۱۵:۲۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۴۰۰۹۶۲
طبیعت و محیط زیست

حقایقی درباره سیاره زمین که در مدرسه یاد نگرفته اید!

به نظر می‌رسد که ما همه چیز را به خوبی درباره سیاره زیبایی که بر روی آن زندگی می‌کنیم، می‌دانیم و هیچ چیز نمی‌تواند ما را در این باره سورپرایز کند. اما آیا حاضرید که شرط ببندید؟! ممکن است بدانید که زمین را سیاره آبی می‌نامند، اما آیا می‌دانید که دانشمندان می‌گویند که زمین در اصل به رنگ متفاوتی است؟! و یا اینکه ماه تنها قمر زمین نیست؟ تعجب کردید؟! خب پس در ادامه با برترین‌ها همراه باشید تا شما را با این ۱۰ حقیقت کمتر شناخته شده درباره سیاره زمین بیشتر آشنا کنیم.

۱۰. ماه احتمالا تکه‌ای از زمین بوده است

سیاره زمین,اخبار علمی,خبرهای علمی,طبیعت و محیط زیست

قبل از اینکه سیاره ما این همراه کیهانی را در اطراف خود داشته باشد، دانشمندان عقیده دارند که زمین اولیه، ماهی در اطراف خود نداشته است. سپس حدود ۴ میلیارد سال قبل، زمانی که زمین هنوز جوان بود، یک سنگ فضایی عظیم به اندازه مریخ با نام "تیا" با زمین برخورد کرد. در نتیجه این برخورد، یک تکه بزرگ از زمین به جدا شد و بعدا تبدیل به ماه شد و زمین ما را از تنهایی نجات داد! چه پایان خوبی...

۹. میدان مغناطیسی زمین در حال تغییر است

سیاره زمین,اخبار علمی,خبرهای علمی,طبیعت و محیط زیست

زمین یک میدان مغناطیسی قوی دارد. این موضوع به خاطر دو عامل مهم است: هسته‌ی نیکل آهن و چرخش محوری بسیار سریع.

میدان مغناطیسی برای زمین حیاتی است، چونکه سیاره را از اثر باد‌های خورشیدی محافظت می‌نماید. ما به میدان مغناطیسی زمین به عنوان میدانی ثابت و پایدار فکر می‌کنیم. اما حقیقت این است که این میدان در حال تغییر است. محققان می‌گویند که از قرن نوزدهم میلادی به بعد، قطب مغناطیسی شمالی حدود ۱۱۰۰ کیلومتر تغییر جهت داده است و به سمت شمال غربی حرکت کرده است. قطب مغناطیسی جنوبی نیز به طور مداوم در حال جا به جایی است. البته دانشمندان از مدت‌ها قبل درباره این تغییرات اطلاع داشته اند. "جیمز راس" یک کاشف و افسر نیروی دریایی بریتانیایی برای اولین بار در سال ۱۸۳۱ مکان دقیق قطب مغناطیسی شمالی را مشخص کرد.

او این موضوع را در سفر طولانی و طاقت فرسای خود به قطب شمال کشف کرد، هنگامی که کشتی او در درون یخ‌ها گیر کرده بود و خدمه مجبور شدند ۴ سال سخت را در آنجا سپری کنند. شاید همین موضوع باعث شد تا یک قرن بعد کسی به آنجا پا نگذارد. در سال ۱۹۰۴ "روآلد آمندسن" یک کاشف قطب پیما از نروژ دوباره به قطب شمالی مغناطیسی رسید و باعث شگفتی او شد وقتی فهمید که این میدان ۵۰ کیلومتر نسبت به کشف راس جابه جا شده است.

۸. نیروی جاذبه در همه جای سیاره زمین یکسان نیست

سیاره زمین,اخبار علمی,خبرهای علمی,طبیعت و محیط زیست

علی رغم باور عموم زمین به طور کامل گرد نیست و بیشتر به بیضی می‌ماند؛ بنابراین حجم آن نامنظم است و بسیاری از مکان‌ها متفاوت است که سبب می‌شود نیروی جاذبه در مکان‌های مختلف متفاوت باشد. یکی از این ناهنجاری‌های گرانشی در هادسون بی کاندا پیدا شد، جایی که نیروی جاذبه بسیار ضعیف‌تر از هر جای دیگری روی سیاره است. بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ انجام شده است دلیل چنین پدیده ای، ذوب شدن یخچال‌های قطبی است. این منطقه قبلا با توده‌های ضخیمی از یخ پوشیده شده بود و هنگامی که بعد‌ها این یخ‌ها ذوب شدند و باعث شد تا مقدار از حجم زمین این منطقه به مناطق دیگر برده شود. این موضوع ۲۵ تا ۴۵ درصد نیروی جاذبه ضعیف‌تر در این مناطق را روشن می‌سازد.

۷. زمین بیشتر از یک ماه داشته است (هنوز هم ممکن است داشته باشد!)

سیاره زمین,اخبار علمی,خبرهای علمی,طبیعت و محیط زیست

تعدادی از دانشمندان عقیده دارندکه سیاره ما یک قمر اضافه داشته است. بر طبق تحقیقات آن‌ها یک جسم کوچکتر آسمانی با عرض حدود ۱۲۰۰ کیلومتر شبیه یک ماه دوم دور زمین می‌چرخیده است. احتمالا این قمر بعدا به ماه اصلی برخورد کرده است. چنین برخوردی می‌تواند بیان کننده علت تفاوت زیاد در دو طرف ماه باشد. دانشمندان هم چنین این احتمال را که زمین روزی یک ماه جدید دیگر خواهد داشت را نیز رد نمی‌کنند. حتی امروزه نیز هزاران جسم آسمانی وجود دارند که زمین را دنبال می‌کنند که البته بیشتر آن‌ها همراهانی موقتی اند. اما دانشمندان عقیده دارند که میدان گرانشی زمین بالاخره به طور تصادقی می‌تواند حتی یک سیارک بزرگ را به دام بیاندازد که برای چندین ماه دور زمین خواهد چرخید.

۶. بر روی ماه، ماه لرزه اتفاق می‌افتد!

سیاره زمین,اخبار علمی,خبرهای علمی,طبیعت و محیط زیست

زمین لرزه و یا بهتر بگوییم ماه لرزه یک چیز علمی تخیلی نیستند و واقعا بر روی ماه اتفاق می‌افتند. البته آن‌ها مانند زمین لرزه‌هایی که بر روی زمین اتفاق می‌افتند، نیستند و نسبت به سطح ماه بسیار عمیق‌تر و نزدیک به هسته ماه اتفاق می‌افتند. دانشمندان عقیده دارند که این پدیده مربوط به نیروی گرانش بین زمین و ماه است.

۵. سیاره زمین با طلا پوشیده شده است!

سیاره زمین,اخبار علمی,خبرهای علمی,طبیعت و محیط زیست

حدود ۲۰ میلیون تن طلا را می‌توان در زمین و دریا‌های سیاره زمین پیدا کرد! اگر همه این فلزات گرانبها را بتوان استخراج کرد، این میزان برای پوشاندن تمام سیاره زمین با ضخامت ۶۰ سانتیمتر کافی خواهد بود! اگر این مقدار را بین تمام جمعیت کره زمین تقسیم کنیم به هر نفر ۴ کیلوگرم خواهد رسید. البته عجله نکنید! برای به دست آوردن یک گرم از این فلز گرانبها ۱۰۰ میلیون تن از آب دریا نیاز است!

۴. زمین بنفش رنگ بوده است

سیاره زمین,اخبار علمی,خبرهای علمی,طبیعت و محیط زیست

دکتر "شیل دسارما" که یک متخصص ژتیک میکروبی از دانشگاه مری لند است، فرضیه‌ای بیان کرده است که زمین قبلا بنفش رنگ بوده است. او بیان می‌کند که میکروب‌های باستانی احتمالا از کلروفیل برای فرآوری نور خورشید استفاده نمی‌کردند و برای اینکار از مولکول‌های دیگری استفاده می‌کردند. این مولکول‌ها به احتمال زیاد یک رنگ بنفش به میکروب‌ها می‌بخشیده اند و کل جهان را صورتی رنگ می‌کرده اند.

۳. اورست بلندترین قله جهان نیست!

سیاره زمین,اخبار علمی,خبرهای علمی,طبیعت و محیط زیست

این یکی ممکن است شوک آور باشد، اما لقب بلندترین کوه جهان ممکن است از قله اورست گرفته شود. شکی نیست که ارتفاع این کوه عظیم به ۸۸۴۸ متر مبالای سطح دریا می‌رسد و هیچ کوه دیگری در جهان نیست که به این ارتفاع برسد. اما کوه "موناکیا" که یک کوه در هاوایی است که ارتفاع آن به ۴۲۰۶ متر بالاتر از سطح دریا می‌رسد. این ارتفاع ممکن است بسیار کوچکتر از اورست به نظر برسد، اما قضیه این است که قسمت اعظم این کوه در زیر دریا قرار دارد و اگر ارتفاع آن را از دامنه آن در کف دریا اندازه بگیریم، ارتفاع موناکیا به ۱۰۰۵۸ متر می‌رسد و این کوه را تبدیل به بلندترین کوه جهان می‌کند.

۲. رودخانه‌های انفجاری

سیاره زمین,اخبار علمی,خبرهای علمی,طبیعت و محیط زیست

در مرز‌های بین کشور‌های جمهوری دموکراتیک کنگو و روآندا و همچنین در کامرون، ۳ دریاچه انفجاری مرگبار وجود دارد. "نایوس"، "مونون" و "کیوو" دریاچه‌هایی اند که بر روی دهانه آتشفشان‌ها ایجاد شده اند. این بدین معنی است که ماگما در زیر این دریاچه‌ها در جریان است و کربن دی اکسید را وارد آب این رودخانه‌ها می‌کند. این کربن دی اکسید در لایه ضخیم زیر دریاچه انباشته می‌شود تا زمانی که فشار آنقدر زیاد می‌شود که این کربن دی اکسید آزاد می‌شود و یک انفجار را در سطح دریاچه ایجاد می‌کند و خدا به حال کسانی رحم کند که در اطراف این انفجار باشند!

۱. قوی‌ترین فوران آتشفشانی