جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
۲۳:۲۳ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۹۰۲۸۳۱
رادیو و تلویزیون

بی‌مزه‌ها و فوق بی‌مزه‌ها/ بررسی دلایل افت کیفیت سریال‌های کمدی تلویزیون

سریال لیسانسه ها,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

در ۳دهه گذشته نزدیک به ۱۰۰سریال تلویزیونی طنز تولید و روی آنتن رفته؛ سریال‌هایی که روزگاری بیشترین مخاطبان را داشت؛ سریال‌هایی که در آنها نام افرادی چون رضا عطاران، سعید آقاخانی، مهران مدیری و سروش صحت، برادران قاسم‌خانی و... مهر تأیید بر کیفیت اثر بود. اما تلویزیون در سال‌های اخیر نتوانسته در تولید سریال‌های طنز موفق باشد. نمونه جدیدش تولید «لیسانسه‌ها» است. زمانی که فصل اول و دوم لیسانسه‌ها مخاطب حداکثری را به‌دست آورد، همه منتظر فصل سوم سریال بودند، اما شروع سریال و ادامه آن آنقدر‌ها هم موفق نبود تا جایی که تماشاگران ۲فصل اول قید تماشای آن را زده‌اند. این افت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما به زعم بسیاری مهم‌ترین دلیل آن، درآمدزایی و مسئله اقتصاد است. رقابت شبکه نمایش خانگی با تلویزیون، ممنوع‌الکاری و عدم‌تربیت نسل جدید از دیگر عواملی است که نویسندگان و تهیه‌کنندگان به آن اشاره دارند.

کوچ نویسندگان از تلویزیون

حسن وارسته، فیلمنامه‌نویس و طنز‌نویس یکی از عوامل افت کیفی سریال‌های طنز را کوچ نویسندگان زبده طنز از تلویزیون عنوان می‌کند و به همشهری می‌گوید: «چندین سال است که طنزنویسان بنا به دلایل گوناگون و شرایط ایجاد شده، تلویزیون را ترک کرده‌اند. نبود این افراد و وارد نشدن نسل جدید در حوزه طنزنویسی در این افت کیفی تأثیرگذار بوده است». 

وی در ادامه توضیح می‌دهد: «در سال‌های اخیر نسل جدیدی وارد حوزه طنز نشده و تلویزیون هم نسل جدیدی را تربیت نکرده است که جایگزین نویسندگان قدیمی باشد. وقتی نسل جدید ورود نکند به‌طور حتم فکر جدید و نگارش تازه نیز وارد سریال‌های طنز تلویزیون نخواهد شد».

تکرار در نگارش سریال‌های طنز

وارسته که در ۵فصل قبل یکی از نویسندگان «پایتخت» بوده به تکراری شدن فیلمنامه‌های طنز تلویزیون اشاره می‌کند: «متأسفانه در همه سریال‌های طنز از گونه‌های مختلف طنزنویسی به مدیوم‌های تکراری طنز چسبیده‌ایم. فقدان تنوع در ویترین طنز باعث دلزدگی مخاطب تلویزیون شده است، مخاطبی که سریال‌های طنز را با دیگر مدیوم‌های تولید شده در سینما، شبکه نمایش خانگی و شبکه‌های ماهواره‌ای مقایسه می‌کند. در نگارش طنز سریال‌ها در دور باطل افتاده‌ایم. موقعیت‌های طنز، گفت‌وگوها و... شبیه هم و تکراری شده‌اند. انگار وقتی یک سریال طنز موفق می‌شود مابقی تولیدات نیز همان راه را دنبال می‌کنند و این دیگر برای تماشاگران تلویزیون تازگی ندارد».

اما وارسته به این موضوع اشاره می‌کند که گاهی انتخاب‌های نادرست و مداخله‌های تلویزیون نیز در افت کیفی سریال‌ها تأثیر می‌گذارد. نویسنده سریال «دودکش» توضیح می‌دهد: «گاهی نیز فیلمنامه‌ها خیلی خوب است و آثار خوبی به نگارش درآمده، اما تلویزیون با تصمیم‌گیری‌های غلط و انتخاب افراد و بازیگران نامناسب باعث می‌شود کیفیت کارها مناسب نشود. به‌طور مثال سر سریال «دنگ و فنگ روزگار» این مشکلات برای ما ایجاد شد و به زعم بسیاری از کارشناسان تلویزیون فیلمنامه خوبی بود اما انتخاب‌های غلط باعث شد، آن چیزی که مطلوب و دلخواه ما باشد، صورت نگیرد».

شتابزدگی در نگارش و تولید

نویسنده سریال «علی‌البدل» همچنین به شتابزدگی در سیستم نگارش و تولید سریال‌های طنز اشاره می‌کند: «شتابزدگی در سیستم نگارش و تولید در سریال‌های فصلی طنز وجود دارد. وقتی کسی سریال طنز می‌سازد باید برایش وقت بگذارد. دوستان فیلم می‌سازند، بازی می‌کنند و یک ماه مانده به تولید شروع به نگارش و تولید سریال می‌کنند. این یعنی تولید سریال‌های طنز را تبدیل به یک دکان می‌کنیم. نگارش سریال به‌خصوص طنز نیاز به یک سال دارد تا بتوانیم به کیفیت مطلوب برسیم و باید بدانیم تلویزیون محل آزمون و خطا نیست».

کفه سنگین شبکه نمایش خانگی

مهران مهام ازجمله تهیه‌کنندگان باتجربه‌ای است که سال‌ها در تلویزیون کار می‌کند. او بزرگ‌ترین مشکل را سرمایه‌گذاری و اقتصاد می‌داند و به همشهری می‌گوید: «هم‌اکنون از مرحله نگارش تا تولید یک نابرابری اقتصادی میان تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و سینما وجود دارد. این دو مدیوم توانسته‌اند با دستمزدهای بالا بهترین سرمایه‌های انسانی را جذب کنند.  افرادی که خاستگاه آنان تلویزیون بوده و بزرگ شده تلویزیون هستند». تهیه‌کننده سریال «دردسرهای عظیم» ادامه می‌دهد: «علاوه بر جذب عوامل مستعد، موضوع ممنوع‌الکاری هم هست. نمونه بارز، برادران قاسم‌خانی هستند؛ افرادی که دیگر در تلویزیون نمی‌نویسند، یا بازیگران و کارگردانانی که در تلویزیون نیستند و همین موضوع نیز بر افت کیفیت مؤثر است».

پول، حرف اول را می‌زند

 مهام معتقد است که برای رسیدن به کیفیت مطلوب باید سعه صدر داشت تا تلویزیون خود را به نقطه مطلوب برساند. وی می‌گوید: «وقتی یک نویسنده با پیشنهاد ۳۵میلیون تومانی برای شبکه نمایش خانگی فیلمنامه می‌نویسد دیگر سراغ تلویزیون با پرداخت ۱۲میلیون تومانی نمی‌رود. وقتی هم نویسندگان توانا تلویزیون را ترک می‌کنند، تربیت نیروهای جدید هزینه‌بر و نیازمند زمان کافی است». تهیه‌کننده سریال «زوج و فرد» اضافه می‌کند: «نمایش خانگی از برندسازی تلویزیون در سال‌های گذشته استفاده مطلوب می‌کند و اگر تلویزیون نجنبد در آینده نزدیک در نگارش و تولید سریال‌ها دچار مشکل می‌شود. این جنگ نابرابر اقتصادی میان شبکه نمایش خانگی و تلویزیون است که دست تلویزیون را روز‌به روز خالی می‌گذارد». نکته دیگری که مهام اشاره می‌کند، این است که «در شبکه نمایش خانگی از نگارش تا تولید دست عوامل باز است و محدودیت چون تلویزیون دیده نمی‌شود». 

سریال‌های طنز بن‌مایه ندارند

 علی سرابی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون بحث درآمدزایی را بزرگ‌ترین مشکل تولیدات سریال‌های تلویزیونی و حتی سینما عنوان می‌کند. او که مدت‌ها با سازندگان «کلاه قرمزی» همکاری داشته، معتقد است که علاوه بر سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی و سینما نیز افت کیفی دیده می‌شود. این کارگردان تئاتر به همشهری می‌گوید: «سازندگان سریال‌ها آنقدر که به درآمدزایی و رسیدن به درآمد بیشتر فکر می‌کنند به کیفیت فکر نمی‌کنند و به همین دلیل کارها اکثرا سطحی است». سرابی اضافه می‌کند: «سریال‌ها و فیلم‌های طنزی را داریم که براساس آثار بزرگ نوشته شده‌اند. به‌طور حتم این آثار کیفیتی داشتند که فیلمنامه‌های امروز ندارند. مادامی که نگارش فیلمنامه براساس تفکر و اندیشه باشد و براساس آثار درخشان نوشته و تولید شود نمی‌تواند ایرادی وارد کرد اما امروز که کتابی خوانده نمی‌شود و مهم‌ترین موضوع بحث‌های مالی است به‌طور حتم دچار مشکل می‌شویم. ما حتی در سال‌های نه‌چندان دور، سریال‌های جدی‌ای داشتیم که طنز بودند اما شاخص و ماندگار بودند؛ از «سلطان و شبان» گرفته تا «روزی روزگاری» و دلیلش این است که بن‌مایه آنها کتاب‌های بزرگ و نگارش‌های اصیل نویسندگان بود».

محور سریال‌ها بازیگر است تا فیلمنامه

وی ادامه می‌دهد: «وقتی بازیگر سریال طنز با بازی خود در گیشه می‌فروشد یا در تلویزیون تماشاگر جذب می‌کند، سازندگان سریال و سینما براساس بازی او دست به تولید می‌زنند تا بتوانند به همان درآمدزایی مطلوب برسند و این زمان دیگر کیفیت معنایی ندارد. بازیگر دچار تکرار می‌شود و سریال‌ها نیز همانقدر سطحی هستند که فیلم‌های سینمایی در سطح مانده و دچار هجو می‌شوند».

غیبت نویسندگان طنز نویس در کنار گرایش عوامل به کار در شبکه نمایش خانگی از دلایل اصلی افت کیفیت سریال های کمدی عنوان می‌شود.

فهمیه پناه آذر

  • 18
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش