دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۱:۲۵ - ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۱۰۹۳۱

نقشه جدید و خیره کننده از مریخ منتشر شد

مریخ,ارائه نقشه جدید و خیره کننده از مریخ
نقشه جدید و خیره کننده از مریخ منتشر شد.

مدارگرد مریخی امارات متحده عربی نقشه خیره کننده ی جدیدی از سیاره سرخ ارائه کرده است. این نقشه ویژگی های زمین شناختی خیره کننده ای را در مریخ به صورت سه بعدی نمایش می دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، این نقشه ی جدید از مریخ، سیاره سرخ را با جزئیات خیره کننده ای نشان می دهد و مجموعه ای از ویژگی های زمین شناختی شگفت انگیز را که از مدار دیده میشوند، نمایان می کند.

این نقشه با وضوح بالا میتواند به دانشمندان کمک کند تا به تعدادی از سوالات درباره ی مریخ (Mars) پاسخ دهند، از جمله اینکه چگونه مریخ به یک سیاره خشک و بایر تبدیل شده است، به رغم اینکه زمانی سرشار از آب مایع بوده است.

نقشه ی مریخ توسط گروهی از دانشمندان به رهبری دانشگاه نیویورک ابوظبی (NYUAD) و مرکز علوم فضایی امارات متحده عربی ساخته شده است. محققان از داده های جمع آوری شده از مدار مریخ توسط ماموریت مریخ امارات (EMM) که با نام Hope به معنای امید یا الأمل (Al- Amal) نیز شناخته می شود، استفاده کردند.

این نقشه سیاره سرخ را از دید سیستم تصویربرداری پیشرفته هوپ که تصویرگر اکتشافی امارات (EXI) است، نشان می دهد.

دانشگاه نیویورک ابوظبی در بیانیه ای نوشت که امیدوار است نقشه ی جدید مریخ به جوانان امارات متحده عربی انگیزه دهد تا در رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) به دنبال مشاغل باشند.

دیمیترا آتری (Dimitra Atri) رهبر گروه و دانشمند تحقیقاتی این دانشگاه می گوید:ما قصد داریم نقشه خود را بعنوان بخشی از اطلس جدید و پیشرفته تر مریخ که روی آن کار کرده ایم، در دسترس کل مردم به دو زبان انگلیسی و عربی قرار دهیم. امید داریم که این کار آن را به ابزاری عالی برای محققان و همچنین دانش آموزان تبدیل کند تا درباره ی مریخ بیشتر بیاموزند.

برای ایجاد این نقشه، آتری و تیمش بیش از ۳۰۰۰ مشاهده از تصویرگر اکتشافی امارات را که در یک سال مریخی انجام شده بود (معادل دو سال در روی زمین)، جمع آوری و با هم ادغام کردند تا یک تصویر رنگی بسازند. نقشه ی حاصل بسياري از ویژگی های اصلی زمین شناختی سیاره سرخ را با وضوح بالا نشان می دهد.

این نقشه کلاهک های یخی قطبی، کوه ها و آتشفشان های غیرفعال و همچنین بقایای رودخانه ها، دریاچه ها و دره های باستانی را نشان می دهد که حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش از آب مایع سرریز بودند. به این ترتیب، این نقشه می تواند به دانشمندان سیاره شناسی کمک کند تا درک بهتری از چگونگی تغییرات آب و هوایی در مریخ طی میلیاردها سال به دست بیاورند. تغییراتی که منجر به ایجاد دنیای خشک و بی حاصلی شده است که امروزه شاهد آن هستیم.

آتری ادامه داد: نقشه ی کامل مریخ همچنین امارات متحده عربی و جهان عرب را یک گام دیگر به دستیابی به هدف ماموریت جاه طلبانه ماموریت مریخ امارات برای ارائه یک تصویر جهانی کامل از آب و هوای مریخ نزدیک تر می کند. بیش از ۳۰ فضاپیمای قبلی تنها موفق به ثبت یک عکس فوری از آب و هوای مریخ شده اند، در حالی که این ماموریت تغییرات فصلی را در طول یک سال مریخی دنبال خواهد کرد.

این نقشه به دانشمندان اجازه می دهد تا توزیع دهانه های برخوردی در سطح خشک این سیاره را مطالعه کنند و تاریخچه ی بمباران مریخ توسط سیارک های اولیه را نیز آشکار می کند. همچنین میتواند به محققان کمک کند تا شرایط را در منظومه خورشیدی پرآشوب اولیه، زمانی که برخورد سنگ های فضایی بسیار رایج تر از امروز بود، درک کنند.

مدارگرد هوپ نخستین ماموریت بین سیاره ای امارات متحده عربی و کل جهان عرب است. این فضا پیما (Spacecraft) به سفارش رهبران امارات در سال ۲۰۱۴ از ژاپن در تاریخ ۲۰ ژوئیه سال ۲۰۲۰ پرتاب شد. پس از یک سفر حدودا هفت ماهه، هوپ در تاریخ نهم فوریه سال ۲۰۲۱ به مدار مریخ رسید.

آتری می گوید: کاوشگر هوپ به دلیل موقعیت استراتژیک خود به محققان کمک می کند تا این تصویر جهانی از سیاره را ایجاد کنند. هوپ در مداری بیضی شکل به دور مریخ می چرخد که به آن اجازه می دهد که نسبت به هر فضاپیمای دیگری از فاصله ی دورتر مریخ را رصد کند. این موقعیت استراتژیک به محققان کمک می کند تا تصویری جهانی از این سیاره ایجاد کنند.

مریخ,ارائه نقشه جدید و خیره کننده از مریخ