چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۰:۵۸ - ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۷۰۳۴
فیلم و سینمای ایران

کمدی‌ها بیش از ۷۰ درصد فروش گیشه را در اختیار دارند

فیلم های کمدی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

به گزارش دنیای اقتصاد، فیلم‌های کمدی همیشه صدرنشین فروش در سینمای ایران بوده‌اند. سال گذشته از مجموع ۱۶۰ میلیارد تومان فروش کل فیلم‌ها، بیش از ۹۰ میلیارد تومان به فروش فیلم‌های کمدی اختصاص داشت. از فیلم‌های غیر کمدی نیز چیزی نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان به فروش دو فیلم پرفروش «فروشنده» و «ابد و یک روز» مربوط می‌شد.

 

امسال نیز در شش ماه گذشته فیلم‌های کمدی در صدر فروش قرار داشته‌اند. بیش از ۷۰ درصد از ۱۰۰ میلیارد تومان فروش نیم سال اول از گیشه فیلم‌های کمدی به دست آمده است. این موضوع نشان می‌دهد که نسبت فروش میان فیلم‌های کمدی و غیرکمدی در ایران به یک ثبات نسبی دست پیدا کرده است. گسترش بازار سینما در ایران و به دنبال آن افزایش درآمد فیلم‌ها، باعث شده تا سرمایه‌گذاری در صنعت سینما بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

 

کارشناسان معتقدند نگاه سینما و سرمایه‌گذاران به بازار، تولید فیلم‌های کمدی را در اولویت قرار داده است. در این گزارش مروری کوتاه خواهیم داشت بر نظر کارشناسان سینمایی درباره تولید و فروش فیلم‌های کمدی سینمای ایران. در بیشتر این تحلیل‌ها نیاز مردم به فراموشی روزهای دشوار زندگی و فرآیند صنعتی شدن سینما ازجمله مهم‌ترین دلایل گسترش و توسعه سینمای کمدی در کشور ذکر شده است. جزئیات بیشتر در این باره را می‌خوانیم.

 

تحلیل کارشناسان

احمد شکرچی جامعه‌شناس درباره دلایل استقبال مردم از ژانر کمدی می‌گوید: کمدی ابزاری برای بیان حرف‌هایی است که نمی‌توان گفت یا نسبت دادن به چیزهایی که از آن ناراحت هستیم ولی نمی‌توان مستقیم به زبان آورد.او در گفت‌وگویی که با «ایسنا» انجام داده گفته است: طنز برای‌ ما به دلیل سابقه تاریخی‌مان یکی از راه‌هایی بوده که به‌واسطه آن حرف‌هایی می‌زدیم که نمی‌توانستیم به صورت مستقیم به زبان بیاوریم، آدم‌ها به خاطر اینکه نمی‌توانستند حرف‌هایی را در حوزه عمومی، صراحتا و به صورت آشکار بزنند، آن را در لفافه و کنایه می‌گفتند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه «کمدی کارکرد تسکین آلام و دردها را دارد (با یک دید انتقادی) و برای فراموشی و فرار از خستگی و پیچیدگی‌هایی که در روز آدم‌ها با آن مواجه هستند، اتفاق می‌افتد» گفت: این از نگاه مصرف‌کننده است ولی در این مورد باید به نگاه تولیدکننده هم توجه کنیم که می‌گویند ما باید کالایی را عرضه کنیم که مصرف‌کنندگان انبوه، متوجه وضعیت نابسامانی که در آن هستند نباشند و مثل ماشین‌ سرکار بروند و بعد از کار، از فرهنگ استفاده کنند و دوباره از فردا همان چرخه را ادامه دهند.

 

وی در پایان ابراز عقیده کرد: فیلمسازان به‌دلیل اینکه این توانایی را ندارند تا طنز موقعیت ایجاد کنند، سعی می‌کنند گفتارها را غلیظ‌تر بکنند و این غلظت در شوخی‌ها فیلم را به سمت هزل می‌برد و آن را از ژانر خانوادگی خارج می‌کند و در نهایت سطح سلیقه مخاطب را تنزل می‌دهد. وقتی مخاطبان به دیدن این سطح عادت می‌کنند تقاضایشان هم به همین گونه تنظیم می‌شود و برای آثار جدی‌تر و فکرشده‌تر انتظاری ندارند و در نهایت تولیدکنندگان نیز فقط همین تقاضاها را پاسخ می‌دهند.

 

حسن آقاکریمی تهیه‌کننده سینما نیز در گفت‌وگویی که پیش‌تر با باشگاه خبرنگاران انجام داد، ‌درباره روند رو به رشد تولید فیلم‌های کمدی گفت: نمی‌توان به این کار خرده گرفت؛ چون امری طبیعی است. چنان‌که در طول سال‌ها، یک ژانر یا موضوع مورد نیاز جامعه سینمایی و مردم، تولید خواهد شد.

 

وی افزود: شرایط امروز جامعه استقبال از فیلم‌های کمدی را تشدید کرده تا مردم و مخاطبان برای رفع و فراموشی سرخوردگی و افسردگی خود، ساعتی را با خانواده در سینماها بگذرانند. وی ادامه داد: از سویی باید توجه داشت، تولید و فروش فیلم‌های خوب کمدی ضرری به تولید و فروش فیلم‌های اجتماعی وارد نخواهد کرد.

 

چنان که فیلم‌های اجتماعی فراوانی مانند «ابد و یک روز» در گیشه و جذب مخاطب موفق بودند.آقاکریمی خاطرنشان کرد: فقط امیدوارم تولید فیلم‌های سینمایی در هر ژانری مانند افراط‌گرایی برخی، سینماگران را از آن طرف بام نیندازد.

 

همچنین مسعود ردایی تهیه‌کننده سینما درباره این موضوع گفت: سینما به عنوان سرآمد فعالیت‌های فرهنگی و تجمیع هنر در قالب تصویر و صدا می‌بایست در همه ژانرها به تولید محتوا بپردازد، این خوراك روحی جامعه می‌تواند شامل فیلم‌های آموزشی، اجتماعی، ارزشی و اعتقادی، تاریخی، سیاسی، سرگرمی و كمدی، جنگی و ترسناك و عاشقانه باشد.

 

او افزود: قاعدتا سمت‌گیری و گرایش غیرمتعارف به سمت تولید فیلم طنز و كمدی شاید برای تولیدكنندگان آنها و افزایش میزان فروش، منفعت خوبی در برداشته باشد اما برای جامعه كه نیاز به محتوای متنوع دارد، تهدید محسوب می‌شود، اینجاست كه لزوم صنعتی شدن سینما بیش از پیش احساس می‌شود.

 

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مالاریا» بیان کرد: نكته دیگر اینكه در كثرت تولید فیلم‌های كمدی، احتمال موفقیت در فروش فیلم‌ها كاهش می‌‌یابد، به عبارت دیگر تعداد فیلم‌های موفق این ژانر كاهش می‌یابد و این خود تهدید برای فیلم‌های طنز و كمدی است، از سوی دیگر مطمئنا كارگردان‌های صاحب سبك، فقط در ژانر تخصصی كار می‌كنند اما حضور كارگردان‌های فاقد سبك در این ژانر برای كسب منافع و شهرت بیشتر می‌شود كه خودبه‌خود سبب تنزل كیفی این فیلم‌ها بیش از پیش خواهد شد.

 

فیلم کمدی هم باید حرفه‌ای باشد تا بفروشد

غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما درباره گرایش سینماگران به تولید فیلم‌های کمدی گفت: اصولا طبیعت این حرفه چنین است، زمانی که سینما را به‌عنوان هنر- صنعت می‌شناسیم وجه صنعتی آن یعنی بازگشت سرمایه و سوددهی در آن مطرح است. بنابراین، در مقاطع مختلف امکان دارد تهیه‌کننده‌های سینما مانند هر کالای دیگری به دنبال این باشند تا به سمت تولید جنس پرفروش‌تر بروند.

 

وی افزود: از سویی ممکن است بدون اطلاع از اینکه دیگران چه می‌کنند به سمت تولید یک ژانر یا گونه خاص بروند، در هر صورت این بازار است که باید بتواند باعث ایجاد تعادل شود. ضمن اینکه ساخت هر ژانری مهم نیست، مهم این است که آن گونه سینمایی از کیفیت خوبی برخوردار باشد، با این تفاسیر هر کاری می‌تواند نمود کند که کیفیت بیشتری داشته باشد.

 

این تهیه‌کننده اضافه کرد: درست است که الان فیلم‌های کمدی می‌فروشند اما با کمی دقت می‌توان فهمید همه کارهای طنز مثل هم نمی‌توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند.موسوی خاطرنشان کرد: بنابراین کیفیت و ساختار خوب و وجه هنری در کنار هم است که می‌تواند باعث رونق گیشه و جذب مخاطب شود.

 

 

  • 11
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
شاه نعمت الله ولی شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه ایرانی

تاریخ تولد: ۱۴ ربیع الاول۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

نام های دیگر: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

پیشه: فلسفه و تصوف

مکتب: عارف و تصوف

آثار: شرح لمعات، رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرشید اسماعیلی بیوگرافی فرشید اسماعیلی فوتبالیست جوان ایرانی

تاریخ تولد: ۴ اسفند ۱۳۷۲

محل تولد: بندرلنگه، هرمزگان، ایران

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک هجومی

باشگاه کنونی: پیکان

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر 

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش