پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۶:۳۶ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۹۰۲۴۵۴
تئاتر شهر

صف‌کشی هادی حجازی‌فر جلوی جشنواره تئاتر فجر: برگزاری جشنواره کار هنرمندان است نه دولتی‌ها

هادی حجازی‌فر,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
هادی حجازی‌فر از برگزاری نخستین جشنواره تئاتر هامون همزمان با جشنواره تئاتر فجر خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون اعلام کرد: هدف از برگزاری همزمان این رویداد با جشنواره تئاتر فجر حمایت از آثار خوبی است که به دلیل وجود محدودیت‌های بسیار فرصت حضور در جشنواره فجر را ندارند و به همین خاطر و دیگر مسائل امیدوارم روزی فرا برسد که جشنواره تئاتر فجر را هنرمندان و فعالان بخش خصوصی برگزار کنند.

حجازی‌فر صبح امروز در نشست خبری نخستین جشنواره تئاتر هامون اظهار کرد: به دلایل مختلفی تصمیم گرفتیم این جشنواره را همزمان با جشنواره تئاتر فجر برگزار کنیم؛ چرا که در وهله نخست مجموعه‌های تئاتر خصوصی که زیرمجموعه جشنواره فجر قرار نگرفته بودند، مجبور بودند ۱۰ روز قبل از برگزاری این رویداد و ۱۰ روز در هنگام اجرای آن عملاً تعطیل شوند و این تعطیلات ۲۰ روزه به تعطیلات رسمی این سالن های تئاتر اضافه می‌شد.

وی افزود: جشنواره فجر یک جشنواره ملی است که همه هنرمندان روزی رویای حضور در آن را داشتند و من شخصاً در سال های ۷۱ و ۷۲ در شهرستان خوی رویای این را داشتم که اجرای من به جشنواره تئاتر فجر برسد و ۹ ماه از سال می‌جنگیدیم که این اتفاق بیافتد و نهایتاً دوبار کار من به این جشنواره راه پیدا کرد. البته کارهای شهرستانی بسیار سخت از مراحل استانی و منطقه‌ای برگزیده می شد و نهایتاً دو کار به جشنواره تئاتر فجر می رسید اما بسیاری از کارها از جشنواره تئاتر فجر بیرون می ماندند چرا که نهایتاً تصمیم گیری در هر بخش از این جشنواره منوط به نظر ۵ تا ۶ نفر آدم است و به خاطر محدودیت در پذیرش، این اتفاقات برای بسیاری از کارهای خوب در حوزه تئاتر می افتاد و آنها عملا نمی توانستند کار خود را در این فضا ببینند و تجربه کنند.

حجازی‌فر ادامه داد: اتفاق دیگری که سبب شد این جشنواره را در این زمان برگزار کنیم این بود که جشنواره تئاتر فجر دیگر حال و هوای گذشته را ندارد چرا که در گذشته هر سال دو تا سه نفر از فعالان در حوزه تئاتر به جامعه تئاتری معرفی می‌شدند. اما این اتفاق دیگر نمی‌افتد و نکته دیگر این است که معمولاً کارهایی که در این جشنواره در بخش های مختلف به رتبه سوم می رسیدند عملاً راهی برای ورود به سالن های مرکز هنرهای نمایشی پیدا نمی‌کردند و عملاً محکوم به شکست بودند و به همین خاطر فکر می کنیم کارهایی که از جشنواره تئاتر فجر بیرون می مانند می‌تواند در این جشنواره بهترین فرصت را برای معرفی شدن به مردم و جامعه تئاتر پیدا کنند.

هادی حجازی‌فر,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

مدیر هنری تئاتر هامون درباره شرایط دریافت آثار در نخستین جشنواره تئاتر هامون گفت: هدف گذاری ما به گونه ای است که کارهای آماده ای را که در جشنواره های مختلف اعم از جشنواره های دانشگاهی، عروسکی و ... بوده اند و به صورت عمومی نمایش نداشته‌اند را بپذیریم. در واقع می‌خواهیم گروه‌های تئاتری را که با مشقت‌ها و سختی‌های مختلف و هزینه‌های گزاف روبه‌رو هستند با هزینه های پایین دور هم جمع کنیم و نهایتاً بتوانیم با این کارها وارد قرارداد های حمایتی و تهیه‌کنندگی شویم چرا که نگاه ما در برگزاری این جشنواره نگاه حمایتی از گروه‌های تئاتری است.

وی همچنین به بخش‌های مختلف پذیرش آثار در نخستین جشنواره تئاتر هامون اشاره کرد و گفت:  این جشنواره در دو بخش صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی برگزار می‌شود و امیدواریم که حداقل ۱۰ کار خوب را در حوزه صحنه ای انتخاب کنیم و برای راحتی بیشتر شرکت کنندگان در این جشنواره در هر روز از برگزاری این جشنواره یک کار در دو سانس اجرا می‌شود و در حوزه نمایشنامه‌نویسی نیز تعداد پذیرش آثار اهمیت ندارد اما نمایشنامه‌های برگزیده پس از داوری مورد تقدیر قرار گرفته و نهایتاً به آن ها پیشنهاد خرید متن را می‌دهیم و همان کارها را به کارگردانان برگزیده این جشنواره پیشنهاد می‌کنیم. امیدواریم که چندین کار خوب را خریداری کرده و به تولید برسانیم.

حجازی‌فر  اضافه کرد: معمولاً در جشنواره های تئاتر، مسابقات نمایشنامه‌نویسی فرمالیته است و برگزارکنندگان نمی‌دانند با حجم تلنبار شده نمایشنامه‌های پذیرش شده و برگزیده چه کار کنند اما در نخستین جشنواره تئاتر هامون روی آثار برگزیده و با کیفیت تمرکز خواهیم کرد چرا که مبنای هامون بر این است که به مخاطب به عنوان یک بخش مغفول در حوزه تئاتر بیشتر توجه کند. بنابراین حدی از استاندارد را رعایت می‌کنیم که نهایتاً مخاطبان را هم جذب کند.

مدیر هنری تئاتر هامون با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای دریافت آثار مختلف در این جشنواره نداریم، گفت: به عنوان مثال در حوزه تئاتر عروسکی سال‌های سال من و دیگر هنرمندان جنگیدیم تا بتوانیم داوران و بازبین ها را راضی کنیم چرا که برخی معتقد بودند که به عنوان مثال کار با ماسک یا اشیاء کار عروسکی نیست و برخی خلاف این نظر را داشتند که خدا را شکر توانستیم آن‌ها را که اتفاقاً از اساتید هم بودند راضی کنیم اما در این میان برخی همچنان کوتاه نمی آیند. به همین خاطر در نخستین جشنواره تئاتر هامون هیچ محدودیتی برای موضوعات مختلف تئاتری نداریم و آثار گوناگون می توانند در حوزه عروسکی، کودک و نوجوان و غیره مورد پذیرش قرار بگیرند چرا که برای ما کیفیت و خوب بودن کار اهمیت دارد و یک اصل است.

حجازی‌فر همچنین درباره تقویم جشنواره اظهار کرد: متقاضیان برای ثبت نام و تکمیل اطلاعات می توانند در سایت تئاتر هامون مراجعه کنند و از همین امروز ثبت‌نام خود را انجام دهند. همچنین سی‌ام آذر ماه امسال آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال طرح یا فیلم نمایش در بخش مسابقه نمایش‌های صحنه ای و پانزدهم دی ماه آخرین مهلت ثبت نام و ارسال متن در بخش مسابقه نمایش‌نویسی است. نیمه دوم دی  آثار بازبینی شده و آن‌ها را انتخاب می‌کنیم پنجم بهمن ماه اسامی آثار راه یافته به جشنواره در بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای اعلام می‌شود، تاریخ برگزاری جشنواره پانزدهم تا بیست و چهارم بهمن ماه خواهد بود. کاندیداهای هر دو بخش جشنواره در ۲۴بهمن اعلام می‌شود و نهایتاً ۲۵بهمن ماه اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر هامون برگزار خواهد شد.

مدیر هنری تئاتر هامون افزود: در حوزه نمایشنامه‌نویسی نیازی به مراجعه حضوری نیست و برای بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای که نیازی به متن و ارائه آن نیست. چراکه بسیاری از کارها در این بخش تجربی است و ما این محدودیت‌ها را می‌دانیم. البته باید به این نکته هم توجه کرد که در بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای آثاری پذیرفته می‌شوند که تاکنون به اجرای عمومی در نیامده باشند، مدت زمان اجرای نمایش‌ها حداکثر ۷۰ دقیقه بوده و باید ها مرحله ارزیابی نهایی به صورت کامل آماده باشند و همچنین آثار متقاضی باید با مشخصات فنی سالن هامون مطابقت داشته باشند که این مشخصات در سایت مجموعه تئاتر هامون موجود است البته در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی نیز آثار چاپ شده یا حائز رتبه در جشنواره های سراسری پذیرفته نخواهد شد.

حجازی‌فر درباره جوایز نخستین جشنواره تئاتر هامون گفت: برای بهترین نمایش به مفهوم مطلق دیپلم افتخار، نشان هامون و مبلغ ده میلیون تومان جایزه نقدی در نظر خواهیم گرفت. همچنین در چهار بخش کارگردانی، متن، بازیگری زن و مرد نیز دیپلم افتخار، نشان هامون و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا خواهد شد. برای بهترین نمایشنامه در بخش نمایشنامه نویسی نیز  دیپلم افتخار، نشان هامون و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی را پیش بینی کرده ایم. البته در سایر بخش‌ها مانند خلاقیت، طراحی صحنه، لباس، گریم، نور، موسیقی و غیره در صورت تشخیص هیئت داوران جوایز دقیقاً مطابق با موارد اعلام شده اهدا خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر نیز فرصت اجرای عمومی برای آثار راه یافته به جشنواره در بخش نمایش های صحنه ای در تقویم اجرایی سالن تئاتر هامون در نظر گرفته می شود. همچنین جایزه‌ ویژه‌ای را برای این جشنواره در نظر گرفته‌ایم که به اثر منتخب از نگاه تماشاگران اختصاص خواهد شد یافت.

دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون با تاکید بر اینکه اگر اثر خوبی به غیر از برگزیدگان وجود داشته باشد تعداد جوایز بسته به نظر هیئت داوران قابل افزایش خواهد بود ، اظهار کرد: یکی از ویژگی ها و تفاوت هایی که این جشنواره نسبت به جشنواره تئاتر فجر خواهد داشت این است که مطمئناً مبلغ بلیط ما کمتر از جشنواره تئاتر فجر خواهد بود چرا که دوست داری این کارها معرفی شود و در طول جشنواره حداقل ۱۰ نفر از تماشاگران حرفه‌ای تئاتر که مدت هاست مورد رصد قرار گرفته اند درباره آثار مختلف نقد می نویسند و حداقل درباره هر اثر ۱۰ نقد دریافت خواهد شد.

وی با اشاره به این که تلاش می‌کنیم تا همه مراحل برگزاری این جشنواره با کمترین ایراد و اشکال انجام شود، تصریح کرد: برای ما در این جشنواره مهم است که کارهای باکیفیت و نویی را بپذیریم که طبعاً برخی دردسر ها را هم دارد اما ما معتقدیم که جشنواره تئاتر فجر نهایتاً تا سه چهار  سال دیگر باقی نخواهد ماند چراکه دولت ها زورشان به تنها جایی که می رسد، تئاتر است و قطعاً مسئله خصوصی‌سازی و واگذاری آن به بخش خصوصی را مطرح می‌کنند و می‌گویند پولی برای جشنواره تئاتر فجر نداریم و این بخش را واگذار می‌کنند. امیدواریم کسی که در آینده این جشنواره را به عنوان بخش خصوصی برگزار می کند، تئاتر هامون باشد البته از شهرام کرمی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد هم ممنونم که اجازه برگزاری این جشنواره را موازی با جشنواره هامون داد، اما ما نخواستیم بخشی از جشنواره ای باشیم که نگاهش در حوزه تئاتر قطع حمایت است و ترجیح می دهیم بخشی از رزومه فعالیت مان در زیر مجموعه بخش‌های دولتی نباشد.

حجازی فر اظهار کرد: کارهای بسیاری را در حوزه تئاتر می‌شناسم که می‌خواهند اجرا بروند اما باید روزی حداقل ۲ میلیون تومان پرداخت کنند تا بتوانند کارشان را به نمایش بگذارند ولی ما با برگزاری این جشنواره انگیزه ایجاد کردیم که همه این گروه‌های تئاتری بتوانند دوباره دور هم جمع شوند و می دانیم وقتی که گروه های تئاتری با آن همه زحمت و مشقتی که تحمل می‌کنند، دست رد از سوی یک جشنواره به سینه شان زده می شود چه افسردگی به آن‌ها دست می‌دهد و ما خودمان چنین مسائلی را تجربه کرده‌ایم البته می‌خواستیم فراخوان این جشنواره و نشست خبری را زودتر برگزار کنیم اما اختلال در حوزه اینترنت قدری کار ما را با تأخیر مواجه کرد.

مدیر هنری تئاتر هامون در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس قوانین و اساسنامه موجود، جشنواره فجر را باید بخش خصوصی برگزار کند اما این اتفاق نمی افتد و همچنان سایه دولت بر آن سنگینی می‌کند و آیا اینکه بخش خصوصی می تواند چنین جشنواره هایی را برگزار کند؟ گفت: قطعاً همین طور خواهد بود و امیدوارم روزی فرا برسد که جشنواره‌های تئاتر را خود هنرمندان برگزار کنند. در هامون نیز رویاهای بزرگی مانند رسیدن به پردیس تئاتر هامون داریم و می‌دانیم شرایط بی ثبات اقتصادی غیر قابل پیش بینی است اما امیدواریم بتوانیم به اهداف بزرگ مان برسیم.

وی ادامه داد: اگر مشکلات روزمره سالن های تئاتر به بخش خصوصی از میان برداشته شود و آنها درگیر چنین مشکلاتی از جمله اجاره های گزاف نباشند کارهای بهتری می توان در این حوزه کرد  شاهدیم برخی اماکن با عناوین فعالیت‌های فرهنگی به آدم‌های مختلف واگذار می‌شود که نهایتاً تبدیل به کافه می‌شوند اما مجموعه‌های شناخته شده‌ی بسیاری مانند "تئاتر مستقل" در حوزه تئاتر وجود دارند که می توان چنین مکان هایی را در اختیار آنها قرار داد و وقتی بخش خصوصی در حوزه تئاتر درگیر چنین مشکلاتی نباشد، می توانند کارهای بزرگی را انجام دهند.

همچنین برای سال بعد امیدواریم بتوانیم با همکاری برخی از سالن‌های خصوصی اولین جشنواره تئاتر بخش خصوصی را در کنار جشنواره تئاتر هامون برگزار کنیم که این جشنواره در هر سالن با عنوان و نام آن سالن اما در زیرمجموعه یک دبیرخانه مرکزی برگزار خواهد شد و در تئاتر هامون نیز  درصددیم با برگزاری این جشنواره مشکلات و موانع مختلف را شناسایی کنیم و در سال‌های آینده آنها را مد نظر قرار داده و برایش راه چاره ای بیندیشیم.

دوست داریم در آینده بخشی از جشنواره‌ای باشیم که بخش خصوصی تئاتر آن را برگزار می کند  که ممکن است یک اثر در تئاتر هامون از نظر فیزیکی و شرایط فنی سالم قابل اجرا نباشد و در آن صورت می‌تواند در دیگر سالن‌ها فرصت اجرا و نهایتاً برگزیده شدن پیدا کند.

دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون همچنین درباره چگونگی پذیرش و حمایت از آثار شهرستانی و استانی برای این دوره از جشنواره گفت: برای حمایت از این آثار ضمن تامین هزینه ایاب و ذهاب برای آن ها، حتماً یک روز از اسکان آن‌ها را تقبل خواهیم کرد و برای روز برگزاری اختتامیه جشنواره نیز هزینه اسکان و ایاب و ذهاب را حداقل برای  یک نفر از اثر برگزیده استانی در نظر خواهیم گرفت. البته درصدد بودیم تا چند اثر بین المللی با کیفیت را نیز در این جشنواره بپذیریم و شرکت دهیم اما مشکلاتی بر سر راه ما به وجود آمد. به عنوان مثال می توان به قطع اینترنت در روزهای گذشته اشاره کرد اما قطعاً از سال آینده این کار را خواهیم کرد و برای ما در این زمینه هزینه و قیمت اثر مهم نیست چرا که می‌خواهیم اثری را در این بخش به عنوان تئاتر برگزیده انتخاب کنیم که جریان ساز باشد.

وی عنوان کرد: در سالن تئاتر هامون هم هدف ما حمایت از کارهای خوب و معرفی آن به جامعه تئاتر است به عنوان مثال بخشی را به عنوان هنر و تجربه در این سالن راه انداختیم که سانس آن در ساعت ۱۷ است و اتفاقاً استقبال خوبی از آن شده و قیمت بلیت را برای این سانس هزار تومان تعیین کردیم. همچنین از آنجا که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مخاطبان دانشجو هستند تخفیف ۵۰ درصدی را برای دانشجویان در همه سانس ها در طول سال در نظر گرفته ایم و برای خبرنگاران نیز از امروز تخفیف ۵۰ درصدی را خواهیم داشت و هر دو این گروه ها می‌توانند با ارائه کارت معتبر دانشجویی یا خبرنگاری از این تخفیف استفاده کنند از سوی دیگر در قالب بسته‌های حمایتی با سایت‌تیوال قراردادی امضا کرده‌ایم که برای گروه‌های تئاتری این بسته های حمایتی با یک چهارم قیمت ارائه خواهد شد و گروه‌هایی که توان مالی ندارند، هزینه را به صورت رایگان برای شان نظر گرفته ایم.

حجازی فر ادامه داد: از ابتدای خردادماه امسال تا پایان آبان ۱۵ نمایش اجرا شده که ۵ نمایش را تهیه‌کنندگی کرده‌ایم، ۵ نمایش به صورت درصدی قرار داد امضا کرده‌اند و برای ۵ نمایش دیگر نیز هزینه حداقلی دریافت شده است چرا که نگاهمان مثبت بوده و با همین رویه توانسته ایم طی چند ماه گذشته تراز مالی مان را مثبت کنیم و اتفاق مثبت دیگر حضور ۱۵ هزار نفر تماشاگر در این بازه زمانی است.

دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون درباره وضعیت مخاطبان در حوزه سینما و تئاتر گفت: متاسفانه روند کاهشی را در حوزه مخاطبان تئاتر و سینما داریم چرا که این مسئله رابطه مستقیمی با وضعیت اقتصادی کشور دارد و ما این را حس کردیم اما خوشبختانه اخیراً قدری اوضاع تغییر کرده و بهبود یافته است که البته با مشکلات بسیاری در حوزه تئاتر دست و پنجه نرم می‌کنیم. به عنوان مثال تعطیلات بسیاری در ایام سال با عناوین مختلف وجود دارد که اکثر آن ها در روزهای پرفروش تئاتر مانند پنجشنبه و جمعه است و به نظر من مانند سینما باید از سخت گیری در حوزه اجرای آثار مختلف تئاتری کاسته شود و اثر هایی که کمدی نیستند در ایام خاص عزاداری هم اجرا شوند.

  • 13
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش