دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۲۲:۰۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۹۰۲۶۵۲
سیاست داخلی

سلحشوری: تا قبل از سال ۶۲ حجاب اجباری وجود نداشت اما بعد از آن این مسئله به وجود آمد

پروانه سلحشوری,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران
یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از عملکرد دستگاه‌های تبلیغاتی کشور با وجود بودجه‌های هنگفت در مورد حجاب انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، پروانه سلحشوری در همایش «پوشش بانوان ایرانی پس از انقلاب» که در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد حجاب را از مباحث پر چالش بعد از انقلاب عنوان کرد و گفت: خصوصا بحث حجاب اجباری از موضوعاتی است که مطرح می‌شود. تا قبل از سال ۶۲ حجاب اجباری وجود نداشت اما بعد از آن این مسئله به وجود آمد. اوایل انقلاب اعتراضاتی به حجاب اجباری بود. موضوعاتی از این دست مطرح شدند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بیشتر مردم ایران هنوز معتقد به حجاب هستند و آن را باور دارند، یادآور شد: البته دختران و زنانی هستند که باور به حجاب ندارند. سوال این است آیا ما پس از ۴۰ سال از انقلاب توانسته‌ایم دختران و زنان‌مان را باورمند به حجاب کنیم؟ قطعا نهادهای سیاستگذار و مجری اشتباهاتی داشته‌اند که نه تنها نتوانسته‌ایم حجاب را برای اقشار جامعه نهادینه کنیم بلکه گاهی آموزه‌های ما اثر عکس داشته است.

 

سلحشوری خاطرنشان کرد: من معتقدم که الزاما پوشیدن چادر به معنای حجاب کامل نیست. گاهی برخی با همین پوشش چنان آرایشی دارند که خود حجاب را زیر سوال می‌برد. باید بگویم ما نه تنها باعث اعتقاد جوانان‌مان به حجاب نشده‌ایم بلکه باعث گریزان شدن آنها از خیلی از آموزه‌ها شدیم.

 

این نماینده مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه دخترانی که پوشش بهتری دارند زودتر ازدواج می‌کنند و در رابطه عاطفی با جنس مخالف موفق‌تر عمل می‌کنند ادامه داد: در مورد آینده حجاب نمی‌توانیم بگوییم معتقدان به حجاب بی اعتقاد می‌شوند. اشکال کار در جای دیگری است. متاسفانه بعد از انقلاب نه تنها در مورد حجاب بلکه در بسیاری از موارد ایدئولوژیک عمل شد. ما فقط روی ظاهر اسلامی کار کردیم و ریاکاری کردیم. در حالیکه محتوا را رها کردیم و اصل دین را به جوانان آموزش ندادیم.

 

سلحشوری با اشاره به سابقه تحصیل و زندگی خود در هند گفت: من ۱۰ سال در هند زندگی کردم. در آنجا چادر و مقنعه چانه‌دار به سر می‌کردم، اما به نظرم واقعا نیاز است نگرش جدیدی را حاکم کنیم. این نحوه پوشش برای خود من آسیب‌زا بود.

 

وی با ابراز این عقیده که «همین که من گردنم را عمل کردم و دستم سال‌هاست درد می‌کند ثمره سال‌ها پوشیدن چادر بود» افزود: ما باید نوع حجابی را تعریف کنیم که در ابتدا آسیب زننده نباشد.

 

وی با تاکید بر اینکه باید ادراک مشترکی نسبت به نوع پوشش تعریف شود، ادامه داد: این نوع پوشش هم باید اسلامی باشد و هم در عین حال تمام جوانب را در نظر بگیرد. ما که ایزوله و بی ارتباط با دنیا نیستیم.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه برخی معتقد به حق انتخاب در پوشش هستند، گفت: اینکه ما در سیاستگذاری‌های خود به نتیجه برسیم که حق انتخاب یک پوشش عرفی را تعریف کنیم مسئله خیلی مهمی است. ما باید برای خودمان تعریفی از حجاب داشته باشیم. اگر توانستیم دختر و پسرمان را بدون خصومت و بدون بحث ایدئولوژیک به اسلام و حجاب گرایش دهیم در این شرایط اصلا نیازی به اجبار نیست.

 

وی همچنین گفت: در دین اسلام حجاب مورد تاکید قرار گرفته و من به عنوان یک زن مسلمان به آن معتقدم و آن را رعایت می‌کنم. اما سوال این است آیا برای کسی که نماز نمی‌خواند یا روزه نمی‌گیرد گشت ارشاد تعیین می‌شود؟ حقیقت این است که ما به سمت ایدئولوژیک کردن حجاب رفتیم و حجاب از ابتدا به عنوان یک امر سیاسی و نه فرهنگی مطرح شده است. همین سیاسی شدن کار را خراب کرد.

 

وی همچنین یادآور شد: سوال این است چرا کشورهای خاورمیانه و خصوصا ایران بیشترین آمار مصرف لوازم آرایش را دارند؟ حتی زنان ایرانی ما در خارج از کشور هم به این نوع آرایش عادت کرده‌اند. ما یکی از مظاهر جامعه اسلامی را حجاب تعریف کردیم ولی نتوانستیم آن را به نسل بعد از خودمان منتقل کنیم. ما شاهد این هستیم در ترکیه با وجود فیلم‌هایی که فرهنگ منحطی را نشان می‌دهند زنان با حجاب هر سال افزایش پیدا می‌کنند و این تغییر در ترکیه بسیار ملموس است، اما ما نتوانسته‌ایم کاری کنیم که جوان حجاب را با دلش بپذیرد. زیرا ظاهر را ترویج کرده‌ایم. مگر اخلاق دروغ نگفتن، ریا نکردن و ده‌ها صفت دیگر جزو صفات اسلامی نیست؟ پس چرا دروغگویی در کشور ما بیداد می‌کند؟

 

سلحشوری تصریح کرد: مهم این است که ما برای بهتر شدن و دیندارتر شدن جامعه به فهم مشترکی برسیم. ظاهر دیندار ما لزوما نشان دهنده باطن دیندار نیست.

 

این مدرس جامعه شناسی درباره موضوع ازدواج سفید نیز گفت: ازدواج سفید یک پدیده اجتماعی نوظهور است که نمی‌توانیم آن را کتمان کنیم. بلکه باید آن را آسیب شناسی کنیم. کسی در جامعه چنین چیزی را ترویج نمی‌کند. من در همایشی در همین رابطه شرکت کردم و در نتایج بحث آنچه گفتیم این بود که در ازدواج‌های سفید این دختران هستند که ضرر می‌کنند و به خاطر رابطه عاطفی ایجاد شده آسیب می‌بینند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بودجه میلیاردی صدا و سیما اظهار کرد: نهادهای مختلفی در حوزه فرهنگی مسئولیت تبلیغات را بر عهده دارند. ما باید بپذیریم سیاستگذاری‌های گذشته ما موفق نبوده است وگرنه تلویزیون به صورت انحصاری تبلیغات می‌کند. الان چند سال است که شبکه‌های مجازی باب شده است. سوال این است این دستگاه‌ها با چنین بودجه‌هایی چرا موفق نشده‌اند جوان مسلمان تربیت کنند؟ مثلا حوزه علمیه با بودجه میلیاردی چرا در این زمینه موفق نبوده؟ چرا دستگاه‌های تبلیغاتی با این بودجه‌های هنگفت در بحث حجاب ناکارآمد بوده‌اند؟

 

این عضو فراکسیون زنان مجلس درباره فعالیت زنان مجلس برای جلوگیری از کودک همسری یادآور شد. ما روی این موضوع کار می‌کنیم. زیرا دو سوم ازدواج‌های زیر سن باروری منجر به سرطان دهانه رحم می‌شوند. آنچه ما در طرح‌مان پیش بینی کردیم ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال و مشروط شدن ازدواج بین ۱۳ تا ۱۶ سال به اذن پدر بود؛ چرا که در این ازدواج‌ها بیشتر زور پدر می‌چربد تا عشق دختر. ما در چنین مواردی نباید به گرایش سیاسی کار داشته باشیم که مملکت را نابود می‌کند. متاسفانه مخالفان طرح ما با گرایش سیاسی با ما مخالفت کردند. این در حالیست که ۴۵ هزار کودک داریم که زیر ۱۳ سال ازدواج می‌کنند.

 

سلحشوری در پایان ضمن ابراز مخالفت با بالا رفتن میانگین سن ازدواج نیز گفت: میانگین سن ازدواج با احتساب کودک همسری به ۲۹ سال رسیده، من اصلا موافق بالا رفتن سن ازدواج نیستم و معتقدم باید نسبت به کاهش میانگین سن ازدواج اقدام شود.

 

 

  • 15
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرشید اسماعیلی بیوگرافی فرشید اسماعیلی فوتبالیست جوان ایرانی

تاریخ تولد: ۴ اسفند ۱۳۷۲

محل تولد: بندرلنگه، هرمزگان، ایران

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک هجومی

باشگاه کنونی: پیکان

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر 

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش