پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۱:۵۷ - ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۶۰۳۲۶۱
فرهنگ و رسانه

بهم‌ریختگی سیستم با چند عکس‌ لیلای «پدر»؛ نشانه‌ جدید تناقض

ریحانه پارسا,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,رسانه
شرایط تولید محصول فرهنگی به ویژه در سینما و تلویزیون ایران شرایط پیچیده ای شده است.یک سریال پرحاشیه تولید شده است و حالا حاشیه‌هایش، اصل آن را به فراموشی سپرده است.

به گزارش خبرآنلاین، در بخشی از فیلم «قصه‌های عامه پسند» کوئنتین تارانتینو، فیلمساز آمریکایی، بعد از  اتفاق افتادن فاجعه کشته شدن ماروین؛ جولز و وینسنت به خانه جیمی می‌روند تا آثار جنازه متلاشی‌شده ماروین را پاک کنند. جیمی آنها را از ورود قریب‌الوقوع همسرش می‌ترساند؛ همسری که ظاهرا خشن و بی‌حوصله است. جولز تلفنی با مارسلوس(آقای رئیس) راجع به اینکه همسر جیمی تا یک‌ساعت‌ونیم دیگر به خانه برمی‌گردد صحبت می‌کند، در این لحظه ما با یک مونتاژ موازی صحنه‌ای را در ذهن جولز می‌بینیم. صحنه‌ای که زن جیمی که یک زن سیاه پوست است خسته به خانه می آید و با جنازه ماروین با سر متلاشی روی دست وینسنت، جولز و جیمی روبرو می‌شود.

 

این صحنه فقط در تصور جولز به تصویر کشیده می‌شود. ما تا به حال زن جیمی را ندیده‌ایم و تنها تصویری هم که از او می‌بینیم همین زن تصویر شده در خیالات جولز است. پس چرا این زن سیاهپوست به نمایش درمی‌آید؟ احتمالا برای اینکه خود جولز سیاه‌پوست است و اولین تصوری که در مورد آدم‌ها می‌کند این است که آنها سیاهپوستند. این کنایه ظریف تارانتینو به ناگزیر بودن عمق تاثیر ذهنیات و نگرش‌ها روی تصورات و تفکرات است. چنان ناگریز که روزگاری بالاخره بیرون می‌زند و شاید رسوایی به بار بیاورد.

 

با اتمام آخرین قسمت نمایش سریال «پدر» حاشیه‌های این سریال به قوت قبل در فضای مجازی در حال پیگیری است. دو روز قبل تنها دو روز بعد از پایان مبهم و سوال‌برانگیز سریال پرحاشیه شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران، بازیگر تازه محبوب شده نقش لیلا عکس‌های نامتعارفی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام منتشر کرد.

 

عکس‌هایی با آرایش غلیظ و شکل و شمایل یک مدل تبلیغاتی که بلافاصله به شکل وسیعی در فضای مجازی انعکاس یافت. دوگانه‌ای که این عکس‌ها با شخصیت تحول یافته «لیلا» در پدر در ذهن مخاطبان این سریال به وجود آورد احتمالا یکی از موارد تاریخی برملاکننده تناقض‌های تاریخی سیستم تولید فرهنگی خاص ایران است. تصاویر پررنگ و لعاب لیلای «پدر» دقیقا به مثابه روایتی از گاو نه من شیرده‌ای است که سختی تولید یک سریال با انبوهی از بودجه، انرژی و وقت از سوی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را به جان خریده است و درست در زمانی که وقت برداشت فرا رسیده است با لگدی دقیق و حساب شده همه چیز را بر باد داده است.

 

سوالی که یکی از کاربران فضای مجازی در این روزها مطرح کرد و به سرعت مشهور شد اگرچه در ظاهر سوال نامعقولی به نظر می‌رسد اما برای پذیرش عمومی چندان هم دور از ذهن نیست: اگر قرار بود سریال «پدر» تاثیری روی کسی بگذارد آیا اولین نفر نباید عوامل تولید آن بودند که با شدت بیشتری از بینندگان سریال درگیر ماجراهای سریال بودند؟

 

توطئه‌ای اما در کار نیست. ماجرا بسیار ساده است. هیچ برنامه‌ریزی پیشینی برای خنثی کردن برنامه‌های ویژه صداوسیما برای تربیت دینی جامعه وجود ندارد. یک دختر جوان که تازه به شهرت رسیده است قراردادی با یک استودیوی تبلیغاتی بسته است و بعد از دستمزد احتمالا ناچیز «پدر» به سبب کار اولی بودنش، به مبلغ قابل‌توجهی که هزینه‌های حالا زیاد شده ستاره بودنش را تامین کند دست یافته است.

 

احتمالا هم چند باری هم در این مدت با واکنش «اون دختر چادریه تلویزیون» مواجه شده است و بدش هم نمی‌آمده است که کمی انتحار کند و نشان بدهد که امروزی است و  سریال آن‌چنان هم واقعی نیست. حالا این تصاویر اینستاگرامی واقعا واقعی است؟ هر چه هست سیستم بهم ریخته است. همه کاره سریال مصاحبه می‌کند و از پررنگ بودن نقش پدر در فصل بعدی سریال سخن می‌گوید و سریال را وابسته به هیچ کس نمی‌داند و روزنامه صداوسیما تیتر می‌زند «اشتباه کردی لیلا» و حالا همه مانده‌اند که حالا چه کار کرده‌اند.

 

این اولین باری نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. ماجرای روسری و باد و سوئیس و آن مجری چادری مشهور آخرین نمونه تکان دهنده آن است. بارها و بارها با موارد متعددی از نمایش یک روی متناقض با آنچه در صحنه رسانه‌ها به ویژه تلویزیون در فضای واقعی مواجه شده‌ایم. اما این  اتفاق چرا رخ می‌دهد؟ و یا سوال دقیق‌تر آیا تاکنون مشابه چنین رویدادی در رسانه‌ای مثل تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی هم مشاهده شده است؟

 

سطح توقع‌مان را کمی پایین‌تر می‌آوریم. مشخص نیست از چه زمانی، اما حداقل در دو دهه اخیر تلویزیون ایران با چیزی به نام «بخش‌نامه» کنترل محتوایی می‌شده است. بخش‌نامه‌ها در عرف تلویزیون، دستورالعمل‌هایی محتوایی هستند که به وجود یا عدم وجود یک چیز در تلویزیون دستور می‌دهند. مثلا در مواقعی نام بردن و نمایش تصویر فلان فرد ممنوع می‌شود؛ یا اینکه در بخش‌نامه دیگری عنوان می‌شود که نمایش ابزارآلات سیگار و اعتیاد در برنامه‌ها ممنوع است.

 

اما آنهایی که با  تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی کار می‌کنند با چیزی به نام بخش‌نامه کاملا بیگانه‌اند. آنها در تمام طول تجربه کاری‌شان در این رسانه به چیزی به نام بخش‌نامه یا دستورالعمل‌های محتوایی برخورد نکرده‌اند و احتمالا برخورد نخواهند کرد. این ماجرا اما به دلیلی بسیار ساده رخ می‌دهد. آنها نیازی به بخش‌نامه ندارند و درست در همین جاست که نابسامانی تولید فرهنگی در فضای رسانه‌ای رسمی ایران به وجود می آید.

 

تولیدکنندگان به ویژه تولیدکنندگان برنامه‌های نمایشی در تلویزیون ایران اگر به حال خود واگذار شوند نگرش‌ها و تصورات ذهنی آنها؛ برنامه‌ای مطابق با ایدئولوژی صداوسیما تحویل نخواهد داد و آدم‌هایی که در بی‌بی‌سی کار می‌کنند درست و دقیق انتخاب شده‌اند و در جای خودشان قرار گرفته‌اند. به داستان اول متن‌مان برمی‌گردیم. تصورات و نگرش‌های ذهنی نویسنده‌ها و هنرپیشه‌ها با ایدئولوژی مدیران آنها متفاوت است و نیاز به کنترل دارند؛ اما کسانی برای بی‌بی‌سی‌انتخاب شده‌اند که تصورات ذهنی آنها مطابق با معیارهای سازمان رسانه‌ای آنهاست.

 

ماجرا به همین سادگی است. این تفکرات و تصورات متعارض، حالا در جامعه اینستاگرامی‌شده و تلگرام‌زده امروز فرصت بروز بیشتری پیدا کرده است واینگونه است که لیلا به شکلی دیگر متولد می‌شود. لیلای بدحجاب و دوست‌پسرداری که عاشق یک پسر مذهبی شد و تغییر رویه داد و چادری شد و یک آدم پایبند به روایت سنتی از مذهب، به یکباره اینگونه شورید و در نقش یک مدل تبلیغاتی ظاهر شد.

 

دنیای امروز دنیای بازنمایی‌هاست و بحث در این باب که مردم نقش‌ها را به عنوان یک واقعیت نپذیرند بحث بی‌موردی است و این نشانه‌ای دیگر بر نابسامانی تولید فرهنگی در رسانه‌های رسمی در جمهوری اسلامی ایران است.اتفاقی که با تعویض پشت سر هم مدیران هم تغییری در آن رخ نمی‌دهد. شاید اقدامانی مثل آنچه مرحوم سلحشور در بازداشتن بازیگر نقش پیامبر از بازی در نقش‌های دیگر تدبیر کرد راه گریز باشد.در این شرایط پیچیده چاره‌ای جز رجوع به آنها نیست.

 

این روزها طیفی از هنرمندان تلویزیونی مشغول بازی با کلیدواژه «سانسور» هستند. در این بازی آن‌ها ذکر می‌کنند که چه موارد بعضا ابلهانه و نابخردانه‌ای از سوی مدیران ممیزی در تلویزیون بر روی محصولات تولیدی آنها اعمال می‌شده است. این موارد احتمالا بنابر سابقه نقل حوادث از سوی این سلبریتی‌ها حتما با اغراق‌های زیادی هم همراه است؛ اما فارغ از میزان صحت و درستی آنها بار دیگر به خاطرمان می آورد که باگ‌های سیستم تولید فرهنگی در ایران تا چه اندازه واضح و رو و مشخص است و تا چه اندازه مستعد است که  به یکباره زیر میز تولیدات فرهنگی بزند.

 

فارغ از اینکه کسی به این هم فکر نمی‌کند که آقایان و خانم‌های مخالف سانسور که الان اینگونه، قهرمانانه به افشای سانسور صداوسیما دست زده‌اند خود تا همین چند سال پیش مجری این فرمایش‌های احمقانه بوده‌اند و تا زمانی که قرار بوده است برآوردهای میلیاردی آنها از صداوسیما تامین شود، نه تنها کوچکترین اعتراضی به این شکل از سانسور نداشته‌اند بلکه دقیقا و مو به مو آنها را انجام می‌داده‌اند و راضی و خوشحال از بودجه عمومی ارتزاق می‌کردند. در زمانه ما دیگر کسی به این چیزها که فکر نمی‌کند. زمانه تناقض‌ها...

 

 

  • 12
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه

انواع ضرب المثل درباره شتر در این مقاله از سرپوش به بررسی انواع ضرب المثل درباره شتر می‌پردازیم. ضرب المثل‌های مرتبط با شتر در فرهنگها به عنوان نمادهایی از صبر، قوت، و استقامت معنا یافته‌اند. این مقاله به تفسیر معانی و کاربردهای مختلف ضرب المثل‌هایی که درباره شتر به کار می‌روند، می‌پردازد.

...[ادامه]
ویژه سرپوش