جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۰۷:۳۶ - ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۱۰۲۰۲۷
رادیو و تلویزیون

پایتخت ٥ و تمام حاشیه‌های ریز و درشتش

سریال پایتخت پنج,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

از همان روز که گفته شد در تولید سری پنجم سریال پایتخت موسسه ارزشی اوج به‌عنوان سرمایه‌گذار حضور خواهد داشت، خیلی‌ها انتظار می‌کشیدند ببینند سرانجام این همکاری چه خواهد شد و به کجا خواهد رسید. به‌هرحال اوج به‌عنوان موسسه‌ای با تمایلات پررنگ ایدئولوژیک در سینما نشان داده بود که بیش و پیش از هر چیزی مایل و مشتاق است تا مهر مفهومی خود را بر آثاری که تولید می‌کند، بکوبد.

 

این قضیه اگرچه در سینما به واسطه انتخاب‌گر بودن تماشاگران چندان موجب مشکلی هم نشده بود، اما از جایی که تماشاگر تلویزیون انتخاب‌کننده نیست و بنابراین طیف بیشتری از تماشاگران تلویزیون در قبال رویکردهای آشکار تبلیغی- ایدئولوژیک واکنش می‌توانند نشان دهند، از همان ابتدا گمان می‌رفت این همکاری در تلویزیون بدون مشکل پیش نخواهد رفت. تماشاگر سینما زمانی که انتخاب می‌کند مثلا فیلمی از ابراهیم حاتمی‌کیا را تماشا کند، انتخابش را کرده

 

و در مقابل شعارهای ریز و درشت فیلمساز و سرمایه‌گذار شاید شکایت و نارضایتی‌اش به مراتب کمتر از تماشاگری باشد که در شامگاه یک روز تعطیلی به امید گذراندن ساعتی خوش پای تماشای سریالی چون پایتخت نشسته است که پیش از این با آن سریال اوقاتی خاطره‌انگیز را پشت سر گذارده. به همین خاطر هم بود که دعوا و درگیری میان عوامل اصلی سریال با اوجی‌ها اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید...

 

آغاز انتقادات

پایتخت ٥ از همان نخستین روزهای نمایش انتقادات فراوانی را موجب شد. کیفیت دراماتیک پایین فصل پنجم پایتخت اصلی‌ترین دلیل انتقادات بود. پایتخت که در سری‌های پیش با شخصیت‌های واقعی و شبیه تماشاگرانش دل‌ها را برده و مردم را پای تماشای داستان‌هایی نشانده بود که بیش و پیش از هر هدف دیگری در پی بازگویی دردهای مردم با زبان و لحنی شیرین بود؛ در سری پنجم شخصیت‌هایش را در قالب توریست به گشت‌وگذار در ترکیه واداشته تا بتواند

 

تصاویری خوش آب و رنگ به مخاطب ارایه دهد و در کنار آن نیز با تکرار شوخی‌های دم‌دستی قسمت‌های قبل خنده‌ای از تماشاگر بگیرد. اینها باعث انتقاداتی بود که از همان نخستین قسمت‌ها شروع شد و هرچه گذشت به شمار این انتقادات افزوده شد؛ که روی بیشتر آنها هم نه به عوامل سریال که به سرمایه‌گذاری بود که اولویتش را در رسیدن به موضوعات و مفاهیمی ایدئولوژیک بنا کرده بود...

 

جالب این‌ است که این انتقادات را بیشتر رسانه‌های موسوم به اصولگرا کلید زدند. انتقاداتی که بیشتر خطابش به مواردی بود چون تصویرسازی ضعیف نماهایی مانند بالن‌سواری که بنا بود نقطه اوج سریال را تشکیل دهد، افشای ارتباط خانوادگی شخصیت رحمت خروس‌باز با رئیس سازمان حامی تولید، مجازکردن آوازخوانی ابراهیم تاتلیس و روی آنتن فرستادن بی‌حجاب بازیگر زن جم که اینها در کنار هم به پاشنه آشیل‌هایی بدل شدند که موقعیت این مجموعه را کاملا متزلزل کرد، تا جایی که در آخرین روزهای تعطیلات نوروز دوز انتقادات مخاطبان نسبت به پایتخت ۵ آن‌قدر بالا رفت که به گفته کافه سینما به جای افراد گمنامی که پیشتر از سانسور رقص یا نام خود در سریال گلایه می‌کردند، این شخص محسن تنابنده بود که دست به انتقاد از تلویزیون زد.

 

سرنوشت محتوم

وقتی انتقادات فزونی گرفت، پیش‌بینی می‌شد که عوامل سریال قرار است برای توجیه مسائل و مشکلات سریال مقصری بجویند و در این بین چه مقصری بهتر از سرمایه‌گذاری که سلایقش در تولید آثار شعاری آن را به سیبلی مناسب بدل کرده است. به همین دلیل هم وقتی چند روز پیش خبر اعتراض بازیگران مجموعه پایتخت به سانسور این سریال منتشر شد، خیلی‌ها در فضای مجازی این اتفاق را جنگ زرگری خواندند و ازجمله سینماروزان نوشت: نمی‌دانیم اسمش را شگرد بگذاریم یا پلتیک یا دستورکار. اما این را می‌دانیم که در پیش گرفتن موضع انتقادی نسبت به سازمان متمول ارزشی اوج که بودجه تولید پایتخت۵ را داده قابل پیش‌بینی‌ترین اتفاقی بود که از هسته مرکزی تولید این سریال سر زد.

 

هنرمندان علیه اوج

بالاخره حجم انبوه انتقادات صدای محسن تنابنده را درآورد. جالب این‌که او در بهترین زمان ممکن دست به این انتقاد زد تا از زهر انتقاداتی که بیشتر کیفیت سریال را هدف قرار گرفته بودند، کاسته و توپ را در زمین دیگری اندازد. در حقیقت این گفته چندان هم نادرست نیست که اگر سریال پایتخت ٥ کیفیتی نزدیک به قسمت‌های قبل داشت یا این‌که تا این حد مورد انتقاد واقع نشده بود، با سانسورهایی بسیار بسیار بیشتر از این هم محسن تنابنده علیه سازمان سرمایه‌گذارش نمی‌شورید. اما این بازیگر و نویسنده که طراح اصلی مجموعه پایتخت شمرده می‌شود،

 

بالاخره در آخرین شب تعطیلات نوروزی و در واکنش به انتقادات روزافزون از کیفیت سریال، با انتشار عبارت دوپهلوی «آقا میزتونو نمی‌گیرن لطفا سانسور نکنید» در حقیقت ممیزان را عامل کیفیت پایین سریال قلمداد کرد. این درحالی بود که به اذعان دیگر عوامل سریال حجم و اندازه ممیزی‌های اعمال‌شده روی پایتخت ٥ بسیار بسیار کمتر از همیشه و به‌خصوص در قیاس با چهار سری قبلی بوده و به‌عنوان مثال در سری پنجم عمده ممیزی روی فصل کابوس بعد از سقوط بالن اعمال شده است.

 

تنابنده تنها هنرمند پایتختی نبود که علیه اوج حرف زد. محسن تنابنده البته خطاب صحبتش را کلی و عمومی گرفته و از عبارت آقایان استفاده کرده بود. اما بعد از او همکار و بازیگر همراهش در این سریال، احمد مهرانفر، تیغ را علیه اوجی‌ها تیزتر کرد و آشکارا سازمان اوج را عامل سانسور سریال دانست: تیغ سانسور پخش صداوسیما کم بود؛ اوج هم اضافه شد!

 

دعوای زرگری؟!

نکته جالب در این بین این است ‌که اغلب مخاطبان سریال به‌خصوص در فضای مجازی دعوای پیش‌آمده بین تنابنده و مهرانفر را با اوج جدی نگرفتند. خواننده‌ای در یک تحلیل خواندنی در اشاره به انتقادات تنابنده نوشت: این دعوایی که میان عوامل پایتخت و سازمان متمول حامی تولید درگرفته، دعوای محتومی است که با این هدف درگرفته که درنهایت به این نتیجه برسد که کیفیت پایین محصول به سانسور و ممیزی ربط دارد؛ تا کسی نپرسد پس نقش سرپرست نویسندگان سریال یعنی محسن تنابنده در تولید چنین متن ضعیفی چه بوده است؟ و نیز هیچ‌ کسی این پرسش را طرح نکند که نقش سیروس مقدم کارگردان و همسرش الهام غفوری تهیه‌کننده در کیفیت تکنیکی پایین سریال به‌خصوص در نماهای بالن‌سواری بر فراز دریا و سپس سقوط در دریا چه بوده است؟

 

این دعوای زرگری به این دلیل بود که از همه طرف مورد استقبال قرار گرفت. همان‌گونه که گفته شد عوامل اصلی سریال از طریق این اعتراض‌ها و انتقادها خواستند چنین وانمود کنند که آنان کارشان را به بهترین شکل ممکن انجام داده‌اند و مقصر اصلی تمام ایرادها و کمبودهای سری پنجم پایتخت موسسه اوج است که با ممیزی و سانسورهایش این ایرادات را باعث شده است. از سوی دیگر اوجی‌ها هم که در مدت زمان نمایش این سریال با انتقاد رسانه‌های ارزشی در باب چرایی حضور بازیگر زن شبکه جم در سریال و روی آنتن فرستادن آوای ابراهیم تاتلیس مواجه شده بودند،

 

حالا در این برهه که به بهانه ممیزی با انتقاد تنابنده و مهرانفر روبه‌رو شده‌اند، می‌توانند دوباره برای رسانه‌های خاص شیرین شوند؛ به این دلیل که به مسیر درست بازگشته و وظیفه خود را در قبال رسانه‌های همسو درست انجام داده‌اند! از این‌رو است که در یکی دو روز اخیر مخاطبان رسانه‌های مجازی از این دعوا، با عنوان «زن و شوهر دعوا کنند/ ابلهان باور کنند» یاد کرده‌اند...

 

ثروت سوخته

در این جنگ و دعوای زرگری؛ آنچه فراموش شده سریالی است که سال‌ها در اوج حرکت کرد و ‌سال‌به‌سال طرفدارانش را راضی کرد؛ تا زمانی که به طمع دست‌و‌دل‌بازی سازمانی متمول اما بی‌بهره از نگاه و نگرش هنرمندانه دست تطاول گشود به تمام آنچه داشت و با زحمت به دست آورده بود. آنچه فراموش شده بودجه هنگفتی است که صرف شده و تنها دستاوردی که به بار آورده است، زیر سوال رفتن و بی‌اعتبار شدن یکی از ارزشمندترین برندهایی است که رسانه ملی آن را در وضعیتی متزلزل قرار داده است...

 

 

پولاد امین

 

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 16
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
علی نصیریان بیوگرافی علی نصیریان؛ پیشکسوت صنعت بازیگری ایران

تاریخ تولد: ۱۵ بهمن ۱۳۱۳

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر، نویسنده و کارگردان

آغاز فعالیت: ۱۳۲۹ تاکنون

تحصیلات: دانش آموخته مدرسه تئاتر در رشته هنرپیشگی

ادامه
پاوان افسر بیوگرافی پاوان افسر بازیگر تازه کار سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۷ تیر ۱۳۶۳ 

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر 

آغاز فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

تحصیلات: لیسانس رشته ی مدیریت بازرگانی

ادامه
امین پیل علی بیوگرافی امین پیل علی بازیکن تازه نفس فوتبال ایران

تاریخ تولد: ۱۷ دی ۱۳۸۱

محل تولد: گیلان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک

تیم: تیم ملی فوتبال ایران

شماره پیراهن: ۱۵

ادامه
ابوطالب بن عبدالمطلب زندگینامه ابوطالب بن عبدالمطلب پدر امام علی (ع)

تاریخ تولد: ۳۵ پیش از عام‌الفیل

محل تولد: مکه

دیگر نام ها: عبدالمطلب، عبدالمناف، عمران

دلیل شهرت: رئیس قبیله بنی هاشم، پدر امام علی (ع)، عمو و حامی حضرت محمد (ص)

درگذشت: سال دهم بعثت

آرامگاه: مکه در گورستان ابوطالب

ادامه
رودریگو هرناندز بیوگرافی «رودریگو هرناندز»؛ ستاره ای فراتر از یک فوتبالیست | هوش و تفکر رمز موفقیت رودری

تاریخ تولد: ۲۲ ژوئن ۱۹۹۶

محل تولد: مادرید، اسپانیا

حرفه: فوتبالیست 

پست: هافبک دفاعی

باشگاه: منچسترسیتی

قد: ۱ متر ۹۱ سانتی متر

ادامه
موسی التماری بیوگرافی موسی التماری بازیکن فوتبال اردنی

تاریخ تولد: ۱۰ ژوئن ۱۹۹۷

محل تولد: امان، اردن

حرفه: فوتبالیست

باشگاه کنونی: باشگاه فوتبال مون‌پلیه فرانسه

پست: مهاجم

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
اوسمار ویرا بیوگرافی اوسمار ویرا سرمربی تیم پرسپولیس

تاریخ تولد: ۳ ژوئیه ۱۹۷۵

محل تولد: ریو گرانده دو سول ، برزیل

حرفه: سرمربی تیم فوتبال

باشگاه کنونی: پرسپولیس

آغاز فعالیت: سال ۱۹۹۴

ادامه
اوستون ارونوف بیوگرافی اوستون ارونوف بازیکن فوتبال ازبکی در تیم های ایرانی

چکیده بیوگرافی اوستون ارونوف

نام کامل: اوستون رستم اوگلی اورونوف

تاریخ تولد: ۱۹ دسامبر ۲۰۰۰

محل تولد: نوایی، ازبکستان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک تهاجمی

باشگاه کنونی: پرسپولیس

ادامه
اکرم عفیف بیوگرافی اکرم عفیف بازیکن برتر تیم ملی قطر

تاریخ تولد: ۱۸ نوامبر ۱۹۹۶

محل تولد: دوحه، قطر

حرفه: فوتبالیست

پست: وینگر

باشگاه کنونی: السد قطر

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های آنشرلی

دیالوگ های آنشرلی در این مقاله از سرپوش به بررسی جذابیت های دیالوگ های آنشرلی در سینما و تئاتر می‌پردازیم. آنشرلی، با تاریخچه‌ای غنی در حوزه فرهنگ و هنر، دارای دیالوگ‌هایی است که علاوه بر ارتقاء داستان، به عنوان نمونه‌هایی برجسته از زبان هنری در این صنایع شناخته می‌شوند. اثر آنشرلی  کتاب "آنشرلی" نوشته لوسی ماد مونتگمری، داستان دختری به نام آن شرلی است که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. آن شرلی دختری کنجکاو، مهربان و خلاق است که با دیالوگ های خود، شخصیتی دوست داشتنی و ماندگار در ذهن خوانندگان ایجاد کرده است. انیمیشن آنشرلی انیمیشن "آنشرلی" که در سال ۱۹۷۹ در ژاپن ساخته شده است، اقتباسی از رمان "آن در گرین گیبلز" نوشته لوسی ماد مونتگمری است. این انیمیشن، داستان دختری به نام آن شرلی را روایت می کند که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. شخصیت های آنشرلی شخصیت های اصلی انیمیشن آنشرلی عبارتند از: آن شرلی: دختری کنجکاو، مهربان و خلاق که با موهای قرمز و شخصیت دوست داشتنی خود، یکی از محبوب ترین شخصیت های ادبیات کودکان است. مریلا کاترین کاتبرت: خواهر بزرگ تر ماتیو کاتبرت که با برادرش در مزرعه گرین گیبلز زندگی می کند. مریلا زنی سخت کوش و جدی است که در ابتدا از حضور آن شرلی در خانه خود خوشحال نیست. ماتیو کاتبرت: برادر کوچک تر مریلا که مردی مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیانا براری: دختر همسایه کاتبرت ها که با آن شرلی دوست می شود. دیانا دختری مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیالوگ های انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، از این قرار است که آن شرلی، دختری یتیم که در یتیم خانه بزرگ شده است، توسط خواهر و برادری به نام های مریلا و ماتیو کاتبرت به فرزندخواندگی پذیرفته می شود. مریلا و ماتیو، آن شرلی را برای کمک به انجام کارهای خانه و مزرعه می خواهند. آن شرلی، با موهای قرمز آتشین و شخصیت دوست داشتنی خود، به سرعت با مریلا و ماتیو و همچنین با همسایه آنها، دیانا براری، دوست می شود. آن شرلی، با ماجراجویی ها و شیطنت های خود، زندگی کاتبرت ها را زیر و رو می کند و به آنها یاد می دهد که چگونه از زندگی لذت ببرند. نکات مثبت آنشرلی انیمیشن آنشرلی، از جمله انیمیشن های ماندگار و خاطره انگیزی است که با داستان جذاب و شخصیت های دوست داشتنی خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله نکات مثبت این انیمیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: - داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، داستانی جذاب و پرکشش است که مخاطبان را از ابتدا تا انتها درگیر خود می کند. - شخصیت های انیمیشن آنشرلی، از جمله آن شرلی، مریلا، ماتیو و دیانا، شخصیت هایی دوست داشتنی هستند که مخاطبان با آنها ارتباط برقرار می کنند. - انیمیشن آنشرلی، پیام های مثبتی مانند اهمیت خانواده، دوستی و امید را به مخاطبان خود منتقل می کند. دیالوگ های شخصیت آنشرلی دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بیانگر شخصیت او هستند. او دختری کنجکاو و ماجراجو است که همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید است. این ویژگی در دیالوگ های او به وضوح دیده می شود. برای مثال، در یکی از دیالوگ ها، آنشرلی از معلم خود می پرسد: "حتی اگر دنیا بد باشد، همیشه چیزهای خوب هم وجود دارد." " تصور اینکه شما یک ملکه هستید واقعا عالی است. شما بدون هیچ گونه ناراحتی از آن لذت می برید و هر زمان که بخواهید می توانید از ملکه بودن دست بردارید، کاری که در زندگی واقعی نمی توانید انجام دهید." "این یک چیز خوب در مورد این جهان است ... همیشه بهارهای بیشتری وجود دارد." "وقتی فکر می‌کنم قرار است اتفاق خوبی بیفتد، به نظر می‌رسد که بر روی بال‌های انتظار پرواز می‌کنم. و سپس اولین چیزی که متوجه می شوم با یک ضربت به زمین می افتم. اما واقعاً ماریلا، قسمت پرواز تا زمانی که ادامه دارد با شکوه است... مثل اوج گرفتن در غروب خورشید است. من فکر می‌کنم که تقریباً تاوان ضربه را می‌پردازد." "خب، نمی توان یکدفعه عادت دختر بچه بودن را کنار گذاشت." "شاید... شاید... عشق به طور طبیعی از یک دوستی زیبا آشکار شد، مانند گل رز طلایی که از غلاف سبزش می لغزد."  "این یک ایده دوست داشتنی است، دایانا؛ زندگی کردن به گونه ای که نامت را زیبا کنی، حتی اگر در آغاز زیبا نبود... آن را در افکار مردم برای چیزی آنقدر دوست داشتنی و دلپذیر قرار می دهد که هرگز به تنهایی به آن فکر نمی کنند." "شاید، به هر حال، عاشقانه مانند یک شوالیه که سوار اسب می‌شود، با شکوه و هیاهوی وارد زندگی انسان نشده باشد. شاید مثل یک دوست قدیمی از راه‌های آرام به سمت آدم خزید..." "خب، همه ما اشتباه می کنیم، عزیزم، پس فقط آن را پشت سر بگذار. ما باید از اشتباهات خود پشیمان باشیم و از آنها درس بگیریم، اما هرگز آنها را با خود به آینده منتقل نکنیم." "من معتقدم که زیباترین و شیرین ترین روزها، روزهایی نیستند که در آن اتفاقات بسیار باشکوه یا شگفت انگیز یا هیجان انگیزی رخ دهد، بلکه فقط روزهایی هستند که لذت های کوچک ساده ای را به ارمغان می آورند و به آرامی یکدیگر را دنبال می کنند، مانند مرواریدهایی که از یک رشته می لغزند." "من از دوستی بسیار سپاسگزارم. زندگی را بسیار زیبا می کند." "این بدترین دوران بزرگ شدن است و من در حال درک آن هستم. چیزهایی که در دوران کودکی خیلی می‌خواستی، وقتی به آنها دست پیدا می‌کردی، به نظرت چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند." "آیا خوب نیست که فکر کنیم فردا روز جدیدی است که هنوز هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد." دیالوگ های ماندگار آنشرلی "این خیلی خوب است که در مورد غم ها بخوانید و تصور کنید که قهرمانانه از طریق آنها زندگی می کنید، اما وقتی واقعاً آنها را دارید، خیلی خوب نیست" "خیلی آسان است که شرور باشی بدون اینکه بدانی." "اما واقعاً ماریلا، نمی‌توان در چنین دنیای جالبی برای مدت طولانی غمگین ماند، می‌تواند؟" "زندگی ارزش زیستن را دارد تا زمانی که خنده در آن باشد." "تجربه من این بوده است که شما تقریباً همیشه می توانید از چیزهایی لذت ببرید، اگر تصمیم خود را محکم بگیرید که این کار را انجام دهید." "دنیای قدیمی عزیز تو بسیار دوست داشتنی هستی و من خوشحالم که در تو زنده هستم." "چرا مردم باید برای دعا زانو بزنند؟ اگر واقعاً می خواستم دعا کنم به شما می گویم که چه کار می کردم. من به تنهایی یا در جنگل های عمیق و عمیق به یک میدان بزرگ بزرگ می رفتم و به آسمان - بالا - بالا - بالا - به آن آسمان آبی دوست داشتنی نگاه می کردم که انگار پایانی برای آن وجود ندارد. آبی بودن و سپس من فقط یک دعا را احساس می کنم." "این یکی از مزایای سیزده سالگی است که شما خیلی بیشتر از زمانی که فقط دوازده ساله بودید می دانید" "تا زمانی که نمردی هرگز از غافلگیر شدن در امان نیستی" "کیک‌ ها یک عادت وحشتناک دارند که وقتی می‌ خواهید خوب باشند بد می‌ شوند" "آنه تمام عاشقانه هایت را رها نکن اندکی از آن چیز خوبی است البته نه زیاد اما کمی از آن را حفظ کن" دیالوگ های زیبای آنشرلی سخن پایانی درباره دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بخشی از جذابیت این شخصیت دوست داشتنی هستند. این دیالوگ ها، شخصیت، امید، خوش بینی و عشق به طبیعت آنشرلی را به خوبی بیان می کنند. گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش