شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۳:۵۱ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۱۰۳۴۷۹
موسیقی

پيرامون نقد‌ها و حاشيه‌هاي قديمي و تازه مطرح شده عليه صداي محسن چاوشي

بفهم! اين حنجره يك آدميزاد است

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,محسن چاوشي
محسن چاوشي بارها و بارها مورد اتهام تغيير صدايش قرار گرفته و اين نه به خاطر جنس صدا، بلكه شايد بيشتر به اين خاطر باشد كه تا به حال اجراي زنده نداشته. او بارها و بارها به اين نكته اشاره كرده كه به خاطر درون‌گرايي و روحيات شخصي‌‌اش نمي‌خواهد اجراي زنده داشته باشد. دليلي كه اگرچه براي يك خواننده غير منطقي به نظر مي‌رسد، اما براي يك انسان كاملاً منطقي و پذيرفتني است.

به گزارش تماشاگران امروز، اتهام حقيقي نبودن صداي محسن چاوشي مربوط به امروز و ديروز نيست و اين شايد قديمي‌ترين سوءظني باشد كه همواره و در طول دوران خوانندگي‌‌اش متوجه او بوده. محسن چاوشي در اولين مصاحبه مطبوعاتي‌‌اش در سال ۸۶ به صراحت بيان مي‌كند كه از هيچ افكتي در صدايش استفاده نمي‌كند و تنها كمي «ديلي» به صدايش مي‌دهد. امري مرسوم كه تمام خواننده‌ها از آن در اجراي استوديويي و زنده‌شان بهره مي‌برند.

 

البته بعد‌ها و با پيشرفت صنعت موسيقي و تخصصي‌تر شدن ميكس و مسترينگ در موسيقي ايران، محسن چاوشي هم مثل خيلي از خوانندگان ديگر از اين امكان براي بهتر شنيده شدن صدايش استفاده كرد. امري مرسوم كه تقريباً تمام خواننده‌هاي ايراني و خارجي از آن نسبت به سبك‌، فرم و فضاي موسيقي‌شان در كارشان استفاده مي‌كنند، اما انتقاد اخير شهرام آذر (سندي) در برنامه استيج شبكه من و تو، شايد مضحك‌ترين و نخ‌نما‌ترين انتقادي باشد كه تا به حال به محسن چاوشي وارد شده است. درست مثل اينكه بگوييد بازي اكبر عبدي در فيلم «آدم برفي» مزخرف است، آن هم به اين خاطر كه اكبر عبدي زن نيست!

 

اما با تمام اين حرف‌ها، محسن چاوشي از سال گذشته تا امروز دو ويدئو در حال خواندن از خودش در اينترنت منتشر كرده كه ديگر جاي بحثي براي حقيقي نبودن صدايش باقي نمي‌گذارد. حالا ديگر همه مي‌دانند كه صداي چاوشي صدايي است كه اگرچه خاص و غير نرمال به نظر مي‌رسد، اما هر آدم عادي با يك نگاه اجمالي (‌و نه حتي كارشناسانه) مي‌تواند متوجه اين نكته شود كه اين صدا از حنجره يك آدميزاد بلند مي‌شود.

 

سياوش رحماني (‌خواننده، تنظيم‌كننده و ساند ديزاينر)

راه چاوشي راه درستي است

تمام خواننده‌هاي داخلي و خارجي صدايشان را ديزاين مي‌كنند و خواننده‌اي نداريم كه وكالش را يكراست ايمپورت كند و كار را ميكس و مستر كند. اين امر كاملاً طبيعي است و كاملاً هم مرسوم است، به اين خاطر كه ضبط استوديويي با اجراي لايو فرق مي‌كند و بايد صدا را در تميز‌ترين و درست‌ترين حالت ممكن به گوش مخاطب برسانيد. محسن چاوشي هم مثل همه خواننده‌هاي ديگر، از اين ابزار براي كارش بهره مي‌برد و چيزي فراتر از بقيه خواننده‌ها استفاده نمي‌كند.

 

فقط ميزان و شدت اين استفاده فرق مي‌كند، مثلاً اگر خواننده‌اي از ۱۰ درصد بهره ببرد، چاووشي ۴۰ درصد از آن افكت در صدايش استفاده مي‌كند و آن هم به اين خاطر است كه سبك و فرم موسيقي‌‌اش استفاده از اين افكت را مي‌طلبد. وكال يك خواننده مي‌تواند نسبت به ژانر و فرم موزيك تعيين شود. صداي چاوشي مختصات ويژه‌اي دارد و چنين صدايي وقتي مي‌تواند براي مخاطب جذاب باشد كه آن را با جزئيات بيشتري بشنود. چاوشي صدايش را با استفاده از افكت تغيير نمي‌دهد و فقط كاري مي‌كند كه جزئيات آن بيشتر شنيده شود. كاري كه چاوشي روي صدايش مي‌كند خارج از عرف نيست و نشانه اين هم نيست كه او توانايي خوانندگي ندارد.

 

هر سبكي در موسيقي يك جور خواندن را مي‌طلبد. شما نمي‌توانيد لئونارد كوهن را با مايكل جكسون مقايسه كنيد. به نظرم كسي كه مي‌تواند لحن و فرم را خوب دربياورد، در اجراي زنده هم همين حساسيت را خواهد داشت. خيلي از خواننده‌هاي ما لحن و لهجه‌شان ايراد دارد، يعني نمي‌توانند با لحن و حس كلام بازي كنند و آن را به شكل درست به مخاطب تحويل دهند، اما بدون شك خواننده‌اي مثل محسن چاوشي از اين قاعده مستثني است. اينكه آيا چاوشي بتواند همين كيفيت را در اجراي زنده‌‌اش حفظ كند چيزي است كه مشخصاً تنها به توانايي او بر نمي‌گردد و خيلي عوامل ديگر هم دخيل هستند. متأسفانه در ايران مشكل صدابرداري در كنسرت‌ها داريم. اينكه از خواننده‌اي در ايران توقع داشته باشيم كه همان كيفيتي كه در آلبوم‌اش دارد را در اجراي زنده داشته باشد، توقع بالايي است، چراكه در شرايط كنوني فقدان صدابردار و سالن خوب كاملاً احساس مي‌شود. در همه جاي دنيا هم همين مشكل وجود دارد، حتي با وجود امكانات و دانشي كه در موسيقي غرب وجود دارد، باز هم توقع زيادي است كه بگوييم خواننده دقيقاً بايد همان صدايي را داشته باشد كه در آلبوم‌هايش از او شنيده‌ايم. حتي اگر بتوان صداي خواننده را ۹۰ درصد هم به اجراي استوديويي‌‌اش نزديك كرد، باز هم نمي‌توان گفت اين همان صدايي است كه در ضبط استوديويي از او شنيده‌ايم. ديدگاه بدي كه برخي منتقدين به اين ماجرا دارند به خاطر فقدان يكسري سبك‌ها در موسيقي ما است. كساني كه نقد‌هاي اين‌چنيني به صداي چاوشي دارند حتماً بايد موفق‌تر از او باشند تا نقدشان بر او وارد باشد. محسن چاوشي از اين رويكرد در موسيقي‌‌اش نتيجه خوبي گرفته و در عمل ثابت كرده كه راهش راه درستي بوده.

 

كوشان حداد (‌تنظيم‌كننده)

با انتشار ويدئوي چاوشي، ديگر جاي بحث باقي نماند.

اينكه مي‌گويند فلاني براي بهتر كردن صدايش، از دستگاه و ماشين و تراكتور و... استفاده كرده ديگر حالت مسخره‌اي پيدا كرده و وقتي آدم چنين حرف‌هايي مي‌شنود نه ناراحت مي‌شود و نه حتي خنده‌‌اش مي‌گيرد. من افرادي كه اين حرف‌ها را مي‌زنند تا حدودي درك مي‌كنم؛ به اين خاطر كه صداي آقاي چاوشي صداي خاصي است و مشابه‌‌اش را در ايران تا امروز نشنيده‌ايم.

 

به همين خاطر ممكن است وقتي كسي آن را مي‌شنود شك كند و بگويد اين صدا، صداي آدميزاد نيست و حتماً دستكاري شده، اما واقعيت اين است كه تمام آدم‌هايي كه با او كار كرده‌اند و يا حتي او را ديده‌اند، مي‌دانند كه اين صدا، صداي خود او است. البته ممكن است خيلي‌ها باشند كه خيلي حرف‌ها در مورد صداي چاوشي بزنند، اما من يكي كه خودم ايشان را ديده‌ام و با او كار مشترك هم داشته‌ام، مطمئنم كه اين صدا، صداي خود او است. مسلماً با ويدئو‌هايي كه از خودش در اينترنت هم گذاشته است، ديگر جاي بحثي باقي نمي‌ماند و به همه ثابت شده كه صداي او كاملاً حقيقي است. بهتر از اين ديگر چه سندي مي‌توان داشت براي اثبات اينكه او از صداي خودش استفاده مي‌كند. تنها دليلي هم كه اين حرف‌ها را در مورد صداي چاوشي مي‌زنند اين است كه او را تا به حال در اجراي زنده نديده‌اند و اين ممكن است شائبه‌هايي را براي افرادي كه در پس‌زمينه ذهن‌شان يك توهم توطئه هميشگي وجود دارد، بر انگيزد.

 

 

  • 19
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش