جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۲:۱۷ - ۲۷ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۷۶۲۹
میراث فرهنگی و صنایع دستی

زندگی به سبک ۲هزار سال پیش کنار کارون

قوم صابئین,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی
هنوز هم افرادی هستند که با لباس سفید در رود کارون آب‌تنی می‌کنند. این افراد پیروان حضرت یحیی(ع) هستند که همچنان طبق مراسم خاصی فریضه دینی‌شان را به‌ جا می‌آورند.

به گزارش ایسنا، در استان خوزستان قومی هنرمند و صنعتگر زندگی می‌کنند که به آن‌ها صابی، صبئه و بنا به تلفظ متداول و عام صُبی می‌گویند.  

حمید عامریان در کتاب خود با عنوان «شناخت فرهنگ و اقوام ایران‌زمین» درباره صابئین آورده است: این قوم در عصر اشکانیان بر اثر آزار و اذیت یهودیان فلسطین از سرزمین خود به سوی ایران مهاجرت کردند و در کنار رود دجله و کارون ساکن شدند و چون برای انجام فرایض دینی به آب نیاز داشتند، این محل را برای انجام فرایض دینی تشخیص دادند.

قوم صابئین,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی

قوم صابئین تا کنون آن‌چنان که شایسته است مورد بررسی و توجه قرار نگرفته‌اند هرچند که خودِ صبی‌ها نیز در این زمینه کم مقصر نیستند. در استان خوزستان حدود ۱۵ هزار صبی وجود دارد که از این تعداد حدود هفت‌هزار نفر فقط در اهواز زندگی می‌کنند. صابئین هنوز هم به سنت خود وفادار و دنباله‌رو گذشتگان هستند.

در آیین مندایی باید یک نفر صابی با لباس مخصوص تمام بدن خود را زیر آب فرو برده و به اصطلاح کُر دهد. علاوه بر آن روحانی باید با خواندن و زمزمه آیاتی از مغتسله، غسل تعمید دهد. بنا بر این مندائیان باید در کنار و حاشیه رودخانه‌ها زندگی کنند؛ مثل حاشیه رود کارون که مرکز تجمع و در کنار هم بودن صبی‌هاست.

قوم صابئین,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی

مندائیان پیروان حضرت یحیی علیه السلام هستند و اعمال و آداب بخصوصی دارند. در قرآن مجید هم در سه آیه از آن‌ها یاد شده است.

عقیده علمای تفسیر از جمله ابوالفتح رازی بر این است که چون این قوم از آیین نخستین خود دست کشیده و به آیین تازه‌ای گرایش پیدا کرده‌اند، آن‌ها را «متشبثین» گفته‌اند. برخی معتقدند چون قبله‌ آنان به سمت باد صبا است، به همین دلیل آن‌ها را صابی خوانده‌اند. محققان اروپایی این طایفه را مندائیان یا ماندائیان می‌خوانند.

ادوارد براون در کتاب تاریخ ادبیات ایران می‌نویسد: «گذشته از مانویان، ماندائیان یا صابئین نیز بقایای مظاهر قدیم بابل بوده‌اند. ماندائیان را اعراب مغتسله می‌نامند و وجه تسمیه آن‌ها این است که این جماعت بیشتر اوقات به آداب و رسوم شست‌وشو می‌پرداختند که به این فضا و معبد که در آن شست‌وشو و غسل می‌کنند، «مندیل» گفته می‌شود.»

قوم صابئین,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی

برخی معتقدند که آن‌ها از بازماندگان صابئین قدیم هستند که در زمان‌های دور در ایران و جاهای دیگر خاورمیانه پراکنده بودند.

صبی‌ها احکام دینی و مذهبی مخصوص به خود را دارند و به جای ۳۰ روز ماه رمضان، ۳۶ روز غیرمتوالی روزه می‌گیرند و در طول روز هم سه بار نماز می‌خوانند. آن‌ها برای دین‌شان تبلیغ نمی‌کنند و به کسی اجازه ورود به آیین‌شان را نمی‌دهند.

غسل تعمید در آب روان از مهمترین اصول آیین‌های آنان به شمار می‌آید. صبی‌ها کمی در ازدواج و ایجاد رابطه خونی با دیگر ادیان سختگیرتر هستند. جمعیت صابئین را حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر و به قدمت دوهزار سال تخمین می‌زنند.

اشتراک مسیحیان و صابئین مندایی در این است که هر دو غسل تعمید را نماد پاکی تن  و روان می‌دانستند و نوشته شده است که یحیی(ع)، عیسی(ع) را غسل تعمید داده است.

«دولا»، «نونا»، «امرا»، «تورا»، «صلعی»، «سرطانا»، «اریا»، «شمبلتا»، «قینا»، «ارقوا»، «هیطا» و «گدیا» عناوین ماه‌های مندایی هستند.

خط مندایی نیز که در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده، از راست به چپ است و نقطه ندارد و کتاب مقدس آن‌ها «گنزُ ربّا» نام دارد.

برای صابئین ۳۰ آذرماه، روز عاشوریه، یعنی روز دعا برای غرق‌شدگان بی گناه طوفان نوح است. آن‌ها در این روز حلیمی مرکب از گندم، نخود، لوبیا، ماش، عدس، باقلا و لپه می‌خورند.  

قوم صابئین,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی

شغل عمومی این قوم نقره‌کاری است که روی نقره با عیار ۲۲ نقوشی همچون ماه، بلم، نخل و ... را حکاکی می‌کنند. اخیراً این نقوش را روی طلا هم اجرا می‌کنند.

صابئین در اهواز روز دوشنبه را که سالروز میلاد حضرت یحیی است گرامی می‌دارند و به این عید «دهوا ادمانا» به معنی عید فرشته می‌گویند. آن‌ها با انجام مراسم موسوم به «دخرانی» و تعمید کودکان خود و نامگذاری آن‌ها، مناسک خاص این عید مذهبی را به جا می‌آورند. صابئین قبل از عید بزرگ به نظافت خانه‌های خود می پردازند و برخی از آن‌ها دو روز قبل از عید (مصادف با ۲۷ تیر) مراسم غسل تعمید را در ساحل شرقی کارون انجام می‌دهند و بعد از آن اعتکاف ۳۶ ساعته خود را آغاز می‌کنند.

صابئین مندایی اقوام آرامی در ایران هستند و از حدود ۲۰۰۰ سال پیش تحت تعالیم حضرت یحیی(ع) تعمیددهنده قرار گرفتند.

البته برخی از محققان به اشتباه قضاوت‌های نادرستی از این قوم داشته‌اند و آن‌ها را ستاره‌پرست نیز خطاب کرده‌اند، اما شهید مطهری این قوم را اهل کتاب دانسته و حساب آن‌ها را از صابئین ستاره‌پرست جدا کرده است.  

قوم صابئین,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی

  • 10
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۱۳
جدیدترین
قدیمی ترین
خوب است
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه

انواع ضرب المثل درباره شتر در این مقاله از سرپوش به بررسی انواع ضرب المثل درباره شتر می‌پردازیم. ضرب المثل‌های مرتبط با شتر در فرهنگها به عنوان نمادهایی از صبر، قوت، و استقامت معنا یافته‌اند. این مقاله به تفسیر معانی و کاربردهای مختلف ضرب المثل‌هایی که درباره شتر به کار می‌روند، می‌پردازد.

...[ادامه]
ویژه سرپوش