جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۸:۲۲ - ۲۷ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۷۵۱۰
رادیو و تلویزیون

۴ نکته درباره پوشش تلویزیونی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸

برنامه های جام جهانی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

۱-چرخه نخبگی گزارشگران

چینش گزارشگران جام امسال نسبتاً خوب بود و می توان گفت چرخه نخبگی در این زمینه به شکل قابل قبولی رعایت شد. گزارشگرانی که عموماً روی اعصاب مخاطب بودند و با گزارش های متفاوتشان سطح بازی را هم تنزل می دادند، از چرخه حذف شدند. جوان های مستعدی به این چرخه اضافه شدند که بازی به بازی اشتباهاتشان را تصحیح می کردند.

مهم تر از همه این که بزرگ ترها هم به خودشان آمدند؛ چرا که این چرخه باعث شده بود همه حساب کار دستشان بیاید و بفهمند که اگر بد باشند، به حاشیه خواهند رفت. بدین ترتیب خیابانی در بهترین فرم گزارشگری خودش در سال های اخیر در جام جهانی ۲۰۱۸ حاضر شد، عادل موفق شد در بازی ایران و مراکش یک گزارش واقعا ملی، کم اغراق و دلچسب ارائه کند؛ دقت کنید کسی که سال ۲۰۰۶ جمله «خداحافظ برانکو» را بر زبان آورده بود، در بازی با مراکش و پس از آن که سردار آزمون موقعیتی را از دست داد، بیشتر می گفت «ما موقعیت را از دست دادیم» . پیمان یوسفی هم گزارش های گرم تر و کم اشتباه تری ارائه می داد و از فضای تعبیرات شاهنامه ای و تعابیر جدی اش فاصله گرفته بود تا بازی با پرتغال را برای مردم دلچسب تر کند.

 

۲-تماشاگر تلفن به دست و گردشگر سلفی بگیر

صداوسیما در خریدن حق پخش کامل بازی ها انصافا سنگ تمام گذاشت و تمامی رقابت ها را به بهترین نحو پخش کرد. اما مشکل پوشش مسابقات، گزارشگران میدانی و گزارشگران مسابقات بودند. محمدحسین میثاقی از برنامه «بیست هجده» و مجتبی پوربخش از برنامه «فصل داغ فوتبال» به عنوان گزارشگران میدانی راهی روسیه شده بودند که البته چیزی جز یک تماشاگر ساده نبودند. صرفا به این دلیل که مسئولان سازمان مراحل قانونی لازم برای دریافت آی دی کارت و اعزام رسمی این دو خبرنگار را به نتیجه نرسانده بودند، میثاقی و پوربخش صرفا تماشاگران و گردشگران روسیه بودند. میثاقی معمولا با یک هندزفری و در حالی که معمولا نفر بغل دستی، که ممکن بود هر فردی با هر شخصیتی از هر قاره ای باشد، ناگهان وسط گزارشش فریاد می کشید، صرفا یک تماشاچی شناخته شده بود که حتی انتقال صدا و تصویرش هم اغلب با مشکل مواجه می شد. پوربخش هم ترجیح می داد بیشتر به سطح شهر، اطراف ورزشگاه ها، هتل های بازیکنان و فروشگاه رسمی لوازم ورزشی فیفا سر بزند. این وضعیت باعث شد دو گزارشگر ما در مجموع این مسابقات نتوانند با بازیکنان و مربیان مصاحبه کنند و عموما به توصیف حال وهوای شهر و ورزشگاه ها می پرداختند و با هواداران تیم ها صحبت می کردند. بدتر این که ما می توانستیم مثل خیلی از کشورهای دیگر جایگاه گزارشگری در کنار زمین داشته باشیم تا گزارشگر ملی مان در روالی طبیعی، برود سر جای خودش بنشیند و از بهترین جایگاه ممکن، بازی های تیم ملی کشورمان را گزارش کند.

 

۳-مزدک باشخصیت

هیچ کس درست نفهمید چرا این جام جهانی با غیبت مزدک میرزایی آغاز شد. میرزایی یکی از بهترین گزارشگران سال های اخیر تلویزیون ایران است که می توان گفت گزارش هایش به ندرت اعصاب مخاطب را خرد می کند. او از عبارات ساده استفاده و کیفیت استانداردی را در عرصه گزارشگری ارائه می کند. اما هرچه از شروع جام گذشت،از  این گزارشگر همچنان خبری نبود و هیچ کس هم دلیلش را نمی دانست. بازار شایعات راه افتاده بود؛ برخی تهیه کنندگی خیابانی و فردوسی پور در دو برنامه را باعث قهر مزدک اظهار می کردند و برخی هم حتی تاکید بیش از حد او روی بی اخلاق بودن راموس را هنگام درگیری منجر به مصدومیت محمد صلاح در دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا و موجی که در فضای مجازی علیه او -به عنوان یک لیورپولی- ایجاد شد، دلیل این دوری می دانستند. مزدک باید سکوت می کرد و انصافا این کار را با همان شخصیتی که از او انتظار داشتیم، به خوبی انجام داد و از مراحل حذفی به جام برگشت و دیدار فینال را هم گزارش کرد. مسئولان شبکه اما بهتر بود توضیحی در این باره می دادند تا از شایعات جلوگیری شود.

 

۴-برنامه سازی ناموفق

چهار سال قبل برنامه «بیست چهارده»، برای پوشش مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴، تولید شد و به شدت مورد توجه مردم قرار گرفت. این بار هم انتظار می رفت برنامه «بیست هجده» خیلی بهتر از آن باشد؛ اما هنوز «بیست هجده» روی آنتن نرفته بود که شبکه ورزش با برنامه «فصل داغ فوتبال» با اجرای جواد خیابانی، کار خودش را با همان الگوی «بیست چهارده» آغاز کرد که شامل معرفی تیم ها، کشورها و بخش های روتینی بود که در فضای تلویزیونی ایران معمولا با عادل فردوسی پور شناخته می شوند. شروع برنامه «بیست هجده» اما اصلاً نشانی از یک برنامه شاخص نداشت؛ همان کارشناسان روتین و همیشگی، میان برنامه هایی که صرفاً شکل ارائه شان متفاوت تر شده بود -مثلاً معرفی کشور را یک بازیگر معروف می خواند-، نمایش های اینفوگرافیک، تحلیل هایی به مراتب خسته کننده تر از تحلیل های «نود» و به سبک سنتی و... مجموعاً نتوانست توقعات را برآورده کند.

 

این دو برنامه در ادامه کاملاً به موازی کاری افتادند؛ «بیست هجده» میثاقی را برای گزارش میدانی فرستاد و «فصل داغ فوتبال» پوربخش را. ملی پوشان هم که به کشور برگشته بودند، بین این دو برنامه دست به دست می شدند و عموماً حرف های مشابهی می زدند.

  • 11
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش