دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
۰۰:۲۵ - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۲۱۹۹۸

ستاره‌های پیر از آنچه تصور می‌کردیم سریع‌ترند!

ستاره‌های پیر,سرعت ستاره‌های پیر
سرعت چرخش ستاره های پیر باید کم شود ولی مشاهدات جدید نشان می دهد که آنها سرعتی مشابه همتایان جوان خود دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورس، ستاره شناسان تصور می کنند که فعل و انفعالات پیچیده در میدان مغناطیسی ستاره ها باعث بروز چنین اتفاقی می شود. همه ی ستاره ها می چرخند و همه ی آن ها دارای میدان مغناطیسی هستند. با افزایش سن طی روندی سرعت چرخش ستاره ها کم می شود. گاهی اوقات میدان مغناطیسی باعث خروج موادی از ستاره به سمت بیرون می شود. این اتفاق باعث ضعیف شدن حرکت زاویه ای ستاره و کاهش سرعت آن می شود.

برای بررسی این نظریه ستاره شناسان به لکه های روی ستاره ها پرداختند تا سرعت گردش این ستاره های دور از دسترس را بیابند. نتایج نشان می داد که سرعت چرخش ستارگان از آنچه که تصور می شد بیشتر است اما این روش برای ستاره های قدیمی جوابگو نیست زیرا این ستاره ها لکه های کمتری دارند.

برای مطالعه ی ستاره هایی قدیمی تر از خورشید گروهی از ستاره شناسان دانشگاه بیرمنگام از روشی به نام اخترلرزه شناسی (Asteroseismology) استفاده کردند. نتایج مطالعات آنها در مجله ی "Nature Astronomy" منتشر شده است.

اخترلرزه شناسی شاخه ای از ستاره شناسی است که به کمک روش های دانش لرزه شناسی به بررسی لرزه های نور ستارگان از راه اندازه‌گیری دقیق نوسان نور آن ها می پردازد. زمانی که ستاره ها می چرخند فرکانس ارتعاشات آنها به دسته های مختلفی تقسیم می شود. مزیت اصلی این روش این است که با آن میتوان سن همه ی ستاره ها را اندازه گیری کرد.

این گروه دریافتند که ستاره های پیرتر سریعتر از آن چه که تصور می شد می چرخند که این نشان می دهد شرایط از آن چه فکر می کردیم پیچیده تر است.

دکتر الیور هال (Oliver Hall)، نویسنده ی اصلی مقاله می گوید:اگرچه ما مدتی است فهمیده ایم که سرعت چرخش ستاره های پیر از آنچه پیش بینی می کردیم بیشتر است ولی این داده های جدید این موضوع را اثبات می کند. مدل هایی که براساس ستاره های جوان داریم نشان می دهد که سرعت چرخش ستاره ها در طول زمان زندگی شان تغییر می کند اما داده های جدید نتایج متفاوتی نشان می دهند.

ستاره شناسان برای یافتن علت این موضوع باید مدل سازی های پیچیده تری انجام دهند. دکتر گای دیویس (Guy Davies)، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید:این یافته ها نشان می دهد که هنوز چیزهای زیادی باید در مورد آینده ی خورشید خودمان و سایر ستاره ها بفهمیم. این تحقیقات به ما کمک می کند بفهمیم آیا در آینده باید انتظار کاهش فعالیت های خورشیدی و شرایط نامناسب آب و هوایی در فضا را داشته باشیم یا خیر. برای پاسخ به این سوالات نیاز به مدل های بهتری از چرخش خورشید داریم و این تحقیقات گام مهمی در جهت بهبود مدل ها و افزایش داده های موردنیاز است.