی بر نمی‌آید درست مانند  زمینی که یک محصول در آن به حد اعلای خودش می‌رسد و محصولی دیگر زیاد مطلوب رشد نمی‌کند.»

بهشتی تصریح کرد: «هنر ما در طول تاریخ این بوده که برای صلح بجنگیم و این هنر بزرگی است، یعنی به محض اینکه صلح ایجاد شد دیگر نمی‌جنگیم در حالیکه هنر یک جاهایی این است که برای سلطه جنگ می‌کنند و تا زمانی‌که سلطه نیافته‌اند همچنان می‌جنگند.

وی در ادامه با طرح این پرسش که معنی صلح در  فرهنگ‌های مختلف چیست؟ گفت: «در فرهنگ ما ایرانی‌ها صلح یعنی هر چیز سر جای خودش باشد البته در همه فرهنگ‌ها صلح به همین معنی است ولی اینکه سر جای خود صلح کجاست پرسش است.»

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: «کوه البرز را ما نگفته‌ایم اینجا باشد جای خودش اینجاست اما یک زمانی می‌خواهیم پل و جاده‌ای  بسازیم می‌گوییم اینجا باشد.»

به گفته بهشتی، در فرهنگ‌های غرب عدل یعنی هر چیز سر جای خودش باشد آن‌طور که ما می‌گوییم اما در فرهنگ ما عدل یعنی هر چیزی در جای خودش از آن جهتی که در جای خودش است.

وی افزود: «هر زمان چیزی از جای خودش خارج شود بحران ایجاد می‌شود و آن وقت است که می‌رویم می‌جنگینم تا دوباره سر جای خودش قرار بگیرد.»

بهشتی تصریح کرد: هنر ما این است که بجنگیم برای اینکه صلح اتفاق بیفتد و اسم این دفاع است زیرا دفاع در واقع جنگیدن برای اتفاق افتادن صلح است به همین دلیل مقدس می‌شود ولی وقتی این مسیحیت به اروپا می‌رود شمشیری به دست حضرت مسیح می‌دهند که جنگ‌های صلیبی راه بیفتد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری خاطرنشان ساخت نه تنها دفاع ما، بلکه هر دفاعی اگر حقیقت داشته باشد مقدس است.

نقاشی جنگ چالدران,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی

بهشتی با اشاره به این نکته که در طول تاریخ همواره با این دیدگاه جنگیده‌ایم گفت: «در جنگ چالدران بر اساس معیارهای غرب و به لحاظ نظامی ما شکست خورده‌ایم اما از عجایب روزگار این است که اگر به چهل ستون اصفهان نگاه کنید می‌بیند نقاشی  از جنگ چالدران آنجا وجود دارد چطور می‌شود که ما شکست خورده‌ایم و شکست خودمان را نقاشی کرده‌ایم، این نشان می‌دهد که ما احساس نمی‌کردیم که شکست خورده‌ایم زیرا که در دفاع کردن شکست نخورده‌ایم و همچنان انسان باقی مانده بودیم و اهل جوانمردی بودیم و همچنان شجاعت داشتیم و به نسبت به سرزمین خودمان احساس مسئولیت می‌کردیم و شکست نخوردیم.»

وی با بیان اینکه شکست آن زمانی است که بترسیم و  شجاعت نداشته باشیم، تصریح کرد: «با این معیارها  در جنگ چالدران ما پیروز این صحنه بوده‌ایم.»

بهشتی در بخش دیگری از سخنانش افزود: «جنگ‌های ایران و روس را ننگ می‌شماریم اما در زمان خودش این‌طور نبوده و گواه این مدعا تابلوی نبرد گنجه است که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود و نشان می‌دهد که ما خود را در این جنگ نیز پیروز می‌دانسته‌ایم زیرا از  معیارهای اعتقادی و انسانی عدول نکرده‌ایم.» 

وی گفت: «اینکه از این معیارها عدول کنیم حتی اگر پیروز نظامی شویم احساس پیروزی نداریم زیرا که می‌خواهیم از این جنگ متعالی‌تر بیرون آییم و با ذلت و خواری یک حیوان پیروز بیرون نیاییم و احساس شکست داشته باشیم هنر ما این بوده است.»

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: «در هشت سال دفاع مقدس نیز  همواره این هنر را ابراز داشته‌ایم چه در عملیاتی که به لحاظ نظامی در آنها پیروز شده‌ایم یا نشده‌ایم.» 

بهشتی تأکید کرد: «در تمام عملیات‌ها پیروز بودیم زیرا که مسئولانه و صادقانه از روی صدق و صفا دفاع کردیم و از معیارهایمان عدول نکرده‌ایم.» 

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اظهار کرد: «اگر این‌گونه باشد نسبت به اتفاق‌هایی که قرار است در آینده روی دهد، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنیم زیرا که این سرزمین سرزمینی بلاخیز است و در این صورت نسبت به اتفاق‌های بعدی با آگاهی و در روشنایی می‌توانیم ببینیم و اقدام کنیم.»

  • 15
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه

انواع ضرب المثل درباره شتر در این مقاله از سرپوش به بررسی انواع ضرب المثل درباره شتر می‌پردازیم. ضرب المثل‌های مرتبط با شتر در فرهنگها به عنوان نمادهایی از صبر، قوت، و استقامت معنا یافته‌اند. این مقاله به تفسیر معانی و کاربردهای مختلف ضرب المثل‌هایی که درباره شتر به کار می‌روند، می‌پردازد.

...[ادامه]
ویژه سرپوش