جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۳
۱۵:۱۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۲۷۹۸
فیلم و سینمای ایران

گفت‌وگو با کارگردان فیلم «تیغ و ترمه»

کیومرث پوراحمد: هیچ‌کس پاسخگوی دلخوری‌های ما نیست

کیومرث پوراحمد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
کیومرث پوراحمد که «تیغ و ترمه» را در فضایی اجتماعی کارگردانی کرده است از وجود برخی بی نظمی‌ها در جشنواره فجر گلایه دارد.

به گزارش خبرآنلاین، کیومرث پوراحمد، کارگردان پرکاری نیست اما مخاطبان سینما و تلویزیون ساخته‌های سال‌های قبل این کارگردان را به خوبی به خاطر می‌آوردند. این کارگردان با سابقه سینمای ایران، امسال با فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او در این فیلم سراغ روایت قصه‌ای تازه رفته که به‌زعم خیلی‌ها این فیلم را از ساخته‌های اخیر این کارگردان متمایز می‌کند و فضایی تازه دارد.

به بهانه نمایش فیلم «تیغ و ترمه» در سینمای  رسانه در دومین روز از جشنواره فیلم فجر، گفت‌وگویی کوتاه با این کارگردان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

پوراحمد در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره فضای این اثرش توضیح داد: «فضای این فیلم با فیلم‌های قبلی من تفاوت‌هایی دارد، البته که این اثر هم در راستای کارهای من است و همان دغدغه‌ها را در «تیغ و ترمه» هم به تصویر کشیدم اما فضا و حال هوای کار تفاوت‌هایی دارد که برای مخاطب جذابیت‌هایی را به همراه خواهد داشت. ژانر این فیلم اجتماعی است و طبیعتا داستان و دغدغه‌هایی که در آن به تصویر کشیده هم برگرفته از مسائل جامعه و اجتماع است که ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد.»

پوراحمد در «تیغ و ترمه» سراغ بازیگران شناخته‌ شده‌ای رفته است، از پژمان بازغی و هومن برق‌نورد گرفته تا دیبا زاهدی که به عنوان چهره‌ای جوان در سینما فعالیت می‌کند، او درباره انتخاب بازیگران این فیلم نیز گفت: «دیبا زاهدی و پژمان بازغی بازیگران اصلی این فیلم هستند که در کنار دیگر بازیگران ایفای نقش می‌کنند. دیبا زاهدی بازیگر جوانی است که در «تیغ و ترمه» بسیار خوب ظاهر شده و من به عنوان کارگردان اثر دوست دارم بازی و تلاش او برای ایفای این نقش دیده شود.»

این کارگردان در ادامه درباره رقابت در جشنواره فیلم فجر و فضای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: «من یک فیلمساز هستم و بیان دغدغه‌ها و تفکراتم در کارهایم از اهداف و دل‌مشغولی‌های من است. در این فیلم هم همین هدف را دنبال کردم. حضور در جشنواره هم یکی مراحلی است که در مسیر فیلمسازی هر فیلمسازی ممکن است قرار بگیرد اما شاید همه هدف و مقصود یک کارگردان نباشد. من بیشتر دوست دارم مردم، مخاطبان و منتقدان، این فیلم را در جشنواره ببینند و بازخورد نظرات آنها را در ادامه بشنوم.»

کیومرث پوراحمد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

زمان نمایش فیلم «تیغ و ترمه» پوراحمد در سالن هنرمندان که امسال پردیس چارسو است، باعث نارضایتی این کارگردان شده است، کارگردان فیلم سینمایی «کفش‌هایم کو؟» با اشاره به برخی ناهماهنگی‌ها و بی‌نظمی‌ها در جشنواره فیلم فجر امسال گفت: «وجود برخی بی‌نظمی‌ها در جشنواره‌ای که نزدیک به چهل سال از طول عمر برگزاری اش می‌گذرد، واقعا دور از انتظار است و همین مسائل و ناهمانگی هاست که باعث دلخوری اهالی سینما و به وجود آمدن حاشیه می‌شود. طبیعی است که من به عنوان کارگردان دوست دارم فیلمم توسط هنرمندان، اهالی رسانه، منتقدان و مردم دیده شود اما وقتی ساعت و زمان بدی را برای نمایش این فیلم در نظر می‌گیرند دلخوری‌های به وجود می‌آید که ظاهرا هیچ کس هم پاسخگویش نیست.»

جدیدترین ساخته کیومرث پوراحمد که درامی اجتماعی و البته زنانه است، داستان ترمه دختر بیست و شش ساله‌ای است که با عموی خود زندگی می‌کند، با آمدن مادر او از خارج از کشور اتفاقاتی رخ می‌دهد و رازی نمایان می‌شود.

دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، هومن برق نورد، مهران رجبی، کورش سلیمانی، شراره رنجبر، سیمون سیمونیان، میترا قربانی، ماندانا سهرابی، مازیار خسروی، میعاد عابدی زاده، نوید کوه فلاح، فرانک کوشافر، پدارم ابدان و آویسا سجادی، بازیگران این اثر سینمایی هستند.

نژلا پیکانیان

  • 19
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش