چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۳:۴۸ - ۰۹ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۲۰۴۵
موسیقی

حسین علیزاده: اگر لازم باشد برای تامین بودجه جشنواره موسیقی جوان کنسرت هم می‌دهم

حسین علیزاده,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
حسین علیزاده که جشنواره موسیقی جوان را فستیوالی کم‌نظیر در سطح جهان می‌داند، معتقد است: اگر روزی مسئولان بگویند دیگر برای برگزاری آن بودجه‌ای وجود ندارد او و بسیاری از اساتید دیگر موسیقی حاضرند برای تهیه بودجه چنین جشنواره‌ای کنسرت برگزار کنند و هرچه در توان دارند، بگذارند.

حسین علیزاده در گفتگو با ایلنا، ضمن بیان این مطلب درباره جشنواره موسیقی جوان گفت: این جشنواره از نظر حضور همکاران من واقعاً بی‌سابقه است؛ ما عادت کرده‌ایم خودمان را با دنیا مقایسه نکنیم ولی اگر این کار را انجام بدهیم خواهیم دید که این اتفاق حرکت بسیار معنوی محسوب می‌شود که در دنیا کم نظیر است.

 

البته وقتی ما صحبت دنیا می‌کنیم باید توجه داشته باشیم که در دنیا حمایت‌های مختلفی چنین زمینه‌هایی وجود دارد اما در ایران اصلاً اینگونه نیست. از این رو وقتی می‌گویم این حرکت در دنیا کم نظیر است باید دقت داشته باشیم که در ایران شبیه به افسانه است. با این حال جشنواره موسیقی جوان با رویکرد مثبتی در حال برگزاری است.

 

این موسیقیدان و عضو شورای داروی یازدهمین جشنواره موسیقی جوان در ادامه افزود: وقتی که ما در مرحله اول آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را مورد بررسی قرار دادیم نتیجه بررسی‌ها بسیار عالی بود. اما فکر می‌کنم مسئله ای وجود دارد که می‌بایست جلسه‌ای برای آن ترتیب دهیم و برای آن به اجماع برسیم.

 

وقتی بچه‌ها در منزلشان و یا سر کلاس‌هایشان نمونه‌ای را اجرا می‌کنند و برای جشنواره می‌فرستند بسیار راحت‌تر هستند و آرامش بیشتری دارند تا زمانی که به اینجا می‌آیند و در روی صحنه می‌بایست اجرا کنند.

 

 وی همچنین عنوان کرد: صحنه تا بیش از ۵۰ درصد می‌تواند روی کار نوازنده تأثیر بگذارد و اجازه ندهد که او به راحتی کارش را انجام بدهد. همواره وقتی شاگردانم از من می‌پرسند ما از صحنه می‌ترسیم شما معمولا چه کار می‌کنید؛ به آنها می‌گویم شما باید قبل از اجرا، آمادگی‌تان حدود ۱۵۰ درصد باشد تا بتوانید در روی صحنه ۱۰۰% باشید. تمام هنرمندان دنیا نیز وقتی در چنین سنینی اجرای صحنه‌ای را شروع می‌کردند این ترس‌ها را داشته‌اند و بعد کم کم با صحنه مانوس شده‌اند و بعدها برعکس شده و صحنه آنها را به شوق می‌آورد.

 

این نوازنده تار افزود: نمی‌شود در این سن از بچه‌ها انتظار داشت روی سن راحت به اجرا بپردازند. صحنه، بسیاری از این بچه‌ها که در مرحله  اول بسیار عالی بودند گرفته بود و نمی‌توانستند از عهده کاری که می‌خواهند بر بیایند با این حال باز چهره‌هایی بودند که توانستند با وجود فشار صحنه، اجرای خوبی داشته باشند.

 

حسین علیزاده گفت: ما وقتی خودمان هم هنرجوی هنرستان بودیم می‌بایست ماهی یک بار جلوی جمع ساز می‌زدیم و مورد قضاوت قرار می‌گرفتیم و یادم هست که بسیار می‌ترسیدیم. یعنی این کار از امتحان نیز برای ما ترسناکتر بود. باید فکری برای بچه‌ها کنیم که وقتی به روی صحنه می‌آیند تا این حد دچار فشار صحنه نشوند. باید راه‌هایی را مشخص کنیم و به آنها نشان بدهیم که تمرین کنند.

 

این آهنگساز همچنین افزود: با مشورت‌هایی که خواهیم کرد قطعا فکری برای جشنواره سال آینده در این زمینه انجام خواهیم داد. همین فشارهای صحنه‌ای به هر حال باعث شد تا بسیاری از همین بچه‌ها نتوانند آنگونه که هستند در روی صحنه جلوه کنند و واقعیتشان غیر از این بود که ما در سالن دیدیم.

 

به هرحال ما مجبوریم در این جشنواره اجراها را با یکدیگر مقایسه کنیم و نمره بدهیم اما این معنی آن نیست کسانی که برنده نمی‌شوند کارشان خوب نبوده؛ همانطور که گفتم امکان دارد بقیه شامل همان افرادی باشند که دچار ترس از صحنه شده‌اند.

 

این عضو هیئت داوران یازدهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به نسبت سالهای گذاشته در این دوره از جشنواره تعداد شرکت‌کنندگان بسیار بیشتر است. به همین دلیل دست ما بسیار بازتر است تا سخت‌تر بگیریم.

 

برای مرحله دوم با سخت‌گیریهایی که انجام دادیم اجازه ندادیم بسیار شلوغ بشود تا بتوانیم برای انتخاب نفرات برتر وسواس بیشتری داشته باشیم. کسانی که برای مرحله نهایی انتخاب شدند باز هم در مرحله ابتدایی بسیار نوازندگان خوبی داشتیم که رقابت سختی بین آنها بود. این تعداد از بین آنها انتخاب شده‌اند.

 

وی افزود: در گروه الف و گروه ب از شاخه تار نوازی، تعداد کسانی که درست‌تر و درخشان‌تر کار کردند بیشتر بود. در گروه ج به دلیل اینکه کمتر در جشنواره‌های رقابتی شرکت می‌کنند و سنین بالاتری دارند انتظارات ما برآورده نشد.  به هر حال در رقابت سه نفر برنده می‌شوند و معنی آن این نیست که بقیه خوب نبودند و سایر معلم‌ها برای شاگردانشان زحمت نکشیدند.

 

این موسیقیدان همچنین عنوان کرد: اصطلاحی با عنوان "جشنواره" برای این رویداد رقابتی انتخاب شده است در حالی که این رویداد بیشتر یک رقابت است تا جشنواره. در جشنواره قرار نیست حتما رقابت وجود داشته باشد و در آنجا جنبه مردم داری برنامه‌ها نیز در نظر گرفته می‌شود.

 

چنین برنامه‌هایی را که ما با عنوان "جشنواره موسیقی جوان" در حال برگزاری آن هستیم کشورهای دیگر نیز نمونه‌هایی دارند که با عنوان برنامه‌های رقابتی برگزار می‌شود. اگر با دقت از ابتدا تا به الان به این جشنواره نگاه کنیم می ‌بینیم که ما بیشتر به جنبه های رقابتی پرداخته ایم و در طول آن رپرتواری را مشخص کرده ایم که قرار است اجرا شود و رقابت‌ها را حرفه‌ای‌تر ببینیم.

 

به نظرم اگر همینگونه ادامه بدهیم می‌توانیم از بین همین بچه‌ها استثناهایی را انتخاب کنیم که آتیه این بچه‌ها را بتوانیم درنظر بگیریم و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم. البته در این زمینه همچنان در حال فکر کردن هستیم.

 

وی همچنین گفت: در هر دوره ای امکان دارد چهره‌هایی در جشنواره موسیقی جوان دیده شوند که به تعداد انگشتان دست هم نباشند؛ نباید چنین استعدادهایی را رها کرد. هر دفعه این مطلب عنوان می‌شود ولی می‌دانیم که موسیقی در کشورمان شرایط بسیار دشواری دارد و امکانات مادی و معنوی فراهم کردند برای موسیقی کار آسانی نیست.

 

ما باید تلاش کنیم تا این جشنواره را به صورت یک حرکت ملی جا بیاندازیم. بسیاری از افراد هستند که امکانات مالی خوبی دارند و به نظر من نباید انواع سرمایه‌گذاری‌ها فقط در عرصه‌های غیرفرهنگی باشد. این دوستان باید همین بچه‌ها و استعدادها را بچه‌های خودشان بدانند و آنها را آینده فرهنگی هنری ایران بدانند و از آنها حمایت کنند.

 

حسین علیزاده ادامه داد: هر کس در هر اندازه که می‌تواند باید از این بچه ها به حمایت بپردازد. به هرحال شاید برای یک بچه که نیاز به یک ساز خوب دارد جشنواره نتواند کاری انجام بدهد و امکان دارد همین تامین ساز برای فردی که امکانات مالی خوبی دارد مسئله سختی نباشد.

 

این موسیقیدان گفت: هومان اسعدی (دبیر جشنواره موسیقی جوان) با تخصصی که دارد یکی از وزنه‌های مهم موسیقی ایران محسوب می‌شود و اگر ایشان در آخر هر جشنواره‌ای می‌گوید خسته شده‌ام و دیگر تمایل ندارم ادامه بدهم مطمئناً در ذهنش دارد می‌اندیشد که برای سال آینده، جشنواره را با چه کیفیتی برگزار کند. این رویه قطعا باید ادامه پیدا کند.

 

وی در ادامه افزود: برگزاری جشنواره موسیقی جوان جریانی شده که همه ما دوست داریم در آن سهیم باشیم و حتی می‌شود گفت وظیفه معنوی ماست. اگر مسئولان روزی اعلام کنند که دیگر این جشنواره بودجه ندارد من و امثال من می‌رویم کنسرت می‌دهیم و کارهای زیادی انجام خواهیم داد تا بودجه این جشنواره را فراهم کنیم. این جشنواره مانند رسالتی برای همه ماست.

 

این آهنگساز همچنین عنوان کرد: اینکه چنین جشنواره‌ای در ایران داریم هم برای اهالی موسیقی و هم برای مردم جای خوشحالی دارد. در واقعا ما شاهد هستیم اتفاقی افتاده که حتی کسانی که نظری درباره موسیقی ندارند نیز معتقدند این جشنواره جای خودش را پیدا کرده است و اصلا جنبه تبلیغاتی ندارد.

 

 حسین علیزاده گفت: این جشنواره متعلق به من و شما و همه مردم ایران است. این بچه‌های ما مانند غنچه به روی صحنه می‌آیند و وقتی ما تصور می‌کنیم که اینها چگونه سرمایه‌ها و جنبه‌های معنوی موسیقی ایران در آینده خواهند شد احساس عجیبی در قلب‌مان به وجود می‌آید. حیف خواهد شد اگر بعدها افسوس بخوریم که کاری در این زمینه برای بچه‌هایمان نکرده‌ایم و بچه‌های ما از بین رفته‌اند.

 

اگر الان همین بچه‌ها را جدی بگیریم و برایشان حداقل‌ها را فراهم کنیم دیگر لازم نیست بعدها از برخورد آنها با فرهنگ بیگانه بترسیم. اینها پرچمداران فرهنگ ایران خواهند بود.

 

 

  • 13
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
شاه نعمت الله ولی شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه ایرانی

تاریخ تولد: ۱۴ ربیع الاول۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

نام های دیگر: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

پیشه: فلسفه و تصوف

مکتب: عارف و تصوف

آثار: شرح لمعات، رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرشید اسماعیلی بیوگرافی فرشید اسماعیلی فوتبالیست جوان ایرانی

تاریخ تولد: ۴ اسفند ۱۳۷۲

محل تولد: بندرلنگه، هرمزگان، ایران

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک هجومی

باشگاه کنونی: پیکان

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر 

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش