یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
کد مقاله: ۹۸۰۳۰۰۰۱۳

زنانی ظهر امروز حاجت‌روا می‌شدند

آداب و رسوم زنان دوره‌ی قاجار,بررسی آیین دستمال سفید بختی,یررسی مسائل دینی در دوره قاجار
«به اعتقاد زنان دوره‌ی قاجار و پهلوی بین نماز ظهر و عصر روز ۲۷ ماه رمضان، زمانِ حاجت‌روایی زنانی است که آئین «دستمال سفید بختی» و «پیراهن مراد» را انجام داده بودند.»

علی‌رضا زمانی، پژوهشگر تهران قدیم در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: زنان تهرانی اواخر دوره‌ی قاجار و پهلوی در عصر ۲۶ ماه رمضان، با خرید پارچه‌های سفید از بازارچه ایجاد شده در ورودی مسجد سپه‌سالار (شهید مطهری) و دوختن «پیراهن مراد» و «دستمال سفید بختی» مرحله‌ی اول آئین را به جا می‌آورند.

او ادامه می‌دهد: بر اساس اعتقاد زنان آن دوره، آن‌ها همان روز پارچه‌های خود را می‌دوختند و معتقد بودند باید آن را روز ۲۷ ماه رمضان و بین نماز ظهر و عصر بپوشند تا حاجت روا شوند. آن‌ها به این کار اعتقاد قوی داشتند.

وی با اشاره به ثبت این اتفاق در کتاب خاطرات «عبدالله مستوفی» و همچنین «عین‌السلطنه» بیان می‌کند: آن‌ها پارچه‌های خود را معمولاً از بزازهای حجره‌های مسجد سپه‌سالار خریداری می‌کردند.

این پژوهشگر همچنین به برگزاری پنج‌شنبه بازار و جمعه بازار در این منطقه از تهران در میدان بهارستان امروزی اشاره می‌کند و می‌افزاید: در دوره‌ای این بازارها ایجاد می‌شدند که در آن‌ها کاسه بلور، خرازی و دیگر اجناس مورد نیاز مردم خرید و فروش می‌شد.

به گفته‌ی وی، حتی در کتاب خاطرات «عین السلطنه» قیمت اجاره‌ی این حجره‌ها که بیشتر در ماه مبارک رمضان برپا می‌شدند، این طور نوشته شده است که «حجره‌های بزرگ ۷۰ تومان، حجره‌های کوچک ۳۰ تومان و دالان‌ها نیز هر کدام پنج زار اجاره می‌شدند.»

او با بیان این‌که معمولاً مردم از بعدازظهر تا افطار به این بازارچه‌ها می‌رفتند و زمان خود را در آن‌ها می‌گذراندند، ادامه می‌دهد: این نوع کار در دوره ناصری و قبلاً در امامزاده زید در بازار نیز اجرا می‌شد که به نوعی برای مردم تهران یک نوع سیاحت بود.

روی عکس نوشته شده:

«مسجد سپهسالار در رمضان که همه قسم مغازه در آن باز کرده بودند»

براساس آن‌چه که جعفر شهری در کتاب خود نوشته این آئین در شب‌های ۲۷ رمضان و با قدری تفاوت در تهران‌، بروجرد و کرج نیز رایج بوده است‌: «…دونماز ظهر و عصر روز بیست و هفتم در مسجدها ذکر شده می‌بریدند و می‌دوختند و بعد از نماز به تن صاحب حاجت می‌کردند. در اواخر سلطنت قاجاریه که چرخ خیاطی در منازل اعیان و اشراف راه یافت، زنان رجال برای دوختن پیراهن مراد چرخ خیاطی خود را به وسیله نوکران خود به مسجد می‌فرستادند تا مراد آنها هم داده شود… زنان و مردان حاجتمند پس از عرض تقاضا از ۴۰ نفر که نامشان محمد، علی یا فاطمه بود از یک مغازه پارچه فروشی که اسم صاحبش محمد یا علی و دکانش هم رو به قبله بود پارچه می‌خریدند و بین دو نماز ظهر و عصر روز بیست و هفتم در مساجد ذکر شده می‌بریدند و می‌دوختند و بعد از نماز به تن صاحب حاجت می‌کردند.

در اواخر سلطنت قاجاریه که چرخ خیاطی در منازل اعیان و اشراف راه یافت، زنان رجال برای دوختن پیراهن مراد چرخ خیاطی خود را به وسیله نوکران خود به مسجد می‌فرستادند تا مراد آنها هم داده شود. برای تهیه پارچه آن، زنی که نذر دارد، به هفت خانه رو به قبله که از سادات است مراجعه کرده و کمک می‌طلبد.»

آداب و رسوم زنان دوره‌ی قاجار,بررسی آیین دستمال سفید بختی,یررسی مسائل دینی در دوره قاجار آئین دوخت کیسه مراد در آذربایجان

به گزارش ایسنا، برگزاری آئین مراد، در طول سال‌های گذشته با برخی تغییرات که به مرور زمان ایجاد شده‌اند، هنوز در برخی شهرهای کشور در حال برگزاری است.

زنان شاهرودی در شب ۲۷ ماه رمضان، کیسه «لعن ابن ملجم» یا «کیسه مراد» می‌دوزند و بانوان دامغانی براساس سنتی قدیمی، برای برآورده شدن حاجات، آئین کیسه‌دوزی را در مسجد قدیمی تاریخانه برگزار می‌کنند. در این مراسم بانوان، کیسه‌های کوچک رنگی می‌دوزند و درون آن را تعدادی سکه یا برنج قرار می‌دهند و این کیسه را تا ۲۷ ماه مبارک رمضان سال آینده نزد خود نگه می‌دارند. زنان دامغانی یپس از انداختن پول به داخل کیسه، تا سال بعد پول را خرج نمی‌کنند و پس از برگزاری مراسم جدید، از پول داخل کیسه استفاده می‌کنند. بانوانی که حاجت سال پیش آنها برآورده شده، سال بعد هنگام کیسه‌دوزی، به شکرانه مستجاب شدن دعایشان نان و شیرینی بین سایر بانوان تقسیم می‌کنند تا هنگام افطار استفاده کنند یا مقداری پارچه و نخ و سوزن برای دوخت کیسه به مسجد آورده و آن را بین سایر نمازگزاران تقسیم می‌کنند.

برخی زنان مبلغی پول به نیت تشرف به سفرهای مذهبی در این کیسه گذاشته و در طول سال از همین مبلغ برای سفر به اماکن مذهبی و زیارت امامان و معصومین (ع) هزینه می‌کنند. چنانچه فردی بنا به دلایلی در مسجد حاضر نشود، دوخت این کیسه را به دیگر نمازگزاران سفارش می‌دهد.

زنان دامغانی باور دارند دوخت کیسه، حاجات معنوی آنها را برآورده و پول داخل آن نیز تا سال بعد از بی‌پولی و بروز مشکلات مالی آنها جلوگیری می‌کند.

همچنین امروزه مراسم کیسه دوزی و پیراهن مراد در شهر یزد نیز تقریباً شبیه شهر دامغان برگزار می‌شود. در این آئین، در شب ۲۷ ماه رمضان در بین نماز ظهر و عصر پارچه‌ای را به نیت شفا برای بیمار تهیه می‌کنند و آن پارچه را برش می‌دهند تا کار دوخت روی آن انجام شود.

دوختن پیراهن در این رسم که بیشتر توسط زنان انجام می‌شود، گاهی در همان مسجد انجام و گاهی نیز به بعد از نماز موکول می‌شود و در منزل آن را به هم می‌دوزند. افرادی که نذر داشتند یا کسانی که مریض داشتند، نذر می‌کردند این کار را انجام دهند و به همین منظور، پولی را از هفت نفر از سادات یا از هفت نفر زن به نام فاطمه برای تهیه پارچه می‌گرفتند و بعد از تهیه پارچه، بین نماز ظهر و عصر آن را برش می‌دادند.

اعتقاد داشتند، نباید از قیچی استفاده کنند و از چاقو یا تیغ استفاده می‌شد و با نخی هم رنگ پارچه کیسه‌ای می‌دوختند و بین دو نماز از میان کیسه، نخ سبزی را عبور می‌دادند و انتهای نخ را به چند نخ گره می‌زدند و نخ را از سکه سوراخ‌داری که فردی حاجت‌دار داده بود، به سر کیسه می‌بستند. پس از دوخت کیسه، آن را به فرد سفارش‌دهنده می‌دادند که باید تا زمان برآورده شدن حاجتش آن را نگهداری کند و پس از برآورده شدن حاجت، سر کیسه را باز کند و سکه سوراخ‌دار را بیرون آورد و زیر لباس بدوزد، به طوری که دیده نشود و همیشه همراه خود داشته باشد.

گفته می‌شود این رسم بیشتر در مسجد امیرچخماق یزد که سنگی را با نام مراد در خود دارد انجام می‌شود.

آداب و رسوم زنان دوره‌ی قاجار,بررسی آیین دستمال سفید بختی,یررسی مسائل دینی در دوره قاجار عنواآئین دوختن کیسه مراد در دامغان

  • 9
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه

انواع ضرب المثل درباره شتر در این مقاله از سرپوش به بررسی انواع ضرب المثل درباره شتر می‌پردازیم. ضرب المثل‌های مرتبط با شتر در فرهنگها به عنوان نمادهایی از صبر، قوت، و استقامت معنا یافته‌اند. این مقاله به تفسیر معانی و کاربردهای مختلف ضرب المثل‌هایی که درباره شتر به کار می‌روند، می‌پردازد.

...[ادامه]
ویژه سرپوش