سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۱۶:۵۱ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۵۰۷۳۱۳
موسیقی

کامکار:صداوسیما فهم و شعور موسیقی ندارد

ارسلان کامکار,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
ارسلان کامکار گفت: «صداوسیما برای پر کردن برنامه‌هایش از هر نوع موسیقی بی‌ارزشی استفاده می‌کند. اصلاً به فکر این نیست که شعور موسیقایی و ذائقه مردم را بالا ببرد. البته آنها موسیقی ایرانی را درک نمی‌کنند.»

 ارسلان کامکار راه پدرش حسن کامکار، استاد موسیقی ایرانی، را ادامه می‌دهد. کامکار عضو مایستر ارکستر سمفونیک تهران است. او سال ۱۳۶۸ موسیقی متن فیلم «مادر» علی حاتمی را ساخته است. این موسیقیدان، درباره وضعیت موسیقی سنتی و تجربه همکاری با علی حاتمی صحبت کرد که در ادامه مشروح آن را خواهید خواند:

*شرایط فعلی موسیقی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه موسیقی در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. بودجه مناسبی برای این حوزه در نظر گرفته نمی‌شود. صداوسیما برای پر کردن برنامه‌هایش از هر نوع موسیقی بی‌ارزشی استفاده می‌کند. اصلاً به فکر این نیست که شعور موسیقایی و ذائقه مردم را بالا ببرد. البته آنها موسیقی ایرانی را درک نمی‌کنند. از موسیقی و وضعیتی که امروز داریم ناامیدم. به جرات می‌گویم که مدت‌هاست برای دل خودم کار می‌کنم. باید سعی کنیم آثار فاخر بسازیم. به هر حال ما از حرکت نمی‌ایستیم و در بدترین شرایط هم کار خودمان را انجام می‌دهیم.

*خیلی‌ها معتقدند ذائقه مردم و خصوصاً جوان‌ها نسبت به موسیقی سنتی تغییر کرده است. متاسفانه نگاه منفی به این نوع موسیقی در حال شکل‌گیری است. آیا اصلاً چنین نگرشی به وجود آمده است؟ اگر نظرتان مثبت است، برای تغییر و ایجاد نگاهی مثبت نسبت به این حوزه چه آثاری باید تولید شود؟

با نظر شما موافق هستم. در این‌ مورد هم مردم که شنونده هستند و هم نوع موسیقی‌ای که ما ارائه می‌دهیم دخیل است. آهنگسازها باید سعی کنند اثری بنویسند که دلپذیر باشد و تکنیک داشته باشد تا بتواند نظر مخاطب را جلب کند.از سوی دیگر متاسفانه ذائقه موسیقایی مردم به شدت نزول کرده است. پس می‌توان نتیجه گرفت که همه به نوعی مقصر هستند.موسیقی سنتی ایران و آموزش آن متاسفانه به درستی از تلویزیون تبلیغ نمی‌شود. من اکنون به عنوان یک آهنگساز نمی‌دانم که آیا پخش و تبلیغ موسیقی از تلویزیون یا رادیو حلال است یا حرام.

*آیا تفکیکی بین باارزش بودن و بی‌ارزش بودن یک نوع موسیقی یا شاخه خاصی از آن قائل هستید؟

من به هیچ شاخه‌ای از موسیقی توهین نمی‌کنم. در هر حوزه‌ای موسیقی خوب و بد داریم. موسیقی سنتی هم همین است. همه کارهایی که ساخته می‌شود قطعاً خوب نیست، موسیقی بد هم داریم. اما شوربختانه موسیقی بد و مبتذل این روزها خیلی نزد مردم رواج دارد.

*گوش دادن به چه نوع موسیقی‌ای حال شما را بهتر می‌کند؟

به موسیقی سنتی علاقه زیادی دارم. چون مدام با آن در ارتباط هستم. من و خانواده‌ام، هم به موسیقی‌ فاخر آهنگسازهای جهان، هم به موسیقی سنتی خودمان و هم به موسیقی پاپ ایرانی توجه زیادی نشان می‌دهیم. متاسفانه ۸۰ درصد آثار موسیقی پاپ قابل شنیدن نیست. اغلب کارهای رضا صادقی و محسن چاوشی را دوست دارم و گوش می‌دهم. مرتضی پاشایی هم در بین خوانندگان پاپ صدای خوبی داشت.

*سازوکار شکل‌گیری گروه «مانجین» چگونه بود و هنرجویان را بر چه اساسی انتخاب می‌کنید؟

اعضای کنسرت «مانجین» را از هنرجوهای برتر و پیشرفته در حوزه موسیقی انتخاب می‌کنیم. از زمستان پارسال تاکنون سه کنسرت را در تالار وحدت با ارکستر «مانجین» به روی صحنه برده‌ایم. اکنون نیز با این گروه در حال کار هستم. به زودی کنسرت جدیدی خواهیم داشت.

*در گروه «مانجین» تلفیقی از موسیقی‌های ایرانی را شاهد بوده‌ایم. آیا این سازو کار ادامه پیدا می‌کند، یا در کنسرت‌های اخیر جنس دیگری از موسیقی ایرانی را خواهیم شنید؟

هدف از شکل‌گیری این گروه، تمرکز بر ساز‌های ایرانی بود. با تشکیل «مانجین» سعی داشتیم شیوه‌ جدیدی از موسیقی ایرانی را مد نظر قرار دهیم و روی آن کار کنیم. فکر می‌کنم تا حدودی هم موفق بودیم. تمرکز قابل توجهی بر بحث ساز‌های زهی داشتیم و توانستیم توجه و تمرکز خود را روی ارکستر ایرانی بیشتر کنیم.

*در فیلم «مادر» با آقای علی حاتمی همکاری داشتید و ساخت موسیقی متن آن کار بر عهده شما بود. از حال و هوای فیلم «مادر» برایمان می‌گویید؟

آقای حاتمی با برادرم بیژن در پروژه جهان‌پهلوان تختی همکاری داشت. در همان‌جا به او گفته بود که فیلمی خواهد ساخت به نام «مادر». حاتمی از بیژن درخواست کرد تا یکی از کامکارها را معرفی کند. او هم مرا معرفی کرد. از آنجا که علی حاتمی یکی از کارگردان‌های درجه‌یک کشورمان بود، بلافاصله و بی‌هیچ شرطی این کار را قبول کردم. یکی از حسن‌های‌ آقای حاتمی این بود که دست مرا در کار باز گذاشت که هر چیزی می‌خواهم بنویسم. فقط اشکال کار این بود که فیلم صامت بود؛ نه افکت داشت و نه کلام، و همین موضوع مقداری از تاثیر مرا روی کار کم کرد.

etemadonline.com
  • 13
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
علی نصیریان بیوگرافی علی نصیریان؛ پیشکسوت صنعت بازیگری ایران

تاریخ تولد: ۱۵ بهمن ۱۳۱۳

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر، نویسنده و کارگردان

آغاز فعالیت: ۱۳۲۹ تاکنون

تحصیلات: دانش آموخته مدرسه تئاتر در رشته هنرپیشگی

ادامه
رودریگو هرناندز بیوگرافی «رودریگو هرناندز»؛ ستاره ای فراتر از یک فوتبالیست | هوش و تفکر رمز موفقیت رودری

تاریخ تولد: ۲۲ ژوئن ۱۹۹۶

محل تولد: مادرید، اسپانیا

حرفه: فوتبالیست 

پست: هافبک دفاعی

باشگاه: منچسترسیتی

قد: ۱ متر ۹۱ سانتی متر

ادامه
بیژن بنفشه خواه بیوگرافی بیژن بنفشه خواه بازیگر خوش سابقه سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱ فروردین ۱۳۵۲

محل تولد: دروازه شمیران، تهران، ایران

حرفه: بازیگر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۳

تحصیلات: فارغ‌التحصیل رشته نمایش از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد

ادامه
یان کوم بیوگرافی یان کوم؛ بنیانگذار برنامه واتس اپ

تاریخ تولد: ۲۴ فوریه ۱۹۷۶

محل تولد: اوکراین، کی یوف

ملیت: آمریکایی

حرفه: تاجر، برنامه نویس، کارآفرین

دلیل شهرت: راه اندازی واتساپ

ثروت: ۱۵/۱ میلیارد دلار

ادامه
جلال الدین مارشاریپوف بیوگرافی جلال الدین مارشاریپوف بازیکن قوی ازبکی

تاریخ تولد: ۱ سپتامر ۱۹۹۳

محل تولد: گرگانج، ازبکستان

حرفه: فوتبالیست

پست: وینگر

باشگاه کنونی: استقلال تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
بیوگرافی و اشعار عثمان بختیاری زندگینامه عثمان بختیاری شاعر سده پنجم و ششم

تاریخ تولد: بین سال های ۴۵۷ تا ۴۶۹ هجری قمری

ملیت: ایرانی

زمینه فعالیت: شاعر و حماسه سرا

آثار: شهریار نامه - هنرنامه یمینی

وفات: بین سال‌ های ۵۱۲ تا ۵۴۸

ادامه
ابو حتوف بن حارث انصاری زندگینامه ابوحتوف بن حارث انصاری از دشمنی با امام علی تا شهادت در کربلا

محل زندگی: کوفه

دوران زندگی: همزمان با دوران زندگی امام حسین (ع)

از یاران: امام حسین (ع)

شهادت: روز دهم محرم

ابو حتوف بن حارث انصاری در سپاه عمر سعدزندگینامه ابو حتوف بن حارث انصاری

ادامه
محمد نادری بیوگرافی محمد نادری بازیگر سینما و تلویزیون

تاریخ تولد: ۱۰ تیر ۱۳۵۷

محل تولد: اردبیل

حرفه: بازیگر، فیلمنامه نویس، صدا پیشه، مجری

تحصیلات: کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس

آغاز فعالیت: ۱۳۸۸ تاکنون

ادامه
محمد بن راشد آل مکتوم بیوگرافی محمد بن راشد آل مكتوم حاکم موفق دبی

تاریخ تولد: ۱۵ ژوئیه ۱۹۴۵

محل تولد: دبی

ملیت: امارات متحده عربی

لقب: والاحضرت شیخ محمد

حرفه: حاکم دبی

ادامه
دیالوگ های آنشرلی

دیالوگ های آنشرلی در این مقاله از سرپوش به بررسی جذابیت های دیالوگ های آنشرلی در سینما و تئاتر می‌پردازیم. آنشرلی، با تاریخچه‌ای غنی در حوزه فرهنگ و هنر، دارای دیالوگ‌هایی است که علاوه بر ارتقاء داستان، به عنوان نمونه‌هایی برجسته از زبان هنری در این صنایع شناخته می‌شوند. اثر آنشرلی  کتاب "آنشرلی" نوشته لوسی ماد مونتگمری، داستان دختری به نام آن شرلی است که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. آن شرلی دختری کنجکاو، مهربان و خلاق است که با دیالوگ های خود، شخصیتی دوست داشتنی و ماندگار در ذهن خوانندگان ایجاد کرده است. انیمیشن آنشرلی انیمیشن "آنشرلی" که در سال ۱۹۷۹ در ژاپن ساخته شده است، اقتباسی از رمان "آن در گرین گیبلز" نوشته لوسی ماد مونتگمری است. این انیمیشن، داستان دختری به نام آن شرلی را روایت می کند که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. شخصیت های آنشرلی شخصیت های اصلی انیمیشن آنشرلی عبارتند از: آن شرلی: دختری کنجکاو، مهربان و خلاق که با موهای قرمز و شخصیت دوست داشتنی خود، یکی از محبوب ترین شخصیت های ادبیات کودکان است. مریلا کاترین کاتبرت: خواهر بزرگ تر ماتیو کاتبرت که با برادرش در مزرعه گرین گیبلز زندگی می کند. مریلا زنی سخت کوش و جدی است که در ابتدا از حضور آن شرلی در خانه خود خوشحال نیست. ماتیو کاتبرت: برادر کوچک تر مریلا که مردی مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیانا براری: دختر همسایه کاتبرت ها که با آن شرلی دوست می شود. دیانا دختری مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیالوگ های انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، از این قرار است که آن شرلی، دختری یتیم که در یتیم خانه بزرگ شده است، توسط خواهر و برادری به نام های مریلا و ماتیو کاتبرت به فرزندخواندگی پذیرفته می شود. مریلا و ماتیو، آن شرلی را برای کمک به انجام کارهای خانه و مزرعه می خواهند. آن شرلی، با موهای قرمز آتشین و شخصیت دوست داشتنی خود، به سرعت با مریلا و ماتیو و همچنین با همسایه آنها، دیانا براری، دوست می شود. آن شرلی، با ماجراجویی ها و شیطنت های خود، زندگی کاتبرت ها را زیر و رو می کند و به آنها یاد می دهد که چگونه از زندگی لذت ببرند. نکات مثبت آنشرلی انیمیشن آنشرلی، از جمله انیمیشن های ماندگار و خاطره انگیزی است که با داستان جذاب و شخصیت های دوست داشتنی خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله نکات مثبت این انیمیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: - داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، داستانی جذاب و پرکشش است که مخاطبان را از ابتدا تا انتها درگیر خود می کند. - شخصیت های انیمیشن آنشرلی، از جمله آن شرلی، مریلا، ماتیو و دیانا، شخصیت هایی دوست داشتنی هستند که مخاطبان با آنها ارتباط برقرار می کنند. - انیمیشن آنشرلی، پیام های مثبتی مانند اهمیت خانواده، دوستی و امید را به مخاطبان خود منتقل می کند. دیالوگ های شخصیت آنشرلی دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بیانگر شخصیت او هستند. او دختری کنجکاو و ماجراجو است که همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید است. این ویژگی در دیالوگ های او به وضوح دیده می شود. برای مثال، در یکی از دیالوگ ها، آنشرلی از معلم خود می پرسد: "حتی اگر دنیا بد باشد، همیشه چیزهای خوب هم وجود دارد." " تصور اینکه شما یک ملکه هستید واقعا عالی است. شما بدون هیچ گونه ناراحتی از آن لذت می برید و هر زمان که بخواهید می توانید از ملکه بودن دست بردارید، کاری که در زندگی واقعی نمی توانید انجام دهید." "این یک چیز خوب در مورد این جهان است ... همیشه بهارهای بیشتری وجود دارد." "وقتی فکر می‌کنم قرار است اتفاق خوبی بیفتد، به نظر می‌رسد که بر روی بال‌های انتظار پرواز می‌کنم. و سپس اولین چیزی که متوجه می شوم با یک ضربت به زمین می افتم. اما واقعاً ماریلا، قسمت پرواز تا زمانی که ادامه دارد با شکوه است... مثل اوج گرفتن در غروب خورشید است. من فکر می‌کنم که تقریباً تاوان ضربه را می‌پردازد." "خب، نمی توان یکدفعه عادت دختر بچه بودن را کنار گذاشت." "شاید... شاید... عشق به طور طبیعی از یک دوستی زیبا آشکار شد، مانند گل رز طلایی که از غلاف سبزش می لغزد."  "این یک ایده دوست داشتنی است، دایانا؛ زندگی کردن به گونه ای که نامت را زیبا کنی، حتی اگر در آغاز زیبا نبود... آن را در افکار مردم برای چیزی آنقدر دوست داشتنی و دلپذیر قرار می دهد که هرگز به تنهایی به آن فکر نمی کنند." "شاید، به هر حال، عاشقانه مانند یک شوالیه که سوار اسب می‌شود، با شکوه و هیاهوی وارد زندگی انسان نشده باشد. شاید مثل یک دوست قدیمی از راه‌های آرام به سمت آدم خزید..." "خب، همه ما اشتباه می کنیم، عزیزم، پس فقط آن را پشت سر بگذار. ما باید از اشتباهات خود پشیمان باشیم و از آنها درس بگیریم، اما هرگز آنها را با خود به آینده منتقل نکنیم." "من معتقدم که زیباترین و شیرین ترین روزها، روزهایی نیستند که در آن اتفاقات بسیار باشکوه یا شگفت انگیز یا هیجان انگیزی رخ دهد، بلکه فقط روزهایی هستند که لذت های کوچک ساده ای را به ارمغان می آورند و به آرامی یکدیگر را دنبال می کنند، مانند مرواریدهایی که از یک رشته می لغزند." "من از دوستی بسیار سپاسگزارم. زندگی را بسیار زیبا می کند." "این بدترین دوران بزرگ شدن است و من در حال درک آن هستم. چیزهایی که در دوران کودکی خیلی می‌خواستی، وقتی به آنها دست پیدا می‌کردی، به نظرت چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند." "آیا خوب نیست که فکر کنیم فردا روز جدیدی است که هنوز هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد." دیالوگ های ماندگار آنشرلی "این خیلی خوب است که در مورد غم ها بخوانید و تصور کنید که قهرمانانه از طریق آنها زندگی می کنید، اما وقتی واقعاً آنها را دارید، خیلی خوب نیست" "خیلی آسان است که شرور باشی بدون اینکه بدانی." "اما واقعاً ماریلا، نمی‌توان در چنین دنیای جالبی برای مدت طولانی غمگین ماند، می‌تواند؟" "زندگی ارزش زیستن را دارد تا زمانی که خنده در آن باشد." "تجربه من این بوده است که شما تقریباً همیشه می توانید از چیزهایی لذت ببرید، اگر تصمیم خود را محکم بگیرید که این کار را انجام دهید." "دنیای قدیمی عزیز تو بسیار دوست داشتنی هستی و من خوشحالم که در تو زنده هستم." "چرا مردم باید برای دعا زانو بزنند؟ اگر واقعاً می خواستم دعا کنم به شما می گویم که چه کار می کردم. من به تنهایی یا در جنگل های عمیق و عمیق به یک میدان بزرگ بزرگ می رفتم و به آسمان - بالا - بالا - بالا - به آن آسمان آبی دوست داشتنی نگاه می کردم که انگار پایانی برای آن وجود ندارد. آبی بودن و سپس من فقط یک دعا را احساس می کنم." "این یکی از مزایای سیزده سالگی است که شما خیلی بیشتر از زمانی که فقط دوازده ساله بودید می دانید" "تا زمانی که نمردی هرگز از غافلگیر شدن در امان نیستی" "کیک‌ ها یک عادت وحشتناک دارند که وقتی می‌ خواهید خوب باشند بد می‌ شوند" "آنه تمام عاشقانه هایت را رها نکن اندکی از آن چیز خوبی است البته نه زیاد اما کمی از آن را حفظ کن" دیالوگ های زیبای آنشرلی سخن پایانی درباره دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بخشی از جذابیت این شخصیت دوست داشتنی هستند. این دیالوگ ها، شخصیت، امید، خوش بینی و عشق به طبیعت آنشرلی را به خوبی بیان می کنند. گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش