چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۲۴ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۸۰۶۳۳۲
رادیو و تلویزیون

یک منتقد؛

این همه مساله داریم و تلویزیون به‌دنبال عشق و عاشقی است!

حوالی پاییز,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
یک منتقد در نقد مجموعه «حوالی پاییز» که این روزها از شبکه سه سیما با موضوع حادثه منا به روی آنتن می‌رود، اظهار کرد: پرداختن به موضوعاتی از این جنس نیاز به نگارش و تحقیق دو چندان نسبت به زمان ساخت و تولید دارد که متاسفانه این اتفاق در این مجموعه کم‌رنگ است.

محمدتقی فهیم ـ منتقد سینما و تلویزیون ـ در گفت‌وگو با ایسنا، با اعتقاد بر اینکه تلویزیون در حوزه نمایش باخته و دستش در حوزه نمایشی خالی است، اظهار کرد: در تلویزیون آثاری که مخاطب را جذب کند وجود ندارد. مخاطب زمانی که سریال‌های تلویزیون را می‌بیند کلافه می‌شود. من به عنوان یک منتقد همیشه تلویزیون را می‌بینم اما متاسفانه سریال‌ها من را کلافه و اذیت می‌کند.

 

محتوایی خاص بدون جذابیت بصری

این منتقد درباره محتوای «حوالی پاییز» با اعتقاد بر اینکه این سریال تفاوتی در بین آثار تلویزیونی ایجاد کرده است، اظهار کرد: تلویزیون برای اولین بار به سمت یک موضوع مهم رفته است. اتفاقی که بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی ما باید به آن سمت بروند. کاری که دنیا انجام می‌دهد؛ به عنوان مثال آمریکا در مورد اتفاقات مهم خاورمیانه زد و بندها و سیاست‌ها سریال می‌سازد و یا انگلیس سریال‌هایی درباره سازمان‌های جاسوسی و اتفاقاتی که در دنیا علیه روسیه وجود دارد و یا جنگ سرد می‌سازد.

 

آن وقت کشور ما این همه اتفاق دارد؛ از بحث تحریم گرفته تا حادثه منا که بحث کوچکی هم نیست اما به سریال‌های روتین و خانگی روی آورده‌ است. در حادثه منا بسیاری از هم‌وطنان ما به امید آنکه به حج بروند و برگردند، دیگر برنگشتند و آن حادثه رخ داد. متاسفانه این بی‌تفاوت بودن سینماگرها یا حتی تلویزیون نسبت به این قضایا وجود دارد که همه به سمت موضوعات روتین و تکراری مثل موضوعات عشق و عاشقی رفته‌اند که دارای مباحث سطحی و نازل است.

 

فهیم در ادامه این گفت‌وگو با اعتقاد بر اینکه سریال حوالی پاییز موضوع مهم و فرامرزی را دستمایه خودش قرار داده است، گفت: سریال سازها نیز همه باید به این سمت بروند. وقتی تلویزیون هزینه می‌کند چرا باید این هزینه را برای موضوعات پیش پا افتاده و دم‌دستی و ضعیف خرج کند. این همه اتفاقات در کشور ما در طول سالیان سال وجود دارد.

 

از تروریست بگیرید تا مسائل داخلی جناح‌ها، مفاسد اقتصادی، بالا کشیدن‌ها، جیب مردم را خالی کردن و گرانی‌هایی که به این شکل همه را عاصی کرده است. بنابراین کشور ما کشور پرالتهابی است و به خوبی می‌تواند به این موضوعات بپردازد. حال نمی‌دانم سریال حوالی پاییز از کجا سفارش شده است؟ و یا اینکه اتاق فکر خود تلویزیون بوده است اما موضوع مهمی را دستمایه قرار داده است.

 

محافظه کاری در تلویزیون رونق بیشتری دارد

این منتقد سپس با بیان اینکه کمی در تلویزیون جسارت باید افزایش پیدا کند، اظهار کرد: رفتن به موضوعاتی از این جنس جسارت می‌خواهد اما متاسفانه محافظه کاری در تلویزیون رونق بیشتری دارد. آنجا هم که کمی می‌خواهند خلاقیت به خرج بدهند به سمت کپی کاری و وام گرفتن از کارهای روتین خارجی می‌روند. انگار یک انسداد و یک انجمادی تلویزیون را فرا گرفته است که فاقد خلاقیت است. بنابراین از این منظر می‌تواند تکاپویی ایجاد شود که تلویزیون به سمت موضوعات مهم و موضوعاتی برود که مساله مردم است.

 

فهیم با بیان اینکه فرم و ساختار «حوالی پاییز» و سریال‌هایی از این جنسف اتفاقی تازه نیست که به آسیب‌شناسی کلی تلویزیون برمی‌گردد، گفت: تلویزیون هنوز نتوانسته است آثاری را بسازد که در جذب مخاطبان و به ویژه در جلب رضایت نخبگان جامعه و همچنین توده‌های مردم موفق باشد؛ یعنی برخی آثار هستند که عین تئاتر می‌مانند که در شبکه چهار سیما آن را پرت کرده‌اند که مخاطبان خاص دارد و اساسا به درد نمی‌خورد و یا همه به سمت فیلم رفته‌اند؛ بنابراین چون تلویزیون سطح سلیقه مخاطبان را آسیب زده است کمتر به فرم و ساختار کار توجه می‌کند.

 

حوالی پاییز,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

هدف گذاری «حوالی پاییز» چیست؟

او با اشاره به مجموعه حوالی پاییز و حادثه منا که بحث مربوط به عربستان در این سریال کمرنگ است، اظهار کرد: اطلاعات از عربستان در این مجموعه کم است و شخصیت‌ها در سطح پرداخت شده‌اند. از طرفی روی شخصیت آدم‌ها از منظر روانشناسی کمتر کار شده است. در واقع یکی از اشکالات کار، مربوط به پژوهش این نوع جنس کارها است. در حالی که بیش از تولید چند برابر نیاز به پژوهش است. چرا که مسائل مهم و حساسی است. نکته این است که تلویزیون به کاهش سطح سلیقه مردم دامن زده است و به جای بالا بردن سطح سلیقه با ساخت کارهای ضعیف سطح سلیقه مردم را پایین می‌آورد.

 

این منتقد همچنین درباره مجموعه حوالی پاییز که ژانر پلیسی و معمایی نیز در آن به چشم می‌خورد، اظهار کرد: کارهای معمایی در دنیای صنعت سینمایی و سریال سازی کار سختی است. یعنی کسانی که به این حوزه وارد می‌شوند اتفاقا باید کار را بهتر بدانند، معما را بشناسند، تعلیق را بشناسند و همچنین نگهداشتن مخاطب در شرایط روحی خاص که روانشناسی مخاطب مطرح است. این مجموعه هم امنیتی معمایی و هم خانوادگی است و هم پلیسی است و گویا هدف‌گذاری، سبک زندگی مردم بوده است. در واقع در قالب طرح موضوع منا، سبک زندگی مردم هم ترسیم می‌شود.

 

حضور بازیگر عرب چه کمکی به این سریال کرده است؟

این منتقد با بیان اینکه مجموعه «حوالی پاییز» در بحث پژوهش و تحلیل متن نیاز به پژوهش بیشتری داشت، همچنین در مورد شخصیت خارجی این سریال اظهار کرد: خیلی‌ها انتقاد می‌کنند آوردن یک کاراکتر خارجی در این سریال چه ضرورتی دارد اما من فکر می‌کنم اتفاق خوبی است. به نظرم اگر ما بتوانیم در شرایط فعلی که خیلی مشکلات در حوزه بین‌الملل داریم، ارتباطات اینچینی با کشور همسایه داشته باشیم، اتفاق خوبی باشد. چرا باید همیشه چشم‌مان به این باشد که یا به هالیوود برویم و یا هالیوودی‌ها به ایران بیایند و بازی کنند.

 

به نظرم اگر قرار باشد در این بخش جهانی شویم که البته بحث جهانی بودن این آثار نیست و بحث میزان مخاطب است، اما در هر حال اگر قرار باشد گام‌هایی در حوزه بین‌الملل در سینما و تلویزیون برداریم، چه بسا بهتر است اول از کشورهای نزدیک به خودمان شروع کنیم، کشورهایی که فرهنگشان به ما نزدیک‌تر است.

 

بنابراین اتفاق بدی نیست که از بازیگر عرب در سریال‌هایمان استفاده کنیم و یا بازیگران ما در سریال‌های کشورهای همسایه به ایفای نقش بپردازند. نمی‌گویم اتفاق چشمگیری است اما اندک طراوتی به آثار ما می‌دهد. هرچند در این مجموعه برخی نداشتن حجاب توسط این بازیگر را اتفاقی مهم عنوان کرده‌اند اما مهمتر از آن این است که تا چه میزان بار هنری را این شخصیت غیرایرانی افزایش داده است که بازی خارق‌العاده‌ای ندارد اما به هر حال کمی حس کنجکاوی را به مخاطب داده است. هرچند لهجه‌ای که صحبت می‌کند لهجه درستی نیست.

 

حوالی پاییز,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

نزول سریال‌های تلویزیون

محمدتقی فهیم در پایان این گفت‌وگو با بیان اینکه سریال حوالی پاییز از بُعد موضوع، اتفاق مهمی نیست و می‌تواند نمونه‌ای در ارتباط با موضوعات جهانی باشد که درباره آنها آثار هنری ساخته می‌شود، در عین حال یادآور شد: لازمه ساخت این جنس سریال‌ها پژوهش و تحقیق بسیار است. از طرفی نیاز به افزایش جذابیت‌های هنری و بصری نیز وجود دارد. مواردی که تلویزیون اسیر افت آنها است. چرا مردم ما شبکه آی‌فیلم را بیش از سایر شبکه‌ها می‌بینند؛ به این دلیل که آثاری که بازپخش می‌شوند در مقایسه با آثار جدیدی که می‌بینیم قابل قیاس نیستند. بنابراین هر چه ریزش مخاطب داشته باشیم کم‌کاری دامن خود تولیدکنندگان را می‌گیرد. این‌گونه باید گفت که مجازات کم‌فروشی فقط در آن دنیا نیست بلکه آسیب آن در این دنیا هم دیده می‌شود.

 

  • 14
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
عین القضات همدانی زندگینامه عین القضات همدانی عارف و شاعر قرن ششم هجری

تاریخ تولد: سال ۴۹۲ هجری قمری

محل تولد: همدان، ایران

حرفه: حکیم، نویسنده، شاعر، مفسر قرآن، محدث و فقیه

مدت عمر: ۳۳ سال

درگذشت: در ششم جمادی‌الثانی سال ۵۲۵ هجری قمری

ادامه
اسماعیل محرابی بیوگرافی اسماعیل محرابی؛ بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۵ فروردین ۱۳۲۳

محل تولد: تنکابن، مازندران

حرفه: بازیگر سینما و تلویزیون

شروع فعالیت: ۱۳۴۵ تاکنون

تحصیلات: لیسانس تئاتر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش