جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۱:۱۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۰۶۰۶
رادیو و تلویزیون

شرایط دستمزدها در رادیو اسفبار است

صدرالدین شجره,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

صدرالدین شجره یکی از هنرمندان پیشکسوت رادیو که در سال‌های اخیر عمده فعالیتش بر نگارش و اجرای نمایش‌های رادیویی بوده، در حالی اخیرا درگذشته است که برخی از هنرمندان براین باورند، رادیو برای آنهایی که به نوعی خانه دوم‌شان را این رسانه می‌دانسته‌اند به آن شکلی که باید نتوانسته در برآورده کردن انتظارات هنرمندان موفق باشد. مساله پایین بودن دستمزد هنرمندان در برنامه‌های مختلف رادیویی و برخوردهای سلیقه‌ای در ممیزی متون نمایشی نیز از دیگر مسائلی است که در این سال‌ها به دل‌چرکینی هنرمندان در عرصه رادیو منجر شده است.

 

 هنرمند اول به توجه احتیاج دارد، بعد مسائل مالی

میکائیل شهرستانی بازیگر و کارگردان درباره وضعیت فعلی رادیو می‌گوید: «می‌توان گفت در حال حاضر با یک بی‌نظمی و آشفتگی در عرصه هنر مواجهیم. مساله‌ای که در حال حاضر در زمینه فعالیت هنرمندان وجود دارد فقط به رادیو محدود نمی‌شود، بنابراین اگر بخواهیم به شکل ریشه‌ای به مشکلاتی که اساسا در این وادی وجود دارد، نظر کنیم باید تمام حیطه‌های هنر نظیر سینما، تلویزیون، تئاتر و رادیو را مورد بحث قرار بدهیم. شرایط فعالیت در عرصه هنر در سال‌های اخیر برای هنرمندان تا اندازه‌ای دشوار شده که برخی از آنها به دلیل عوامل بازدارنده و دست‌وپاگیر، گوشه‌نشینی اختیار کرده و به نوعی با اندوه خود سر می‌کنند.

 

وقتی ما از مقوله‌ای به نام حمایت صحبت می‌کنیم، برخی از مدیران فرهنگی ذهن‌شان به سمت‌وسوی ابعاد مالی این حیطه متمرکز می‌شود، در حالی که هنرمندان در این سال‌ها در هر شاخه‌ای که بوده‌اند به نوعی به گذران زندگی خود پرداخته‌اند. به بیان ساده‌تر، مشکل هنرمندان به تنهایی هیچ‌گاه پول نبوده و نیست، آنها به توجه از سوی دولت و دولتمردان هم نیاز دارند. در سال‌های اخیر، افت دستمزد برای حضور بازیگران در پروژه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی باعث دل‌چرکینی اهالی این عرصه شده است. از سوی دیگر مساله‌ای که در این بین اتفاق افتاده، پایین آمدن سطح تولیدات در رادیو و تلویزیون است.»

 

 ماجرای تهیه کننده‌ای که دستمزد هیچ‌کدام از عوامل را نداد

شهرستانی می‌گوید: «اگر بخواهم به شکل مصداقی نسبت به بی‌مهری‌هایی از این دست صحبت کنم، می‌توانم به تهیه‌کننده سریال «معمای شاه» اشاره کنم. اگرچه او در میانه کار از پروژه کنار گذاشته شد اما دستمزد بسیاری از بازیگران این سریال ازجمله خود من یا کارگردان را پرداخت نکرده است. می‌خواهم بگویم اوضاع در تلویزیون و به تبع آن در رادیو در حالی است که تهیه‌کننده به راحتی حق‌الزحمه هنرمندان را نادیده می‌گیرد، کما اینکه به شخصه ۱۵۰میلیون تومان بابت حضور در پروژه تلویزیونی «معمای شاه» طلب دارم ولی با کنار گذاشته شدن تهیه‌کننده سریال، نمی‌دانم باید حق قانونی خود را از چه کسی دریافت کنم؟!»

 

شهرستانی که در طول سال‌های گذشته تا به امروز به ایفای نقش در بسیاری از نمایش‌های رادیویی پرداخته است، ادامه می‌دهد: «صدرالدین شجره هم ازجمله هنرمندانی بود که در این سال‌ها با چنین مسائلی دست به گریبان بود، او هم مانند دیگر هنرمندان، دستمزد در شأن خود را در قبال پروژه‌هایی که در آنها حضور می‌یافت نمی‌گرفت.طبیعی است هنرمند در درجه نخست به واسطه عشق بی‌نهایتی که نسبت به حرفه خود دارد، جنس کار برایش اهمیت پیدا می‌کند، اما تجربه نشان داده در این سال‌ها، دست‌اندرکاران در رادیو موانعی را بر سر راه فعالیت هنرمندان ایجاد کرده که باعث گوشه‌نشینی یا غصه‌دار کردن این قشر شده است.»

 

گروه‌های نظارتی در رادیو عملکرد تخصصی ندارند

این بازیگر وکارگردان در پاسخ به این سوال که برخی از هنرمندان، گروه نظارتی در رادیو را که وظیفه‌شان ممیزی نمایشنامه‌ها در حیطه نمایش‌های رادیویی است به عهده دارند درحالی که به باور این عده، به آن شکلی که باید نسبت به چارچوب‌های نمایشنامه اطلاعات و اشراف کافی ندارند نیز می‌گوید: «دست‌انداز بر سر راه تولیدات هنری از گذشته در صداوسیما بوده و هنوز هم این رویه ادامه دارد. آنچه مسلم است اینکه هنرمندی که قصد دارد نمایشنامه‌ای را در رادیو اجرا کند باید از پیچ‌وخم خوان‌های متعدد عبور کند تا بتواند به اجرای متن مورد نظر خود بپردازد، بی‌آنکه متن دستخوش تغییرات زیاد از سوی برخی در رادیو شده باشد. البته آنچه دارم اشاره می‌کنم فقط به بخش نمایش‌های رادیویی محدود نمی‌شود. این‌طور به نظر می‌رسد که گویی سیاست کلان در صداوسیما به این شکل است که هنرمندان را در فشار قرار بدهند. طبیعی است در چنین شرایطی، هنرمند یا سکته می‌کند، یا دچار بیماری سرطان می‌شود.»

 

 افرادی در گروه‌ها هستند که نه قصه را می‌شناسند، نه درام را

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به اینکه برنامه‌های رادیویی فقط از نظارت بازدارنده برخوردارند و اساسا خط‌کشی صحیحی در این زمینه وجود ندارد، می‌گوید: «طبعا هیچ هنرمندی با نفس و ماهیت گروه‌های نظارتی در حیطه هنر مشکلی ندارد، آنچه در این بین مغفول می‌ماند و به پیکره هنر آسیب وارد می‌کند، این است که برخی از افراد در این وادی تخصص ندارند و اصولا افرادی در این عرصه نشسته‌اند که نه قصه را می‌شناسند و نه درباره درام و سایر المان‌های آن اطلاعات دارند و... .

 

برای خودم بارها در طول سال‌هایی که در رادیو فعالیت داشته‌ام پیش آمده، ایراداتی را به نمایشنامه وارد کرده‌اند که واقعا منطقی نبوده و اگر مدیر مربوطه آن بخش به حمایت از من نمی‌پرداخت، معلوم نبود سرانجام نمایشنامه‌ای که می‌خواستم اجرا کنم چه می‌شد. طبیعی است در چنین شرایطی، نمایشنامه‌های رادیویی بیش از پیش در معرض و هجمه لطمات از سوی این عده قرار می‌گیرند. این در حالی است که رادیو از گذشته تا به امروز با مردم ارتباط تنگاتنگ داشته، طبیعی است وقتی یک نمایشنامه در رادیو به این شکل مورد جرح و تعدیل قرار می‌گیرد، نتواند مورد پسند شنوندگان قرار بگیرد.»

 

 شرایط دستمزدها در رادیو اسفبار است

از شهرستانی درباره نرخ دستمزد یک بازیگر یا کارگردان برای اجرای نمایش رادیویی سوال می‌کنم، او با تاکید براین که شرایط دستمزدها در رادیو اسفبار است، می‌گوید: «خاطرم هست چندوقت پیش، یک نمایشنامه را در قالب پنج قسمت در رادیو سراسری اجرا کردیم، با وجود آنکه خود دست‌اندرکاران در رادیو به من درجه ممتاز بازیگری و کارگردانی اعطا کرده‌اند ولی دستمزدی که برای من در این پروژه در نظر گرفته شد، ۳۰۰ هزار تومان بود. تخصیص این مقدار بودجه برای نمایشنامه‌های رادیویی در حالی صورت می‌گیرد که هر روز شاهد هزینه‌های سرسام‌آوری در این جامعه برای آثاری هستیم که حتی نمی‌توان نام آن را اثر هنری گذاشت. به همین خاطر است که معتقدم، گویی شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که مرگی تدریجی برای تمام هنرمندان این مرزوبوم از سوی برخی مدیران فرهنگی مهندسی شده است.»

 

شهرستانی ضمن گرامیداشت یاد صدرالدین شجره اضافه می‌کند: «می‌دانستم که یک سال است با بیماری مبارزه می‌کند، ولی همیشه به خودم می‌گفتم هزارویک راه برای درمان وجود دارد، مثل شیمی‌درمانی کردن، برق گذاشتن و... . ولی امروز وقتی می‌بینم شجره ما را تنها گذاشته و رفته به معنای واقعی دلم می‌گیرد، چراکه معتقدم او هم مانند سایر هنرمندان این وادی با مرارت فراوان به فعالیت هنری پرداخت و اجر و پاداش واقعی کار خود را در این سال‌ها دریافت نکرد.»

 

 جای خالی نمایشنامه‌های خارجی در رادیو

مجید حمزه یکی دیگر از بازیگران و کارگردانان پیشکسوت رادیو می‌گوید: «وقتی صحبت از رادیو به میان می‌آید می‌توان به این نکته پی‌برد که واقعا ناگفته‌ای در این زمینه وجود ندارد. در حال حاضر تعداد معدودی از هنرمندان در بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، بازیگری و گویندگی در رادیو باقی مانده‌اند و این ماندگاری هم فقط یک دلیل دارد، این قشر همان‌طور که عاشقانه و بدون چشمداشت وارد این عرصه شده‌اند هنوز هم با وجود بی‌مهری‌هایی که از مسئولان این حوزه در این سال‌ها دیده‌اند، پای عشق خود ایستاده‌اند.»

 

حمزه با بیان اینکه ممیزی‌هایی به دور از دلیل و منطق در این سال‌ها در بخش نمایش‌های رادیویی بیشتر به چشم می‌خورد، ادامه می‌دهد: «نمی‌دانم در طول هفته چند نمایش از رادیو نمایش پخش می‌شود ولی این را می‌دانم آسیب رویه‌ای که برخی از مدیران فرهنگی برای به قول خودشان ممیزی و غربالگری متون نمایشی در پیش گرفته‌اند، نه‌تنها هنرمند که شنوندگان را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد. ضمن اینکه رادیو چند سالی است بنابه سیاست‌هایی که در پیش گرفته، مجوزی برای ضبط و اجرای نمایشنامه‌های خارجی به هنرمندان نمی‌دهد.درست است که ما تلاش می‌کنیم به اجرای نمایش‌های داخلی با تم معضلات جامعه امروز بپردازیم و اساسا نمایش‌های رادیویی رنگ‌وبوی اجتماعی دارند ولی باید به این نکته هم توجه کرد که اگر قرار باشد فقط در این حیطه از پتانسیل نمایشنامه‌های تالیفی بهره گرفته شود، تکثر و تنوع در این زمینه از بین می‌رود و هنرمند نزد مخاطب تکرار می‌شود.»

 

آزاده صالحی

 

newspaper.fdn.ir
  • 14
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
شاه نعمت الله ولی شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه ایرانی

تاریخ تولد: ۱۴ ربیع الاول۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

نام های دیگر: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

پیشه: فلسفه و تصوف

مکتب: عارف و تصوف

آثار: شرح لمعات، رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرشید اسماعیلی بیوگرافی فرشید اسماعیلی فوتبالیست جوان ایرانی

تاریخ تولد: ۴ اسفند ۱۳۷۲

محل تولد: بندرلنگه، هرمزگان، ایران

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک هجومی

باشگاه کنونی: پیکان

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر 

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش