صوت و فیلم گزارش تصویری کاریکاتور
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
sarpoosh
کافه اسپرت > تیم ملی فوتبال ایران

تیم ملی فوتبال ایران

تیم ملی فوتبال ایران,عکس فوتبال,خبر فوتبال

تیم ملی فوتبال ایران

تیم ملی فوتبال ایران یک تیم فوتبال بین‌المللی است که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به میدان می‌رود. این تیم زیر نظر فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند فعالیت می‌کند. تیم ایران یکی از قدرتمندترین تیم‌های آسیایی به شمار می‌رود که تاکنون سه بار قهرمان جام ملت های آسیا در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ شده است و نیز طی سال های ۱۹۷۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ موفق شده است ۵ بار در جام جهانی فوتبال حضور یابد.

 

بهترین گلزن تاریخ فوتبال ایران علی دایی با ۱۰۹ گل زده است که رکورد بهترین گل‌زن تاریخ فوتبال ملی جهان را نیز در اختیار دارد. از دیگر رکوردهای تیم ملی ایران، انتخاب ناصر حجازی توسط فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال به عنوان دومین دروازبان برتر سده بیستم میلادی در قاره آسیا است. تا کنون در سال‌های ۱۹۹۶، ۱۹۹۹، ۲۰۰۳، و ۲۰۰۴ چهار بازیکن ایرانی موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن سال آسیا شده اند.خداداد عزیزی، علی دایی، مهدی مهدوی کیا, و علی کریمی چهار بازیکنی هستند که بهترین بازیکن سال فوتبال آسیا شده‌اند.

 

سرمربی تیم ملی ایران در حال حاضرکارلوس کیروش پرتغالی است که در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ خورشیدی (۴ آوریل ۲۰۱۱ میلادی) تا هم اکنون(۶ آگوست ۲۰۱۷) به این سمت منصوب شده است.

 

رتبه تیم ملی فوتبال ایران در رنکینگ فیفا

طبق آخرین رنکینگ فیفا در جولای ۲۰۱۷ ایران با ۷ پله صعود در رده ۲۳ جهان و اول آسیا قرار دارد.

بهترین رده ای که تیم ملی فوتبال تا به امروز بدست آورده رده ۱۵ این رنکینگ در سال ۲۰۰۵ است.

 

تیم ملی فوتبال امید ایران

تیم فوتبال امید ایران یا تیم منتخب المپیک ایران همانند تیم ملی فوتبال بزرگسالان زیر نظر فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران است. این تیم، تیم فوتبالی بین‌المللی است که از سوی کمیته ملی المپیک ایران به نمایندگی از فوتبال ایران در مسابقاتی که برگزار کننده آن‌ها کمیته بین المللی المپیک یا شورای المپیک آسیا باشد شرکت می نماید.

 

نفرات و اعضای کادر فنی این تیم درست به‌مانند تیم ملی فوتبال ایران می‌توانند از میان بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ‌های فوتبال داخلی یا خارجی و مربیان شایسته انتخاب شوند با این تفاوت که بازیکنان بایستی از محدوده سنی زیر ۲۳ سال باشند. البته مطابق آئین‌نامه المپیک، این تیم همانند سایر تیم‌های فوتبال المپیک جهان، مجاز به استفاده از سه بازیکن بالاتر از این شرایط سِنّی می‌باشد.

 

سرمربی تیم امید ایران درحال حاضر امیر حسین پیروانی است.

 

افتخارات تیم امید ایران

تیم فوتبال زیر ۲۳ سال ایران ۴ بار قهرمان مسابقات قهرمانی فوتبال غرب آسیا را به دست آورده؛ همچنین داری یک مدال طلا و یک برنز در مسابقات آسیایی است.

 

 

سایر مطالب درباره تیم ملی فوتبال ایران