صوت و فیلم گزارش تصویری کاریکاتور
یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
sarpoosh
کافه سیاست > اصل ۲۷ قانون اساسی

اصل ۲۷ قانون اساسی

اصل 27 قانون اساسی

اصل ۲۷ قانون اساسی

آزادی اجتماعات و تظاهرات یکی از مظاهر دموکراسی است که مردم می توانند با مشارکت عملی و حضورمستقیم در صحنه حرف خود را بدون واسطه به گوش زمامداران برسانند.گاهی ممکن است درتحقق حقوق وآزادی های عمومی افرادجامعه اخلال یا کاستی ای ایجاد شود و مردم را در تنگنا قرار می دهد وهمدلی واجتماعی بودن افراد قدرت ابتکار یک ائتلاف همگانی در جهت دفاع از منافع و تحقق خواسته هایشان با توسل به قدرت اجتماعی به آنها می دهد تا هیئت حاکمه و افکار عمومی را متوجه خواسته های خویش سازند.همانطور که درمقدمه ذکرشد این حق به عنوان یکی از حقوق مربوط به آزادی های عمومی در اسناد بین المللی و در شرع وقانون اساسی جمهوری اسلامی بر رسمیت شناخته شده.نهایتا این مقاومت زمانی پیش می آید که عده ای ذینفع از قدرت عمومی و فشارهای سیاسی,اجتماعی,فرهنگی,اقتصادی و...بر خوداحساس نارضایتی کنند.

 

بین این دو مفهوم از لحاظ حقوقی تفاوت است البته هدف هردو دفاع ازمنافع مشترک ذینفع هاست ولی از لحاظ ساختار باهم تفاوت دارند.اجتماعات معمولا همایش های موقتی است جهت تبادل آزاد ونظرات افراد وهماهنگی برای دفاع از منافع مشترک(۵)ولی تظاهرات وراهپیمایی عبارت از افراد باحضوردر معابرعمومی واستفاده از یک فرصت نمایشی به بیان خواسته ی جمعی خود می پردازد.

 

اصل۲۷ قانون اساسی و تحلیل آن

براساس اصل بیست و هفت قانون اساسی"تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح,به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد ازاد است"

 

همانطورکه می بینیم تشکیل اجتماعات و راهپیمایی از آزادی های مشروعی به شمار     می رود که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده وبا توجه به ذیل اصل نهم          قانون اساسی غیرقابل سلب است.اما این اجتماعات و تظاهرات باتوجه به اوضاع واحوال حاکم ممکن است حالت اعتراضی داشته باشدو موجب اخلال در نظم عمومی شود.به همین جهت لزوم مسالمت آمیزبودن این اجتماعات به وضوح درک میشود.

 

اجتماع مسالمت آمیز یعنی اعتراض کنندگان بدون اعمال خشونت وایجاد بی نظمی مراتب  را اعلام کنند و خواسته های خود را به حاکمان برسانند.از طرفی زمامداران و قدرت عمومی از یک طرف ناگزیر به قبول این اجتماعات وتوجه به خواسته های معترضان هستند و از طرفی مسئول استقرارنظم و تامین امنیت.به همین دلیل قانونگزار ما برگزاری این اجتماعات را مشروط به عدم حمل سلاح کرده که مقصود اوبا توجه به سیر مذاکرات تصویب همان مسالمت آمیزبودن است.البته این اصطلاح یک مفهوم نسبی است(۶)در این رابطه بند (ی) ماده ی۱۶  قانون فعالیت احزاب (حمل اسلحه و مهمات غیر مجاز)برای گروه ها ممنوع اعلام داشته است.

 

نکته بعدی که قانونگزار در رابطه با برگزاری این تجمعات به آن توجه کرده بحث(عدم اخلال به مبانی اسلام)است.همانطور که گفتیم این افراد بر محور یک عقیده وتفکر مشترک گردهم آمده اند و امکان دارد القائات انها تاثیرات منفی بر علایق افکار عمومی وارد آورد.  به همین دلیل قانون اساسی در اصل ۲۷ با عنایت به اصل دوم که نظام جمهوری اسلامی را بر پایه ی ایمان بر اصول دین و مذهب استواراست اخلال به این موارد را تعرض به نظامی می دانند که اکثریت مردم طبق اصل اول قانون اساسی آن را تاسیس کرده اند.

 

نکته ی مهم دراین باره تبصره ی۲ ماده ی۶ قانون فعالیت احزاب است که تشخیص اخلال به مبانی اسلام را به عهده ی کمیسیون ماده ی ۱۰ قرار داده و ماده ی ۱۶ در بند(ح) و(ط) قیودی برای آن مشخص کرده.

 

بند(ح):نقض موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی

 

بند(ط):تبلیغات ضد اسلامی و پخش کتب و نشریات مضله

 

نظارت بر اجتماعات

دراجتماعات و راهپیمایی ها به ناچار شاهد مقابله ی دو عنصر(آزادی)به عنوان حق طبیعی افراد و(قدرت)به عنوان عامل استقرارنظم هستیم(۷).با این وجود سازش بین این دو مفهوم به عنوان حق طبیعی مردم در بیان خواسته هایشان و نظم عمومی ضرورت دارد.

 

متاسفانه حتی در نظام های مردمی و دموکراتیک که آزادانه ترین حقوق برای جامعه و افراد آن به رسمیت شناخته شده به خاطر غلبه ی احساسات و هیجانات ناشی از فشارهای وارده به مطالبه کنندگان و از طرفی حضور احتمالی کسانی که به دور از چارچوب قانون در پی ایجاد نا آرامی و بی نظمی هستند شاهد به خشونت کشیده شدن جریان تظاهرات هستیم.به همین دلیل ضرورت نظارت توسط یک قدرت عمومی اجتناب ناپذیر است.در این خصوص آیین نامه چگونگی تامین امنیت اجتماعات و راهپیمایی های قانونی در تاریخ۳۱/۶/۸۱ تمهیدات خاصی را در جهت حفظ امنیت و تامین حفاظت اجتماعات قانونی را با مسئولیت نیروی انتظامی در نظر گرفته است.

 

حتی با فرض این که خود تظاهر کنندگان از ورود افراد ذینفع با مقاصد خاص و یا افرادی که عضو حزب نیستند در نظام هایی که احزاب برای اعضای خود شناسنامه یا کارت عضویت صادر میکنند و یا از بروز هر گونه خشونت و حرکات غیر متعارف جلوگیری کنند بازهم انبوه جمعیت تظاهرکنندگان می تواند موجب اخلال در حرکت عموم و صد معابر و بروز ترافیک گردد و حقوق دیگر شهروندان را مورد تعرض قرار دهد.

 

البته جهت تامین امنیت و حفظ امنیت عمومی آیین نامه ی مذکور نهادهای دیگری را من جمله کارکنان وزارت اطلاعات و شورای تامین را مکلف به حفظ نظم و امنیت کرده.

 

در این رابطه تبصرهی۲ ماده ی ۶ قانون فعالیت احزاب با عنایت به اصل۲۷ قانون اساسی احزاب را ملزم به کسب مجوز قبلی از وزارت کشور با تایید کمیسیون ماده ی ۱۰ کرده است که این نوعی نظارت قبلی است.همچنین ماده ی ۳۵ این قانون صدور اجازه نامه ی کتبی وزارت کشور بر اساس تصویب کمیسیون موضوع ماده ی ۱۰  ذکر کرده.

 

قانون اساسی:

اصول متعددی در قانون اساسی موجود است که به طور مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با احزاب و حقوق آنهاست. مهمترین آن همان اصل ۲۶ است که احزاب شناخته شده و حدود آزادی آنها را ذکر میکند. در ادامه و در اصل ۲۷ بحث تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها مطرح و شرایط آن ذکر می گردد که محور اصلی این مقاله است. البته در ادامه به این مطلب اشاره میشود که قانونگذار در این اصل (اصل ۲۷) تشکیل اجتماعات و راهپیمایی را آزاد دانسته و ذکری از احزاب و تشکل ها نکرده و این سوال مطرح می گردد که آیا هر اجتماعی و تظاهراتی آزاد است یا تنها اجتماعاتی که در قالب حزب یا گروه یا تشکل خاصی برگزار میشود؟

 

یکی دیگر از اصولی که میتوان آن را در رابطه با آزادی احزاب و خصوصاً آزادی احزاب در گردهمایی و راهپیمایی مهم شمرد اصول ۲۳ و ۲۴ قانون اساسی است که در رابطه با آزادی بیان و آزادی عقیده است که تمام گروه های سیاسی؛ اجتماعی، فرهنگی و ... در سایه ی این آزادی متبلور میشوند.

 

اصل ۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر است که آن را وظیفه ی مردم نسبت به یکدیگر و دولت به مردم و مهمتر از همه مردم به دولت می-داند.

 

بدون شک احزاب یکی از ابزارهای کنترل قدرت خودکامه ی دولتها است. احزاب برای تبدیل شدن به اکثریت همیشه به دنبال نشانه های ضعف و کم وکاری های اکثریت حاکم هستند، آن را در معرض افکار عمومی قرار دهند و مردم به عنوان صاحبان اصلی قدرت حاکمیت را مورد نقد و بازبینی قرار میدهند.

 

اصولی که ذکر شد همگی تا حدودی به نوعی برای احزاب ایجاد حق می کند جز قسمت دوم اصل ۲۶ که صراحتاً خطوط قرمز را برای فعالیت گروهها، احزاب و انجمن ها تحت هر عنوانی مشخص میکند.

 

اما به نظر نگارنده یکی از مهمترین اصولی که وظایف و تکالیف احزاب از یک طرف و حکومت (دولت) را از طرف دیگر مشخص می کند اصل ۹ قانون اساسی است که حفظ استقلال، آزادی، وحدت و تمامیت ارضی کشور را وظیفه ی دولت و آحاد ملت می¬داند و تعرض به این اصول را توسط هر مقام و گروهی  چه دولت ها به بهانه ی حفظ آن و چه احزاب و گروه ها به بهانه ی آزادی محکوم میکند.

 

در آنچه گذشت اشاره ای مختصر به حقوق و تکالیف احزاب در ذیل اصول قانون اساسی با فرض حاکمیت قانون در یک نظام مبتنی بر دموکراسی کردیم. در ادامه به بررسی یک پاسخ مهم در جهت تعریف مصداق اصل ۲۷ می پردازیم.

 

 

سایر مطالب درباره اصل ۲۷ قانون اساسی

  • اسماعیل گرامی‌مقدم,صحبت های اسماعیل گرامی‌مقدم درباره اعتراضات در ایران

    گرامی‌مقدم: قانون هیچ کجا نگفته برای تظاهرات باید مجوز بگیرید

    اسماعیل گرامی‌مقدم می‌گوید اصل ۲۷ قانون اساسی در ارتباط با آزادی برگزاری اجتماعات و تظاهرات عقیم گذاشته شده و با اینکه در هیچ کجای قانون نگفته که تظاهرات باید با اخذ مجوز باشد، این قاعده سبب به بن بست رسیدن اجرای این اصل قانون اساسی شده و مردم را به سمت براندازی برده است...

  • تجمع دانشجویان در مرگ مهسا امینی,واکنشها به مرگ مهسا امینی

    چگونه اعتراض شود که نگویند اغتشاش؟

    به گزارش جهان صنعت، بسیاری اصل ۲۷ قانون اساسی را اصل مغفول و از یاد رفته این دیباچه حقوقی می‌دانند؛ مغفول از لحاظ عدم توجه و پایبندی دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به اجرای صحیح آن. این اصل به وضوح و شفافیت می‌گوید که «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه...

  • اصل ۲۷ قانون اساسی,اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامي ايران

    اصل ۲۷ قانون اساسی چیست؟

    اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامي ايران بر آزادی حق تجمع افراد تاکید دارد هدف از تعیین اصل ۲۷ قانون اساسی، حمایت از حقوق اساسی ملت در ابراز عقیده و حقوق و ازادی های عمومی است. نیاز به حقوق اساسی و حقوق بنیادین پیش بینی شده در قانون اساسی، هم زمان با گسترش عمق و تاریخ مردم...

  • خشونت یگان ویژه و لباس شخصی ها علیه مردم,ضرب و شتم مردم

    خشونت عریان میان معترضان و ماموران انتظامی؛ ضرورت قبول اشتباه و به رسمیت شناختن حق اعتراض

    دکتر «سیامک زندرضوی» جامعه‌شناس گفت:بر فرض اینکه تخریب اموال شهروندان توسط پلیس‌نماها انجام شده باشد، این چه وضعی است که در چنین مقیاسی تجهیزات پلیس در اختیار قانون‌شکنان است؟! از طرفی وقتی در تصاویر منتشرشده فضای مجازی، شهروندی (زن و مرد) توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار می...

  • محسن هاشمی رفسنجانی,برگزاری همه پرسی در ایران

    محسن هاشمی: از ظرفیت همه‌پرسی می‌توان برای حل مشکلات استفاده کرد

    محسن هاشمی‌رفسنجانی گفت: از ظرفیت همه‌پرسی می‌توان برای حل مشکلات استفاده کرد. محسن هاشمی‌رفسنجانی ضمن اشاره به اصول ۲۷ و ۵۷ قانون اساسی برای اعتراض و همه‌پرسی تاکید کرده که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای حل مشکلات کشور استفاده کرد. به گزارش روزنامه اعتماد،‌ او گفت‌...

  • حمله به وکلا با گاز اشک اور,تجمع وکلا مهر 1401

    روایت وکلا از تجمع اعتراضی؛ پرتاب گاز اشک‌آور و دستگیری تعدادی از وکلا

    تعدادی از وکلا در تجمعی مسالمت‌آمیز در مقابل خانه وکلا به دنبال پیگیری مطالبات مردم در اعتراضات اخیر بودند، اما این تجمع در نهایت با ورود افراد غیرنظامی و حتی نظامی به خشونت کشیده شد. این در حالی است که وکلا در گفت‌وگو با هم‌میهن بر این موضوع تاکید کردند که تجمع آنها قانونی...

  • درخوسات برای تجمع قانونی,احزاب اصلاح طلب

    نامه اصلاح‌طلبان به ابراهیم رئیسی: به وزرات کشور اعلام کردیم قصد تجمع آرام داریم اما پاسخی نداد!

    جمعی از احزاب اصلاح‌طلب به سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان برای برگزاری تجمع نامه نوشتند. به گزارش جماران، جمعی از احزاب اصلاح‌طلب خطاب به رئیس‌جمهور کشورمان برای برگزاری تجمع نامه نوشتند که در متن این نامه آمده است: ما جمعی از احزاب اصلاح‌طلب با ارسال نامه شماره...

  • تجمعات اعتراضی,اصل27قانون اساسی

    موانع برگزاری تجمعات قانونی چیست؟ / اصل ۲۷ قانون اساسی چه می گوید؟

     در سال‌های اخیر که روند اعتراضات اجتماعی در ایران گسترش پیدا کرده، بارها  کارشناسان و برخی از مسئولان بر حق اعتراضات مردمی صحه گذاشته و خواستار ایجاد بستری برای برگزاری تجمعات اعتراضی مطابق با اصل ۲۷ قانون اساسی شده اند.در همین باره طی روزهای اخیر هم که شاهد شکل‌گیری...

  • اعتراضات 1401,آماده سازی محل اعتراض ها

    لطفا شما بگویید محل اعتراض کجاست؟ | اصل ۲۷ قانون اساسی چه می گوید؟

    مهم‌ترین و اولین موضوع اصل ۲۷ قانون اساسی است. این اصل معتقد است که «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است»؛ اصلی که در حد فرعیات هم به آن توجه نشده است. fi 'chva [ihk wkujT  «صف اعتراض از صف اغتشاش متفاوت است»، «باید...

  • حق اعتراض در یارن,بازداشت به حق اعتراض

    وکیل دادگستری: حق اعتراض نباید با بازداشت مواجه شود

    محمدصالح نقره‌کار وکیل پایه‌یک دادگستری در روزنامه شرق نوشت :  در درجه نخست باید تأکید کرد که حق اعتراض نباید با اعمال اقدامات و قرارهای تأمین کیفری نظیر بازداشت مواجه شود و طبق اصل ۲۷ و اصل ۹ قانون اساسی انتظار می‌رود نهادهای حکمرانی با حداکثر تاب‌آوری نسبت به انتقاد‌ها،...

  • قانون اساسی,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران

    چالش‌های اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی

    «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است» اصل ۲۷ قانون اساسی هرچند به‌طور صریح درباره نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها اظهار نظر کرده اما در عمل و با هدف پیشگیری از هرگونه اختلال و هرج و مرج در نظم عمومی و همچنین اطمینان...

  • حسن روحانی,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران

    راهکارها و مبانی قانونی تجمعات در جهت تحقق اصل ۲۷ قانون اساسی

    وقتی رئیس‌جمهور در سخنرانی به مناسبت ۲۲بهمن به اصل ۵۹ قانون اساسی اشاره کرد واکنش‌های زیاد و متفاوتی را در جامعه برانگیخت. اصل ۵۹ مورد تاکید روحانی می‌گوید «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه‌مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای...

  • قانون اساسی,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران

    ريشه‌های بحران کنونی كجاست؟

    در بیشتر گزارش‌ها، درباره علل وقوع حوادث و ناآرامي‌هايي که در نقاط مختلف ايران رخ داده‌‌اند، از گراني، افزايش فقر، بي‌کاري جوانان و توسعه فساد مالي ياد مي‌شود؛ اما از علل پديدآمدن اين فجايع اجتماعي سخني به ميان نمي‌آيد و به‌اين‌ترتيب راه‌حلي هم براي رهاكردن جامعه از فقر و...

  • اعتراضات,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,احزاب و شخصیتها

    اعتراضاتی که واقعی بود

     هرچند آمریکایی‌ها همیشه در فکر مداخله در کشور بوده‌اند و این روزها هم سعی دارند از اعتراض‌های مردم تفسیر خود را ارائه دهند، اما واقعیت این است که نقد و اعتراض گروهای مختلف سیاسی و مردمی را باید پاس داشت. اعتراضات ریشه در مشکلات دارد و وسیله‌ای برای رساندن پیام مردم به گوش...

  • قانون اساسی,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران

    بازنگری در قانون اساسی از حرف تا عمل

    قانون اساسی در کشورهای گوناگون در میان عموم جامعه به عنوان سند و مدرکی رسمی شناخته می‌شود، به همین جهت باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا نتوان با استفاده از خلاءهای موجود در آن سوءاستفاده کرد. از سوی دیگر، این ویژگی در قانون اساسی که همان استحکام و تغییرناپذیری آن است،...

  • تظاهرات اعتراضی,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران

    چگونه باید مجوز تجمع بگیریم؟

     عدم صدور مجوز برای برگزاری تجمعات، موضوعی نیست که تنها به روزهای اخیر و مسائل خاص سیاسی اختصاص داشته باشد. این معضلی است که برای همه جریانات کشور، گاه و بیگاه رخ می‌دهد و به ندرت توانسته که اصل ۲۷ قانون اساسی را تا مرحله اجرا بکشاند. خبرآنلاین،در اصل ۲۷ قانون اساسی...

  • محسن رهامی,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران

    رهامی: مسأله تجمعات و راهپیمائی کاملا طبیعی و قانونی است

    محسن رهامی، حقوقدان و چهره سیاسی اصلاح طلب معتقد است:مسأله تجمعات و راهپبمائی کاملا طبیعی و قانونی است و ما نباید این مسائل را، اگر در چارچوب قانون باشد، فورا به موضوعات امنیتی پیوند بزنیم و بزرگ کنیم. برگزاری تجمعات و بیان اعتراضات از سوی مردم که این روزها در برخی از...

  • اعتراضات مردمی,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران

    نگاه کارشناسان به یک اصل قانون‌اساسی؛ «حق اعتراض»

    سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: وزارت کشور باید مکان و محل مشخصی را برای تجمعات اعتراضی تعیین و اعلام کند. تأکید بر اجرای همه اصول قانون اساسی و به طور ویژه اصل ٢٧ آن، اگر تا پیش از رخدادهای روزهای گذشته فقط در کلام و بیان اصلاح‌طلبان دیده می‌شد، امروز در سخن اصولگرایان هم بازتاب...

  • تجمع,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران

    اصل ۲۷ قانون اساسی را اجرایی کنید

    این روزها که اجتماعات مردم برای پیگیری مطالبات خود به محلی برای سوءاستفاده برخی آشوبگران شده است، این سوال مطرح می‌شود که چرا سازوکاری قانونی برای برگزاری تجمعات مردم وجود ندارد و اگر هم وجود دارد چرا فقط در ایامی از سال و فقط در برخی مناسبت‌ها این سازوکار استفاده می‌شود...

شاید از دست داده باشید
سکه‌های سنگین به کانال پایین‌تر سقوط کردند | قیمت دلار امروز ۸ اردیبهشت
افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس
قیمت رحم اجاره‌ای؛ ۴۰۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان
پیش‌بینی قیمت شیبا اینو/ افزایش قیمت ادامه دارد؟
سوسانو چگونه از دنیا رفت و جومونگ چه بلایی سر او آورد؟
روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
ورود سامانه بارشی به کشور/ این استان ها منتظر بارندگی باشند
خواص سنگ نمک بر روی سلامتی
شیدا مقصودلو همسر ایرانی‌ ژوزه مورایس مربی خارجی سپاهان کیست؟
کشف بزرگترین ردپای دایناسور شکاری
چرا ربات‌ها و هوش مصنوعی هنوز به گرد پای حیوانات نرسیده‌اند؟
علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود
آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
فنونی زاده :عادی نیست که پرسپولیس از تیم دهم جدول ۱۰ گل بخورد | آدم به کارهای اوسمار شک می کند