صوت و فیلم گزارش تصویری کاریکاتور
sarpoosh
نگارخانه > سید جلال آل احمد

جلال آل احمد

جلال آل احمد

زندگی نامه جلال آل احمد

جلال الدین سادات آل احمد، معروف به جلال آل احمد، فرزند سید احمد حسینی طالقانی در محله سید نصرالدین از محله های قدیمی شهر تهران به دنیا آمد، او در سال ۱۳۰۲ پس از هفت دختر متولد شد و نهمین فرزند پدر و دومین پسر خانواده بود. 

 

پدرش در کسوت روحانیت بود و از این رو جلال دوران کودکی را در محیطی مذهبی گذراند. تمام سعی پدر این بود که از جلال، برای مسجد و منبرش جانشینی بپرورد. 

 

جلال پس از اتمام دوره دبستان، تحصیل در دبیرستان را آغاز کرد، اما پدر که تحصیل فرزند را در مدارس دولتی نمی پسندید و پیش بینی می کرد که آن درسها، فرزندش را از راه دین و حقیقت منحرف می کند، با او مخالفت کرد: 

 

« دبستان را که تمام کردم، دیگر نگذاشت درس بخوانم که: «برو بازار کار کن» تا بعد ازم جانشینی بسازد. و من رفتم بازار. اما دارالفنون هم کلاسهای شبانه باز کرده بود که پنهان از پدر اسم نوشتم. » 

 

پس از ختم تحصیل دبیرستانی، پدر او را به نجف نزد برادر بزرگش سید محمد تقی فرستاد تا در آنجا به تحصیل در علوم دینی بپردازد، البته او خود به قصد تحصیل در بیروت به این سفر رفت، اما در نجف ماندگار شد. این سفر چند ماه بیشتر دوام نیاورد و جلال به ایران بازگشت. 

 

در «کارنامه سه ساله» ماجرای رفتن به عراق را این گونه شرح می دهد: 

«تابستان ۱۳۲۲ بود، در بحبوحه جنگ، با حضور سربازان بیگانه و رفت و آمد وحشت انگیز U.K.C.C و قرقی که در تمام جاده ها کرده بودند تا مهمات جنگی از خرمشهر به استالینگراد برسد. به قصد تحصیل به بیروت می رفتم که آخرین حد نوک دماغ ذهن جوانی ام بود و از راه خرمشهر به بصره و نجف می رفتم که سپس به بغداد والخ .... اما در نجف ماندگار شدم. میهمان سفره برادرم. تا سه ماه بعد به چیزی در حدود گریزی، از راه خانقین و کرمانشاه برگردم. کله خورده و کلافه و از برادر و پدر.» 

 

پس از بازگشت از سفر، آثار شک و تردید و بی اعتقادی به مذهب در او مشاهده می شود که بازتابهای منفی خانواده را به دنبال داشت. 

 

«شخص من که نویسنده این کلمات است، در خانواده روحانی خود همان وقت لامذهب اعلام شد ه دیگر مهر نماز زیرپیشانی نمی گذاشت. در نظر خود من که چنین می کردم، بر مهر گلی نماز خواندن نوعی بت پرستی بود که اسلام هر نوعش را نهی کرده، ولی در نظر پدرم آغاز لا مذهبی بود. و تصدیق می کنید که وقتی لا مذهبی به این آسانی به چنگ آمد، به خاطر آزمایش هم شده، آدمیزاد به خود حق می دهد که تا به آخر براندش.» 

 

آل احمد در سال ۱۳۲۳ به حزب توده ایران پیوست و عملاً از تفکرات مذهبی دست شست. دوران پر حرارت بلوغ که شک و تردید لازمه آن دوره از زندگی بود، اوج گیری حرکت های چپ گرایانه حزب توده ایران و توجه جوانان پرشور آن زمان به شعارهای تند وانقلابی آن حزب و درگیری جنگ جهانی دوم عواملی بودند که باعث تغییر مسیر فکری آن احد شدند. 

 

همه این عوامل دست به دست هم داد تا جوانکی با انگشتری عقیق با دست و سر تراشیده، تبدیل شد به جوانی مرتب و منظم با یک کراوات و یکدست لباس نیمدار آمریکایی شود. 

 

در سال ۱۳۲۴ با چاپ داستان «زیارت» در مجله سخن به دنیای نویسندگی قدم گذاشت و در همان سال، این داستان در کنار چند داستان کوتاه دیگر در مجموعه "دید و بازدید" به چاپ رسید. آل احمد در نوروز سال ۱۳۲۴ برای افتتاح حزب توده و اتحادیه کارگران وابسته به حزب به آبادان سفر کرد: 

 

«در آبادان اطراق کردم. پانزده روزی. سال ۱۳۲۴ بود، ایام نوروز و من به مأموریتی برای افتتاح حزب توده و اتحادیه کارگران وابسته اش به آن ولایت می رفتم و اولین میتینگ در اهواز از بالای بالکونی کنار خیابان". 

 

آل احمد که از دانشسرای عالی در رشته ادبیات فارسی فارغ التحصیل شده بود، او تحصیل را در دوره دکترای ادبیات فارسی نیز ادامه داد، اما در اواخر تحصیل از ادامه آن دوری جست و به قول خودش «از آن بیماری (دکتر شدن) شفا یافت». 

 

به علت فعالیت مداومش در حزب توده، مسؤولیتهای چندی را پذیرفت. خود در این باره می گوید: 

«در حزب توده در عرض چهار سال از صورت یک عضو ساده به عضویت کمیته حزبی تهران رسیدم و نمایندگی کنگره.... و از اوایل ۲۵ مأمور شدم زیر نظر طبری «ماهنامه مردم» را راه بیندازم که تا هنگام انشعاب ۱۸ شماره اش را درآوردم حتی شش ماهی مدیر چاپخانه حزب بودم.» 

 

 


در سال ۱۳۲۶ به استخدام آموزش و پرورش درآمد. در همان سال، به رهبری خلیل ملکی و ۱۰ تن دیگر از حزب توده جدا شد. آنها از رهبری حزب و مشی آن انتقاد می کردند و نمی توانستند بپذیرند که یک حزب ایرانی، آلت دست کشور بیگانه باشد. در این سال با همراهی گروهی از همفکرانش طرح استعفای دسته جمعی خود را نوشتند. 

 

آل احمد با نثر عصیانگرش اینگونه می گوید: 

«روزگاری بود و حزب توده ای بود و حرف و سخنی داشت و انقلابی می نمود و ضد استعمار حرف می زد و مدافع کارگران و دهقانان بود و چه دعویهای دیگر و چه شوری که انگیخته بود و ما جوان بودیم و عضو آن حزب بودیم و نمی دانستیم سر نخ دست کیست و جوانی مان را می فرسودیم و تجربه می آموختیم. برای خود من «اما» روزی شروع شد که مأمور انتظامات یکی از تظاهرات حزبی بودیم (سال ۲۳ یا ۲۴؟) از در حزب خیابان فردوسی تا چهارراه مخبرالدوله با بازوبند انتظامات چه فخرها که به خلق نفروختم، اما اول شاه آباد چشمم افتاد به کامیون های روسی پر از سرباز که ناظر و حامی تظاهرات ما کنار خیابان صف کشیده بودند که یک مرتبه جا خوردم و چنان خجالت کشیدم که تپیدم توی کوچه سید هاشم و ....." 

 

در سال ۱۳۲۶ کتاب «از رنجی که می بریم» چاپ شد که مجموعه ۱۰ قصه کوتاه بود و در سال بعد «سه تار» به چاپ رسید. پس از این سالها آل احمد به ترجمه روی آورد. در این دوره، به ترجمه آثار «ژید» و«کامو»، «سارتر» و «داستایوسکی» پرداخت و در همین دوره با دکتر سیمین دانشور ازدواج کرد. 

«زن زیادی» نیز به این سال تعلق دارد. 

 

در طی سالهای ۱۳۳۳ و ۱۳۳۴ «اورازان»، «تات نشینهای بلوک زهرا»، «هفت مقاله» و ترجمه مائده های زمینی را منتشر کرد و در سال ۱۳۳۷ «مدیر مدرسه» «سرگذشت کندوها» را به چاپ سپرد. دو سال بعد «جزیره خارک- در یتیم خلیج» را چاپ کرد. سپس از سال ۴۰ تا ۴۳ «نون و القلم»، «سه مقاله دیگر»، «کارنامه سه ساله»، «غرب زدگی» «سفر روس»، «سنگی بر گوری» را نوشت و در سال ۴۵ «خسی در میقات» را چاپ کرد و هم «کرگدن» نمایشنامه ای از اوژان یونسکورا. «در خدمت و خیانت روشنفکران» و «نفرین زمین» و ترجمه «عبور از خط» از آخرین آثار اوست. 

 

آل احمد در صحنه مطبوعات نیز حضور فعالانه مستمری داشت و در این مجلات و روزنامه ها فعالیت می کرد. 

نکته ای که در زندگی آل احمد جالب توجه است، زندگی مستمر ادبی او است. اگر حیات ادبی این نویسنده با دیگر نویسندگان همعصرش مقایسه شود این موضوع به خوبی مشخص می شود. 

 

جلال در سالهای فرجامین زندگی، با روحی خسته و دلزده از تفکرات مادی به تعمق در خویشتن خویش پرداخت تا آنجا که در نهایت، پلی روحانی و معنوی بین او و خدایش ارتباط برقرار کرد. 

 

او در کتاب "خسی در میقات" که سفرنامه ی حج اوست به این تحول روحی اشاره می کند و می گوید: "دیدم که کسی نیستم که به میعاد آمده باشد که خسی به میقات آمده است. . ." 

 

این نویسنده پر توان که همواره به حقیقت می اندیشید و از مصلحت اندیشی می گریخت، در اواخر عمر پر بارش، به کلبه ای در میان جنگلهای اسالم کوچ کرد. 

 

جلال آل احمد، نویسنده توانا و هنرمند دلیر به ناگاه در غروب روز هفدهم شهریور ماه سال ۱۳۴۸ در چهل و شش سالگی زندگی را بدرود گفت.

 

 


تأثیر جلال آل‌احمد بر ادبیات فارسی
معرفی آلبر کامو به جامعه ادبی؛ با ترجمه‌هایی از آندره ژید، یونگر، اوژن یونسکو، داستایوسکی نقش بسیار مؤثری در پیش برد ادبیات معاصر ایفا کرد.

 

 

  • معرفی بیشتر شعر نو نیمایی و کمک به گسترش آن
  • حمایت از شاعرانی چون احمد شاملو و نصرت رحمانی و حمایت از جوانان دیگر
  • نثر جلال آل‌احمد باعث یک جهش بی‌سابقه در نثر فارسی به سوی فضای هیجان عصبانیت شد
  • تأثیر پذیرفتن و تقلید دیگران از آثارش (به خصوص نویسندگان، روشنفکران و دانشجویان) باعث گسترش هر چه بیشتر نوع نگارش ادبی آل‌احمد شد به گونه‌ای که او به الگویی در میان طیف ادبی و مردمی تبدیل شد.
  • ایجاد تشکل‌های ادبی و صنفی، از جمله کانون نویسندگان ایران و انتشار مقالات گوناگون از دیگر خدمات جلال به ادبیات معاصر است. در حقیقت در نیمه‌های دهه ۱۳۴۰ جلال نقش «پدرخوانده» ادبیات ایران را ایفا می‌کرد.
  • جلال آل‌احمد ادامه دهندهٔ راهی بود که محمدعلی جمالزاده و صادق هدایت در ساده‌نویسی و استفاده از زبان و لحن عموم مردم در محاورات، آغار کرده بودند. در واقع این نوع نوشتن و استفاده از زبان محاوره‌ای به وسیلهٔ جلال به اوج رسید و گسترش یافت.

 


خانهٔ جلال آل‌احمد
خانه سیمین دانشور و همسرش جلال آل‌احمد در بن‌بست ارض، در کوچه رهبری و خیابان دزاشیب قرار دارد؛ خانه‌ای که جلال آن را در زمانی که سیمین دانشور برای تحصیل در آمریکا بود به دست خود ساخت. این خانه سال‌ها محل گرد آمدن نویسندگان بسیاری بود و تا زمان مرگ جلال، محل زندگی جلال و سیمین بود. بعد از مرگ جلال هم سیمین دانشور به تنهایی در آن زندگی می‌کرد. این خانه بزرگ و زیبا با حیاط پر از درختان سرسبز و حوض آبی‌اش، با دیوارهای پر از عکس و نقاشی از جلال و سیمین بعد از مرگ سیمین دانشور، محل زندگی ویکتوریا دانشور (خواهر سیمین دانشور) و همسرش پرویز فرجام بوده‌است.

 

در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ این خانه از سوی شهرداری تهران خریداری شد و قرار شد این خانه به «خانه ادبیات» تبدیل شود. با این حال این قضیه به موضوعی مورد مناقشه میان شهرداری و ورثه سیمین و جلال تبدیل شده‌است. روزنامهٔ اعتماد ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ در واپسین رویهٔ خود گزارشی در اینباره چاپ کرده‌است.

 

در این گزارش، از قول معاون شهرداری نوشته شده که، خانهٔ سیمین و جلال خریده شده‌است اما در سوی دیگر، علی خلاقی، همسر خواهرزاده و دخترخواندهٔ سیمین دانشور گفته‌است: «این خانه تا زمانی که حکم دادگاه مشخص نشده، نمی‌تواند به فروش برود و معامله از اساس باطل است چون شهرداری تحقیقی نکرده که بداند این خانه مالک دیگری دارد یا نه.» علی خلاقی در گفتگویی که در «اعتماد» چاپ شده، به وصیت‌نامه سیمین دانشور اشاره کرده که برپایهٔ آن، لیلی ریاحی (دخترخواندهٔ سیمین دانشور) وارث ثلث اموال روانشاد دانشور و مسوول انتشار کتاب‌هایش دانسته‌است.

 

اما خبرهای بعدی، از جمله خبر منتشرشده توسط خبرگزاری مهر در اوایل تیرماه ۱۳۹۵ حاکی از آن است که جریان تبدیل خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور به «خانه ادبیات ایران» هنوز هم گرفتار بلاتکلیفی است و سرانجام آن مبهم است. محمد حسین دانایی، خواهرزاده جلال آل‌احمد نیز در مصاحبه با خبرگزاری مهر ضمن انتقاد از کندی جریان مرمت و آماده‌سازی خانه مزبور، مهمترین دلیل این وضعیت را ندانم کاری و نداشتن دانش نظری و تجربی لازم برای این قبیل کارها دانسته و در مورد احتمال تخریب و تغییر کاربری بخشی از خانه مزبور هشدار داده‌است.

 

جایزه ادبی جلال آل‌احمد
در سال ۱۳۸۷ نخستین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد برگزار شد. در دوره نخست این جایزه هیچ اثری به عنوان برگزیده معرفی نشد.  این جایزه با ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی برای برگزیدگان، احتمالاً گرانترین جایزه ادبی ایران محسوب می‌شود.

 

 

 

 

جلال آل احمد - اینفوگرافیک

اینفوگرافیک/ اقلیمی‌نویسی در ادبیات داستانی ایران اینفوگرافیک/ اقلیمی‌نویسی در ادبیات داستانی ایران برای مشاهده تصاویر در ابعاد واقعی اینجا راکلیک کنید. ...

اینفوگرافیک اقلیمی‌نویسی در ادبیات داستانی ایران

جلال آل احمد - تصاویر

تصاویر/ خانه‌ جنجالی جلال آل احمد و سیمین که سرانجام موزه شد خانه‌موزه سیمین و جلال که بیش از ۱۶ سال محل زندگی مشترک دو نویسنده مطرح معاصر و نزدیک به ۶۰ سال مامن سیمین دانشور یکی از مهم‌ترین زنان نویسنده ایران بوده، امروز به موزه‌ای تبدیل شده است. این خانه سال در بلاتکلیفی دعوای شهرداری و میراث فرهنگی رها شده بود. ...

تصاویر خانه‌ جنجالی جلال آل احمد,عکس های موزه جلال آل احمد,عکس های خانه موزه سیمین و جلال

جلال آل احمد - فرهنگ و اندیشه

معرفی نامزدهای مجموعه داستان جایزه «جلال» نامزدهای بخش مجموعه داستان یازدهمین دوره جایزه «جلال آل احمد» معرفی شدند. به گزارش ایسنا، نامزدهای بخش مجموعه داستان این جایزه به شرح زیر معرفی شدند: اسپارانی /امیر ریاحی - انتشارات مروارید تفنگمو زمین نذار/ سیدمیثم موسویان - کتاب جمکران زخم شیر/ صمد طاهری... جلال آل احمد»، ابراهیم حسن‌بیگی، یزدان صلحشور و علی چنگیزی هستند. ...

همسایه‌های سیمین و جلال آمدند و از شوق اشک ریختند «سیمین و جلال» یا «جلال و سیمین»؟ لیلا زندی، موزه‌داری که مسئول چیدمان خانه سیمین و جلال بوده، می‌گوید؛ حتی انتخاب بین این دو عنوان هم دشوار بوده است. او ماجرای چیدمان این خانه- موزه را برای «شهروند» شرح می‌دهد و از همسایه‌های قدیمی می‌گوید که بعد از سال‌ها به این خانه آمدند و با چشم‌ تَر رفتند. وسایل...

سیمین جلال این خانه بود «سیمین دانشور» و«جلال آل احمد» زوج تاثیرگذاري در ادبیات و سیاست بودند و امروز به همت جمعی از مسئولان و علاقه‌مندان خانه آن‌ها و فضاهای شخصی‌شان، آشپزخانه، اتاق کارواتاق مطالعه‌شان برای ما قابل مشاهده است.همه مایی که شاید امروز از«سووشون» گذشته باشیم با اين حال همچنان آقا یوسف‌ها و زری خانم‌هایی... جلال آل احمد که هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان و روشنفکران معاصر محسوب می‌شود، تلاش بسیاري نیاز بود و سیمین به راستی کوشید. او با مجموعه داستان...

برگزیدگان جایزه «جلال آل‌احمد» معرفی شدند برگزیدگان دهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل‌احمد» معرفی شدند. به گزارش ایسنا، در بخش رمان هیئت داوران کتاب‌های «این خیابان سرعت‌گیر ندارد» اثر مریم جهانی و «بی‌کتابی» اثر محمدرضا شرفی خبوشان را به عنوان برگزیده و مشترکا برنده ۳۰ سکه معرفی کرد. ابراهیم زاهدی مطلق، محمدرضا بایرامی...

اعلام اسامی نامزدهای جایزه جلال آل احمد به گزارش خبرآنلاین، دبیرخانه جایزه جلال آل احمد، نامزدهای بخش مجموعه داستان کوتاه دهمین جایزه‌ جلال آل‌احمد (به ترتیب حروف الفبای نام کتاب) را به شرح زیر اعلام کرد: «اسم شوهر من تهران است»، اثر زهره شعبانی، نشر مرکز «بی‌باد، بی‌پارو»، اثر فریبا وفی، نشر چشمه «بی‌وزنی»، اثر محسن...

بازخوانی «سنگی بر گوری» نوشته جلال آل‌احمد بی‌تردید، «سنگی بر گوری» یکی از شاهکارهای رمان‌ کوتاه فارسی است. رمانی که انگار به قصد مستندنگاری نوشته شده است اما برخورد جلال آل‌احمد با آن فراتر از واقعیت می‌رود. اگر این گفته مارکس را باور داشته باشیم که «نمی‌توان بدون واقعیت‌بخشیدن به فلسفه از آن فراتر رفت»، سنگی بر گوری مصداق منحصربه‌فرد این...

شهریار عباسی، دبیر جایزه جلال: نقد کنید اما تهمت نزنید! شهریار عباسی دبیر دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد می‌گوید برای همه منتقدان جایزه این حق را قائل است که آن را نقد کنند اما نقد متفاوت از تهمت است. شهریار عباسی نویسنده و دبیر دهمین دوره جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه فعالیت‌های این جشنواره با جدیت در جریان است عنوان...

برگزاری دوره آموزش داستان‌نویسی آل‌جلال همزمان با برگزاری مراسم پایانی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، دهمین دوره آموزش داستان‌نویسی آل‌جلال برگزار می‌شود. به گزارش خبرآنلاین، علاقه‌مندان برای ثبت نام در دهمین دوره آموزش داستان نویسی آل‌جلال می‌توانند تا جمعه ۲۴ آذر به سایت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیانمراجعه کرده و...

زوال جلال؟ سال‌ها بود وقتی سالروز تولد یا مرگ جلال آل‌احمد از راه می‌رسید، این پرسش از سیمین دانشور می‌شد که نظرش درباره جلال چیست؟ هرچه از مرگ جلال آل‌احمد بیشتر می‌گذشت این پرسش‌ها شخصی‌تر می‌شد. اگر آن زمان که دانشور زنده بود به پلاک یک در کوچه‌ ارض سر می‌زدید، به نویسنده سالخورده‌ای برمی‌خوردید که...

امرایی، زاهدی مطلق و قیصری از ویژگی‌های شخصیتی جلال آل‌احمد و رویکرد ادبی‌اش می‌گویند به گزارش خبرآنلاین، امروز هجدهم شهریور، چهل و هشتمین سالی است که از درگذشت جلال آل احمد می‌گذرد. شخصیتی که با افکار و باورهایش در تاریخ این مملکت نام خود را جاودانه کرد. زندگی پیچیده جلال آل احمد زمینه‌ساز بروز باورهای متعدد و متنوعی درباره عقاید او شده است و هر طیفی از جامعه سعی می‌کند... جلال آل احمد بیان می‌شود، وجه سیاسی شخصیت او و منفعل نبودش در مقابل اتفاقات و حوادث جامعه آن زمان است. این ویژگی زمینه آشنایی بسیاری از افراد را با جلال...

«خانه موزه سیمین و جلال»، خانه ای برای اهالی هنر و ادبیات معاونامور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از آخرین مراحل مرمت و بازسازی منزل جلال آل احمد و سیمین دانشور بازدید کرد. به گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مجتبی عبدالهی به همراه مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و مدیران مجموعه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی... جلال آل احمد و سیمین دانشور با حفظ هویت این بنای فرهنگی و مطابق با اصول علمی مرمت ابنیه تاریخی انجام شده و این مجموعه به عنوان اولین خانه موزه در...

فراخوان دهمین جایزه جلال ‌آل‌احمد دبیرخانه فراخوان دهمین جایزه جلال ‌آل‌احمد با دعوت از همه نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران برای ارسال آثار خود در گروه‌های چهارگانه فراخوان داد. به گزارش خبرگزاری مهر،دهمین دوره جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد که همه ساله در ایام زادروز این نویسنده نامدار ایرانی برگزار می‌شود، از نویسندگان،...

مجموعه داستان جایزه جلال آل احمد,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,کتاب و ادبیات
خانه سیمین و جلال,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی
سیمین دانشور,جلال آل احمد,خانه موزه جلال و سیمین
جایزه,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,کتاب و ادبیات
نامزدهای جایزه جلال آل احمد,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,کتاب و ادبیات
جلال آل احمد,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,کتاب و ادبیات
شهریار عباسی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,کتاب و ادبیات
بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,کتاب و ادبیات
جلال آل‌احمد,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,کتاب و ادبیات
جلال آل‌احمد,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,کتاب و ادبیات
سیمین و جلال,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,کتاب و ادبیات
جلال آل احمد,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,کتاب و ادبیات