پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۸:۳۵ - ۰۴ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۰۹۰۳
تئاتر شهر

ناصر آویژه مطرح کرد:

تالار «هنر» را نادیده گرفته‌اند

ناصر آویژه,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
ناصر آویژه درباره شرایط «تالار هنر» گفت: تالار «هنر» کمبود امکانات دارد اما تمام آدم‌هایی که آنجا فعالیت می‌کنند، همراهی خوبی با هنرمندان دارند با این حال منِ هنرمند باید خودم را با شرایط انطباق دهم اما این دلیل نمی‌شود که از شرایط انتقاد نکنم.

به گزارش ایسنا، این کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه "وقتی می‌خواهیم انتقاد کنیم باید توجه داشته باشیم که چه نگاهی در پشت حرف‌ ما وجود دارد"، به ایسنا گفت: نگاه ما در زمان نقد کردن نباید صرفا طلبکارانه و شخصی باشد بلکه باید سعی کنیم نگاهی پیش برنده و اصلاحی داشته باشیم. باید ببینیم فقط وقتی حق من ضایع شده صدایم درآمده است یا اگر حق دیگری هم بوده همین کار را انجام شده. متاسفانه ما گاهی اصطلاحا دچار سهم خواهی می‌شویم.

 

این هنرمند درباره شرایط «تالار هنر» به عنوان یک تالار تخصصی که کار کودک و نوجوان روی صحنه می‌برد، گفت: تالار هنر کمبود امکانات دارد، اما تمام آدم‌هایی که آنجا فعالیت می‌کنند در خدمت هنرمندانی که به این مکان رفت‌وآمد می‌کنند، هستند و همراهی خوبی دارند اما شاید در این میان اشکالاتی هم پیش بیاید. از علل به وجود آمدن این اشکالات شاید بتوان به پایین آمدن انگیزه‌های عمومی جامعه اشاره کرد. باید ارزیابی شود که آیا حقوق پایین کارمندان، تغییر مدیریت‌ها و تاثیر رفتارهای مدیریتی آنی این انگیزه‌ها را کاهش داده یا از بین برده است و مگر می‌شود مسایل اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه بر روی هنر تاثیر نگذارد.

 

آویژه درباره نقاط ضعف و قوت این تالار نمایشی هم خاطرنشان کرد: «تالار هنر» به امکانات نوری بیشتری نیاز دارد، تجهیزاتی در حوزه صدا مثل باندهایی که در سالن وجود دارد هم نیاز به تنظیم و تجهیز دارند و همچنین که یک پلاتو برای تمرین گروه‌ها بیشتر ندارد و باید در این زمینه شرایط بهتری به وجود بیاید. اگر بخواهیم نگاه عمیق‌تری هم داشته باشیم باید برای مکان‌هایی که کودکان در آن در رفت‌وآمد هستند، کارمندهای تربیت شده‌تری حضور داشته باشند تا بدانند چگونه باید با آنها ارتباط برقرار کرد و اگر نیازی به تذکر دادن یا راهنمایی است به شیوه درستی انجام شود، البته که این دیدگاه بسیار آرمانی است و شاید دسترسی به آن سخت باشد.

 

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه "وقتی اسم بازسازی مکانی به گوش می‌رسد همه یاد مخروبه شدن آنجا می‌افتند" گفت: من از سال ۷۲ در این مکان رفت و آمد دارم. تالار هنر به عنوان یک مکان تخصصی همه توان خود را در خدمت هنرمندانی که حاضر می‌شوند، می‌گذارد، ممکن است کارشکنی‌هایی اتفاق بیافتد اما این اتفاق به سیاست‌گذاری‌ها ربطی ندارد بلکه ناشی از خستگی افراد است در عین حال مکانی مثل خانه نمایش اداره تئاتر مدتی است به بهانه بازسازی درحال خاک خوردن است. وقتی برای بازسازی هزینه بسیاری در نظر گرفته می‌شود، اولین قدم بسته شدن درب آن مکان خواهد بود. یعنی مفهوم بازسازی در کشور ما با در و تخته کردن یکی شده است.

 

این هنرمند در ادامه بیان کرد: بنابر این هنرمندان نگران هستند که اگر قرار است ساختمانی تعمیر و تجهیز شود مانند موارد مشابه به یک مخروبه تبدیل نشود. برای همین در طی همه این سال‌ها، علاوه بر اینکه هنرمندان نسبت به تجهیز و شرایط این تالار انتقاد می‌کردند اما سعی شد ترمیمی کار کنند و فقط به تجهیز چند صندلی و تجهیزات اکتفا شود. البته در این میان هنرمندان با لوازمی مانند تکنولوژی، نور و صدا سروکار دارند و شاید کمتر به مسائلی مثل صندلی توجه کنند. با این حال می‌دانم هنرمندان بسیاری درباره این اتفاقات اعتراض کرده‌اند و نامه نگاری‌های اداری هم انجام شده است. اما اینکه تالار هنر با این امکاناتی که دارد جوابگو اجرای نمایش خاصی نبوده مساله دیگری است.

 

وی اضافه کرد: من خودم نمایشی را با دکور بسیار سنگین در همین تالار روی صحنه بردم اما گاهی یک نمایش به دلیل امکانات خاصی که می‌خواهد باید در مکان دیگری مانند تالار وحدت اجرا شود تا بتواند از تمام شرایطش استفاده کند. بر همین اساس هنرمندی که تالاری را برای اجرای نمایشش انتخاب می‌کند قبل از اجرا باید این نکات را مورد توجه خود قرار دهد و بر اساس امکانات موجود نمایشش را اجرا کند. در نهایت هم اگر اشتباه انتخاب کرده، آن مکان را مجددا انتخاب نکند. منِ هنرمند باید خودم را با شرایط انطباق دهم اما با این حال دلیل نمی‌شود که از شرایط انتقاد نکنم. در این مسیر باید وزیر ارشاد و مسئولین هم به این شرایط توجه نشان دهند تا این تالار ترمیم و تجهیز شود.اکنون به نظر می‌آید این تالار نمایشی را نادیده گرفته‌اند و بودجه کمتری هم به آن اختصاص می‌دهند.

 

آویژه در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع «تالار هنر» نیاز به امکانات بیشتری دارد، آن هم برای شهر ۱۸ میلیونی تهران قطعا نیاز به تجهیز این تالار که به صورت تخصصی به نمایش آثار کودک می‌پردازد حس می‌شود. البته که مشکل اساسی‌تر از این است و سوال اینجاست که چرا برای کودکان تنها یک سالن در پایتخت وجود دارد و چرا ۵ یا حتی ۳ تالار نیست تا اگر کمبود امکاناتی هم که وجود دارد از این طریق هم پوشانی شوند. فرهنگسراهایی در این سالها ساخته شد اما اصلا استانداردهای لازم را ندارند و همین اتفاقات باعث می‌شود هنرمندان این حوزه خانه نشین شوند، شغل خود را تغییر دهند و یا... .

 

 

  • 10
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش