پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
۱۷:۴۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۰۹۵۰
موسیقی

سالار عقیلی در ماشین کارهای کدام خواننده را گوش می‌کند؟/ اعتراض خواننده قطعه «وطنم» به صدا و سیما

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,سالار عقیلی
سالار عقیلی در مراسم رونمایی از آلبوم «دوران عشق» تاکید کرد محدودیت‌های ایجاد شده برای موسیقی ایرانی به ویژه در صدا و سیما و میدان دادن به کارهای پاپ، از مخاطبان موسیقی ردیف دستگاهی کاسته است.

به گزارش خبرآنلاین، صبح امروز، پنجشنبه چهارم خرداد، نشست خبری و مراسم رونمایی از آلبوم «دوران عشق» با صدای سالار عقیلی و آهنگسازی جمشید صفرزاده در شهرکتاب ابن‌سینا واقع در شهرک غرب برگزار شد.

 

از جمله حاضران در این مراسم به جز عقیلی و صفرزاده می‌توان به فخرالدین صدیق‌شریف، بازیگر سینما و تلویزیون و مجید مولانیا نوازنده تار و از اعضای گروه سور اشاره کرد.

 

در ابتدای این مراسم سالار عقیلی گفت: «آلبوم «دوران عشق» حاصل زحمات جمشید صفرزاده و گروه سور است که چند سالی هست در خدمتشان هستم و به زودی نیز کار دیگری با آهنگسازی صفرزاده منتشر خواهم کرد و سپاسگزارم از مجید مولانیا بنیان‌گذار این گروه که موجب رسیدن این اثر به دست شما شد.»

 

این خواننده موسیقی اصیل ایرانی ادامه داد: «ما تلاش کردیم کارمان را در «دوران عشق» به گونه‌ای انجام دهیم که به اثری ماندگار تبدیل شود و برای همین هم به سراغ دستگاه چهارگاه رفتیم که به ندرت در موسیقی ایرانی استفاده می‌شود. دلیل فراموش شدن چهارگاه نیز چیزی جز دشوار بودنش نیست. این دستگاه فراز و نشیب‌های بسیاری دارد و مثلا در گوشه‌های حصار و مخالف نت‌ها در جایی قرار می‌گیرند که خواننده ناچار می‌شود از اوج صدایش استفاده کند و همین امر بر او دشوار می‌آید.»‌

 

خواننده قطعه «وطنم» افزود: «ما در «دوران عشق» گوشه منصوری را اجرا کرده‌ایم که با حضور نوازنده جوان و بااستعداد کمانچه و ویلن علیرضا دریایی حاصل خوبی هم به دست آوردیم. حدود ۲۰ سال پیش که در خدمت استاد صدیق تعریف تلمذ می‌کردم این گوشه را اجرا کردم و بعد متوجه شدم استاد ایرج خواجه‌امیری حدود ۴۰، ۴۵ سال پیش همین گوشه را اجرا کرده‌اند و من هر بار که آن را گوش می‌دهم اشک می‌ریزم.»

 

در ادامه صدیق‌شریف گفت: «سالار عقیلی خود معنای عشق است و همان‌طور که او با صدای استاد ایرج اشک می‌ریزد، من با صدای او اشک می‌ریزم. من از زمان ساخت سریال «تبریز در مه» (محمدرضا ورزی- ۱۳۷۹) با سالار عقیلی آشنا شدم و خوشحالم که هنوز هم افتخار بودن در کنارش را دارم.»

 

در ادامه، جمشید صفرزاده آهنگساز آلبوم «دوران عشق»، نوازنده سنتور و از اعضای گروه سور گفت: «در زمانه‌ای هستیم که خوانندگان سعی می‌کنند با اجراهایی سطحی و همه‌گیر نظر عامه مردم را به خود جلب کنند و خوشحالم که در همین زمانه سالار عقیلی دستگاه دشوار چهارگاه را انتخاب کرد. من و مجید مولانیا از سال ۱۳۸۷ گروه سور را پایه‌گذاری کردیم و بودن عقیلی به عنوان خواننده در کنارمان در آلبوم «دوران عشق» باعث خوشحالی‌مان است. این آلبوم اولین بار در اسفند ۹۵ منتشر شد و با توجه به اتمام نسخه‌های سری اول آن در بازار و با توجه به این که این بار کلیپ‌های تصویری هم برایش ساختیم، تصمیم گرفتیم مجددا همراه با CD تصویری رونمایی‌اش کنیم.»

 

مجید مولانیا نوازنده تار هم گفت: «کار گروهی کردن و حفظ و نگهداری گروه بسیار دشوار است اما خوشحالیم که تا به حال در سه آلبوم سالار عقیلی را در کنار خود داشته‌ایم و دو آلبوم دیگر نیز با همکاری او در دست انتشار داریم. اولین کار ما با سالار عقیلی زمانی بود که گروه سور هنوز تازه‌کار بود و وسواس و حساسیت بسیار زیادی داشتیم که حاصلش «یار مست» (۱۳۹۲) شد و تنها خواننده‌ای که آن زمان به اندازه خود ما بر کارش وسواس داشت، سالار عقیلی بود.»

 

عقیلی در مورد این که چرا نشست خبری آلبوم «دوران عشق» را صبح زود برگزار کرده‌اند هم گفت: «خیلی‌ها به ما گفتن چرا رونمایی‌تان را گذاشته‌اید ۱۰ صبح؟! باید بگویم دستگاه چهارگاه، دستگاهی است که خبر از طلوع و سپیده‌دم می‌دهد و صبح زود خیلی می‌چسبد.»  

 

او در ادامه با اشاره به آلبوم «یار مست» گفت: «من همیشه برای خواندن هر کاری اول از همه با همسرم حریر شریعت‌زاده مشورت می‌کنم و مطمئنم اگر او خوشش بیاید مخاطب هم خوشش خواهد آمد. وقتی مجید مولانیا ماکت این آلبوم را به من داد تا آن را گوش کنم، گفتم نمی‌خوانمش! اما همسرم گفت بخوان و حتما می‌گیرد که اتفاقا همین طور هم شد و به گفته شرکت پخش‌کننده‌اش، ایران گام، جزو آلبوم‌های پرفروش آن سال بود.»

 

عقیلی سپس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از او پرسید آیا می‌توان گفت خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی نسبت به آواز بی‌توجه شده‌اند و بیشتر به سمت تصنیف می‌روند یا نه گفت: «من چندان با این مسئله موافق نیستم. موسیقی اصیل ایرانی از نظر من مانند تخت‌جمشید است یا سی‌و‌سه پل. آیا شما هیچ وقت می‌توانید این‌ها را فراموش کنید؟! لالایی‌هایی که مادران در گوش نوزادانشان می‌خوانند بی این‌که خود بدانند گوشه بختیاری و موالف در دستگاه همایون است پس این موسیقی از کودکی در جان ما نفوذ می‌کند. بخشی از علت دوری ما از آواز در موسیقی اصیل ایرانی به تاکید همه جانبه تمام رسانه‌ها بر موسیقی پاپ برمی‌گردد. من نمی‌گویم موسیقی پاپ بد است یا نباید گوش داد، اتفاقا گوش دادن موسیقی پاپِ خوب خیلی هم خوب است و من خودم خیلی وقت‌ها در ماشینم گوگوش گوش می‌کنم. (با خنده) ابایی هم از گفتنش ندارم و همسرم هم می‌داند.»

 

او ادامه داد: «شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که تمام تمرکزشان بر موسیقی پاپ است و صدا و سیمای‌مان هم یا چیزی پخش نمی‌کند یا پاپ پخش می‌کند. وقتی ما محلی برای عرضه و ارائه این هنر نداریم، چطور در انتظار جذب مخاطب نشسته‌ایم؟!»‌

 

این موسیقی‌دان افزود: «من در «دوران عشق» حداقل ۳۲، ۳۳ دقیقه آواز خوانده‌ام اما می‌شنوم از کسانی که می‌گویند به جای آواز خواندن تصنیف بخوانیم. شنیده‌ام که از استاد حسن کسایی نقل می‌کنند که از او درخواست کردند ساز بزند و گفتند طوری بزنید که مردم خوش‌شان بیاید! استاد گفت من طوری می‌زنم که خودم خوشم بیاید، مردم سطح سلیقه‌شان را بالا بیاورند. جواب ما نیز به کسانی که می‌گویند تصنیف جایگزین آواز شود، همین است.»

 

سالار عقیلی در پایان گفت: «وقتی صدا و سیمای ما صدای استاد مُسَلَم آواز ایرانی محمدرضا شجریان را از مردم دریغ می‌کند و حتی ساز را نشان نمی‌دهد، چه توقع دیگری جز آن‌چه اکنون هست، می‌توان داشت.»

 

 

 

 

 

  • 13
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش