شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۸:۱۷ - ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۶۰۸۲۲۴
رادیو و تلویزیون

محمد مهدی عسگرپور: اگر در ایام محرم سریال‌های خوبی در تلویزیون دیده نمی‌شود دلیلش مدیریت صدا و سیما است

محمد مهدی عسگرپور,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
محمد مهدی عسگر پور گفت: « رویه‌ای که امروز در تلویزیون و بخصوص در بخش پخش وجود دارد باعث شده است که جسارت مدیران از بین برود و این نوع نگرش باعث می‌شود که ایده و خلاقیت در برنامه‌سازان هم به آن اندازه‌ای که باید شکل نگیرد و مورد توجه قرار گرفته نشود.» 

به گزارش اعتماد، محمد مهدی عسگرپور تقریبا در اکثر پست‌های مدیریتی سینما و تلویزیون از سالهای دور تا به امروز مسئولیت داشته است. او درباره چگونگی ساخت آثار مناسبتی در ماه‌های محرم و رمضان و تعامل با تلویزیون و صدا سیما موضوعاتی را مطرح می‌کند که در نوع خود جالب توجه است. گفت‌و‌گوی اعتمادآنلاین با محمد مهدی عسگرپور را خواهید خواند:

 

محمد مهدی عسگرپور تهیه‌کننده سینما درباره ساخت سریال‌های مناسبتی در ماه‌های محرم و رمضان به اعتمادآنلاین گفت: «ساخت سریال‌های  مناسبتی و فیلم‌های سینمایی در تلویزیون و سینما دو امر متفاوت از هم هستند که می توان درباره هر کدام از آنها به صورت جداگانه صحبت کرد. اما متاسفانه ساخت آثاری با مضامین دینی در رسانه‌های ما به خوبی انجام نمی‌شود.

 

رسانه‌ها منظور همان تلویزیون و سینما است. اگر امروز و در این ایام سریال‌های خوبی در تلویزیون دیده نمی‌شود دلیل اصلی آن صدا و سیما و مدیریت آن رسانه است. منظور شخص رئیس سازمان صدا و سیما نیست بلکه کلیت عواملی است که در این سازمان فعالیت می‌کنند. لایه‌های مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا شما به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان نتوانید اثر خوبی را در این ایام به نمایش بگذارید. به عنوان کسی که چند سریال را در تلویزیون ساخته‌ام این موضوع را مطرح می کنم.»

 

عسگرپور ادامه داد:‌ «متاسفانه ساختاری که اکنون در تلویزیون وجود دارد شرایط را برای کار در این مجموعه سخت کرده است. منظور من فقط بحث‌ ممیزی نیست بلکه کلی‌تر درباره این موضوع صحبت می کنم. مجموعه تلویزیون دچار مشکل است. بارها این پروسه ساخت سریال در تلویزیون را طی کرده‌ام. متاسفانه در بخش نظرات اولیه، فیلمنامه و پخش دچار مشکلات و سو تفاهم‌های بسیار زیادی بودیم و هستیم. منظور اینکه در هر مرحله با افرادی با ذهنیت و تفکرات متفاوت در ارتباط هستیم که هر کدام نظر خاص خود را برای انجام آن پروژه دارند. چرا برای ساخت یک سریال باید از چندین بخش و فرد با سلیقه‌های متفاوت اجازه گرفت؟

 

مدیریت واحدی که مسئولیت‌پذیر هم باشد در صدا و سیما  وجود ندارد. برای ساخت یک مجموعه در تلویزیون در آخرین مرحله به پخش و نظارت آن می‌رسید. آنجا کسانی هستند که زحمت می‌کشند. اما از شما سئوال می‌کنند که اگر مشکلی از لحاظ تصویری و محتوا به وجود بیاید باید پاسخگو باشید و به همین دلیل است که این گروه بر اساس سلیقه خودشان تصمیم می‌گیرند و هیچ ریسکی را قبول نمی‌کنند .»

 

تهیه کننده مطرح سینما و تلویزیون درباره نظارت‌هایی که در بخش تولید و پخش وجود دارد گفت: «رویه‌ای که امروز در تلویزیون و به خصوص در بخش پخش وجود دارد باعث شده است که جسارت مدیران از بین برود و این نوع نگرش باعث می‌شود که ایده و خلاقیت در برنامه‌سازان هم به آن اندازه‌ای که باید شکل نگیرد و مورد توجه قرار گرفته نشود.»

 

تهیه کننده مجموعه «رهایم کن» درباره چگونگی آخرین ساخته خود در ماه رمضان گفت: «آخرین اثر من در ماه رمضان در بخش فیلمنامه و ارائه طرح به خوبی پیش رفت. اما زمانی که به مرحله پخش رسید حس کردم که آب سردی بر روی من ریخته‌اند. فکر کردم با کسانی در حال مذاکره هستم که هیچ ارتباط و تشابهی با افرادی که در ابتدا صحبت می‌کردم ندارند. در حین صحبت با این دوستان متوجه شدم که اصلا ما حرف یکدیگر را نمی‌فهمیم و آنها متاسفانه درباره سریال ما دچار تعبیر‌هایی شده بودند که در نوع خود عجیب و غریب بود. این افراد نسل جدیدی هستند که البته من برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم. اما نسلی هستند که آرمان‌های بلندپروازانه‌ای دارند که شاید بخشی از این آرزوها واقعی و دست‌یافتنی نباشد. به زودی این مسئولان متوجه می‌شوند که نگاه درستی نسبت به موضوعات ندارند.»

 

مدیر عامل سابق بنیاد سینمایی فارابی درباره دوره مدیریتش در تلویزیون گفت: «آن زمان که مدیر برنامه کودک و نوجوان تلویزیون بودم، دوربین‌های سازمان را فرستادیم نزد بسیاری از آقایان که عموما معمم هم بودند تا نظرشان را درباره طنز و بحث‌های کمدی ابراز کنند. اکثر دوستان نظرشان درباره موضوع طنز مثبت بود و اغلب هم داستان معروف پیامبر اسلام و امیر المونین (ع) را مثال زده بودند که با هم شوخی داشتند. جالب این است که تصور و دیدگاه این افراد فقط و فقط از این موضوع این مثال بود یعنی هیچ استدلال دیگری این میان وجود نداشت و یا دوستان ایده و ذهنیت دیگری درباره موضوع طنز نداشتند.

 

البته این داستان مربوط به اوایل دهه ۷۰ است. اکنون هم در تلویزیون چنین وضعیتی را شاهد هستیم. شما با مدیران تلویزیون که صحبت کنید می‌بینید که به غیر از چند جمله کلیشه‌ای چیز دیگری برای گفتن ندارند. یعنی اگر با آنها به گفت‌و‌گو بپردازید می‌بینید که بیش از ۵ دقیقه دیگر حرفی برای گفتن ندارند. مدیران تلویزیون تسلط مطلوبی روی موضوعات روز ندارند. به حرفهای آنها گوش کنید می‌بینید که تاکید زیادی روی موضوع  خانواده تراز در جامعه اسلامی دارند! اگر به عنوان فیلمنامه‌نویس با مدیران تلویزیون صحبت کنید می‌بینید که دائما درباره این کلمه تراز در خانواده اسلامی صحبت می‌کنند انگار که یک کشف خیلی عجیب و جالب انجام داده‌اند. البته این نوع تفکر و دیدگاه هم از جلسه‌هایی که برگزار می‌کنند و بخشنامه‌هایی که برای یکدیگر می‌فرستند به وجود می‌آید.»

 

مدیر عامل سابق خانه سینما درباره ژانرهایی که در تلویزیون عموما مورد قبول قرار نمی‌گیرد و کشمکش‌های زیادی را نیز به وجود می‌آورد گفت: «زمانی که با مدیران تلویزیون درباره «درام» یا به وجود آمدن آن در اثر صحبت می‌کنید جواب های منحصر به فردی را دریافت می‌کنید. یا برای مثال درباره حرام‌خواری، وقف و بسیاری از موضوعاتی که به مسائل دینی مربوط می شود که جا دارد در ماه محرم و رمضان درباره آنها برنامه ساخته شود به شما چند جواب کلیشه‌ای بیشتر نمی‌دهند و اعتقاد دارند که باید درباره این موضوعات با همان روشی که مد نظر آنها است برنامه بسازید.

 

هستند برنامه‌سازانی که روی همین مدار مدنظر حرکت می‌کنند و برنامه ‌شان را نیز می‌سازند اما مخاطب قابل توجهی ندارند. شما به همین موضوع وقف نگاه کنید ما چگونه می‌توانیم یک مفهوم جدیدی از وقف، حرام‌خواری یا معضل رشوه مطرح کنیم. موضوعاتی که در جامعه ما به خوبی دیده می شود و باید با جسارت درباره آنها صحبت کرد و برنامه ساخت که البته در شرایط فعلی انجام چنین کار‌هایی بسیار سخت است. چقدر خوب بود که مدیران صدا و سیما می‌توانستند که جلوتر از منِ فیلمساز یا برنامه‌ساز نگاه کنند و افقی را برای خود قائل می‌شدند ، که چنین چیزی وجود ندارد.»

 

معاون هنری سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره چگونگی ساخت آثار مناسبتی در سینما گفت: «متاسفانه بخش مهمی از سینمای بدنه ما به سمت ایجاد و شکل‌گیری تخیل و تفریح درست حرکت نمی‌کند. سینمای ایران اکنون توجه زیادی به درام‌های اجتماعی دارد که این نگرش برگرفته از فضای روشنفکری و دگر اندیشانه‌ای دارد که باعث می‌شود از واقعیت‌های روز جامعه دور شود. به هر حال امکان پرداخت به سوژه‌های مختلف در سینما بیش از تلویزیون است و برنامه‌سازان در این عرصه کار راحت‌تری دارند. تلویزیون یکی از معضلات جدی جامعه ما است.

 

رسانه بیش از ۷۰ یا ۸۰ درصد در دچار شدن به وضعیت فعلی جامعه نقش داشته است. پس اگر امروز می‌بینید که آثار مناسبتی خوبی در تلویزیون یا رسانه‌های دیگر دیده نمی‌شود دلیلش همان رسانه یعنی صدا و سیما است. چرا تلویزیون از ده سال پیش درباره موضوع رانت و فساد اقتصادی  برنامه نساخت و صحبت نکرد. آیا کسانی که در این رسانه مغز متفکر هستند نباید معضلات این روزهای جامعه را پیش‌بینی می‌کردند؟ »

 

  • 15
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش