صوت و فیلم گزارش تصویری کاریکاتور
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
sarpoosh
کافه سیاست > گروه جیش العدل

گروه جیش العدل

جیش‌العدل

جیش‌العدل

جیش‌العدل یک گروه تروریستی در استان سیستان و بلوچستان ایران است.

 

به ادعای برخی منابع خبری این گروه بعد از نابودی جندالله، با سازمان‌دهی تشکیلاتی‌تر برخی از اعضای آن، شروع به فعالیت و اعلام موجودی کرد. رهبری این گروه را صلاح‌الدین فاروقی از اهالی راسک به عهده دارد.

 

این گروه ادعا می کند مدافع حقوق اقلیت سنی بلوچستان ایران و مخالف «مداخله» جمهوری اسلامی در حمایت از حکومت سوریه است.

 

جیش العدل سه شاخه نظامی شناخته شده دارد: گروه نظامی «عبدالملک ملازاده»، گروه نظامی «شیخ ضیایی» و گروه نظامی «مولوی نعمت‌الله توحیدی».

 

شاخه اطلاعاتی «زبیر اسمایل زهی» هم در کنار این سه گروه فعال است. زبیر اسمایل زهی، فرمانده گروه «نعمت‌الله توحیدی» بود، که در جریان یک عملیات نظامی کشته شد.

 

کشتار مرزبانان ایرانی

اعضای این گروه در تاریخ ۳ آبان ۱۳۹۲ اقدام به حملهٔ غافلگیرکننده به یک گشت مرزبانی در منطقه سراوان نمودند که در پی این کمین ۱۴ نفر از اعضای پلیس مرزبانی ایران به شهادت رسیدند و ۷ تن دیگر نیز مجروح گشتند. مهاجمان پس از حمله از مرز ایران و پاکستان عبور کرده و در کشور پاکستان مخفی شدند.

 

در بیانیه منتشر شده در وبلاگ رسمی این گروه، علت این اقدام «دفاع از جوانان بلوچ» و همچنین مداخله ایران در جنگ داخلی سوریه عنوان شده‌است. از میان ۱۴ پلیس مرزبان ایرانی، ۱۲ نفر سرباز وظیفه و ۲ نفر از پرسنل کادر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بودند.

 

ربودن مرزبانان ایرانی

جیش العدل در بهمن ۱۳۹۲ پنج مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز ایران و پاکستان ربوده و مدتی بعد عکسی از آن‌ها را نیز منتشر ساخت. بعدها گزارش قتل یکی از مرزبانان و تهدیدهای جیش العدل مبنی بر قتل چهار مرزبان دیگر منتشر شد. جیش العدل در مقابل آزادی ربوده شدگان، خواستار آزادی پنجاه عضو زندانی این گروه، دویست نفر از شهروندان سنی مذهب زندانی در ایران و پنجاه نفر از زنان سنی، شده بود که به گفته جیش‌العدل در سوریه در بازداشت سپاه پاسداران بوده‌اند.

 

۱۹ بهمن ۱۳۹۲ گروه جیش‌العدل ویدئویی را در توئیتر بارگذاری کرد که در آن تصاویری از ۵ نفر مرزبانان ایرانی حاضر در مرز ایران و پاکستان را به نمایش گذاشت که توسط افراد این گروه ربوده شده و به پاکستان برده شده بودند. اسماعیل احمدی مقدم با تأیید این ربایش، موقعیت انجام آن را در منطقه جکیگور معرفی کرد و از پلیس مرزبانی پاکستان به دلیل عدم نظارت بر مرزهای مشترکش با ایران گلایه کرد.

 

عابد فتاحی، رئیس فراکسیون اهل سنت وقت مجلس شورای اسلامی، به این اقدام جیش‌العدل واکنش نشان داده و اظهار کرد: «جیش‌العدل نه تنها اهل سنت بلکه مسلمان هم نیستند. ما نمایندگان اهل سنت از نیروهای مسلح می‌خواهیم گروهک تروریستی جیش‌العدل را حتی در خاک کشور همسایه پاکستان سرکوب و از بین ببرد. این گونه گروه‌ها که با اقدامات خود به دنبال تفرقه میان شیعه و سنی هستند، مسلمان نیستند.»

 

در ابتدای اسفند همان سال، مقامات امنیتی ایران و پاکستان توافق‌نامه‌ای را برای اقدامات امنیتی مشترک در طول نوار مرزی به امضا رساندند و پاکستان خود را موظف به تلاش برای بازگرداندن سربازان ربوده‌شده ایرانی دانست.

 

جیش العدل طی اعلامیه‌ای در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۳، با پا در میانی علمای اهل سنت اقدام به آزادی مرزبانان گروگان خواهد کرد و هدف از این آزادسازی را نشان دادن حسن نیت خود و احترام به علمای اهل تسنن اعلام کرده و خواستار آزادی سنی‌هایی که در اسارت جمهوری اسلامی هستند، شد.

 

شهادت نه مرزبان ایرانی در مرز میرجاوه

اعضای این گروه در تاریخ چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ با شلیک از داخل خاک پاکستان ده مرزبان ایرانی از گروهان چاهندو (هنگ مرزی میرجاوه) را که در پاسگاه میل ۱۰۰ مستقر بودند کشتند. برای این عملیات از سلاح‌های دوربرد استفاده شده و سه تن نیروی کادری و شش سرباز، که در ساعت هشت شب در حال تحویل پست گشت زنی بودند کشته شدند. ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ دولت ایران اعلام کرد که یکی از مرزبانان (سرباز) این حادثه نزد جیش العدل اسیر است.

 

 

سایر مطالب درباره گروه جیش العدل

شاید از دست داده باشید
واشنگتن پست: همه در اسرائیل موافق پاسخ دادن به ایران هستند | آمریکا: پاسخ اسرائیل حمله به عمق ایران است
نتانیاهو: ما به ایران پاسخ خواهیم داد
حضور «دونالد ترامپ» در دادگاه منهتن برای پرونده‌ | ترامپ: این حمله‌ به یک رقیب سیاسی است
زمان برگزاری کنکور سراسری۱۴۰۳ مشخص شد
در دادگاه شکایت قلعه‌نویی از مایلی‌کهن چه گذشت؟
شورای همکاری خلیج فارس: تنش‌های نظامی در خاورمیانه نگران‌کننده است
فدراسیون، فوتبال ایران را ممنوع المصاحبه کرد❗️ | جرایم میلیاردی برای بیانیه مطبوعاتی
بلینکن: در حال «سازماندهی یک پاسخ دیپلماتیک» به حمله ایران هستیم تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند
قیمت پیامک ۴ تومان گران شد
جزییات اولین حراج سکه در سال جدید / فروش ۷۲۱۸ قطعه سکه در دهمین حراج مرکز مبادله ایران
ولی نصر، مشاور سابق اوباما: به نظر می‌رسد که به سمت یک رویارویی نهایی بین اسرائیل و ایران می‌رویم
ماجرای یحیی گل‌محمدی و تراکتور پایان یافت
هشدار کانادا به اسرائیل: درگیری با ایران نباید به منطقه گسترش یابد | آمریکا: به دنبال درگیری با ایران نیستیم
مالیات خودرو در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
رونالدو محروم شد