جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۳:۲۰ - ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۷۳۰۴
فیلم و سینمای جهان

کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی عصر جدیدی را تجربه می‌کنند

نبرد غول‌ها برای شکار سریال‌های محبوب

کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

سال‌هاست که کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی ساخت سریال‌ را در دستور کار خود قرار داده‌اند. چرخش مالی تولید و پخش جهانی سریال‌ها در این مدت بسیار بالاتر از فیلم‌های سینمایی بوده است. فروش فیلم‌های سینمایی هالیوودی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده فیلم‌های گیشه در سال به‌ندرت به رکورد ۱۰ میلیارد دلاری نزدیک می‌شود، این در حالی است که درآمد سالانه کمپانی‌های سریال‌سازی به‌طور متوسط در هر سال به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد و این درآمدهای میلیاردی دستمزدهای بازیگران و سلبریتی‌ها را نیز به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده است.

بازیگران سریال‌های تلویزیونی به‌طور میانگین از بازیگران هم‌تراز سینمایی درآمد بیشتری دارند. بازار سریال‌سازی گویی یک رقابت پایان‌ناپذیر را در میان کمپانی‌ها به‌راه انداخته و سرمایه‌های عظیمی را به این مسیر وارد کرده است. البته برخی از تحلیلگران بازار سرگرمی معتقدند جنگ تولید محتوا و سریال‌سازی فروکش خواهد کرد؛ زیرا تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در فضای آنلاین برای نمایش سریال‌ها به میلیون‌ها کاربر بسیار پرهزینه است. هزینه برنامه‌نویسی و آماده‌سازی زیرساخت برخط برای سریال عظیم بازی تاج و تخت، ۱۰‌ میلیون دلار برای هر ساعت نمایش سریال به‌طور همزمان برای همه مخاطبان بود و این رقم صاحبان سرمایه را درباره تصمیم‌گیری برای آینده و شیوه‌های استراتژی‌شان به فکر فرو برده است.

جنگ میلیارد دلاری غول‌های رسانه‌ای

کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی جهان و شش غول سرگرمی‌ساز بزرگ یعنی Disney، AT&T، Comcast، Netflix، Amazon  و Apple  در ماه‌های اخیر رقابت سنگینی را برای ساخت و پخش سریال‌های محبوب آغاز کرده‌اند.  تا اواسط ۲۰۱۹، دیزنی، کام‌کست و ای‌تی‌اند‌تی ۲۱۵‌میلیارد دلار، تایم‌وارنر ۱۰۴‌میلیارد دلار، اسکای که یک پخش‌کننده اروپایی است، ۴۰‌ میلیارد دلار و کمپانی فاکس قرن بیست‌ویکم ۷۱ ‌میلیارد دلار برای به‌دست آوردن دل مخاطبانشان هزینه کرده‌اند و تا سال ۲۰۲۰ هر کدام سرویس استریمینگ اختصاصی خود را راه‌اندازی خواهند کرد. اپل که تلویزیون پلاس خودش را در بیش از صد کشور راه‌اندازی کرده، ۲‌ میلیارد دلار کنار گذاشته تا به پای کارگردانان و چهره‌های مشهور هالیوود برای تولید سریال‌ها و وب‌سری‌های مخصوص خودش بریزد. آمازون هم بیش از ۵‌ میلیارد دلار در سال برای تولید محتوا هزینه می‌کند و البته انتظار می‌رود نتفلیکس برای پرچمدار ماندن در تعداد کاربر و بیننده ۱۵‌ میلیارد دلار فروش جدید داشته باشد، تا آمار ۱۳۹‌ میلیون مشترک جهانی خود را افزایش دهد.

اما جنگ بین این شرکت‌ها در جذب کاربرانی که حاضر باشند ماهانه ۱۰ دلار هزینه اشتراک پرداخت کنند، بالا خواهد گرفت و از این نبرد خونین، نهایتا دو یا سه شرکت سربلند بیرون خواهند آمد و آینده صنعت نمایش و سرگرمی جهان را رقم خواهند زد. در واقع برای این غول‌ها، صنعت ویدئو راهی خواهد بود تا مشتریانشان را به سمت تجارت‌های دیگر خودشان هدایت کنند. آمازون با بیش از ۱۰۰‌میلیون اشتراک خانوادگی پیشتاز است. اپل هر چند از قافله عقب است، اما به‌دلیل داشتن سرمایه مالی بسیار زیاد به همراه آمازون، قطعا از دیزنی و کام‌کست و دیگر رقیبان پول بیشتری در صنعت ویدئو خرج خواهد کرد و به یمن دیوایس‌هایی که در دست مردم سراسر جهان دارد، گلیم خودش را از آب بیرون خواهد کشید. نتفلیکس، اما از همه جلوتر است. به یمن شروع سریع‌تر از دیگر رقبا، حالا نتفلیکس الگوریتم‌هایی را در اختیار دارد که می‌داند مردم چه چیز‌هایی را بیشتر می‌پسندند و چه زیرساخت‌هایی نیاز است. هرچند رکود اقتصادی و بالارفتن تورم، نتفلیکسی را که بیش از ۱۰‌میلیارد دلار بدهی دارد، نگران کرده است، اما رهبری در این شرکت به گونه‌ای است که می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد و کماکان در میان رقبای جدی باقی بماند.

رقابت‌ بر سر سریال‌های محبوب

غول‌های بزرگ دنیای استریم ویدئو از نتفلیکس گرفته تا اچ‌بی‌او مکس رقابت نفسگیری را برای خرید امتیاز سریال‌های محبوب و قدیمی شروع کرده‌اند؛ رقابتی که مبالغ پیشنهادی در آن نجومی است. در نمونه‌های تازه،‌ اچ‌بی‌او مکس امتیاز سریال «بیگ‌بنگ تئوری» را به قیمت ۵۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. نتفلیکس هم برای امتیاز سریال «ساینفلد» ۵۰۰ میلیون دلار پرداخت. رقابت در این بازار چنان داغ شده است که نتفلیکس امتیاز پخش دو سریال محبوب در پلتفرم خود را به رقبا باخت. سریال «فرندز» که مدت‌ها از برنامه‌های محبوب نتفلیکس بود به اچ‌بی‌او مکس می‌رود که حاضر شد برای امتیاز پخش آن ۴۲۵ میلیون دلار بپردازد.  تمام این موارد در حالی است که رقابت هر روز در بازار «VOD» داغ‌تر می‌شود و رقبای جدید مثل سرویس «پیکاک» از شبکه ان‌بی‌سی‌یونیورسال یا سرویس جدید شرکت اپل از راه می‌رسند.

آغاز نبرد سریال‌سازی در ایران

ماکت بسیار کوچک‌تری از این رویداد در چند سال اخیر در ایران نیز تجربه شده است. سریال‌ها به‌ویژه سریال‌های شبکه نمایش خانگی توانسته‌اند محبوبیت قابل‌توجهی کسب کنند. سریال «شهرزاد» ساخته حسن فتحی پس از «قهوه تلخ» مهران مدیری از دیگر سریال‌های نمایش خانگی در ایران بود که توانست سودآوری و گستردگی این بازار را نشان بدهد و در میان مخاطبانش محبوبیت بسیار زیادی نیز به‌دست بیاورد. مجموعه نخست «شهرزاد» که در شبکه خانگی توزیع شد، با حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیارد تومان هزینه اولیه برای ساخت، از محل فروش دی.وی.دی‌های سریال در تیراژ ۵۰۰هزارتایی برای ۲۶قسمت ‌توانسته تا بیش از ۳۹میلیارد تومان فروش و بیش از ۲۵ میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.  این درآمد به‌علاوه درآمدهای دیگری از جمله تبلیغات و ... سود سرشاری را نصیب سازندگانش کرد.

همین اتفاق سطح دستمزدهای بازیگران را نیز ارتقا داد. در چند سال اخیر برخی از بازیگران سینمای ایران برای بازی در سریال‌های شبکه نمایش خانگی مبالغی بیش از رقم بازی در فیلم‌های سینمایی طلب می‌کنند.  پس از این اتفاق‌ها، فیلمسازان و سرمایه‌گذاران بسیاری تلاش کردند تا در بازار نوپای نمایش خانگی به سود برسند. سریال‌های نسبتا موفقی نیز تولید شد و همچنان نیز تولید این سریال‌ها ادامه دارد. نکته مهم این است که سریال‌های شبکه نمایش خانگی در ایران بیش از آنکه سینما را تحت‌تاثیر قرار بدهند، تلویزیون رسمی کشور و به‌ویژه مجموعه‌های نمایشی سیما را به حاشیه کشانده است. رقابت سیما با شبکه نمایش خانگی بر سر جلب توجه مخاطبان در چند سال اخیر به سوژه بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شده و به‌زعم بسیاری از کارشناسان باعث شده تا مدیران سیما به رونق بخشیدن به برنامه‌های ترکیبی و شوهای تلویزیونی مثل خندوانه، عصر جدید، دورهمی و ...  روی بیاورند.

donya-e-eqtesad.com
  • 11
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
علی نصیریان بیوگرافی علی نصیریان؛ پیشکسوت صنعت بازیگری ایران

تاریخ تولد: ۱۵ بهمن ۱۳۱۳

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر، نویسنده و کارگردان

آغاز فعالیت: ۱۳۲۹ تاکنون

تحصیلات: دانش آموخته مدرسه تئاتر در رشته هنرپیشگی

ادامه
پاوان افسر بیوگرافی پاوان افسر بازیگر تازه کار سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۷ تیر ۱۳۶۳ 

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر 

آغاز فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

تحصیلات: لیسانس رشته ی مدیریت بازرگانی

ادامه
امین پیل علی بیوگرافی امین پیل علی بازیکن تازه نفس فوتبال ایران

تاریخ تولد: ۱۷ دی ۱۳۸۱

محل تولد: گیلان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک

تیم: تیم ملی فوتبال ایران

شماره پیراهن: ۱۵

ادامه
ابوطالب بن عبدالمطلب زندگینامه ابوطالب بن عبدالمطلب پدر امام علی (ع)

تاریخ تولد: ۳۵ پیش از عام‌الفیل

محل تولد: مکه

دیگر نام ها: عبدالمطلب، عبدالمناف، عمران

دلیل شهرت: رئیس قبیله بنی هاشم، پدر امام علی (ع)، عمو و حامی حضرت محمد (ص)

درگذشت: سال دهم بعثت

آرامگاه: مکه در گورستان ابوطالب

ادامه
رودریگو هرناندز بیوگرافی «رودریگو هرناندز»؛ ستاره ای فراتر از یک فوتبالیست | هوش و تفکر رمز موفقیت رودری

تاریخ تولد: ۲۲ ژوئن ۱۹۹۶

محل تولد: مادرید، اسپانیا

حرفه: فوتبالیست 

پست: هافبک دفاعی

باشگاه: منچسترسیتی

قد: ۱ متر ۹۱ سانتی متر

ادامه
موسی التماری بیوگرافی موسی التماری بازیکن فوتبال اردنی

تاریخ تولد: ۱۰ ژوئن ۱۹۹۷

محل تولد: امان، اردن

حرفه: فوتبالیست

باشگاه کنونی: باشگاه فوتبال مون‌پلیه فرانسه

پست: مهاجم

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
اوسمار ویرا بیوگرافی اوسمار ویرا سرمربی تیم پرسپولیس

تاریخ تولد: ۳ ژوئیه ۱۹۷۵

محل تولد: ریو گرانده دو سول ، برزیل

حرفه: سرمربی تیم فوتبال

باشگاه کنونی: پرسپولیس

آغاز فعالیت: سال ۱۹۹۴

ادامه
اوستون ارونوف بیوگرافی اوستون ارونوف بازیکن فوتبال ازبکی در تیم های ایرانی

چکیده بیوگرافی اوستون ارونوف

نام کامل: اوستون رستم اوگلی اورونوف

تاریخ تولد: ۱۹ دسامبر ۲۰۰۰

محل تولد: نوایی، ازبکستان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک تهاجمی

باشگاه کنونی: پرسپولیس

ادامه
اکرم عفیف بیوگرافی اکرم عفیف بازیکن برتر تیم ملی قطر

تاریخ تولد: ۱۸ نوامبر ۱۹۹۶

محل تولد: دوحه، قطر

حرفه: فوتبالیست

پست: وینگر

باشگاه کنونی: السد قطر

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های آنشرلی

دیالوگ های آنشرلی در این مقاله از سرپوش به بررسی جذابیت های دیالوگ های آنشرلی در سینما و تئاتر می‌پردازیم. آنشرلی، با تاریخچه‌ای غنی در حوزه فرهنگ و هنر، دارای دیالوگ‌هایی است که علاوه بر ارتقاء داستان، به عنوان نمونه‌هایی برجسته از زبان هنری در این صنایع شناخته می‌شوند. اثر آنشرلی  کتاب "آنشرلی" نوشته لوسی ماد مونتگمری، داستان دختری به نام آن شرلی است که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. آن شرلی دختری کنجکاو، مهربان و خلاق است که با دیالوگ های خود، شخصیتی دوست داشتنی و ماندگار در ذهن خوانندگان ایجاد کرده است. انیمیشن آنشرلی انیمیشن "آنشرلی" که در سال ۱۹۷۹ در ژاپن ساخته شده است، اقتباسی از رمان "آن در گرین گیبلز" نوشته لوسی ماد مونتگمری است. این انیمیشن، داستان دختری به نام آن شرلی را روایت می کند که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. شخصیت های آنشرلی شخصیت های اصلی انیمیشن آنشرلی عبارتند از: آن شرلی: دختری کنجکاو، مهربان و خلاق که با موهای قرمز و شخصیت دوست داشتنی خود، یکی از محبوب ترین شخصیت های ادبیات کودکان است. مریلا کاترین کاتبرت: خواهر بزرگ تر ماتیو کاتبرت که با برادرش در مزرعه گرین گیبلز زندگی می کند. مریلا زنی سخت کوش و جدی است که در ابتدا از حضور آن شرلی در خانه خود خوشحال نیست. ماتیو کاتبرت: برادر کوچک تر مریلا که مردی مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیانا براری: دختر همسایه کاتبرت ها که با آن شرلی دوست می شود. دیانا دختری مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیالوگ های انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، از این قرار است که آن شرلی، دختری یتیم که در یتیم خانه بزرگ شده است، توسط خواهر و برادری به نام های مریلا و ماتیو کاتبرت به فرزندخواندگی پذیرفته می شود. مریلا و ماتیو، آن شرلی را برای کمک به انجام کارهای خانه و مزرعه می خواهند. آن شرلی، با موهای قرمز آتشین و شخصیت دوست داشتنی خود، به سرعت با مریلا و ماتیو و همچنین با همسایه آنها، دیانا براری، دوست می شود. آن شرلی، با ماجراجویی ها و شیطنت های خود، زندگی کاتبرت ها را زیر و رو می کند و به آنها یاد می دهد که چگونه از زندگی لذت ببرند. نکات مثبت آنشرلی انیمیشن آنشرلی، از جمله انیمیشن های ماندگار و خاطره انگیزی است که با داستان جذاب و شخصیت های دوست داشتنی خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله نکات مثبت این انیمیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: - داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، داستانی جذاب و پرکشش است که مخاطبان را از ابتدا تا انتها درگیر خود می کند. - شخصیت های انیمیشن آنشرلی، از جمله آن شرلی، مریلا، ماتیو و دیانا، شخصیت هایی دوست داشتنی هستند که مخاطبان با آنها ارتباط برقرار می کنند. - انیمیشن آنشرلی، پیام های مثبتی مانند اهمیت خانواده، دوستی و امید را به مخاطبان خود منتقل می کند. دیالوگ های شخصیت آنشرلی دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بیانگر شخصیت او هستند. او دختری کنجکاو و ماجراجو است که همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید است. این ویژگی در دیالوگ های او به وضوح دیده می شود. برای مثال، در یکی از دیالوگ ها، آنشرلی از معلم خود می پرسد: "حتی اگر دنیا بد باشد، همیشه چیزهای خوب هم وجود دارد." " تصور اینکه شما یک ملکه هستید واقعا عالی است. شما بدون هیچ گونه ناراحتی از آن لذت می برید و هر زمان که بخواهید می توانید از ملکه بودن دست بردارید، کاری که در زندگی واقعی نمی توانید انجام دهید." "این یک چیز خوب در مورد این جهان است ... همیشه بهارهای بیشتری وجود دارد." "وقتی فکر می‌کنم قرار است اتفاق خوبی بیفتد، به نظر می‌رسد که بر روی بال‌های انتظار پرواز می‌کنم. و سپس اولین چیزی که متوجه می شوم با یک ضربت به زمین می افتم. اما واقعاً ماریلا، قسمت پرواز تا زمانی که ادامه دارد با شکوه است... مثل اوج گرفتن در غروب خورشید است. من فکر می‌کنم که تقریباً تاوان ضربه را می‌پردازد." "خب، نمی توان یکدفعه عادت دختر بچه بودن را کنار گذاشت." "شاید... شاید... عشق به طور طبیعی از یک دوستی زیبا آشکار شد، مانند گل رز طلایی که از غلاف سبزش می لغزد."  "این یک ایده دوست داشتنی است، دایانا؛ زندگی کردن به گونه ای که نامت را زیبا کنی، حتی اگر در آغاز زیبا نبود... آن را در افکار مردم برای چیزی آنقدر دوست داشتنی و دلپذیر قرار می دهد که هرگز به تنهایی به آن فکر نمی کنند." "شاید، به هر حال، عاشقانه مانند یک شوالیه که سوار اسب می‌شود، با شکوه و هیاهوی وارد زندگی انسان نشده باشد. شاید مثل یک دوست قدیمی از راه‌های آرام به سمت آدم خزید..." "خب، همه ما اشتباه می کنیم، عزیزم، پس فقط آن را پشت سر بگذار. ما باید از اشتباهات خود پشیمان باشیم و از آنها درس بگیریم، اما هرگز آنها را با خود به آینده منتقل نکنیم." "من معتقدم که زیباترین و شیرین ترین روزها، روزهایی نیستند که در آن اتفاقات بسیار باشکوه یا شگفت انگیز یا هیجان انگیزی رخ دهد، بلکه فقط روزهایی هستند که لذت های کوچک ساده ای را به ارمغان می آورند و به آرامی یکدیگر را دنبال می کنند، مانند مرواریدهایی که از یک رشته می لغزند." "من از دوستی بسیار سپاسگزارم. زندگی را بسیار زیبا می کند." "این بدترین دوران بزرگ شدن است و من در حال درک آن هستم. چیزهایی که در دوران کودکی خیلی می‌خواستی، وقتی به آنها دست پیدا می‌کردی، به نظرت چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند." "آیا خوب نیست که فکر کنیم فردا روز جدیدی است که هنوز هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد." دیالوگ های ماندگار آنشرلی "این خیلی خوب است که در مورد غم ها بخوانید و تصور کنید که قهرمانانه از طریق آنها زندگی می کنید، اما وقتی واقعاً آنها را دارید، خیلی خوب نیست" "خیلی آسان است که شرور باشی بدون اینکه بدانی." "اما واقعاً ماریلا، نمی‌توان در چنین دنیای جالبی برای مدت طولانی غمگین ماند، می‌تواند؟" "زندگی ارزش زیستن را دارد تا زمانی که خنده در آن باشد." "تجربه من این بوده است که شما تقریباً همیشه می توانید از چیزهایی لذت ببرید، اگر تصمیم خود را محکم بگیرید که این کار را انجام دهید." "دنیای قدیمی عزیز تو بسیار دوست داشتنی هستی و من خوشحالم که در تو زنده هستم." "چرا مردم باید برای دعا زانو بزنند؟ اگر واقعاً می خواستم دعا کنم به شما می گویم که چه کار می کردم. من به تنهایی یا در جنگل های عمیق و عمیق به یک میدان بزرگ بزرگ می رفتم و به آسمان - بالا - بالا - بالا - به آن آسمان آبی دوست داشتنی نگاه می کردم که انگار پایانی برای آن وجود ندارد. آبی بودن و سپس من فقط یک دعا را احساس می کنم." "این یکی از مزایای سیزده سالگی است که شما خیلی بیشتر از زمانی که فقط دوازده ساله بودید می دانید" "تا زمانی که نمردی هرگز از غافلگیر شدن در امان نیستی" "کیک‌ ها یک عادت وحشتناک دارند که وقتی می‌ خواهید خوب باشند بد می‌ شوند" "آنه تمام عاشقانه هایت را رها نکن اندکی از آن چیز خوبی است البته نه زیاد اما کمی از آن را حفظ کن" دیالوگ های زیبای آنشرلی سخن پایانی درباره دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بخشی از جذابیت این شخصیت دوست داشتنی هستند. این دیالوگ ها، شخصیت، امید، خوش بینی و عشق به طبیعت آنشرلی را به خوبی بیان می کنند. گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش