صوت و فیلم گزارش تصویری کاریکاتور
شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
sarpoosh
کافه اسپرت > تبانی در فوتبال

تبانی در فوتبال

تبانی در فوتبال

تَبانی یا زدوبند توافق بین دو یا چند نفراست که گاهی اوقات به صورت سری وغیر قانونی وگاهی با فریبکاری، اغفال، کلاهبرداری از حقوق قانونی افراد وگاهی توسط قانون خاص، اغفال یا بدست آوردن مزایای غیر منصفانه صورت می‌گیرد. و درعین حال توافقی است میان شرکت‌هایی که کار بازار، تنظیم قیمت یا تولید محدود را به دست می‌گیرند که می‌تواند شامل ثبات دستمزد، بازپرداخت یا بد جلوه دادن استقلال روابط بین بخش‌های تبانی باشد. درمدت زمان معین تمامی اعمال تحت تاثیر تبانی قرار می‌گیرد.

 

تبانی در فوتبال ایران

 ماده ۴۱ آیین‌نامه کمیته انضباطی فداراسیون فوتبال ایران به تبانی اختصاص دارد و معنای تبانی، طریقه احراز آن و همچنین روش برخورد با تبانی مشخص شده است.

 

ماده ۴۱ آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال:

 

تبانی به مفهوم این است که اشخاص، اعم از مدیران، مربیان، بازیکنان و سایر دست اندرکاران مسابقات توافق نمایند که با اقداماتی برخلاف اخلاق ورزشی و بازی جوانمردانه نتیجه مسابقه را تعیین نمایند که تشخیص موضوع برعهده کمیته انضباطی است. 

 

در این مورد نظر نماینده اعزامی فدراسیون، ۳ نفر کارشناس متعهد(که حداقل دارای مدرک مربی‌گری A آسیا یا از مدیران ارشد و خوشنام و متعهد و خبره فوتبال باشند) استعلام خواهد شد. در صورت احراز، مرتکبین اعم از مباشرین، معاونین و شرکا به جریمه نقدی از یک تا ۱۰ میلیون تومان به همراه یک یا چند مورد از موارد زیر محکوم خواهند شد:

 

۱- محرومیت از شرکت در مسابقات و فعالیت‌های مرتبط با فوتبال تا ۲ سال برای سرپرست، مربی و مدیر باشگاه یا هر یک از عوامل تبانی

 

۲- حذف دو تیم از مسابقات

 

۳- سقوط به دسته پایین‌تر

 

۴- کسر امتیازات

 

۵- استرداد جوایز، مقام‌ها، نشان‌ها و مدال‌ها 

 

 

تبصره یک: شروع به تبانی و پیشنهاد آنچه منتهی به اصول نتیجه نشده باشد، موجب محرومیت پیشنهاد دهنده از شرکت در مسابقات تا یک سال و محکومیت به پرداخت جریمه نقدی تا ۵ میلیون تومان خواهد بود. 

 

 

تبصره ۲: در صورت حذف تیم یا دو تیم تبانی‌کننده از دور مسابقات یا سقوط به دسته پایین‌تر امتیازات و گل‌های زده و خورده تیم‌هایی که با این دو تیم همگروه بودند متناسب با زمان تبانی به شرح زیر است:

 

اگر تبانی در دور رفت باشد تمام امتیازات گل‌های زده و خورده صفر خواهد شد و اگر تبانی در دور برگشت باشد امتیازات گل‌های خورده دور رفت لحاظ، و دور برگشت لحاظ نمی‌شود.

 

سایر مطالب درباره تبانی در فوتبال