پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۰:۵۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۱۱۰۴۵۵۴
موسیقی

«بهار ایلچی» سرپرست گروه موسیقی ستاره قطبی:

دلیل محدودیت‌ها در موسیقی بانوان را نمی‌دانم

گروه موسیقی ستاره قطبی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

«ستاره قطبی» نام یکی از پنج گروهی است که در بخش بانوان سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر حضور دارند. این گروه امسال وارد هفتمین سالروز ثبت شدنش به‌عنوان گروهی رسمی در ایران، شده است. «ستاره قطبی» با سرپرستی بهار ایلچی تا امروز در سالن‌های مختلف تهران به روی صحنه رفته و کنسرت‌هایی را برای بانوان علاقه‌مند اجرا کرده است. این گروه پیش‌ازاین هم موفق شده برای اولین بار به‌عنوان یک گروه پاپ بانوان در شهر بندرعباس به روی صحنه برود و با استقبال بی‌نظیر مخاطب هم روبه‌رو شود.

بهار ایلچی سرپرست و نوازنده گروه «ستاره قطبی» است. او از ۹ سالگی موسیقی را آغاز کرده و از ۱۰ سالگی در هنرستان موسیقی نوازندگی را زیر نظر سروش دهبستی و دلبر حکیم‌آوا پی گرفته است. ایلچی علاوه بر فراگیری ساز پیانو، نواختن ساز هارپ را هم در دانشگاه دنبال کرد و بعدها به محضر آذرنوش صدر سالک راه یافت تا آموزشش درزمینه این ساز کهن را تکمیل کند.

امسال بعد از دو دوره وقفه از حضور بانوان در جشنواره فجر، قرعه به نام ستاره قطبی و بهار ایلچی افتاده تا یکی از اجراهای پنجگانه جشنواره در بخش بانوان را رقم بزنند. در این اوضاع و احوال بازگشت به جشنواره می‌تواند هر بانوی هنرمند اهل موسیقی را خوشحال کند. نه اینکه ایلچی خوشحال نبود اما ظاهراً تلخ‌کامی‌ها و سختی‌ها و محدودیت‌های فراوان بر سر موسیقی بانوان در چند سال گذشته آن‌قدر برای او کش‌دار شده بودند که باوجود خوشحالی از حضور دوباره بانوان نتواند غم و اندوه را پشت نقاب لبخندش پنهان کند و نشان ندهد که مدت‌هاست دلگیر است.

او از تبعیض‌ها و تفاوت‌هایی که میان بانوان و آقایان در عرصه موسیقی در ایران جاری است، شکایت دارد و به قول خودش در جریان موج تحریم جشنواره موسیقی فجر هم قرار گرفته بود اما معتقد است زنده بودن یعنی کار کردن. او نمی‌خواهد با مخالفان اجرای موسیقی از سوی بانوان همراه باشد و تصمیم دارد در این مسیر ثابت‌قدم بماند. آن‌قدر ایستادگی کند تا روزی خوش؛ همان روزی که زنان سرزمین‍‍‍مان بدون دغدغه بتوانند روی صحنه لااقل برای هم‌جنسان‌شان هنرنمایی کنند. با او به بهانه حضور گروهش در جشنواره فجر گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

پدرباره اجرای چهارشنبه گروه ستاره قطبی چه توضیحی دارید؟

در تازه‌ترین اجرای گروه ستاره قطبی یا پلاریس که بناست فردا در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه برود، پنج خواننده حضور دارند و به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسوی، عربی، هندی و زبان‌ها و لهجه‌های اقوام و نواحی مختلف ایران همچون کردی، لری، آذری، گیلکی و جنوبی به اجرای قطعات مختلف می‌پردازند. به گمان من هر یک از بانوان با هر سلیقه موسیقایی می‌توانند از تماشای این کنسرت لذت ببرند. تنوع زیادی که در این اجرا وجود دارد فضایی را پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد که طی آن انگار به تماشای چند کنسرت مختلف در یک زمان نشسته‌اند.

من از ابتدای ورودم به این عرصه علاقه خاصی داشتم که بتوانم توانمندی بانوان در عرصه موسیقی را به نمایش بگذارم و این امکان را فراهم کنم که بانوان هنرمند در عرصه موسیقی بتوانند روی صحنه‌ای مخصوص به خودشان توانمندی‌هایشان را نشان بدهند چون در آن ایام درست مثل امروز فرصت زیادی برای حضور بانوان در کنسرت‌های مختلط وجود نداشت. امروز هم بسیاری از سرپرستان حتی حاضر نیستند خطر کنند و نوازنده زنی را در ترکیب گروهشان قرار بدهند. در آن ایام من گمان می‌کردم فعالیت در عرصه موسیقی ویژه بانوان راحت‌تر است، کسی که در این عرصه فعالیت می‌کند با محدودیت‌های کمتری روبه‌رو است و محیط کاریمان امن‌تر است اما وقتی به این عرصه وارد شدم برخلاف باورهای قبلی‌ام متوجه شدم همه‌چیز در این بخش سخت‌تر است و محدودیت‌ها بسیار بیشتر.

از اینکه بخش بانوان بعد از دو سال به جشنواره موسیقی فجر بازگشته است، چه احساسی دارید؟

قطعاً خیلی خوشحالم. ما امسال برای بازگشت دوباره بانوان به جشنواره زحمت و تلاش زیادی را متحمل شدیم. از ماه‌ها قبل درخواست‌های مکرری را برای حضور در جشنواره به مسئولان ارائه دادیم و بالاخره توانستیم نظر آنها را جلب کنیم تا بعد از وقفه‌ای دو ساله دوباره بخش بانوان به جشنواره موسیقی فجر بازگردد.

با توجه به جمعیت هنرمندانی که در گروه شما روی صحنه می‌روند و با در نظر گرفتن تنوع اجرایی گروه ستاره قطبی، آیا ظرفیت فرهنگسرای نیاوران برای میزبانی علاقه‌مندان به اجرای شما کفایت می‌کند؟

ما در نیم سال اول امسال پنج کنسرت را روی صحنه برده‌ایم. با توجه به اینکه اگر اجرا در قالب جشنواره موسیقی فجر روی صحنه نمی‌رفت، حتماً خودمان ترجیح می‌دادیم که در تالار وحدت به روی صحنه برویم، برای حضور در سالنی بزرگ‌تر به مسئولان درخواست دادیم اما متأسفانه همیشه بانوان در کشور ما مهجور واقع شده‌اند و در اولویت قرار ندارند. با این توضیح، فکر می‌کنم همین‌که امسال دوباره به جشنواره برگردانده شدیم، خودش جای شکر دارد.

بنابراین شما حضور بانوان در این دوره از جشنواره را امیدوارکننده می‌دانید؟

بله. حتماً. البته امکان حضور پررنگ‌تر بانوان در همین دوره هم وجود داشت، اما به هر صورت همین‌که راه حضور بانوان در بخشی جداگانه در جشنواره امسال باز شد، جای امیدواری دارد و با این وضع می‌شود برای سال‌های بعد انتظار حضوری بهتر و قدرتمندتر از سوی بانوان در جشنواره را داشت.

پیش‌تر در گفت‌وگویی که باهم داشتیم، به این نکته اشاره کردید که در رپرتوار اجرایی کنسرت‌هایتان قطعات مشهوری که مخاطبانتان به‌احتمال با آن خاطره دارند، بیشتر اجرا می‌کنید. در اجرای پیش رو هم همین روند ادامه خواهد داشت؟

بله. به این دلیل که امکان انتشار آلبوم برای بانوان در ایران وجود ندارد و مخاطبان قبل از حضور در سالن کنسرت اگر از قبل تجربه حضور در اجراهای ما را نداشته باشند، هیچ ذهنیتی از آثاری که بناست اجرا کنیم، ندارند، این شیوه را برای ارائه آثارمان انتخاب می‌کنیم. ما در گروه ستاره قطبی قطعاتی را که بناست به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، عربی و هندی خوانده شود، از میان آهنگ‌های شناخته‌شده و در اصطلاح نوستالژیک انتخاب می‌کنیم تا تماشاگران بتوانند با آن آثار ارتباط بیشتری برقرار کنند. البته این وضع درباره قطعات فارسی وجود ندارد و ما آثاری را به زبان فارسی در کنسرت‌هایمان اجرا می‌کنیم که آهنگسازی و تنظیمش را بچه‌های گروه انجام داده باشند.

آیا این اجرای گروه ستاره قطبی را می‌توان اجرایی با رپرتواری به‌خصوص برای جشنواره موسیقی فجر به‌حساب آورد؟

نه لزوماً. یکی از ویژگی‌های اجرای گروه ستاره قطبی این است که قطعاتش به‌صورت چندزبانه روی صحنه اجرا می‌شود، ویژگی دیگرمان این است که چند خواننده در هر کنسرت روی صحنه می‌روند و هیچ‌وقت هیچ اجرایی از سوی گروه ما با یک خواننده اجرا نشده است. از سوی دیگر ما سعی می‌کنیم در هر اجرا رپرتوار را تغییر بدهیم تا کسانی که به‌عنوان مخاطب ثابت کنسرت‌های گروه ما را دنبال می‌کنند، در هر اجرا فضای متنوع و متفاوتی را تجربه کنند. با این توضیح اگر بنا بود این اجرا هم به‌عنوان یکی از کنسرت‌های گروه خارج از جشنواره هم روی صحنه برود همین تغییرات را داشت.

با توجه به اینکه معمولاً اجراهای مخصوص بانوان با حرکات موزون هم همراه می‌شود آیا فضای استیج فرهنگسرای نیاوران به حدی هست که بتوانید در این اجرا حرکات موزون را هم در کنسرت‌تان داشته باشید؟

در ابتدا باید بگویم که گروه ستاره قطبی، اولین گروه درزمینه موسیقی بانوان بود که در اجراهایش از حرکت استفاده کرد. بعد از ما البته چند گروه دیگر هم این کار را در اجراهایشان انجام دادند. ستاره قطبی اولین گروهی هم در ایران بود که از زبان‌های دیگر برای خوانش قطعاتش در کنسرت‌ها استفاده کرد و به‌جرئت می‌توان گفت که پیش از ما این اقدام، انجام نشده بود. اگر این کنسرت، به عنوان یک اجرای خارج از جشنواره از سوی گروه ستاره قطبی روی صحنه می‌رفت، حتماً حرکات موزون را هم در برنامه کنسرت قرار می‌دادیم اما متأسفانه با توجه به محدودیتی که روی استیج فرهنگسرای نیاوران وجود دارد نتوانستیم برای این اجرا، حرکات موزون را هم در برنامه قرار بدهیم. البته همه تلاش خودمان را به خرج داده‌ایم که در چیدمان اعضای گروه تنوعی را ایجاد کنیم که مخاطب ثابت کنسرت‌های ما هم در مواجهه با آن بتواند از اجرای برنامه گروه لذت ببرد.

با توجه به اینکه امکان انتشار نمونه کار برای گروه‌های فعال درزمینه موسیقی بانوان در ایران وجود ندارد، آیا تجربه جالبی از برخورد مخاطبانتان با کنسرت‌های گروه ستاره قطبی را در ذهن دارید؟

در شرایطی که امکان ارائه نمونه کار برای بانوان وجود ندارد، معمولاً یا مخاطبان کنسرت‌های ما کسانی هستند که از قبل ما و اجراهایمان را دنبال می‌کنند و بنابراین با موسیقی گروه‌مان آشنایی دارند یا کسانی به کنسرت‌هایمان می‌آیند که پیش از آن تجربه شنیدن آثار ما را نداشته‌اند. در این شرایط معمولاً مخاطبان شوکه شده‌اند چون نمی‌توانند باور کنند یک گروه موسیقی بانوان توانایی اجرایی با این کیفیت را دارد. البته این وضع به خاطر ذهنیت موجود درباره موسیقی بانوان در کشور ایجاد می‌شود. اغلب مخاطبان قبل از تماشای اجرای گروه ما با این ذهنیت وارد سالن کنسرت می‌شوند که اجرای ویژه بانوان اجرای ضعیفی است و قطعاتی که در چنین کنسرت‌هایی روی صحنه می‌رود، معمولاً تکراری است.

دلیل شکل‌گیری این ذهنیت هم به‌احتمال به خاطر کنسرت‌هایی است که در این زمینه روی صحنه می‌رود و اغلب گروه‌ها لااقل در بخش فارسی سعی نمی‌کنند آثار جدیدی را اجرا کنند و معمولاً قطعاتی که روی صحنه می‌برند، به‌صورت کاور است. همین بازخوردها هم باعث شده که اغلب بار تبلیغاتی گروه ما روی دوش مخاطبانی باشد که در کنسرت‌های ما حضور پیدا کرده‌اند. تبلیغات دهان‌به‌دهان این هنردوستان تا امروز کمک زیادی را به گروه ستاره قطبی کرده است.

در گفت‌وگویی که پیش‌ازاین با هم داشتیم، از اجرای کنسرت در شهرهای مختلف ایران به‌عنوان یکی از آرزوهایتان نام برده بودید. در شرایطی که امکان اجرای کنسرت گروه‌هایی که همه اعضایش را هم آقایان تشکیل می‌دهند، هنوز در برخی شهرهای ایران وجود ندارد، فکر می‌کنید تا چه حد این آرزوی شما امکان تحقق داشته باشد؟

ما بعد از هفت سال توانستیم در شهری به‌جز تهران، یعنی بندرعباس به روی صحنه برویم. البته برای اجرای کنسرت در شهرهای دیگر ایران هم تلاش کرده‌ایم اما تا امروز موفق به دریافت مجوز اجرای کنسرت در دیگر شهرهای ایران نشده‌ایم. این را هم باید بگویم که همچنان امیدواریم برای رسیدن به این هدف، تلاش خواهیم کرد. به‌هرحال در کشور ما بانوان محدودیت‌های زیادی برای داشتن جایی مخصوص به خودشان که در آن بتوانند آزادانه هیجان و شادی را تجربه کنند، دارند و این محدودیت‌ها در شهرهای کوچک بسیار بیشتر از کلان‌شهرهاست. بعد از تجربه اجرا در شهر بندرعباس و استقبال بی‌نظیر بانوان بندرعباسی از کنسرت گروهمان، احساس کردیم بانوان شهرهای مختلف ایران به تجربه چنین فضایی احتیاج دارند اما متأسفانه مقاومت سرسختانه‌ای برای مقابله با تجربه این فضا از سوی زنان ایران وجود دارد و من هم دلیلش را نمی‌دانم.

اما شما وقتی تصمیم گرفتید درزمینه بانوان در عرصه موسیقی فعالیت کنید، به‌احتمال با سختی‌ها و تنگناهایش هم آشنا بودید...

من از ابتدای ورودم به این عرصه علاقه خاصی داشتم که بتوانم توانمندی بانوان در عرصه موسیقی را به نمایش بگذارم و این امکان را فراهم کنم که بانوان هنرمند در عرصه موسیقی بتوانند روی صحنه‌ای مخصوص به خودشان توانمندی‌هایشان را نشان بدهند چون در آن ایام درست مثل امروز فرصت زیادی برای حضور بانوان در کنسرت‌های مختلط وجود نداشت. امروز هم بسیاری از سرپرستان حتی حاضر نیستند خطر کنند و نوازنده زنی را در ترکیب گروهشان قرار بدهند. در آن ایام من گمان می‌کردم فعالیت در عرصه موسیقی ویژه بانوان راحت‌تر است، کسی که در این عرصه فعالیت می‌کند با محدودیت‌های کمتری روبه‌رو است و محیط کاریمان امن‌تر است اما وقتی به این عرصه وارد شدم برخلاف باورهای قبلی‌ام متوجه شدم همه‌چیز در این بخش سخت‌تر است و محدودیت‌ها بسیار بیشتر.

با توجه به اینکه شما در عرصه موسیقی کلاسیک آموزش دیده‌اید، چه چیزی باعث شد که گروه ستاره قطبی را در عرصه موسیقی پاپ تشکیل بدهید و در طول سال‌های گذشته در همین ژانر فعالیت کنید؟

من در طول سال‌های فعالیتم این فرصت را داشته‌ام که از طریق نوازندگی پیانو در گروه‌ها و ارکسترهای مختلفی حضور داشته باشم و از طریق نوازندگی ساز هارپ با چند گروه درزمینه موسیقی ایرانی همکاری کنم. از ۱۰ سالگی نوازندگی پیانو کلاسیک را آغاز کردم و در هنرستان موسیقی آن‌هم درزمینه موسیقی کلاسیک تحصیل کردم. در دوران دانشگاه هم شاگرد استادانی ازجمله بانو دلبر حکیم‌آوا بودم.

با وجود این تجربه‌ها همیشه دوست داشتم در دل‌وجان مخاطبانم نفوذ کنم. موسیقی پاپ موسیقی عموم جامعه است و با آن می‌شود به درون مردم نفوذ کرد. از سوی دیگر من هم جوانی بودم که موسیقی پاپ به‌عنوان بخشی از علاقه‌مندی‌هایش در ذهن و جانش وجود داشت. به گمان خودم ما با گروه ستاره قطبی تا امروز در این مسیر موفق بوده‌ایم و از این به بعد هم تلاش می‌کنیم روزبه‌روز موفق‌تر شویم و بتوانیم خودمان را به استانداردهای جهانی برسانیم. همان‌طور که شما هم در جریان هستید در طول هفته‌های گذشته ماجرای تحریم کردن یا تحریم نکردن جشنواره از سوی هنرمندان در عرصه‌های مختلف و البته در عرصه موسیقی به راه افتاد. در این شرایط جشنواره

امسال یا به شکل برنامه‌ریزی‌شده یا به شکلی کاملاً تصادفی محلی شد برای خودنمایی بانوان و البته کودکان و نوجوانان. نگاه شما به این اتفاق چگونه است؟

درخواست حضور در جشنواره و تکمیل کردن فرم‌های اداری و تکمیل این روند از هفت ماه پیش آغاز شد. بعد از داوری و ارزشیابی هم گروه‌ها و هنرمندان مختلف برای حضور در جشنواره انتخاب شدند و جدول اجراهای مختلف از حدود ۴ ماه قبل تکمیل شد. من هم در جریان موج تحریم جشنواره قرار گرفتم اما تعیین تکلیف گروه‌ها و هنرمندان متقاضی شرکت در جشنواره از چند ماه قبل انجام شده بود.

از سوی دیگر ما به‌عنوان زنان اهل موسیقی از سال‌ها قبل در تلاش بودیم که بخش بانوان بتواند حضور پررنگی در جشنواره موسیقی فجر داشته باشد. در این میان، تحریم کردن جشنواره به معنای کنار کشیدن آن‌هم از سوی بانوانی که در طول سال‌های گذشته با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو بوده‌اند و بسیاری ایستاده‌اند که جلوی کار آنها را بگیرند، دقیقاً به معنای همراهی با مخالفان موسیقی بانوان است.

شخصاً آدمی هستم که کار کردن را مساوی با زنده بودن می‌دانم. بنابراین همه تلاش خودم را می‌کنم که عرصه فعالیت برای موسیقی بانوان را باز کنم. من فکر می‌کنم بودن، زندگی کردن و کار کردن مأموریت ما انسان‌هاست. ما هم در گروه ستاره قطبی اگر توانمان تنها نشاندن لبخند روی لب یک نفر باشد، باید آن را انجام دهیم و برای تحققش تلاش کنیم.

در پایان اگر موافقید درباره رپرتوار اجرایی گروه ستاره قطبی در جشنواره برایمان بگویید...

درست این است که من قطعاتی را که قرار است روی صحنه ببریم برای شما نام ببرم، اما متأسفانه درزمینه موسیقی بانوان به‌قدری محدودیت وجود دارد که ترجیح می‌دهم بانوان تا قبل از آمدن به سالن کنسرت در جریان قطعاتی که بناست برایشان اجرا کنیم، قرار نگیرند و در محل با رپرتوار مواجه شوند. البته ما برای همه قطعاتی که قرار است روی صحنه ببریم از قبل مجوز گرفته‌ایم اما با توجه به اینکه باید از هر مسئله حساسیت‌زا دوری کنیم، نمی‌توانم نام قطعات را قبل از اجرای کنسرت بیاورم. جالب است بدانید که برنامه کامل اجرای ما در جشنواره موسیقی فجر در کتابچه جشنواره هم نیامده است و من دلیل آن را نمی‌دانم. من همیشه گفته‌ام که دوست دارم پرچم بانوان ایرانی را بالا نگه دارم. ما در گروه ستاره قطبی تلاش می‌کنیم صدایمان را در نقاط مختلف ایران به گوش بانوان برسانیم. در این مسیر هم دست از تلاش بر نمی‌داریم.

علی نامجو

hamdelidaily.ir
  • 9
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش