جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۱۳:۰۵ - ۱۱ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۲۸۵۱
فیلم و سینمای جهان

نگاهی به فیلم «اوورلورد» ساخته‌ جولیوس آوه‌ری

فیلم اوورلورد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

کمترین تحسین و کوچک‌ترین تعبیری که می‌توان از «اوورلورد» به دست داد، این است که یک فیلم پرشگفتی راضی‌کننده است. سال‌ها است که در ادامه روند ادغام رؤیا با واقعیت و توهم با اتفاقات تاریخی شاهد اضافه شدن زامبی‌ها به جریان جنگ جهانی دوم و به روال سیال رویارویی «متفقین» یعنی نیروهای مخالف آلمان با «متحدین» یعنی نازی‌های متجاوز و شرکایش بوده‌ایم اما تا امروز این پروسه فقط بازی‌های ویدئویی را در بر می‌گرفت و امروز در قالب یک فیلم سینمایی تازه به نام «اوورلورد» (OverLord) نیز روانه بازار شده است. حاصل کار نیز خوب و مساعد بوده و این فیلم که کارگردانی‌اش با جولیوس آوه‌ری بوده و یکی از تهیه‌کنندگان اصلی‌اش جی‌جی آبرامز غول فیلم‌های فضایی و تخیلی و ماوراءالطبیعه بوده، ذهن‌ها را مشغول و فروش زیادی در سطح جهان داشته و در زمره ابتکاری‌ترین فیلم‌های فصل رو به پایان پاییز برشمرده شده است. جالب‌تر اینکه این بزرگان برای ایجاد جذابیت در فیلم و کشاندن مردم به پای‌گیشه‌ها به‌دنبال جذب هنرپیشه‌های نامدار هم نرفته‌اند و بازیگران فیلم مشتی جوان هستند که در ابتدای راه خودنمایی در این هنر قرار دارند و بیش از آن‌که حضور و هنرشان این فیلم را دگرگون کند، بازی در این فیلم سبب شده که توسط سایر سینماگران شناسایی و ردیابی شوند و در کارهای بعدی آنان جایی را برای خود به دست بیاورند.

 

ماجراها بیشتر متمرکز بر دو کاراکتر اصلی با بازی جووان اده‌پو و ماتیلده اولیویر است که اولی در فیلم بویس نامیده می‌شود و دومی را هم چلو صدا می‌زنند. اده‌پو درباره ادغام عجیب و کم همتای ژانر جنگی با خیال‌های ماورایی و موجودات زشت پست مدرن در روند فیلم Overlord می‌گوید: برخلاف آنچه عده‌ای می‌گویند، بار خیال و توهم در این فیلم بر میزان واقعیت‌گرایی نمی‌چربد و ما با فیلمی طرف هستیم که روی جنگ جهانی دوم متمرکز و به تبع آن نوعی تاریخ‌نگاری است و همراه با آن بارقه‌هایی از خیال‌پردازی را هم رو کرده‌ایم. البته من از همان زمانی که سناریو را مطالعه کردم، پی به این بافت بردم و واقعیت امر این است که این فرآیند به‌رغم تمامی غیرمعمول و سخت بودنش بخوبی در فیلم پیاده شده است. مثل این می‌ماند که ابتدا یک سری وقایع معمول و آشنا را مقابل چشم مردم سبز کنید ولی ناگهان در جریان دیده شدن آن قالی زیرپای مردم را بکشید و آنها به هوا پرتاب و معلق و سرگردان شوند و نفهمند که چه رخ داده است. از همه جالب‌‌تر عکس‌العملی است که این آدم‌های نرمال رها شده در دل جنگ باید به این اتفاقات غیرمتعارف تازه که برایشان روی می‌دهد، بروز بدهند.

 

دلایل اصلی موفقیت

کارشناسان هنوز نتوانسته‌‌اند بفهمند چرا ادغام مذکور به‌رغم تمامی نچسب بودن دو سوی ماجرا و گره‌نخوردن فلسفی و بنیادین آنها به یکدیگر فیلم را سرکوب و ویران‌نکرده و برعکس دلیل اصلی موفقیت آن در گیشه‌ها تلقی شده است. ماتیلده اولیویر هم در این باره می‌گوید: برای ما هم این امر مایه حیرت شد ولی هر چه هست، یک توازن خوب در این زمینه حاصل آمده است. کاراکتر محوله به من یعنی چلو هم یک آدم شجاع و قوی است و برای نجات پل ‌‌دست به‌کارهای بزرگی می‌زند. شاید اگر لزوم کمک به پل در کار نبود، چلو در صحنه نمی‌ماند تا بهره‌های حضورش به بویس هم برسد و این چنین است که نیروهای همسو با چلو توان و زمینه انجام مأموریت‌های محوله را پیدا می‌کنند و چلو در پایان احساس می‌کند که آدم مؤثری برای سایر انسان‌ها و‌ نژاد و طبقه خود بوده است. البته فیلم آوه‌ری همان قدر که کمک‌رسانی کاراکتر چلو به پل و بویس را نشان می‌دهد، حکایتگر او برای ابقای خودش نیز هست. دوری این چند کاراکتر اصلی از یکدیگر و میل‌شان به رفع این دوری و زندگی کنار یکدیگر عاملی است که فیلم آوه‌ری را سرپا نگه می‌دارد و از فلسفه‌های اصلی و دلایل وجودی آن است. بویس هم فردی است که از اهمیت حضورش در آن شرایط سخت مطلع شده و می‌خواهد بهترین عملکرد را داشته باشد. او از بدو ورود به خانه چلو با حرف‌ها و اقداماتش‌ نشان می‌دهد که آمده است قدم‌های بلندی را برای نجات انسان‌ها بردارد و کارهای او یک عامل روحیه‌بخش برای سایر افرادی است که با زامبی‌ها می‌جنگند و درآمدن شرایط جنگ به سود انسان از اهداف اصلی آنها است.

 

انگیزه‌هایی بیشتر

بویس سرشار از ایده‌های مثبت است و در عین حال آمادگی دارد که افکار و طرح‌هایش را به سایرین منتقل کند تا یک نقشه مبارزاتی بهتر چه برای تقابل با نازی‌ها و چه برای رویارویی با زامبی‌ها ریخته شود. جووان اده‌پو در این باره اظهار می‌دارد: اینکه کارهای اده‌پو دائماً نادیده انگاشته می‌شود، یک اتفاق بد و چیزی است که انگیزه‌های بیشتری را به او برای موفقیت در اهدافش در جنگ جهانی دوم و تقابل با زامبی‌ها می‌بخشد، هیچ راه برگشتی برای بویس و سایرین در این اتفاقات وجود ندارد و هر لحظه شتاب خود را دارد و بسیاری از ضروریات در این شتاب گم شده است. انگار او هر دقیقه فریاد می‌زند که؛ دوستان به صدا و راهنمایی‌های من گوش کنید اما توجهی به این امر نمی‌شود. تنها خواسته او این است که به وی و نقشه‌های پیشنهادی‌اش برای نجات انسان‌ها توجه و روی آن کار شود، زیرا او بسیاری از راه حل‌ها را دارد که سایرین در پی آن هستند.

 

مثل سرباز رایان

یکی از صحنه‌های کلیدی «اوورلورد» نمایی است که هواپیمای حامل نیروهای کمکی را نشان می‌دهد و نقش مهم آن در شکل‌گیری و فهم اتفاقات به همان حدی می‌رسد که صحنه آغازین واردشدن سربازان قوای متفقین به ساحل در شروع فیلم «نجات سرباز رایان» ساخته استیون اسپیلبرگ در روند فهم این فیلم مؤثر است. جولیوس آوه‌ری و همکارانش نیز با درک این موقعیت هر کاری را که برای ترسیم هر چه بهتر این بخش لازم بود، انجام داده‌اند و حاصل تلاش‌شان سکانسی است که در آن سربازان در هواپیما و بواقع روی هوا معلق و بلاتکلیف مانده‌اند. آنها مصمم‌اند که به سطح زمین برگردند و نقش مهم خود را در تقابل با سربازان هیتلری و همچنین زامبی‌ها در جنگ جهانی دوم ادا کنند. البته همه اینها قبل از آن است که زامبی‌ها سربرآورند و حضورشان تبدیل به اتفاق اصلی و بزرگ فیلم شود. از آن پس است که مرگ و میر انسان‌های درگیر در جنگ بیشتر می‌شود و غلیان احساسات هم فزونی می‌گیرد. در مجموع برخی صحنه‌های فیلم به لحاظ بصری چنان جذاب است که در میان کارهای ارائه شده امسال در سینماهای جهان نظایر آن کمتر رؤیت شده است.

 

لوکیشن‌های واقعی و بزرگ

ماتیلده اولیویر هم معتقد است که وسعت این تصاویر و عظمت این موقعیت‌ها و اتفاقات به حد چشمگیری می‌رسد و سازندگان فیلم نیز در همین راستا محل‌های مناسب و بزرگ و لوکیشن‌های مطلوبی را در نظر گرفته‌اند و به جای بازسازی محل و مشخصه‌های آن در داخل استودیو، به لوکیشن‌های حقیقی روی آورده‌اند. وی می‌گوید: البته در همان محل‌های حقیقی هم چیزهایی اضافه و برخی دیگر حذف شد و اینها کمک کرد تا حس ما نسبت به محیط کامل‌تر و اوضاع مساعدتر شود. شاید تصور شود که چون تمهیدات کامل بوده، رنجی شامل حال ما نشده اما سختی‌های تهیه این فیلم فراوان و جانکاه بود زیرا وسعت موضوع و فراگیری اتفاقات به گونه‌ای بود که باید دائماً رو به تصاویر عظیم‌تر و صحنه سازی‌های شگرف‌تر می‌آوریم و توقفی بر این قضیه متصور نبود.

 

لحظه ورود زامبی‌ها

اولیویر می‌افزاید: یکی ازوجوه اصلی فیلم عکس‌العملی است که باید از ما در مرتبه اول تقابل‌مان با زامبی‌ها سر بزند و در این زمینه بحث زیادی شد و شرایط را تصور و در ذهن خود حلاجی و سرانجام اقدام کردیم. این یک بخش کلیدی است زیرا قرار نبوده و نیست که وسط یک جنگ جهانی واقعی موجوداتی به شکل و روال زامبی‌ها سر بر بیاورند. آن عصر (سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵) به کلی با چنان اتفاقاتی بیگانه است و زامبی‌ها ظاهراً به زمانه فعلی تعلق دارند و به همین خاطر است که فیلم «Overlord» به اثری تازه و ابتکاری در سینمای کنونی جهان تبدیل می‌شود.

 

مشخصات فیلم

عنوان: اوورلورد (overlord)

محصول: کمپانی‌های پارامونت و بد روبوت پیکچرز

تهیه‌کنندگان: جی‌جی ابرامز و لیندسی وبر

سناریست ها: بیلی ری و مارک ال اسمیت

کارگردان: جولیوس آوه‌ری

مدیران فیلمبرداری: لوری رز و فابیان واگنر

تدوینگر: مت اوانز

موسیقی متن: جد کورزل

طول مدت: ۱۱۰ دقیقه

بازیگران: جووان اده‌پو، وایت راسل، ماتیلده اولیویر، جان ماگارو، جیانی توفر، پیلو اسبائک و بوکیم وودباین

 

 

iran-newspaper.com
  • 9
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش