جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۵:۴۸ - ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۱۰۱۰۹۵
میراث فرهنگی و صنایع دستی

از «خرافات بودن نحسی ۱۳» تا «پهن بودن بساط بازی‌های دسته جمعی»

سبزه,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی
در روز سیزده فروردین که‌ پایان‌ دوره‌ نوروزی‌ تلقی‌ می‌ شود، مردم‌ در دشت‌، بیابان‌ و در فضای‌ سبز بهاری‌ گرد می‌ آیند و به‌ شادی‌ و طبیعت گردی می ‌پردازند.

به گزارش ایسنا، در این‌ روز پایانی‌ نیز چون‌ روزهای‌ دیگر عید، خوراکی‌ ویژه‌ همچون‌ آش‌ رشته‌ و دیگر خوراک های‌ سبزی‌ دار می ‌پزند.

 سبزه برای‌ سفره‌ هفت‌ سین‌ رویانیده‌اند با خود می‌ برند و با انداختن‌ آن‌ در جوی‌، رود و بیرون‌ از خانه‌ نحسی‌ سیزده‌ را که‌ یا به‌ آن‌ معتقدند و یا بنا به‌ رسم‌ کهن، آن‌ را خوش ‌یمن‌ تلقی‌ نمی‌ کنند از خود و خانواده‌ دور می‌ سازند و البته در حال حاضر سبزه هایی مثل نارنج و ... را می کارند تا فرهنگ سازی مناسبی اتفاق بیافتد.

حسین اسلامی پژوهشگر و محقق آیین های بومی و سنتی مازندران در مورد سیزده بدر و روز طبیعت در مازندران می گوید:  سیزدهمین آداب و رسوم در جهت دید و بازدید در شادی و نشاط است اما برخی آن را به ابتذال قلمداد می کنند.

وی ادامه می‌دهد: جشن نوروز جشن بسیار محترمانه و با وقاری است چرا که ارواح بزرگان در خانه حضور دارند تا روز ۱۳ فروردین در نزد ما می‌ماند و این یکی از قدیمی‌ترین اعتقادات مازندرانی ها است.

این پژوهشگر می گوید: علت مقدس بودن ۱۳ فروردین در نزد ایرانیان و مازندرانی ها از آنجا است که هر سال ۳۶۵ روز و  ۶ ساعت است و ایرانیان این ۶ ساعت را حساب نمی کردند و هر سال ۴ تا ۶ ساعت بود که ۲۴۰ ساعت می‌شود و در  ۱۲ ماه ۳۰ روز را داشتیم  ۶ ساعت در ۱۲۰ سال  یک ماه می شود و یکی از دلایل آن که از دیرباز آرزوی عمر ۱۲۰ ساله را برای هم آرزو می کردیم  دیدن همین سالی بود که  به جای ۱۲ ماه هر ۱۲۰ سال  یکسال ۱۳ ماه داشته است و ما آرزو می کردیم ۱۲۰ ساله شویم تا آن سالی که ۱۳ ماه است را ببینیم و مردم در آن زمان به برکت و اصلاح در ۱۲۰ ساله شدن اعتقاد داشتند که پس از ۱۲۰ سال و حکومت ها نیز اصلاح می شوند.

اسلامی ادامه می‌دهد: پس از آن دوباره پس از ۱۲۰سال به سر جای اول خود بر می گشتیم و نوروز همان اول بهار می شد و در سال ۱۱۹ هم از نو روز اول اردیبهشت به حساب می آمد.

وی گفت: حکومت ها ماه را دقیقا پس از ۱۲۰ سال ۱۳ ماه می‌کردند و در سال ۱۲۰مردم در آن سال از مالیات معاف بودند و به جشن و سرور پرداختند و اینگونه شد که سیزده به در مقدس بود و سعی می‌کردند که مردم مازندران این روز را به جشن و شادمانی بپردازند.

مریم میرزایی استاد دانشگاه نیز در مورد آیین سیزده بدر می گوید: بسیاری‌ از مردم‌ به‌ نحسی‌ عدد سیزده‌ نه ‌تنها اعتقادی‌ ندارند بلکه‌ در اساس تأثیر عددی‌ خاص‌ را در سرنوشت‌ خود مؤثر نمی‌دانند اما این‌ باور که‌ در قدیم‌ عدد سیزده‌ را خوش ‌یمن‌ تلقی‌ نمی ‌کرده‌اند شاید به‌ این‌ دلیل‌ باشد که‌ در طالع ‌نمای‌ نجومی، قدما معتقد بودند که‌ آسمان‌ دوازده‌ برج‌ دارد و هر تولدی‌ که‌ صورت‌ می ‌گیرد دارای‌ ستاره‌ای‌ در یکی‌ از دوازده‌ برج‌ است‌ و بنابراین اینکه کدام‌ ستاره‌ در کدام‌ برج‌ قرار گرفته، طالع‌ و خوی‌ فرد متولد شده‌ شکل‌ می ‌گیرد و خارج‌ از دوازده‌ برج‌ که‌ عدد سیزده‌ است ،نابجا و نحس‌ به‌ شمار می ‌آمده‌ است.

وی گفت: گروهی از مردم معتقدند که برای دورکردن نحسی این روز باید از خانه خارج شوند و سیزده بدر کنند تا نحسی روز در طبیعت به در شود، در این روز سبزه‌ها سبز شده را که چند روز اول سال نو مهمان سفره هفت سین بوده به آب روان می‌سپارند، خوراکی های باقیمانده نوروز، به مصرف می‌رسد و بساط بازی های دسته‌جمعی پهن است.

این استاد دانشگاه افزود: روز سیزدهم، کمتر کسی در منزل می‌ماند و همه اعتقاد دارند این روز را در بیرون از خانه و در دامن طبیعت باید سپری کرد.

وی تصریح کرد: یکی از کارهای روز سیزده‌ بدر، علف گره‌زدن است، درمورد سابقه این رسم می‌گویند که مربوط به فرزندان کیومرث یعنی اولین زوج یا اولین پدر و مادر (مشیه و مشیانه)است، همچنین دختران و پسران جوان اعتقاد دارند با گره زدن سبزه ای که در گذشته گندم بود و اکنون در جهت عدم هدر رفت گندم دانه های دیگری را سبز می کنند، بخت گشایی شده و به ارزوهای خود دست می یابند.

به گزارش ایسنا، سال ها است که مردم کشور در روز ۱۳ فروردین با حضور در طبیعت این روز را گرامی می دارند.

  • 17
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
شاه نعمت الله ولی شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه ایرانی

تاریخ تولد: ۱۴ ربیع الاول۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

نام های دیگر: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

پیشه: فلسفه و تصوف

مکتب: عارف و تصوف

آثار: شرح لمعات، رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرشید اسماعیلی بیوگرافی فرشید اسماعیلی فوتبالیست جوان ایرانی

تاریخ تولد: ۴ اسفند ۱۳۷۲

محل تولد: بندرلنگه، هرمزگان، ایران

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک هجومی

باشگاه کنونی: پیکان

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر 

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه

انواع ضرب المثل درباره امانت داری ضرب المثل ها ابزار ارزشمندی برای انتقال مفاهیم مهم اجتماعی و اخلاقی به نسل های بعدی هستند. انواع ضرب المثل درباره امانت داری نیز از این قاعده مستثنی نیستند و طی قرن ها، اهمیت حفظ امانت و درستی در روابط انسانی را به ما گوشزد کرده اند.

...[ادامه]
ویژه سرپوش