شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۲:۱۶ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۵۰۷۱۹۱
رادیو و تلویزیون

گزارشی از کاهش اعتبار ، اعتماد و نفوذ صدا و سیما در بین شهروندان

رسانه ای که ملی نیست 

صدا و سیمای جمهور اسلامی ایران,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

اعتبار رسانه ملی این روزها به پایین‌ترین درجه نزول کرده است، به طوری‌که ضریب نفوذ و تاثیر این رسانه در بین مردم به‌شدت کاهش یافته است. در واکنش به چنین مساله‌‌ای نمایندگان مجلس طرحی را برای تغییر مدیریت سازمان صداوسیما از فردی به شورایی تدرارک دیده اند که هم اکنون مراحل بررسی و تصویب را می‌گذراند.

کاهش ضریب نفوذ و تاثیر صداوسیما در بین شهروندان در حالی است که بنابر گزارش مرکز آمار ایران ۳/۹۹درصد خانوارهای ایرانی دارای تلویزیون هستند. بودجه سازمان صداوسیما نیز بیش از ۲هزار میلیارد تومان است که در سال ٩٨ افزایش قابل توجهی یافته تا جایی که به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حق برداشت ١۵٠ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی نیز به این سازمان داده شده است. 

مقایسه صداوسیما با سازمان‌های رسانه‌‌ای جهان

سازمان صداوسیما در کنار بودجه کلان از سازمانی عریض و طویل نیز برخورداراست و تعداد پرسنل و کارکنان آن تا چند برابر بزرگترین سازمان‌های رسانه‌‌ای دنیاست. بنابر این گزارش سازمان صداوسیما بین ۴۸تا ۵۰ هزار پرسنل رسمی، قراردادی و پیمانی دارد. این در حالی است که تلویزیون CCTV چین که نزدیکترین سازمان رسانه‌‌ای به صداوسیمای ایران است، با تمام گستردگی و تولید برنامههایش فقط ۱۰ هزار کارمند دارد.

این وضعیت در مقایسه با سایر تلویزیونها هم حکمفرماست. BBC به عنوان یکی از بزرگترین بنگاههای خبری جهان که شبکههای تلویزیونی مختلفی دارد و به زبانهای گوناگون برنامه تولید میکند، ۲۰هزار و ۹۵۱ کارمند دارد. 

تلویزیون NHK ژاپن هم به عنوان یکی از تلویزیونهای مهم آسیا و سطح جهان ۱۰ هزار و ۲۴۲ کارمند دارد. SKY که از آن به عنوان یکی از بزرگترین تلویزیونهای سطح جهان نام برده میشود، کانالهای زیر مجموعهاش تقریبا همه حوزهها را با زبانهای گوناگون پوشش میدهد و ۳۰هزار نیرو دارد. مهم‌ترین شبکه‌های خبری و خبرگزاری‌های جهان نیز با نیروهایی به مراتب کمتر از سازمان صدا وسیما اداره می‌شوند. خبرگزاری فرانسه AFPدوهزار و ۲۶۰نفر، آسوشیتدپرس APسه هزار و ۲۰۰ نفر و رویترز سه هزار و ۱۰۰نفر کارمند دارند. صداوسیما در حالی به فربهترین سازمان رسانهای تبدیل شده که میزان تاثیرگذاری آن نه تنها در سطح منطقه و جهان بلکه در خود ایران و در بین مردم کشورمان در حداقل ممکن است.

کاهش ضریب نفوذ و اعتماد مخاطبان

در واکاوی علل و عوامل سقوط صداوسیما و کاهش اعتبار و ضریب تاثیر آن، کارشناسان رسانه‌‌ای به علل و عوامل مختلفی اشاره می‌کنند. دارابی معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما کاهش ضریب نفوذ و تاثیر صداوسیما را به تغییر آرایش رسانه‌ها و توسعه فضای مجازی نسبت می‌دهد و معتقد است: فضای مجازی موجب تغییر الگوی مصرف رسانه‌ای نسل نو شده است و اکنون رسانه‌هایی مانند رادیو و تلویزیون استفاده کمتری دارند. وی اظهار داشت: آینده‌پژوهان در مواجهه با رسانه‌های سنتی (مانند صداوسیما) پیامدهایی مانند حذف، تعویض یا جایگزینی را پیش بینی کرده‌اند. 

به نظر می‌رسد حذف و جایگزینی در مورد صداوسیما تا حدود بسیار زیادی رخ داده است و بسیاری از شهروندان که به صداوسیما بی‌اعتماد شده‌اند رسانه‌های دیگری را جایگزین آن کرده‌اند. بنابر گزارش مرکز آمار ایران از مجموع ۲۴.۳ میلیون خانوار کشور، در حدود ۱۹.۶ میلیون خانوار (۸۰.۷ درصد) در محل سکونت به خدمات تلویزیونی چندمجرایی دسترسی داشته‌اند. سهم دسترسی خانوارها به انواع خدمات تلویزیونی چندمجرایی تفاوت‌های زیادی دارد؛ به طوری که از کل خانوارهای کشور، ۵.۷ میلیون خانوار (۲۳.۵ درصد) به خدمات ماهواره‌ای مستقیم به خانه، ۱.۴ میلیون خانوار (۵.۷ درصد) به IPTV و ۱۶.۳ میلیون خانوار (۶۷.۰ درصد) به تلویزیون دیجیتال زمینی دسترسی دارند.

عزت‌الله ضرغامی دو سال پیش در مصاحبه‌ای گفت که ۴۰درصد مردم کشور به ماهواره دسترسی دارند. به گفته او این میزان در تهران ۶۰ درصد است. عدد و رقمی که ضرغامی اعلام کرده البته انگشت نشانه را به سوی خود او می‌گیرد. او ۱۰سال در راس صداوسیما قرار داشت و یک سال بعد از پایان ماموریت از گرایش مردم به شبکه‌های تلویزیونی ماهواره خبر داد. اما وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی ضریب استفاده از ماهواره را در تهران ۷۱درصد و در کل کشور بیش از ۵۰ درصد ذکر کرده است.

وی تاکید کرد: «در آینده نزدیک، دو هزار شبکه ماهواره‌ای روی تلفن‌های همراه به آسانی توسط قابل دریافت خواهد بود... آیا برای مقابله با این پیشرفت‌ها هم از پارازیت استفاده خواهیم کرد یا راهکاری‌های دیگری داریم؟ در گذشته اقداماتی مانند ممنوعیت استفاده از ویدئو در کشور انجام می‌شد که امروز به نظر کارهای خنده‌دار به حساب می‌آید و شاید پنج سال دیگر هم با بررسی اقدامات امروز خود همین احساس را داشته و به آن بخندیم.»

کوچ مخاطبان به تلویزیون‌های ماهواره‌ای

کارشناسان و صاحب‌نظران رسانه‌های تصویری به مراتب فاجعه بارتر از آنچه بر زبان مسئولان سابق فرهنگی و صدا سیما جاری شد از بی‌اعتمادی و بی‌اعتباری صداوسیما نزد مردم ارائه می‌دهند. عبدالله بیرچانلو عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ماهواره، شبکه نمایش خانگی و اینترنت را از رقیبان چالش‌ساز برای تلویزیون می‌داند و می‌گوید: «براساس نظرسنجی‌های به دست آمده مردم کشور هنوز به تلویزیون و فیلم دیدن گرایش دارند، در عین حال حدود ۶۰درصد مردم مخاطب ماهواره هستند که در سال‌های اخیر به سمت این رسانه کشیده شده‌اند.

در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ با ماهواره به صورت منفعل برخورد شد و در بسیاری موارد نیز باعث نارضایتی مردم شده و اکنون در دوره‌ای هستیم که نسبت به ماهواره بی‌تفاوتی حاکم است و به همین دلیل با افزایش مخاطبان ماهواره روبه‌رو هستیم.» او عنوان کرد: «سال ۸۷ آغاز تحولات مهم در زمینه شبکه‌های فارسی زبان ماهواره بوده که برخی از آنها از داخل تاسیس و حمایت شده‌اند. از جمله اینکه شبکه‌های «ام.بی.سی»، «بی بی‌سی فارسی»، در سال ۸۷، «فارسی وان» در سال ۸۸، «پی ام سی خانواده»، «جم کلاسیک» و «من و تو» در سال ۸۹ تاسیس شدند که پرمخاطب‌ترین شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بودند.»

عبدالله بیرچانلو در این نشست اظهار کرد:‌ «عمده‌ترین مسئله‌ای که باعث شد مردم از تلویزیون روی گردانند و به سمت ماهواره‌ بروند سریال‌های عامه‌پسند و خانوادگی شبکه‌های فارسی زبان بوده است؛ آمریکا، انگلیس، استرالیا، آلمان، فرانسه، برزیل، کلمبیا و کره جنوبی کشورهای موفق در زمینه ساخت اینگونه سریال‌ها بوده‌اند.»

او خاطرنشان کرد: «‌تلویزیون ما بزرگترین فرصت‌ساز برای رقبای خودش از جمله شبکه نمایش خانگی است. طبق نظرسنجی‌های به‌دست آمده ۵۸.۸ دهم درصد مردم سریال‌های شبکه نمایش خانگی را از نظر کیفیت بهتر از سریال‌های تلویزیون دانسته‌اند.»

عظیم دارایی‌فاضلی، عضو انجمن روان‌شناسان ایران در میزگرد تخصصی با موضوع ماهواره، با اشاره به اینکه برخورد قهری با ماهواره پیامدهای نامطلوب داشته است، خبر از شکست تقریبا کامل صداوسیما در برابر شبکه‌های ماهواره‌‌ای می‌دهد: براساس آمار بیش از ۹۰ درصد مردم ایران ماهواره دارند و در این بین نه تنها خانواده‌های غیرمذهبی بلکه حتی خانواده‌های مذهبی هم از ماهواره استفاده می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی رقیب تازه نفس تلویزیون

اما شبکه‌های ماهواره‌‌ای تنها یکی از رقبای صداوسیما هستند. با سر برآوردن و توسعه اینترنت وشبکه‌های اجتماعی صداوسیما با رقیبان به مراتب قویتری روبه‌رو شده و به‌طور کلی قافیه را در میان رسانه‌‌ای باخته است. 

بنابر آمار‌هایی که بین دسامبر ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۱۸ در ایران به دست آمده، تقریبا نیمی از ایرانیان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند و به طور کلی، حدود ۴۷ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی در ایران فعال هستند که در این میان، شمار کاربران نرم‌افزار‌های ایرانی تنها به ۵/۷ میلیون کاربر می‌رسد. 

این در حالی است که طی این سال‌ها، بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیسبوک، توییتر، یوتیوب و تلگرام دستخوش فیلتر شده‌اند و طبق خبر‌های اخیر ممکن است ایسنتاگرام هم به این گردونه بپیوندد. اما آمار‌ها حکایت از آن دارد که سیستم فیلترینگ توفیقی در کاهش شمار کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران نداشته است.

اینترنت و زیرساخت‌های موبایل در ایران از سال ۲۰۱۳ پیشرفت‌های چشمگیری داشته و همین امر دلیل گسترش هر چه بیشتر استفاده از شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور بوده است. طبق جدیدترین آمار ارائه شده، هنوز هم فیس‌بوک به رغم فیلترینگ اعمال شده، با ۵۶/۴۷ درصد پرکاربردترین شبکه اجتماعی در ایران محسوب می‌شود. 

بعد از آن نرم‌افزار پینترست با ۷۵/۱۷ درصد دوم و توییتر با ۲/۱۷ درصد سومین شبکه اجتماعی پرکاربرد هستند. اینستاگرام با ۳۳/۹ درصد، یوتیوب با ۴۲/۳ درصد و ردیت با ۶۹/۲ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. آمار‌هایی که سال گذشته و همزمان با اعمال فیلترینگ تلگرام به دست آمد، این نرم‌افزار پیام‌رسان در جمعیت ۸۰ میلیونی ایران حدود ۲۰ میلیون کاربر دارد.

بیرچانلو درباره رقیب دیگر تلویزیون،یعنی اینترنت گفت: «آخرین آمار (تیر ۸۹) به دست آمده نشان می‌دهد که در کشور ۴۳.۲ دهم درصد ضریب نفوذ در اینترنت وجود دارد که بعد از بحرین در خاورمیانه رتبه دوم را کسب کردیم؛ اولین کارکرد اینترنت در ایران برای سرگرمی است و اطلاع گرفتن و آموزش در رتبه‌های بعدی قرار دارند، بنابراین تهدید اینترنت در راه است و این اعتبار منبع تلویزیون را کاهش می‌دهد.»

او فراگیری و گستردگی در سراسر کشور، توان مالی گسترده تلویزیون برای ساخت سریال‌های الف ویژه، امکان بهره‌گیری از توان بخشی دولتی و خصوصی و برخورداری از بازوان پژوهشی را از جمله فرصت‌های پیش روی تلویزیون عنوان کرد.

عبدالله بیرچانلو راهکارهای پیشنهادی برای تلویزیون و حل چالش‌های آن را برشمرد که شامل پذیرش واقعیات موجود رسانه‌ای، اعتماد به دیدبانان رسانه، رو آوردن به ژانرهای نو، تمرکز و برخواسته‌های مخاطبان، تغییر ساختار صداوسیما و فعالیت شبکه‌های موازی به طور نظارت شده و رسمی‌تر هستند.

با وجود کوچ مخاطبان صداوسیما به طرف تلویزیون‌های ماهواره‌‌ای و شبکه‌های اجتماعی مسئولان صداوسیما کمتر پاسخگوی مشی هزینه‌بار و غیر ملی خود هستند و همچنان بر خطاهای خود با تولید برنامه‌های خاص‌گرایانه، تفرقه افکن و ضعیف ادامه می‌دهند. در همین زمینه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: مدیران صداوسیما بی‌توجه به تاکیدهای مقام معظم رهبری درباره کیفیت و غنای برنامه‌های این سازمان، راه دیگری می‌روند.

رسانه غیر ملی و بی‌اعتبار 

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تذکر مقام معظم رهبری به دستگاه‌های مختلف از جمله صداوسیما درباره استفاده از روش‌هایی در برنامه‌سازی‌ها که بی‌شباهت به بخت‌آزمایی نیست، گفت: در دیدگاه امام خمینی پ(ره) صداوسیما یک دستگاه عظیم آموزشی و‌تربیتی و به منزله یک «دانشگاه عمومی» است که قلمرو آن در سطح کشور گسترده است. انتظاری که از این سازمان می‌رود این است که اولا، محتوای آموزشی مناسبی داشته باشد، دوم، مردم را به کارهای مفید و آینده‌دار ‌ترغیب و تشویق کند و سوم، موجب حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی شود و تشویق به کسب و کار حلال کند. 

نماینده مردم تهران در مجلس با ابراز تاسف از عملکرد برخی مدیران رسانه ملی، گفت: صداوسیما و شبکه‌های آن با وجود سرمایه انسانی متخصص و کارآمد و دریافت بودجه‌های نجومی از بیت‌المال، متاسفانه دچار تنزلِ کیفیت شده است؛ از جمله می‌توان به برخی موارد از قبیل نظرسنجی انتخاب بهترین برنامه و مجری سال تلویزیون، معروف به ستاره مربع، حذف برنامه ورزشی پر مخاطب ٩٠ و مجری توانمند آن و اخیرا نیز شبه بخت‌آزمایی در مسابقه «برنده باش» اشاره نمود که حواشی به وجود آمده پیرامون آن، وضعیت را به حدی غیرقابل تحمل کرده که مقام معظم رهبری و آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به صراحت نسبت به شبه بخت‌آزمایی و قمار بودن مسابقه برنده باش تاکید و تذکری جدی دادند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، نگاه تجاری صرف به برنامه‌های صداوسیما را مورد انتقاد قرار داد و افزود: برخی مدیران، برنامه‌سازان و تامین کنندگان مالی شبکه‌های صداوسیما برای کسب درآمد بیشتر خواسته یا ناخواسته با این منطق که هدف وسیله را توجیه می‌کند به هر شیوه و روشی ولو غیرشرعی و حرام به بهانه افزایش تعداد مخاطب درآمدهای آنچنانی دست و پا می‌کنند؛ در حالی که مدیران شبکه‌های صداوسیما می‌توانند با اتکاء به شیوه‌های حلال و مباح و از طریق تامین نظرات ورزشی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، آموزشی، اقتصادی و سیاسی و سرگرمی‌های مشروع برای جذب مخاطبان اقدام به ساخت فیلم‌های فاخر و سریال‌های غنی و انعکاس معضلات اجتماعی و فرهنگی و بررسی علل ایجاد مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و راه‌های برون رفت از این مشکلات با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران خبره و با تجربه، هم مخاطبان فعلی خود را حفظ کنند و هم تعداد آنان را افزایش دهند.

وی ابراز تاسف کرد: صداوسیما تا این لحظه، قانونی مدون و منسجم برای اداره ندارد و اگر اساسنامه‌ای هم داشته باشد هیچ مدیری در این سازمان به آن وفادار نبوده است؛ به همین دلیل کمیسیون فرهنگی مجلس تصمیم به تهیه طرح اداره و نظارت بر صداوسیما گرفت تا پس از تصویب در صحن علنی مجلس تصمیمات و عملکرد مدیران این سازمان بزرگ را قدری قانونمند و پاسخگو کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تشریح بخشی از ویژگی‌های این طرح، گفت: بزرگترین ویژگی طرح مذکور این است که پس از تصویب نهایی این طرح در مجلس و شورای نگهبان، صداوسیما به جای یک نفر توسط یک شورا اداره می‌شود که انتخاب رئیس و اعضای آن توسط مقام معظم رهبری انجام می‌شود. هیات امنای سازمان مرکب از دو نفر به‌ترتیب از نمایندگان رییس جمهور، رییس قوه قضاییه و رییس مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت بر عملکرد صداوسیما را انجام خواهند داد و خط مشی و‌ترتیب اداره سازمان و نظارت بر آن نیز طبق قانون انجام می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در طرح مذکور همچنین، پاسخگویی این سازمان به نهادهای نظارتی مدنظر قرار گرفته است. بر این اساس رئیس صداوسیما باید به اعضای شورای نظارت بر صداوسیما و همچنین مجلس شورای اسلامی از طریق دو عضو ناظر خود در شورای نظارت پاسخگو باشد. این بند در راستای اجرایی شدن مفاد اصل ١٧۵ قانون اساسی جمهوری تصویب شد و در پی آن است تا در این سازمان بزرگ، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور و متناسب با نیاز و ساختارهای ارزشی و فرهنگی جامعه اتفاق بیفتد.

hamdelidaily.ir
  • 16
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش