جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
۱۲:۰۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۰۹۶۰
موسیقی

کیوان ساکت: دست لابی‌گران باید از جشنواره موسیقی فجر کوتاه شود

کیوان ساکت,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

دی ماه سال گذشته جمعی از منتقدان جشنواره موسیقی فجر، در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتراض خود را نسبت به تصویب نشدن اساسنامه این جشنواره اعلام کردند. حالا بعد از گذشت ۶ ماه دفتر موسیقی آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر را منتشر کرده است. اما آیا این اساسنامه نظر منتقدان را تامین کرده است؟

سی و سه دوره از برگزاری جشنواره موسیقی فجر گذشته است، اما هنوز فعالیت آن در چارچوب هیچ اساسنامه‌ای انجام نمی‌شود.

 

در طول این سال‌ها تدوین اساسنامه اصلی‌ترین خواسته منتقدان این جشنواره بود که البته تا پایان جشنواره موسیقی فجر سال ۹۶ باز هم محقق نشده بود. اما شنبه دفتر موسیقی اعلام کرد که آیین‌نامه برگزاری جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر که با نظر کارشناسان و هنرمندان موسیقی و کارشناسان حقوقی تدوین شده است به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. 

 

کوتاه شدن دست لابی‌گران

برگزاری یک جشنواره آن هم در ابعاد بین‌المللی بدون داشتن هیچ‌گونه اساسنامه‌ای بسیار عجیب بود و شائبه‌های فراوانی را در خصوص نحوه انتخاب، چگونگی مصرف بودجه و .... به وجود می‌آورد. گرچه تدوین اساسنامه فی‌النفسه اتفاق خوبی است اما آیا این آیین‌نامه توانسته نظر منتقدان را تامین کند؟ کیوان ساکت، نوازنده تار و سه‌تار، نویسنده و مدرس دانشگاه که یکی از همین منتقدان است درباره این اساسنامه به «ابتکار» می‌گوید: آیین‌نامه‌ای که نوشته شده، تقریبا همه آنچه که ما منتقدان جشنواره موسیقی فجر می‌خواستیم، در برگرفته است.

 

در حقیقت این آیین‌نامه همان‌چیزی است که ما می‌خواستیم انجام شود اما آنچه که اهمیت بیشتری دارد این است که چقدر این اساسنامه اجرایی می‌شود و تا چه اندازه به مفاد آن عمل می‌کنند. باید دید دانشگاهیان و شورایی که از دانشگاه‌ها و همچنین کسانی که از سوی خانه موسیقی و وزارت ارشاد معرفی می‏شوند چگونه هستند. آیا باز هم همان لابی‌های گذشته وجود خواهد داشت؟ آیا باز همان کسانی که باعث تباهی جشنواره شده‌اند، دوباره در این شوراها راه خواهند یافت یا نه. باید ببینیم این آیین‌نامه تا چه اندازه می‌تواند به درست اجرا شدن این جشنواره کمک کند.

 

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: شورایی که باید در خصوص این جشنواره تشکیل شود، باید متشکل از افراد بی‌طرفی باشند که تنها به موسیقی بیندیشند نه کسانی که بخواهند لابی‌گری کنند.

 

آیا این بار اجرایی خواهد شد؟

ساکت درباره روند تدوین این آیین‌نامه می‌گوید: جشنواره موسیقی فجر اصلا آیین‌نامه نداشت. در دو سه سال اخیر که انتقاداتی به جشنواره وارد شد و اختلافات مالی و اتفاقات نامبارک پیش آمد و سوءمدیریت‌ها پیش آمد، یکی از نکاتی که مطرح شد این بود که جشنواره‌ای با این ابعاد هیچ آیین‌نامه‌ای نداشت. حالا با اصرار ما و گروه منتقدان که ما بودیم، یک آیین‌نامه ابتدایی از سوی دفتر موسیقی تدوین شد، آن زمان آقای طالبی مدیر دفتر موسیقی بود. ما آیین‌نامه را مطالعه کردیم و مواردی را به آن اضافه کردیم و آیین‌نامه جدیدی پس از چند ماه تدوین شد که از طریق آقای طالبی به آقای مرادخانی داده شد.

 

ظاهرا آقای مرادخانی هم آن را امضا کردند ولی این آیین‌نامه برای اجرا ابلاغ نشد. چون اگر ابلاغ می‌شد قاعدتا دبیر جشنواره تغییر پیدا می‌کرد. او همچنین افزود: دوباره این آیین‌نامه را بررسی کردیم و مواردی اصلاح شد. آنچه که امروز مشاهده می‌کنید، آیین‌نامه‌ای است که به امضای وزیر ارشاد رسیده و ما امیدواریم آن را ابلاغ کنند. یعنی بعد از بیش از سی سال جشنواره موسیقی فجر دارای آیین‌نامه‌ای شد که بر اساس آن چگونگی تعیین دبیر و شورایی که بر جشنواره نظارت می‌کند مشخص می‌شود. مهمترین خواسته ما که هنوز هم می‌خواهیم این بود که تمام مسائل مالی جشنواره بسیار شفاف در رسانه‌های عمومی اعلام شود، البته این موضوع در این آیین‌نامه لحاظ شده است. ما حتی می‌خواهیم مسائل مالی جشنواره‌های پیشین، پرداخت‌ها و مسائل مالی هم به صورت شفاف و با ارائه مدرک و دلیل به نظر مردم برسند.

 

هیچ قانونی برای همیشه جامعیت ندارد

ساکت در پاسخ به این سوال که آیا این اساسنامه به اندازه کافی جامع هست یا باز هم نیاز به تعدیل و اصلاح دارد، می‌گوید: هیچ آیین‌نامه و قانونی برای تمام دوره‌های زمانی جامعیت ندارد. بلکه در هر دوره و با گذشت زمان و پیش آمدن مسائل جدیدتر، احتمالا باید بندهایی از این آیین‌نامه تغییر کند. هیچ قانون و آیین‌نامه‌‌ای را نمی‌توان دستور‌العملی برای تمام دوره‌ها دانست. به طور طبیعی در این آیین‌نامه انواع موسیقی در نظر گرفته شده است، اما ممکن است در کشور مسائلی پیش بیاید که یک نوع موسیقی برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر ضرورتی نداشته باشد، آن زمان باید این آیین‌نامه تغییر کند. ممکن است یکی از مراکز یا مراجعی که باید افراد را ارزیابی کنند در نهادهای دیگر حل شوند. بنابراین آن زمان بودن این موضوع در آیین‌نامه دیگر محلی از اعراب نخواهد داشت.

او ادامه می‌دهد: تا آنجایی که من آیین‌نامه را مطالعه کردم، نظر منتقدان تامین شده است اما همان طور که گفتم این آیین‌نامه باید اجرا شود، وگرنه فایده‌ای نخواهد داشت.

 

بزرگان موسیقی بازمی‌گردند؟

چندین سال است که بزرگان موسیقی کشور به دلیل انتقاداتی که به جشنواره موسیقی فجر وارد بوده است در آن شرکت نمی‌کنند. آیا با اجرایی شدن آیین‌نامه جدید این افراد به این جشنواره باز خواهند گشت؟ ساکت می‌گوید: تمام اعتبار جشنواره موسیقی فجر، حضور بزرگان موسیقی است. این جشنواره بدون این بزرگان بی‌معنا است و با نبود آنها یک جشنواره کوچک محلی خواهد بود. شکل اجرایی شدن آیین‌نامه و افرادی که برای شورای ارزیابی و نظارت برگزیده می‌شوند نشان‌دهنده این است که آیا باز همان لابی‌های سابق و ارتباطات نادرست سال‌های پیش حاکم خواهد بود یا نه و اینکه آیا جشنواره موسیقی فجر می‌تواند مستقل از هر گونه دسته‌بندی به فعالیت خود ادامه دهد یا خیر. باید امیدوار بود که چهره‌های سرشناس در این جشنواره باز هم شرکت کنند.

 

فراخوان به جای انتخاب

یکی از مهمترین انتقادات به جشنواره موسیقی فجر انتخابی بودن شرکت‌کنندگان بود، اما بر طبق یکی از بندهای آیین‌نامه مطرح شده از این برای شرکت در این جشنواره فراخوان داده خواهد شد. آیا این اقدام در جهت کشف استعدادهای جوان گام موثری خواهد بود؟ ساکت می‌گوید: جشنواره‌های پیشین انتخابی بود، به همین دلیل ممکن بود بسیاری از افراد، چهره‌های جوان و ناآشنا که ممکن است در میان آنها استعدادهای بسیار خوبی هم یافت شود،

 

هرگز مجالی برای معرفی خود نداشته باشند. فراخوان دادن به این معنا است که تمام کسانی که مایل هستند در این جشنواره شرکت کنند، آثار خود را ارسال کنند تا آثارشان توسط یک شورای عادل و متخصص، به دور از هر گونه دسته‌بندی بررسی شود و در صورتی که برای شرکت در جشنواره واجد شرایط تشخیص داده شود، امکان حضور پیدا کنند. به نظر من این بند یکی از مهمترین و رو به جلوترین بندهای این آیین‌نامه خواهد بود، البته اگر این آیین‌نامه شکل اجرایی پیدا کند و برای اجرا ابلاغ شود.

 

ebtekarnews.com
  • 12
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش