شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۹:۵۶ - ۲۹ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۷۸۶۲
فستیوال ها و جشنواره های هنری

پیروز ارجمند: اساسنامه جشنواره موسیقی فجر یا در اختتامیه یا در زمان کوتاهی پس از آن رونمایی می‌شود

پیروز ارجمند,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
 تدوین اساسنامه برای جشنواره موسیقی فجر اگرچه در دوره معاون هنریِ پیشین به سرانجام نرسید اما پیروز ارجمند می‌گوید در آخرین جلسه‌ منتقدین با معاون هنری جدید قرار شد نقطه نظرات هر دو طرف بار دیگر بر پیش‌نویس اساسنامه اعمال و به زودی رونمایی شود.

خبرآنلاین،جشنواره سی و سه ساله بین‌المللی موسیقی فجر سه سال است که با حرف و حدیث و حاشیه برگزار می‌شود. از زمانی که علی مرادخانی، معاونت پیشین هنری در سال ۹۴ با وجود آن که حسن ریاحی، دبیر جشنواره بود به شکلی غافلگیرانه حمیدرضا نوربخش را مدیر جشنواره کرد. از آن زمان اعتراض‌هایی از سوی هنرمندان شکل گرفت و پیروز ارجمد مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد یکی از دنبال‌کنندگان این اعتراض‌ها بود. حالا به گفته او این اعتراض‌ها به نتیجه رسیده است و اساسنامه تازه‌ای برای جشنواره موسیقی تدوین شده که به زودی رونمایی خواهد شد.

 

او در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره روندی که تا رسیدن به این مرحله طی شد، سخن گفت.

 

داستان از کجا شروع شد؟  

در سی‌اُمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر که سال  ۱۳۹۳ برگزار شد حسن ریاحی دبیر بود، پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره، علی ترابی، دبیر اجرایی، اکبر محمدی، مسئول بخش استعدادهای درخشان و امیرعباس ستایشگر، مسئول بخش نسلی دیگر. دوره سی‌ام یکی از مدیران موفق دوره بیست و نهم را همراه خود نداشت، رامین صدیقی، مدیر بخش بین‌الملل که رسیدگی به فعالیت‌های شخصی و دغدغه‌هایش در نشر هرمس را دلیل کناره‌گیری خود اعلام کرد.    

 

اگرچه در اختتامیه دوره سی‌اُم حسن ریاحی ششمین حکم متوالی دبیری جشنواره موسیقی فجر را دریافت کرد، اما این رویداد از میانه راه صاحب مدیر شد. علی مراخانی، حمیدرضا نوربخش را به عنوان مدیر جشنواره معرفی کرد و قرار شد از دوره بعد سِمَتِ دبیر حذف شود که چنین هم شد. در این دوره علی ترابی از عنوانِ دبیر اجرایی کناره‌گیری کرد و در پی حذف بخش نسلی دیگر امیرعباس ستایشگر هم کنار رفت.

 

اگرچه حاشیه‌های جشنواره سی و یکم آن قدر بالا گرفت که منتقدینش به شکل رسمی در قالب سلسله نشست‌هایی به نام ضرب اصول به بیان انتقاداتشان پرداختند، کمپینی برای تحریم آن به راه انداختند تحت عنوان کمپینِ گواهی دست چپ و ۱۰۰۰ امضا جمع و اعلام کردند خواستار تدوین اساسنامه‌ای برای جشنواره هستند که مدیر یا دبیر موظف باشند طبق آن عمل کنند، نه براساس سلیقه شخصی اما مهر ۹۵ دومین حکم متوالی مدیریت نوربخش بر جشنواره صادر شد.

 

سی و دومین جشنواره موسیقی فجر با خبر فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی آغاز و در بهت ناشی از فروریختن ساختمان پلاسکو تمام شد. حکم حمیدرضا نوربخش نیز به عنوان مدیر جشنواره سی و سوم در اختتامیه خوانده شد.

 

صدای منتقدان به جایی رسید؟

یکی از این منتقدان پیروز ارجمند، مدیرکل سابق دفتر موسیقی بود. از او خواستم یک بار دیگر ضمن مروری کوتاه بر آن‌چه گذشت از نتیجه کار برایمان بگوید. 

 

پیروز ارجمند گفت: «همان طور که می‌دانید بحث مطالبات موسیقی‌دان‌ها از زمانی مطرح شد که من مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره موسیقی فجر بودم، یعنی دوره سی‌ام، در آن زمان زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر این که معاونت هنری درصدد واگذاری مسئولیت برگزاری جشنواره موسیقی به خانه موسیقی است. با وجود این که جشنواره شورای سیاستگذاری داشت و دبیر و رئیس، علی مرادخانی، معاونت هنری بدون آن که مرا در جریان بگذارد با حمیدرضا نوربخش و دوستانشان در خانه موسیقی جلساتی برگزار کرده و تصمیماتی گرفته بودند.»

 

او ادامه داد: «من این مسئله را با مرادخانی مطرح کردم و از شائبه غیرقانونی بودن انتخابات هیئت‌مدیره جدید خانه موسیقی گفتم. وقتی پاسخ مشخصی از او نگرفتم با محمدرضا شجریان دیدار کردم که آن زمان رئیس شورای عالی خانه موسیقی بود. در آن جلسه یادآوری کردم که چنین چیزی وجود دارد و به نظر می‌رسد بهتر است ایشان موضع‌گیری کنند و به سوالات منتقدین پاسخ دهند. استاد شجریان از این مسائل اعلام بی‌اطلاعاتی کردند و متوجه شدم که ایشان را در جریان جزئیات ماجرا قرار نداده‌اند.»

 

مدیرکل سابق دفتر موسیقی افزود: «وقتی علی مرادخانی متوجه حجم اعتراضات به غیرقانونی بودن انتخابات خانه موسیقی شد اعلام کرد سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر را به شخصیت حقیقی حمیدرضا نوربخش واگذار کرده نه شخصیت حقوقی او به عنوان مدیرعامل خانه موسیقی و به این ترتیب جشنواره سی و یکم اگرچه دبیر داشت اما از میانه راه صاحب مدیر شد! در آن دوره دبیرخانه جشنواره عملا در خانه موسیقی بود و بعضی مکاتبات جشنواره هم با سربرگ خانه انجام می‌شد. من به واسطه مشکلاتی که با علی مرادخانی بر سر خانه موسیقی داشتم از مدیرکلی دفتر موسیقی انصراف دادم و جشنواره هم با تمام حواشی‌اش برگزار شد.»

 

بیانیه‌ای با امضای ۱۰۰۰ نفر و درخواست تدوین اساسنامه

این نوازنده نی، سه‌تار، تنبک و دف ادامه داد: «پیش از شروع جشنواره سی و دوم منتقدان طی بیانیه‌ای که به امضای ۱۰۰۰ نفر از اهالی موسیقی رسید از رضا صالحی‌امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواستند کردند که به این وضع سروسامان دهد. راه حلی که برای گریز از شیوه مدیریت محفلیِ علی مرادخانی به ذهن منتقدان رسید این بود که اساسنامه‌ای برای جشنواره فجر تنظیم و بر طبق آن عمل شود. این نامه به وزیر داده شد و وزیر هم به مرادخانی، معاون هنری ارجاعش داد اما او علی‌رغم دستوری که با قید فوریت دریافت کرده بود اقدامی نکرد.»  

 

این دکتر اتنوموزیکولوژی افزود: «تا این که یک هفته مانده به روز اول فروردینِ سال ۹۶ فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی پیش‌نویس اساسنامه را به منتقدان داد. اساسنامه‌ای ناقص و بسیار سرهم‌بندی شده و مهلت زمانی تعیین کرد که حتما باید تا قبل از عید نظراتمان را در موردش بگوییم و به دفتر موسیقی تحویلش دهیم. ظاهرا قصد ایشان این بود که توپ را در زمین منتقدین بیندازند و بگویند که ما در موعدی که مشخص شده بوده اقدام نکرده‌ایم. چند نفر که من هم جزوشان بودم انتخاب شدیم تا اساسنامه را بررسی کنیم و ما به شکل کامل تغییرش دادیم. این اساسنامه هشت ماه در دفتر موسیقی ماند و هر بار یک جواب به ما می‌دادند و ظاهرا هدف مرادخانی این بود که با بی‌توجهی به درخواست منتقدین و دستور وزیر، فرصت‌سوزی کند تا حکم حمیدرضا نوربخش برای مدیریت جشنواره سی و دوم که در اختتامیه دور قبل به او داده بود اجرایی شود و منتقدین کاری از پیش نبرند که همین طور هم شد.»

 

معاونت هنری جدید با منتقدان چطور برخورد کرد؟

مشاور عالی اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران در مورد برخورد معاون هنری جدید با منتقدان توضیح داد: «بعد از رفتن علی مرادخانی از معاونت هنری که در سال جاری رخ داد، جلسه‌ای با محمدمجتبی حسینی، معاون هنری جدید داشتیم. ایشان اساسنامه را به دقت مطالعه کرده بودند و اشراف بسیار خوبی بر مفاد آن داشتند و ما جلسات خیلی خوبی با او داشتیم. در آخرین جلسه‌مان که مربوط به هفته پیش است قرار شد نقطه نظرات ایشان و ما بار دیگر بر اساسنامه اعمال شود و ان‌شاالله در اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر یا در زمان کوتاهی پس از اختتامیه رونمایی شود.»  

 

ارجمند در پایان گفت: «بنابراین ما به این موضوع امیدواریم که با نظر مساعد و نگاه علمی معاونت هنری این اتفاق رخ دهد. ما هیچ کدام سهمی برای خود نمی‌خواهیم و اساسا هیچ کس در پی سهم‌خواهی نیست. ما قصدمان این است که جشنواره‌ای که متعلق به همه اهالی موسیقی است یک قانون واحد داشته باشد و از تمرکز شدیدی که اکنون بر درآمدزا بودن جشنواره وجود دارد فاصله بگیرد. چون این جشنواره قرار نیست درآمدزا باشد و قرار است در جهت حمایت از موسیقی ملی و علمی حرکت کند.»

 

 

 

  • 11
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش